Tisková zpráva, Praha, 18. 12. 2020
TZ: Rozpočet lze podpořit jen při snížení výdajů. Víme o 140 miliardách úspor pro příští rok a o 180 pro roky další.
Svobodní nedávno podpořili snížení daní prostřednictvím svého senátora Jaroslava Chalupského. Aktuálně nabízí souhrn škrtů ve státním rozpočtu ve výši 140 miliard pro příští rok a 180 miliard pro rok další. Kromě toho otevírají také debatu o rušení a redukci úřadů, zároveň tvrdí, že by bylo vhodné zahájit odluku některých státních podniků a neziskových organizací od státu.
„Pokud nebude snížení výdajů aspoň z poloviny úspěšné jako snížení daní, považujeme krátké rozpočtové provizorium za lepší řešení. Proto nabízíme ostatním parlamentním stranám návrhy na úsporu 140 miliard pro příští rok a 180 miliard pro rozpočty příští. Šlo by o přesun položek do položky „obsluha státního dluhu“. Nechceme ale zůstat jen u toho. Máme také ambiciózní plán na rušení a redukci 35 úřadů a odstátnění některých podniků i neziskových organizací, který jsme schopni provést v dalších třech letech,“ říká Libor Vondráček.
K plánu Svobodných jejich předseda dodává: „Výdaje na státní zaměstnance vzrostly za posledních 8 let o 75 %. To není pouze kvůli snaze vlády zalíbit se svým zaměstnancům, je to dlouhodobý trend, který souvisí se stále složitější legislativou a zavaděním stále více povinností pro státní úřady i soukromníky, které musí o to více státních zaměstnanců „hlídat“. Svobodní chtějí jít přesně opačnou cestou. Prosekání legislativní džungle a snížení daní se navíc historicky osvědčilo jako nejúčinnější nástroj pro vytvoření tlaku na snížení mandatorních výdajů státu.“
Svobodní nabízí pro rok 2021 souhrn konkrétních škrtů v celkové výši přesahující 139 miliard. Libor Vondráček ale přiznává, že nejde o originální dílo jeho strany: „Nestačí hledat řešení v jednom hlasování o státním rozpočtu, ale současná situace vytváří akutní potřebu najít už v něm dostatečný prostor k úsporám. Nůžky mezi těmi, kteří státní rozpočet živí a kteří jsou z něj živeni, se totiž v letošním roce nebývale rozevřely. Citelné omezení ekonomiky kvůli COVIDu nás tedy přimělo hledat inspiraci u ostatních parlamentních stran. Není možné začít škrtat až po volbách. Už včera bylo pozdě začít odtučňovat státní aparát. Proto jsme bezostyšně dali na jednu hromadu naše dlouhodobé plány i navrhované škrty poslanců Trikolory a ODS, se kterou v rámci senátorského klubu debatoval o nutnosti hledat úspory i náš senátor Jaroslav Chalupský.“
Právě Jaroslav Chalupský vystoupil minulý týden v Senátu k plánovanému daňovému balíčku a v patnáctiminutovém projevu přirovnal peněženku k reálnému nástroji výkonu „demokracie a svobody“.
„Vláda nám nachystala míč na penaltu a byla by škoda tu penaltu nekopnout,“ uvedl v závěru projevu, ve kterém se snažil vysvětlit, proč se připojí k podpoře snížení daní, které nakonec Senátem prošlo.
Tomu předcházelo zmínění několika položek z konkrétního seznamu Svobodných, kterými by se dalo ušetřit: „Jsou to ty různé inkluze, dotace, podpory na něco, slevy na jízdné, atd. Třeba ti studenti. V podstatě studenti žili na kolejích, nějak to fungovalo nebo si pronajímali priváty apod. Ve chvíli, kdy dostali tuhle pobídku, oni odhlásili priváty, začali doopravdy žít na těch kolejích, ale na těch skutečných kolejích, po kterých jezdí vlak, protože jim se vyplatilo jezdit Pendolinem tam a zpátky. Naplnili vlak a lidé, kteří jezdili do práce Pendolinem, zase začali jezdit autem prostě ve čtyřech, pěti lidech, protože už se do vlaku nevešli. Takže to jsou zrovna takové věci, které potom měly tyto konsekvence. Různé cukrování voličů, boj s klimatem, stavební spoření, neinvestiční transfery podnikatelům, atd. To jsou všechno věci, které by neměly být. Obecně ty dotace, to je taková rakovina toho tržního prostředí.“
Podrobné výpočty naleznete v příloze.
PhDr. Marek Hejduk, LL. M. MBA
tiskový mluvčí Svobodných
Příloha 1:
Navrhované změny k návrhu zákona o státním rozpočtu na rok 2021 (ST 1067) | -139 030 430 535 | |||
kapitola | ukazatel | rozdíl | po změně | Pozn. |
306 Ministerstvo zahraničních věcí v ukazateli | Ostatní výdaje na plnění úkolů Ministerstva zahraničních věcí | -1 000 000 000 | 5 026 792 514 | Snížit rozpočet MZV. Příspěvky mezinárodním organizacím jsou kritizované i ve zprávě NKÚ, kde se zmiňuje jejich neefektivita a nejasný přínos pro ČR. |
306 Ministerstvo zahraničních věcí v ukazateli | Příspěvky mezinárodním organizacím a peněžní dary vybraným institucím | -500 000 000 | 1 260 174 042 | Snížit rozpočet MZV. Příspěvky mezinárodním organizacím jsou kritizované i ve zprávě NKÚ, kde se zmiňuje jejich neefektivita a nejasný přínos pro ČR. |
312 Ministerstvo financí | Výdaje na zabezpečení úkolů celní správy | -150 000 000 | 6 016 875 629 |
|
312 Ministerstvo financí | Výdaje na zabezpečení úkolů finanční správy | -1 000 000 000 | 11 961 669 154 | Je třeba snížit výdaje na finanční zprávu. V současné době je pozastavená účinnost EET a Účtenkovky, na kterou se dříve nabírali nový zaměstnanci. Klesá ekonomická aktivita firem a živnostníků. Finanční správa je známa svými excesy a nadužíváním zajišťovacích příkazů nad rámec svých povinností. |
313 Ministerstvo práce a sociálních věcí | Aktivní politika zaměstnanosti | -2 103 595 900 | 0 | Aktivní politika zaměstnanosti se skládá jak z dobrých politik (veřejně prospěšné práce), tak z investičních pobídek na tvorbu pracovních míst, dotací na dojíždění a dalších, které jsou zbytné či přímo škodlivé. |
313 Ministerstvo práce a sociálních věcí | Dávky nemocenského pojištění | -3 000 000 000 | 40 100 000 000 |
|
313 Ministerstvo práce a sociálních věcí | Ostatní výdaje organizačních složek státu | -1 800 000 000 | 15 633 809 462 |
|
313 Ministerstvo práce a sociálních věcí | Neinvestiční nedávkové transfery | -10 000 000 000 | 16 169 551 769 | Upravit rozpočet MPSV. Položka neinvestiční nedávkové transfery ještě v roce 2016 tvořila cca 11 miliard, nyní je navrhováno 26. Proto je výrazná korekce ve výši 10 miliard opodstatněná, jedná se jen o návrat o 5 let zpět. |
314 Ministerstvo vnitra | Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Ministerstva vnitra a ostatních organizačních složek státu | -2 000 000 000 | 12 415 336 387 |
|
315 Ministerstvo životního prostředí | Ostatní činnosti v životním prostředí | -400 000 000 | 3 762 819 535 |
|
315 Ministerstvo životního prostředí v ukazateli | Ochrana klimatu a ovzduší | -800 000 000 | 3 000 000 000 |
|
315 Ministerstvo životního prostředí v ukazateli | Ostatní činnosti v životním prostředí | -1 000 000 000 | 3 162 819 535 |
|
317 Ministerstvo pro místní rozvoj | Ostatní činnosti resortu | -80 000 000 | 738 458 887 |
|
317 Ministerstvo pro místní rozvoj | Ostatní výdaje na regionální rozvoj a cestovní ruch | -7 000 000 000 | 20 888 625 927 | Kritika míří jak na evropské dotace, tak na MMR. Dotace vedou k neefektivní alokaci zdrojů a zvýhodňování příjemců proti konkurenci. |
321 Grantová agentura České republiky | Dotace jiným subjektům | -2 000 000 000 | 2 260 763 000 | Hlavním motorem technologických inovací jsou soukromé subjekty, proto navrhujeme snížení veřejných prostředků určených pro vybrané, často spřátelené, firmy. Primární výzkum může být i nadále financován z veřejných prostředků, proto dochází pouze k mírné korekci rozpočtu Akademie věd. |
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu | Podpora podnikání | -3 000 000 000 | 23 500 000 000 | Dotace pokřivují trh a pro příjemce zařizují neférovou konkurenční výhodu. V této situaci podnikatelům nejvíce pomůže zrušení superhrubé mzdy, které bude kompenzováno mj. snížením dotací a zlepšením konkurenčního prostředí. |
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu | Další činnost resortu | -250 000 000 | 2 239 881 659 |
|
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu | Dotace na strategické investiční akce | -150 000 000 | 0 |
|
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu | Výdaje příspěvkových organizací (PO) řízených ministerstvem | -150 000 000 | 425 000 000 |
|
322 Ministerstvo průmyslu a obchodu | Dotace na obnovitelné zdroje energie | -11 500 000 000 | 21 500 000 000 | Snížení dotací pro OZE. Výše tohoto ukazatele je v současné situaci nemorální, přínos dotací do OZE pro zlepšení životního prostředí neexistuje. Jedná se o plýtvání veřejnými prostředky. |
327 Ministerstvo dopravy | Kompenzace slev jízdného | -6 000 000 000 | 0 |
|
327 Ministerstvo dopravy | Ostatní výdaje spojené s dopravní politikou státu | -1 600 000 000 | 8 793 507 806 |
|
329 Ministerstvo zemědělství | Podpora agropotravinářského komplexu | -4 000 000 000 | 36 412 016 621 |
|
329 Ministerstvo zemědělství | Ostatní výdaje na státní politiku resortu, inspekční, kontrolní a výzkumnou činnost | -900 000 000 | 8 036 382 374 |
|
333 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy | Výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací | -7 000 000 000 | 172 325 281 556 | Zdroje lze ušetřit zrušením plošné inkluze. |
333 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy | Vysoké školy | -2 800 000 000 | 22 811 676 980 | Počet soukromých i veřejných vysokých škol je v České republice značně naddimenzovaný a z peněz daňových poplatníků jsou udržovány neperspektivní a někdy značně obskurní obory bez reálného uplatnění. |
333 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy | Výzkum, experimentální vývoj a inovace | -2 000 000 000 | 18 604 634 851 | Počet soukromých i veřejných vysokých škol je v České republice značně naddimenzovaný a z peněz daňových poplatníků jsou udržovány neperspektivní a někdy značně obskurní obory bez reálného uplatnění |
361 Akademie věd | Výdaje celkem | -1 000 000 000 | 5 769 651 580 | Hlavním motorem technologických inovací jsou soukromé subjekty, proto navrhujeme snížení veřejných prostředků určených pro vybrané, často spřátelené, firmy. Primární výzkum může být i nadále financován z veřejných prostředků, proto dochází pouze k mírné korekci rozpočtu Akademie věd. |
362 Národní sportovní agentura | Dotace do oblasti sportu | -1 000 000 000 | 5 798 243 296 | Zrušení dotací profesionálnímu sportu. |
377 Technologická agentura ČR | Dotace jiným subjektům | -2 000 000 000 | 2 693 863 600 | Hlavním motorem technologických inovací jsou soukromé subjekty, proto navrhujeme snížení veřejných prostředků určených pro vybrané, často spřátelené, firmy. Primární výzkum může být i nadále financován z veřejných prostředků, proto dochází pouze k mírné korekci rozpočtu Akademie věd. |
398 Všeobecná pokladní správa | Vládní rozpočtová rezerva | -1 000 000 000 | 5 525 058 449 |
|
398 Všeobecná pokladní správa | Ostatní výdaje | -1 500 000 000 | 6 528 874 218 |
|
398 Všeobecná pokladní správa | Stavební spoření | -4 200 000 000 | 0 | Zrušení státní podpory u stavebního spoření u nově uzavřených smluv, kapitálový trh nabízí lepší možnosti. |
Změna všech kapitol | Snížení prostředků na platy a ostatní platby za provedenou práci v OSS a PO | -16 799 791 103 | 223 197 224 660 |
|
Změna všech kapitol | Výdajová položka 51 Neinvestiční nákupy a související výdaje | -22 566 501 879 | 100 426 372 528 | Vyhlásit stop stav na přijímání nových státních zaměstnanců. Stát přitom plánuje najmout dalších 7 tisíc zaměstnanců. Efektivata úředníků je nízká. |
Změna všech kapitol | Výdajová položka 521 Neinvestiční transfery podnikatelským subjektům | -10 890 699 989 | 43 562 799 957 |
|
Změna všech kapitol | Výdajová položka 522 Neinvestiční transfery neziskovým a podobným organizacím | -1 669 641 664 | 15 026 774 979 |
|
345 Český statistický úřad | 345 Český statistický úřad | -1 000 000 000 | 929 632 196 | Snížení výdajů. |
| Zrušení dotací politickým stranám | -1 220 200 000 | 0 |
|
| Dodatečný výnos na spotřební dani (v případě zrušení povinnosti přimíchávání biopaliv) | -2 000 000 000 | 0 |
|
Příloha 2:
Další možné úspory | -41 052 045 044 | |||
kapitola | ukazatel | rozdíl | po změně | Pozn. |
349 Energetický regulační úřad |
| -318 848 000 | 0 |
|
333 Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy | Zrušení 9. třídy | -20 000 000 000 | 0 | Mnoho lidí vychodilo 8 tříd a nejsou ani chudší ani méněcennější. |
334 Ministerstvo kultury | bez státního fondu kinematografie | -4 011 040 475 | 11 007 870 855 |
|
334 Ministerstvo kultury | Státního fond kinematografie | -1 007 870 855 | 0 |
|
398 Všeobecná pokladní správa | Odvody do rozpočtu Evropské unie | -15 714 285 714 | 39 285 714 286 | 2/7 výdajů do eurofondů a 2 roky krize by měli vést ke snížení rozpočtu EU o 2/7, včetně platů |
Příloha 3:
Přes 70 miliard korun ročně ušetříme díky zrušení a reorganizaci dalších 35 zbytečných úřadů. Následkem toho bude uvolněno přes 7000 pracovníků z těchto úřadů, kteří si v době nízké nezaměstnanosti jednoduše naleznou uplatnění v soukromém sektoru.
Součástí úsporného plánu uskutečnitelného v horizontu tří let může být ideálně také odlukou neziskových organizací a státních podniků od státu.
Úspory přes 70 miliard dosažitelné do tří let – rušení dalších 35 úřadů nad rámec již zmíněných, jejich reorganizací a odlukou neziskových organizací a státních podniků od státu. |
Organizace |
CENIA, česká informační agentura životního prostředí |
Centrum dopravního výzkumu |
Odbor ministerstva: Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám |
Česká exportní banka |
Institut umění – Divadelní ústav |
Kancelář veřejného ochránce práv |
Národní informační a poradenské středisko pro kulturu |
Národní ústav lidové kultury |
Národní vzdělávací fond |
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání |
Rada vlády pro lidská práva a menšiny |
Státní energetická inspekce |
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí |
Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře |
Ústav územního rozvoje |
Vinařský fond |
Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti |
Výzkumný ústav práce a sociálních věcí |
Výzkumný ústav zemědělské techniky |
Výzkumný ústav živočišné výroby |
Organizace |
Intergram |
OSA (Ochranný svaz autorský) |
Česká pošta |
České dráhy |
ČEZ |
Česká televize |
Český rozhlas |
ČTK |