Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Havrda MF DNES: Fronty na banány a penicilin

Havrda MF DNES: Fronty na banány a penicilin

Problém s nedostatkem některých léků stále trvá, i když ministr zdravotnictví Vlastimil Válek už více než rok lékový „požár“ hasí a hasí a hasí… Výsledkem je novela zákona o léčivech, která se ale více než v realitě pohybuje ve sféře sci-fi.

Léky jsou důležitou součástí léčby. I když jsme neměli před rokem 1989 mnoho devizových rezerv na „léky ze Západu“, dokázali jsme poskytnout pacientům v rámci možností kvalitní medikamentózní péči. Po sametové revoluci došlo u nás k expanzi západního zboží, léky nevyjímaje. V Česku vlivem zcela liberálního trhu nastal velký konkurenční boj a na trhu se objevilo mnoho nových kvalitních léků.

Léková politika je nastavena takto: vždy by měl být na trhu alespoň jeden lék z lékové skupiny na určité onemocnění. Originální léky bývají drahé, v jejich ceně se musí zaplatit mnohaletý výzkum a vývoj. Po letech se otevře trh pro produkci tzv. generik, jež by měla být chemicky stejně účinná a mnohem lacinější. Také větší konkurence firem, které produkují generika, cenu snižuje.

Obchod s léky a podobně i s vakcínami je obchod jako každý jiný. Cílem firem je maximalizace zisku a minimalizace nákladů. Při covidovém obchodu století „se strachem“ se podařilo celosvětově vydělat miliardy dolarů a reklamní kampaň jim udělali odborníci hlásající pouze jeden správný názor s pomocí vládnoucích politiků a médií.

U klasických léků je to složitější. Není povolena prakticky žádná reklama, proto je třeba kontinuálně „přesvědčovat“ lékaře o jejich potřebnosti. Někdy se ukáže, že nešlo o léky, ale o jedy jako v případě thalidomidu, který požívaly těhotné ženy v celé západní Evropě. U některých léků se také po domluvě s odbornými společnostmi podařilo prosadit lékařsky přísnější laboratorní hodnoty, třeba u cholesterolu, a hned je vyšší obrat a větší zisk. U volně prodejných léků je možná reklama v médiích. Mnohdy se jedná o neškodné preparáty, ale při nadměrném užívání mohou způsobit více škody než užitku.

Inzulin pod stromeček

Za současnou situaci s nedostatkem léků nemůže jeden člověk na ministerstvu zdravotnictví. Lék musí někdo vyrobit, dovézt, distribuovat a „prodat“ v lékárně. Nyní u nás chybí nebo jsou nepravidelně dodávány nižší stovky léků. Mnoho let se u nás nestalo, že by chyběly základní léky jako penicilin včetně dětské sirupové verze, betahistiny – léky na léčbu Ménierova syndromu, některé psychiatrické léky, na deprese nebo pro schizofreniky, a dokonce některé inzuliny. Byl výpadek i dětských paralenů a z trhu zmizel endiaron.

Již roky vidíme, že z trhu mizí kvalitní, ale laciné léky a jsou nahrazovány podobnými, ale mnohem dražšími. Evropa se stala vinou nadměrných regulací, vysokých cen energií a vysoké ceny práce nekonkurenceschopnou. Výroba léků byla přesunuta zejména do Číny a Indie. Také se kvůli lockdownům nejen v Evropě, ale zejména v Asii narušila výroba a obchod. Vlivem sankcí proti Rusku a války na Ukrajině zamrzly dodávky hliníku a dalších surovin, které potřebujeme k zabalení léků. A také se firmy potřebují finančně zahojit po covidové krizi a při rostoucích nákladech na výrobu a dopravu.

V Česku máme složitě regulované ceny léků. Dokud je regulovaná cena nastavena příliš nízko a nikdo z kompetentních orgánů nezareaguje, léky nebudou. Pokud mají distribuční firmy aktuálně neekonomické marže, nebudou mít zájem léky dovážet. Tak je to jednoduché! Přirovnal bych to k banánům za doby reálného socialismu. Banány rostou a je jich dostatek. U nás stály pouze 10 Kčs. Ale nebyly, občan si musel počkat na Vánoce.

Zatímco místo banánů je lepší jíst jablka, u penicilinu a dalších nenahraditelných léků je to problém. Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) nyní stanovuje ceny a úhrady léků, které jsou alespoň částečně hrazené pojišťovnami. Maximální cena se stanoví ve výši průměru tří nejnižších cen výrobců daného léku ze zemí tzv. referenčního koše zemí EU. A výše úhrady je stanovena ve výši nejnižší ceny výrobce za obvyklou denní terapeutickou dávkou jakéhokoliv léčivého přípravku zařazeného do referenční skupiny zjištěné v jakékoliv unijní zemi. U nás jsou však tyto ceny stanoveny velice nízko v porovnání se zeměmi jako Francie či Německo, odpovídají zemím jako Portugalsko a Maďarsko. Stanovená cena nereflektuje změny na trhu, růst cen a energií. A jelikož je penicilinu nedostatek, jeho cena roste.

Reakcí na současnou situaci na trhu s léky je schválení novely zákona o léčivech, která má omezit výpadky léků na trhu. Ta zavádí povinnost výrobců dodávat léky ještě jeden až dva měsíce po nahlášení výpadku.

Jak se toho má dosáhnout, není známo. Pokud jim zde vytvoříme horší podmínky než v okolních zemích, nikdo nám nic prodávat nebude. Léky, které dá ministerstvo na zvláštní seznam, budou muset mít na skladě v měsíční zásobě i distributoři léčiv. Ti si tedy asi budou muset chybějící léky vyčarovat. Jinak to nedává smysl.

Sami lékárníci říkají, že podobná novela zákona spíš odradí výrobce – a ti budou dodávat léky do zemí, které se chovají tržně. Kde nic není, nebude co regulovat! Místo státních regulací můžeme uvažovat o dotování aktuálně drahých nedostatkových léků pro pacienty, kteří by si je nemohli pro cenovou náročnost dovolit. Peněz by bylo dost, pokud bychom neutráceli miliardy za nákup a následně za likvidaci vakcín, které nepotřebujeme.

Pevně doufám, že na ministerstvu zdravotnictví a na SÚKL sedí kompetentní lidé, kteří zajistí pro naše občany dost potřebných léků. Jsou za tuto službu placeni z našich daní. Pokud to nebudou umět, musíme je nahradit jinými, šikovnějšími.

Výrobci budou vždy raději dodávat léky do zemí, které se chovají tržně.

MF DNES: Autor: Miroslav Havrda lékař, garant pro zdravotnictví Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

MUDr. Miroslav Havrda

MUDr. Miroslav Havrda

místopředseda strany a mluvčí odborné skupiny Svobodných pro zdravotnictví

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

MUDr. Miroslav Havrda

MUDr. Miroslav Havrda

místopředseda strany a mluvčí odborné skupiny Svobodných pro zdravotnictví

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31