Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

ZÁLOM: Internetová svoboda a cenzura v ČR

ZÁLOM: Internetová svoboda a cenzura v ČR

Zastánci internetové svobody dosáhli před několika dny jednoho malého vítězství: jistě to byl i jejich hlasitý odpor, co přispělo k odmítnutí zákona, jenž měl uložit poskytovatelům internetového připojení zajišťovat nemožnost přístupu k zakázaným internetovým loteriím. Cesta k cenzuře internetu tak zůstala, alespoň na první pohled, prozatím uzavřena. Bohužel, radost je poněkud předčasná. Internet, jakož i jakýkoliv jiný sdělovací prostředek, svobodný není a spíše se dá čekat, že cenzury informací bude postupně přibývat – čehož nezůstane ušetřen ani internet.

Problém tkví v pojetí státu, tak, jak je dnes obecně přijímáno a podporováno. Téměř nikdo totiž v dnešní době neupírá státu jeho údajné právo cenzurovat a omezovat jakékoliv informace. Tedy, přesněji řečeno, nikdo tak nečiní principiálně – a tudíž nelze cenzurním tlakům dlouhodobě vzdorovat.

V oblasti médií dnes není možné svobodně podnikat, a nehraje roli, zda jde o televizní stanici, rozhlas nebo tištěná či elektronická periodika. Stát si osobuje právo média všemožně regulovat a jedná, jako by se nacházel v roli výlučného majitele všech kanálů, kterými informace proudí. Samozřejmě, vše zaštiťuje pokrouceným pojmem “veřejného zájmu.”

Nejviditelnější jsou tyto snahy v oblasti rozhlasu a televize. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je všemocným regulačním orgánem, jenž vládne nad televizními a rozhlasovými stanicemi železnou rukou. Rada je kdykoliv připravena udělit tučnou pokutu stanici, která se odváží zveřejnit něco, co je radou prohlášeno za nevhodné. Potrestaná stanice si nemusí být předem vůbec ničeho vědoma, neexistuje žádné pevně dané pravidlo, a vše v podstatě závisí na libovůli členů rady. Je to typický příklad naprosto neobjektivně definovaných přestupků, kdy obviněný nikdy neví, kdy a za co může být potrestán.

Nejde vůbec o to, že by stát, potažmo rada, snad trestal televizní stanice za zločinný nebo nemravný obsah. Zásadním problémem je, že si zde několik samozvaných arbitrů vkusu a objektivity dovolí diktovat, co lidé smějí vidět, a před čím musejí být moudrými radními ochráněni. Bohužel, žádná absurdní pokuta udělená jakékoliv televizní stanici není pro veřejnost důvodem k protestu.

Velmi podobná je situace v oblasti vydávání knih, i když se na první pohled může zdát, že zde panuje naprostá volnost a každý si může vydat jakoukoliv knihu, najde-li vydavatele. Skutečnost je však poněkud jiná. Podobně jako u rozhlasu a televize platí, že nikdo nestanovil předem daná pravidla, co se nesmí knižně vydat. Stát jedná na základě vágně formulovaných obvinění z “xenofobie”, “rasismu” nebo “extremismu” a žádný autor nebo vydavatel, který se pustí do takto ožehavých témat, si nemůže být jistý, zda se nestane terčem státní šikany. Příkladem může být vyšetřování, jemuž byl nucen čelit vydavatel Michal Zítko, který si dovolil v roce 2000 vydat nacistickou bibli Mein Kampf. Pan Zítko byl nakonec obvinění zproštěn, po více než pětiletých soudních tahanicích. Ostrakizaci a hrozbám musel dále čelit například psycholog Petr Bakalář, který vydal knihu Tabu v sociálních vědách. Publikace byla označena za rasistickou a xenofobní, a na pana Bakaláře bylo podána žaloba, kterou však policie posléze odložila.

Velmi specifická je pak oblast žurnalistiky. I zde platí, že stát má právo zasáhnout a ex post potrestat ten či onen deník za údajně nevyvážený článek nebo reportáž. Navíc, jak známo, funguje naprosto absurdní tzv. náhubkový zákon. Avšak stát tady má poněkud snazší práci. Novináři jsou totiž dlouhodobě vedeni k přísné autocenzuře, která, zdá se, naprosto paralyzovala jejich schopnost samostatného formulování jakýchkoliv myšlenek.

Internet je tedy prozatím skutečně nejsvobodnějším médiem. Snahy o jeho regulaci začaly ve světě až teprve nedávno a vždy narazily na poměrně silný odpor.

Avšak určitým způsobem je internet omezován již dnes – pronásledovány jsou webové stránky propagující určité formy levicového extremismu (fašismus, nacismus – zatímco komunistů si stát příliš nevšímá), tak i stránky obsahující dětskou pornografii. A nyní se stát pokusil zablokovat přístup na určité internetové sázkové systémy. Zatímco dětská pornografie je jediným případem, kdy má stát právo a povinnost jednat, všechny ostatní zásahy do obsahu internetu jsou neospravedlnitelné.

Omezování extremistických a pornografických webových stránek jsou hlavním argumentem, který zastánci státního dohledu nad internetem používají, chtějí-li obhájit své snahy rozšiřovat dosavadní hranice regulací internetu. Jestliže je nelegální šířit po internetových linkách dětskou pornografii nebo nacistické texty, pak je prý třeba stejně nakládat i s poskytovateli připojení, kteří umožní připojit se na zakázané sázkové weby.

Tento argument je však falešný a může se udržet pouze tehdy, jestliže lidé nechápou smysl existence státu a neobtěžují se o něm uvažovat.

Stát dokáže fungovat jen a pouze za použití síly. Každá akce vůči zloději, vrahovi nebo podvodníkovi je násilím, stejně jako jakýkoliv zásah do tržního prostředí. Jakákoliv iniciace síly je v rozporu s právem na svobodu. Aby stát nepošlapával svobodu svých občanů, veškeré jeho aktivity se musejí omezit jen na reakci vůči takové iniciaci síly. Kdykoliv stát jedná, aniž by reagoval na použití násilí, nachází se morálně na stejné úrovni jako jakýkoliv zloděj, lupič nebo podvodník. A právě tak jedná stát, jestliže se vměšuje do práva jednotlivce publikovat svobodně informace dle své libosti. Pouhé publikování informací totiž samo o sobě není násilím, bez ohledu na to, že nás jejich obsah snad může pohoršovat nebo znechucovat. Stát, má-li fungovat na morálním základě a nechce-li jednat jako zločinec, nesmí vůči publikování informací nijak zasahovat.

V první řadě je třeba se zamyslet, zda je skutečně v pořádku, když stát svým občanům zakazuje sázet na zahraničních sázkových webech. Jestliže stát tvrdí, že z těchto sázek nevytěží žádné daně, pak odpověď musí být: “No a co?” Má snad stát začít zakazovat lidem nakupovat v zahraničí dejme tomu benzín nebo alkohol a zdůvodňovat to nutností bránit se výpadkům výběru spotřební a prodejní daně? A vůbec, daně jsou v principu zločinem, legalizovanou loupeží za bílého dne, a stát zde opět vystupuje v roli nikoliv instituce s posláním chránit své občany před násilím, ale jako násilník. Internetové sázkové systémy, ať už zde nebo v zahraničí, naproti tomu žádné násilí nepředstavují – každý sází dobrovolně a má mít plnou svobodu naložit se svými penězi, jak uzná za vhodné.

Už samotný zákon, který takto selektuje povolené a zakázané sázkové společnosti, představuje zlo a bylo by vhodné proti němu protestovat stejně důrazně, jako proti snahám o omezování internetu.

Podobně nedává smysl stavět argumenty pro regulaci internetu na faktu, že se dnes stát snaží o potlačování extremismu a pornografie na internetu, a nepovolené sázkové weby jsou prostě jen dalším překročením zákona a je tedy nutné je stejně stíhat. Předně nejde o to samé. Zatímco dětská pornografie je očividným a jednoznačným násilím, a tedy negací svobody, a stát zde tedy má povinnost jednat, v případě různých extremistických webů je situace jiná. Neonacistický web sám o sobě nepředstavuje žádné bezprostřední násilí, na nějž by stát měl nějak reagovat. Účelem existence státu je obrana občanů před jednoznačným a bezprostředním násilím, a ne potlačování toho, co snad nepřímo a za určitých okolností může, ale nemusí k násilí vést.

Ovšem, je samozřejmě jedním z průvodních jevů státu, který není založen na racionalitě a respektu k právům jednotlivce, že definuje zločiny naprosto svévolně a dovoluje si dělat zločince z lidí, kteří nikdy nikomu neublížili a nikdy by je to ani nenapadlo.

Protentokrát tedy zvítězil odpor těch, kteří pozvedli svůj hlas proti snahám o regulaci internetu. Ovšem problém vměšování státu do svobodného šíření informací se tím, jak je vylíčeno výše, vůbec nevyřešil. Média jsou a budou dále kontrolována a omezována, a stejně jako platí, že státní regulace mají sklon se na sebe postupně nabalovat a svobody tak stále ubývá, lze předpokládat, že se stát bude snažit omezovat média a informační kanály stále silněji. Internet nebude výjimkou a ojedinělé protesty s tím nic nenadělají, protože se vždy omezují jen na jeden dílčí aspekt státního paternalismu. Takto nelze uspět.

Namísto z kontextu vytržených protestů proti určitému zákonu nebo vyhlášce bychom tedy měli útočit na samotnou podstatu etatismu – na morální principy, na nichž dnešní stát stojí.

Má stát vůbec právo vměšovat se do životů pokojných a slušných lidí, kteří nikomu neškodí  a na nikoho neútočí? Jestliže se domníváme, že toto právo má, pak nemáme žádný myšlenkový základ, na němž bychom mohli postavit protest proti omezování internetu. Stát omezuje všechna média, a stanovuje bezpočet norem v bezpočtu oblastí ekonomiky, proč by tedy nemohl omezovat i internet? Ve skutečnosti je třeba důrazně odmítnout všechny státní zásahy, celou státní regulační mašinérii. Takto bohužel většina lidí, kteří protestují proti omezování internetu, nepřemýšlí, a jejich vítězství je tedy zákonitě jen dílčí a dočasné. Zásadní problém dnešní společnosti, tedy stále citelnější oklešťování naší svobody, vůbec neřeší. Koneckonců, nedělejme si iluze – velká skupina odpůrců regulace internetu jsou v zásadě k silné ruce státu velmi smířliví, souhlasí např. se sociální politikou, omezováním přirozených monopolů, stanovováním hygienických norem, antidiskriminační politikou, nebo zákazem kouření v restauracích. Svobodnou společnost si valná část z nich v podstatě nepřeje.

A samozřejmě si nelze představovat, že poslanci, kteří nakonec dotyčný zákon zamítli, jsou nějací bojovníci za svobodu. Například ministr Kalousek prohlásil: „Cenzuru internetu nemohu podpořit už jenom proto, že si to nedokážu technicky představit. Kdyby to technicky šlo, tak jsem nikdy nedovolil kurzové sázky na internetu.

Svobodu tedy nezachrání ostrůvkovité a vzájemně na sobě nezávislé protesty vůči tomu či onomu státnímu zásahu. Východiskem může být jen a pouze principiální obhajoba individualismu a práv jednotlivce.

Luboš Zálom je příznivcem Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31