Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

MACH: Vyrovnáme státní rozpočet bez zvyšování daní

MACH: Vyrovnáme státní rozpočet bez zvyšování daní

Státní rozpočet se utápí v dluzích. Nad českými veřejnými financemi se vznáší memento státního bankrotu. Bude stát schopen za dva roky platit důchody a platy učitelů? Veřejnost má oprávněné obavy a v přímém přenosu sleduje rozpočtové problémy Řecka, kterým zmítají stávky a nepokoje. Většina českých politických stran tápe a neříká, jak srovnat státní rozpočet. Výjimkou jsou Svobodní, nová politická strana, která má v čele ekonoma Petra Macha.

Pane Machu, jak vážný je vlastně problém s rozpočtovým deficitem a státním dluhem?
Letos platíme ze státního rozpočtu jen na úrocích 60 miliard korun. Pokud rozpočet nevyrovnáme, bude to za čtyři roky sto miliard. To už je hranice, která hrozí přerůst v neschopnost státu hradit své závazky. V ohrožení se mohou ocitnout už nejen opravy silnic, ale i platy učitelů a důchody. A také úspory. Většinu úspor občanů v penzijních fondech, bankách a podílových fondech investovaly banky právě do státních dluhopisů. Situace je opravdu vážná.

Svobodní chtějí vyrovnat státní rozpočet již od roku 2011. Je to reálné?
Je to nejen reálné, je to nezbytné. Pokud vládnoucí politici nejsou schopni vyrovnat rozpočet nyní, když úrokové platby dosahují 60 miliard, o to těžší to bude za čtyři roky, až úroky budou činit 100 miliard. Kdyby politici od roku 1998 nehospodařili na dluh, nemuseli jsme platit z našich daní tyto desítky miliard do kapes bankám, které státu peníze půjčily. Tyto úroky budeme bohužel muset platit už napořád. Pokud se ale rozpočet vyrovná, nebudou tyto úroky dál narůstat. Svobodní jsou jedinou stranou, která prosazuje okamžité zastavení zadlužování. Na nedávné přednášce na Vysoké škole ekonomické jsem představil plán, jak vyrovnat státní rozpočet bez zvyšování daní.

Na oranžových billboardech jiné strany jsem ale viděla nápis „snížíme zadlužení na polovinu“…

Oni neslibují snížení „zadlužení“ – ale „zadlužování“. To je podstatný rozdíl. Tito politici chtějí dále naši zemi zadlužovat tempem přes sto miliard ročně a nemají absolutně žádnou představu, jak snížit neefektivní utrácení státu. Jen matou veřejnost. U ostatních stran je to stejné – v bleděmodrém. Prosím každého voliče, aby si uvědomil, že zadlužování státu je na úkor našich dětí a vnuků, že obrovské úrokové náklady, které stát platí z našich daní a z dalších půjček, jsou na úkor jiných výdajů a že rostoucí zadlužení může do několika let přerůst ve státní bankrot.

Vy navrhujete např. zrušení státního příspěvku ke stavebnímu spoření a omezení sociálních dávek. Není to ale příliš drsné?

Drsná opatření musí dělat země, která dospěje ke státnímu bankrotu. Ať se každý podívá, co se děje nyní v Řecku – země je ochromena stávkami a pouličními nepokoji, vláda zvyšuje daně a snižuje platy, a stále má obrovský deficit. Pokud nyní omezíme některé dotace, bude to nicotné oproti tomu, co nás čeká za pár let, pokud se rozpočet nevyrovná.

Takže jak konkrétně chcete omezit sociální dávky?

Navrhujeme vrácení výše sociálních dávek na úroveň roku 2006. Tehdy před volbami poslanci všech stran, včetně pana Paroubka, Topolánka a Kalouska hlasovali pro zdvojnásobení rodičovského příspěvku a dalších dávek. Bylo to ale evidentně nad možnosti české ekonomiky. Víte, nemám nic proti tomu, aby poslanci navrhli zdvojnásobení dávek. Musí ale současně říci, kde na ně vezmou peníze. Zvýšit sociální dávky tak, že si na ně budeme půjčovat, je neodpovědný hazard.

Jak ale chcete vysvětlit voličům, že budou dostávat méně peněz?

Svobodní voličům říkají: „Necháme Vám vaše peníze“. Nač tahat zbytečně z kapes lidí peníze a pak jim dávat dávky, když jim můžeme jejich peníze rovnou nechat?Jinými slovy, omezení sociálních dávek a zrušení dotace ke stavebnímu spoření budou mít lidé vykompenzované tím, že jim zbude více peněz v peněženkách. Svobodní zajistí zlevnění elektřiny a benzínu tím, že se zruší povinné výkupy předražené solární a větrné elektřiny a povinné přidávání biopaliv do pohonných hmot. Tím potažmo klesnou i ceny potravin a dalšího zboží, na jehož konečnou cenu má vliv cena elektřiny a dopravy. Lidem zkrátka zbude více peněz v peněženkách.

Vyrábět drahou energii z obnovitelných zdrojů nám ale nařizuje EU. Chcete z Evropské unie vystoupit?

Evropská unie nám ukládá vyrábět 13% energií z t tzv. obnovitelných zdrojů do roku 2020. Nemusíme si proto zdražovat benzín a elektřinu nyní, v roce 2010. Svobodní navrhují okamžité zrušení těchto regulací. Do roku 2020 třeba EU přijde k rozumu a směrnice zruší. Pokud se EU nezreformuje, jsou Svobodní pro vystoupení z EU při zachování volného obchodu. Evropské směrnice nás totiž stojí stále více peněz – podrobně o tom píšu ve své knize „Jak vystoupit z EU“. Můžeme dál být dobrým sousedem EU propojeni s ostatními státy volným obchodem a cestováním, ale bez nutnosti plnit drahá bruselská nařízení.

Bude ale omezení dávek a zrušení dotace ke stavebnímu spoření stačit k vyrovnání státního rozpočtu?

Zlevnění benzínu přinese státnímu rozpočtu ještě peníze navíc – díky nižší ceně bude u nás více Rakušanů, Slováků a Němců kupovat benzín a platit tak spotřební daň do naší státní kasy. Chceme také, aby provozovatelé kasin a výherních automatů odváděli povinné odvody do státního rozpočtu, a ne do netransparentních nadačních fondů, jak je tomu dneska. Stát tak získá více peněz, aniž by zvyšoval daně. Další podrobnosti si může každý najít na našem webu www.svobodni.cz. Jinými slovy, Svobodní předkládají plán, jak vyrovnat státní rozpočet bez zvyšování daní.

Proč trváte na vyrovnání rozpočtu bez zvyšování daní?

Vyrovnat rozpočet zvýšením daní je vlastně technicky nemožné. Deficit – rozdíl mezi vybranými daněmi a vládními výdaji – dosahuje 165 miliard korun! To je více, než kolik stát vybere na dani z příjmu právnických osob nebo dvakrát tolik, kolik vybere na dani z benzínu. Je přeci jasné, že kdyby stát zdvojnásobil daň firmám, ty by rychle odešly. Kdyby stát zvýšil daň z benzínu z 13 na 39 korun, lidé by přestali jezdit, nebo by tankovali v zahraničí. Deficit je tak obrovský, že ho nelze vyrovnat zvýšením daní.

Pane Machu, proč neříkáte tyto věci častěji?

Říkáme tyto věci neúnavně každý den na besedách i v článcích na internetu. Kdyby nějaké noviny byly ochotny vést podobný rozhovor, nebo kdyby byli ochotní vzít nás moderátoři do televize, měli by lidé více pravdivých informací. Je nám to líto, ale přístup do médií je nám upírán. I tento rozhovor vyjde formou placeného inzerátu v rámci našeho omezeného rozpočtu na volební kampaň.

Co má dělat volič, kterému jsou vaše řešení sympatická, ale bojí se, že hlas pro Svobodné propadne?

Je potřeba každého hlasu, abychom politiku v České republice změnili. Přeci žádný hlas není ztracený, je-li hlasem pro správné řešení. Svým hlasem pro Svobodné přiblížíte okamžik, kdy se Svobodní do Parlamentu dostanou. Dokud lidé budou volit politiky, kteří nás do současných potíží dostali, z krize se nevyhrabeme.

Děkujeme za rozhovor.

Petr Mach je předsedou Svobodných. Rozhovor pro dubnové vydání časopisu Šestka Prahy 6. 

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31