Jiří Payne: Konkordanční demokracie

Jiří Payne: Konkordanční demokracie

Překročením pětiprocentní hranice jsme jako strana symbolicky složili maturitu. Nyní nás v podzimních volbách čekají přijímací zkoušky do veřejné sféry. Stále jsme na začátku. Je docela možné, že po komunálních volbách na některých radnicích vstoupíme do rady a převezmeme exekutivní odpovědnost. Proto je na místě úvaha o politické taktice.

Snad se v české společnosti dostalo do obecného povědomí, že se politické strany liší svým programem. Filosofií, ze které vycházejí. Mnohdy se mi ale zdá, že jsme zatím nepochopili, že se strany liší také taktikou, nebo jinak řečeno metodami, které jsou k prosazování svých cílů ochotny použít. Očividně existují strany, které prosazují stejné cíle, ale různým postupem.

K revolučním postupům, které používala komunistická strana, patřil princip takzvaného „demokratického centralismu“. Znamenalo to, že při volbách je zvoleno vedení, ale potom jsou všichni povinni už bez řečí poslouchat příkazy a rozhodnutí.

Je smutné, že tato praxe se v české politice prosadila jako jediný politický koncept. Demokratický centralismus v praxi znamená, že zvolení zastupitelé (či poslanci) necítí žádnou odpovědnost vůči voličům. Byli přece zvoleni. Vyjednají si koaliční programové prohlášení a to potom plní. V kritických situacích se potom odvolávají se na plnění programového prohlášení, které jim údajně dává oprávnění rozhodovat i proti většinové vůli veřejnosti. Programové prohlášení je pro ně analogií pětiletého plánu, odškrtávají si, co slepě splnili.

Je nesmírně důležité, abychom tuto praxi změnili. Podstatou skutečné demokracie je hledání konsensu a diskuse, nikoli prosazování názorů silou. Demokracie a demokratický centralismus jsou neslučitelné. V demokratickém státě není parlament držitelem veškeré moci, je omezen souhlasem občanů.

Proto dlouhodobě prosazujeme lidové veto jako nástroj, který má politiky přimět k tomu, aby ve větší míře zastupovali své voliče, aby jim naslouchali a aby trvale brali ohled na jejich zájmy a názory. Aby jim vysvětlovali své záměry. Pokud nějaký politik nezvládne komunikaci s veřejností, je v demokratickém systému právem veřejnosti zastavit jeho politické rozhodnutí jako nedemokratické.

K odlišným rysům naší politiky by mělo patřit, že věnujeme náležitou pozornost komunikaci s veřejností dříve, než nějaké rozhodnutí prosadíme. Diskuse by měla předcházet každému politickému kroku. Každé napětí, každé politické překvapení, každý nesoulad stojí energii a peníze a přeneseně se dá říci, že snižuje životní úroveň všem občanům.

Konsensuální politika je právě tím, o co chceme usilovat. Ve Švýcarsku tomu někdy říkají konkordanční demokracie (z latinského concordia – svornost). Demokracie založená na porozumění. K prosazení důležitých rozhodnutí je třeba usilovat o mnohem širší podporu, než jen 51%. Vidíme, jak se reformy nebo zákony prosazené 51% většinou po několika letech zcela předělávají.

Znáte vyprávění o knížeti Svatoplukovi, jak dal svým synům tři pruty, aby je přelomili? Naše úsilí o konkordanční politiku je možná mnohem starší, než si myslíme.

Jiří Payne,
místopředseda Svobodných 

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31