Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

ZVÁRA: Otevřený dopis Českému statistickému úřadu

ZVÁRA: Otevřený dopis Českému statistickému úřadu

Čeká nás „sčítání lidu, domů a bytů“. Jako člověk, který se snaží nic nezanedbat, jsem si tedy otevřel stránku www.scitani.cz, vyhledal sčítací formuláře a prostudoval nápovědu. Vím, že mám na základě zákona povinnost vyplnit všechny povinné údaje podle pravdy. Zjistil jsem však, že to zřejmě nedokáži. A že mi tedy hrozí, že budu muset zaplatit pokutu ve výši 10.000 Kč. Já ji však nebudu chtít zaplatit. Stát totiž po mě chce něco co mu prostě nemohu dát. Proč? Pojďme se podívat na jednotlivé otázky a na problémy, které s nimi mám. Zbytek článku je textem, který zašlu Českému statistickému úřadu. Jako člověk, který má ke statistice blízko, totiž vím, že je lepší „chybějící pozorování“ než nesprávný údaj. A penalizovat „chybějící pozorování“ považuji za obrovskou chybu. Zákon totiž zvýhodňuje uvedení věrohodných nesprávných údajů před jejich neuvedením. Kromě (alespoň pro mne neakceptovatelného) zasahování do soukromí tedy sčítání lidu „zjistí nějaké údaje“, které však dost možná nebudou odpovídat skutečnosti. A toto zasahování do soukromí za účelem zjišťování nevěrohodných údajů nás bude stát více než 2,5 miliardy Kč. Přidejte si tedy ke „Kalouskově složence“ dalších 250 Kč za každou osobu. Doporučuji všem, aby se podívali na www.scitani.cz a zjistili, zda jsou schopni tyto formuláře úplně a správně vyplnit. No a pokud ne, můžete napsat ČSÚ dopis také. Jistě budou rádi, že sčítaní občané projevují o sčítání zájem, a že se všemožně snaží dostát povinnostem, které na ně poslanci uvalili skrze zákon č. 269/2009 Sb. Jelikož neposkytnutí přesných a úplných údajů, stejně jako neodevzdání vyplněných formulářů, může být „odměněno“ pokutou 10.000 Kč, pečlivě važte odpovědi.

Vážení úředníci Českého statistického úřadu,

píši Vám ve věci sčítání lidu, domů a bytu v roce 2011, které proběhne podle zákona č. 296/2009 Sb. Obávám se, že nejsem schopen poctivě a přitom pravdivě vyplnit některé povinné údaje a jsem přesvědčen, že podobné potíže budou mít i další obyvatelé České republiky. Tento dopis je proto otevřeným dopisem, který jsem publikoval na Internetu na adresách http://www.zvara.cz/ a http://zvara.blog.idnes.cz. Vaše vyjádření budu v plném rozsahu publikovat na stejných internetových stránkách.

Sčítací list osoby

S údaji v bodech 1. až 4. si poradím. Problém problém přichází v bodě číslo 5. Píšete o „místě kde skutečně bydlíte“ a „kde jste členem domácnosti“. Cítím se jako člen domácnosti na více místech, moji blízcí nežijí na jediném místě. V jednom z míst mám trvalé bydliště, vyskytuji se však na různých. A protože lze vyplnit jen jedinou adresu, nevím kterou vyplnit. Mám v případě pochybností vyplnit adresu trvalého bydliště? I když tam třeba obvykle nespím, ale žijí tam někteří z mých blízkých? Obávám se, že ať vyplním kteroukoliv adresu, Úřad může na základě vlastního pozorování tvrdit, že bydlím jinde, a že jsem tedy formulář vyplnil nepravdivě. Nechci se vystavit postihu, a tak prozatím hodlám vyplnit „RŮZNÉ“ (to totiž bude vyplněné a pravdivé). S bydlištěm rok před sčítáním  (bod 6.) mám úplně stejný problém.

Bod č. 7. mne skutečně překvapil. Chcete po mně, abych vyplnil adresu bydliště matky v době mého narození. Na stránkách www.scitani.cz navíc upozorňujete, že není možné adresu slepě převzít z rodného listu, protože musí jít o skutečné bydliště matky. Pominu-li možnost, že i moje matka by mohla mít potíž (takovou jako jsem popsal v předchozím odstavci) s určením jejího bydliště v době mého narození, nedokážu popravdě odpovědět. Myslím si, že si pamatuji moji minulost (i když někdy nesprávně) – bohužel však až od věku zhruba tří let. I když se skutečně uvolním a usilovně myslím na dobu svého narození, vybavují se mi různá místa: Praha, Bulharsko, ozdobné budovy skotského Edinburghu (nebo to je ozdobná budova porodnice U Apolináře?). Nedokáži tento bod popravdě vyplnit, je mi to skutečně velmi líto. Hodlám tedy vyplnit „NEPAMATUJI SI“ (to bude určitě pravdivé a zároveň vyplněné).

Další bod, který zřejmě nebudu schopný vyplnit je bod č. 18 – zaměstnání. Mám více než jednoho zaměstnavatele. Uvedu tedy „RŮZNÁ“. Podobně budu muset postupovat u bodu 20 (také „RŮZNÉ“). V bodu 19 zvolím více než jednu možnost – jinak to nebude pravdivé.

Do bodu 21 – „místo pracoviště/školy“ také uvedu „RŮZNÁ“. Jde totiž celkem o asi čtyři běžná místa a dalších několik občasných. Některá pracoviště jsou stálá, jiná nikoliv. Netroufnu si proto zaškrtnout „zaměstnání bez stálého pracoviště“.

V bodě 22 zaškrtnu nejspíš všechny možnosti s výjimkou motocyklu – na tom nejezdím. Někdy jedu autem, jindy vlakem, autobusem (dálkovým i MHD), občas jdu pěšky. Záleží totiž na tom, do kterého zaměstnání či školy zrovna jdu a z kterého bydliště. Vím, na formuláři píšete, že mám vyplnit údaje o dopravním prostředku, který obvykle používám při jedné cestě. Ale při které? Jsou cesty, při kterých používám jen vlastní nohy, jsou cesty, kdy používám jen auto. Jsou cesty, kdy používám auto a MHD. A těch variant je ještě více. A nedokáži určit, která z nich je „obvyklejší“.

V bodě 23 plánuji zaškrtnout všechny možnosti. Jak je zřejmé z bodu 22, vzdálenosti mezi m bydlišti a n místy zaměstnání/školy jsou různé a někdy jde o dvě minuty, jindy o dvě hodiny.

S bodem č. 24 potřebuji poradit. Mám odpovídat pro všechna zaměstnání/školy dohromady nebo pro každé zvlášť? Pokud dohromady, zaškrtnu zřejmě jen první dvě možnosti (někdy denně, někdy týdně). Pokud zvlášť, budu muset zaškrtnout všechny.

Domovní list

Jako bezpodílový spoluvlastník domu asi budu vyplňovat i tento formulář. Myslím si, že ani ČSÚ není nic do toho jak topím. Mohu zaškrtnout více možností? Předpokládám, že 100W žárovky se do ústředního topení nepočítají, protože jde o topná tělesa s 95% účinností – ale máme je i ve sklepě (tedy v oddělených prostorách, o kterých píšete v nápovědě).

Bytový list

Pochopil jsem, že i dům je-li určen k bydlení, je pro účely sčítán považován za byt. I za něj tedy budeme vyplňovat bytový list. Nyní k jednotlivým položkám:

Mám vyplnit počty místností a jejich plochu (bod 4), totéž po podlažích (bod 5). Bohužel ji přesně neznám. Mohu pro účely sčítání údaje odhadnout, nebudou však nejspíš přesné. Také mohu najít firmu, která pro mě provede měření a související úkony (stěhování nábytku a podobně). Proplatíte mi účet za tyto vynucené náklady? Pokud ne, použiji odhad a před číslo napíši „ODHADEM“.

Další problém mám s bodem 10. K vytápění se v bytě používá elektřina i kotel na tuhá paliva. Který zdroj se využívá záleží na možnosti přikládat a vůbec se o kotel na tuhá paliva starat. Upřímně nevím, který zdroj je převládající – a to ani z pohledu časového ani z pohledu energetického. Například vyhřátí topné soustavy provádím zásadně kotlem na tuhá paliva. Je to poměrně rychlé a ušetřím na elektrické energii. Pokud mi neporadíte, který zdroj zvolit, zvolím oba.

Poslední potíž mám s otázkou číslo 13. Ano, počítač doma máme. Dokonce i brouzdáme po Internetu. Počítač však není k internetu připojení. Jak je to možné? Jednoduše. Místní poskytovatel totiž nepřiděluje zákazníkům směrovatelné internetové adresy (IP verze 4 ani IP verze 6). Zákazníci tak nejsou z internetu přímo dosažitelní, z technického hlediska tedy nejsou připojeni k internetu. Od poskytovatele získávají tzv. privátní adresu (z rozsahu 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 a 192.168.0.0/16). Tím, kdo je připojený k internetu, je poskytovatel služeb. Ten pro zákazníky pouze zprostředkovává připojení (pomocí technologie NAT – Network Address Translation). Hodlám tedy zaškrtnout „počítač bez internetu“, i když si myslím, že byste byli raději, kdybych zaškrtl „počítač s internetem“. To bych však vyplnil nepravdivou informaci a já opravdu nechci platit pokutu.

Žádost o odpověď

Žádám Vám tímto o vyjádření e-mailem k tomuto mému dopisu tak, aby mi Vaše odpověď byla doručena před skutečným sčítáním. Bohužel nemohu akceptovat jiné pokyny k vyplnění údajů, pokud mi je snad pošlete. Zákon totiž nezmiňuje možnost, že by Váš Úřad mohl za povinnou osobu rozhodnout o správnosti údajů a sejmout z ní tak odpovědnost a riziko, že spáchá přestupek podle § 26 zákona. Napište mi proto, prosím, zda budete považovat takové vyplnění formuláře za nesprávné nebo neúplné.

Zároveň Vás žádám o vyjádření k postoji pana Františka Matějky, který vyjádřil v článku „Jsme Buřič, říká ČSÚ. Nevyplňujte tu buzeraci, říkám veřejně já“ na adrese http://frantisekmatejka.blog.idnes.cz/c/173344/Jsem-buric-rika-CSU-Nevyplnujte-tu-buzeraci-rikam-verejne-ja.html, konkrétně k níže uvedenému textu (v uvozovkách):

Jsem přesvědčen, že způsob provedení sčítání lidu i obsah otázek, které ve sčítacích arších jsou, zakládají důvodné podezření z hrozícího útoku na zákonem chráněný zájem občana, kterým jsou práva z Listiny základních práv a svobod (LZPS) Ústavy České republiky. Jejich porušení by znamenalo podstatně větší újmu, než újma z páchání přestupku proti Zákonu č. 296/2009 o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011. Článek 4, odst. 1) LZPS stanoví, že povinnosti (pozn.: vůči občanovi) mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod. Článek 10 odst. 1) LZPS přitom stanoví, že „Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho jméno; odst. 2) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života; odst. 3) Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.“ LZPS je normou vyšší, než je zákon č. 296/2009 o sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011. Trvám na tom, že sčítání lidu tak, jak je definováno v platném zákonu, ale také otázky, které jsou ve sčítacích arších, zasahují do soukromého a rodinného života. S ohledem na opakovaně prokázané a soudy odsouzené úniky a zneužití osobních údajů úřady státní správy a jejich zaměstnanci hrozí navíc únik osobních dat občanů do nepovolaných rukou“

Je mi jasné, že jen plníte povinnost, kterou Vám stanovil zákon č. 296/2009 Sb. Já musím dělat totéž, i kdybych snad nechtěl. Údaje, které jsem označil za mé plánované odpovědi v tomto dopisu, jsou ty nejúplnější a nejsprávnější, jaké dokáži do formuláře uvést.

S pozdravem,

Karel Zvára

Karel Zvára je členem Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

František Matějka

František Matějka

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

František Matějka

František Matějka

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31