Zaujalo nás: Vláda o riziku s Lisabonem věděla už v roce 2007, ale přešla ho

Zaujalo nás: Vláda o riziku s Lisabonem věděla už v roce 2007, ale přešla ho

NOVINKY.CZ: Možných vážných problémů spjatých s Listinou základních práv EU si byl kabinet někdejšího premiéra Mirka Topolánka (ODS) vědom již v dubnu roku 2007 a chtěl zamezit jejímu včlenění do Lisabonské smlouvy. Pak ale změnil vyjednávací taktiku a ze své pozice ustoupil. Vyplývá to z usnesení vlády č. 471 nazvaného Pozice vlády České Republiky v rámci jednání o institucionální reformě Evropské unie, které konkretizovalo českou pozici při jednáních o Lisabonu, jenž odkazuje právě na Listinu základních práv.

Ve svém usnesení se kabinet sice přihlásil k ochraně lidských práv a svobod, na druhou stranu však zdůraznil, že je „především třeba umožnit přistoupení EU k Evropské úmluvě“ o ochraně lidských práv a základních svobod.

„Tím bude zajištěn jednotný evropský standard lidských práv a svobod, aniž by hrozila určitá partikularizace ochrany prostřednictvím přijetí právně závazné Listiny základních práv. Nový smluvní základ EU by tedy neměl obsahovat samostatnou Listinu základních práv, ale zajistit přistoupení EU k Evropské úmluvě, čímž bude jasně vymezen standard ochrany ve vztahu k činnosti Evropské unie a jejích orgánů,“ stojí v usnesení.

Rozdíl mezi Evropskou úmluvou (1953) a Listinou základních práv EU (zformulována v roce 2000 a v platnost má vstoupit společně s Lisabonskou smlouvou) tkví v orgánu, který rozhoduje o oprávněnosti případného nároku.

Dva soudy

Zatímco v prvním případě to je Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku (není ve struktuře EU a nebude pro něj platit Listina základních práv EU), ve druhém jde o Evropský soudní dvůr v Lucemburku (patří do struktur Unie a bude rozhodovat i podle Listiny základních práv EU).

Soud ve Štrasburku už v roce 2005 odmítl žalobu devadesáti odsunutých Němců o náhradu za majetek zabavený podle Benešových dekretů. Odvolávali se přitom na Evropskou úmluvu. Soud v Lucemburku o ničem takovém ještě nejednal. Po vstupu Lisabonské smlouvy v platnost to bude možné a řídit se bude mj. i listinou.

Právě možnost, že by soudní spory mezi jednotlivci a státy EU řešil soud v Lucemburku podle Listiny práv EU, vedla prezidenta Klause k obavám, že by vysídlení Němci tam mohli být ve svých majetkových nárocích úspěšní. Proto podmínil podepsání Lisabonu sjednáním výjimky, že Listina práv EU nebude pro ČR právně závazná.

Česká vláda však mezi dubnem a červnem 2007 změnila názor, pokud jde o závaznost dodržování Listiny práv EU signatáři Lisabonské smlouvy. Na červnovém summitu v roce 2007 se už stavěla proti tomu, aby jakákoli členská země měla výjimku z připravované smlouvy, a dokonce tehdy pohrozila vetem. Česká vláda tehdy razila názor, že nárok na výjimky mají mít buď všichni, nebo nikdo.

Británie a Polsko si své výjimky nakonec prosadily, Topolánek to v nedávném rozhovoru pro LN vysvětlil tím, že ČR neměla takový vliv.

„Tak za prvé jsou silnější než my, neměli bychom na to sílu. A hlavně – mně sice ta listina vadila a vadí dodnes, ale já jsem neměl mandát od vlády. Rozumíte, mně zase Bursík později pustil mandát ve věci emisí a povolenek, to byl obrovský úspěch, my jsme zamezili tomu, aby se z podniků ukradly peníze a „rozfrncaly“ se ve větrných elektrárnách.“

Na to, že existovalo dva roky staré usnesení české vlády, které varovalo před možnými dopady Listiny základních práv EU na spory státu s jednotlivci, si nevzpomněl ani on, ani další členové vlády.

„My jsme nebyli toho názoru a nejsme toho názoru, že by tady bylo jakékoli ohrožení České republiky,“ řekl minulý týden Právu bývalý ministr zahraničí Karel Schwarzenberg. „Pokud vím, na vládě se o tom nejednalo,“ dodal. Nicméně připustil, že by si to ještě musel ověřit.

Debatu otevřel Jakl

Dohady, zda se Topolánkův kabinet v minulosti zabýval, či nezabýval Listinou základních práv EU, rozvířil nedávný výrok Ladislava Jakla, tajemníka prezidenta Václava Klause. Jakl prohlásil v ČT, že bývalá vláda kvůli tehdejšímu vicepremiérovi Martinu Bursíkovi a Schwarzenbergovi o listině vůbec nejednala, ačkoli znala rizika s ní spojená.

„Asi mi pan Jakl přisuzuje ještě větší sílu, než jakou jsem v té vládě reálně měl. Na jednání vlády nikdo takový návrh, který bychom mohli zablokovat, nevznesl,“ řekl Lidovým novinám Bursík. Také někdejší ministr pro EU Alexandr Vondra i šéf lidovců Cyril Svoboda prohlásili, že se o problému listiny na vládě nejednalo. Usnesení vlády č.471 z 25. dubna 2007 svědčí o něčem jiném.

(zdroj: http://www.novinky.cz/domaci/182110-vlada-o-riziku-s-lisabonem-vedela-uz-v-roce-2007-ale-presla-ho.html)

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

V pořadu 360° na stanici CNN Prima News, který moderovala Pavlína Wolfová, se dnešní debata soustředila na klíčové politická témata po ustavujícím zasedání Poslanecké sněmovny. Mezi hosty byli Jiří Pospíšil z TOP 09, Tobiáš Slovák z ODS, Denis Doksanský z ANO, Boris Šťastný z Motoristů a na dálku Libor Vondráček za SPD. Diskuse se točila kolem návrhu na mimořádnou schůzi Sněmovny ohledně stavu zájmů Andreje Babiše, nespokojenosti prezidenta Petra Pavla s programovým prohlášením vlády a kritické situace státního rozpočtu.​

Libor Vondráček, mluvčí SPD, se k debatě připojil na dálku ze Strakonic a rychle zaujal postoj proti iniciativě opozice na svolání mimořádné schůze. Podle něj nejde o skutečný problém stavu zájmů, protože Andrej Babiš ještě není premiérem a nemá proto žádný konflikt zájmů. Vondráček označil návrh za zbytečné zdržování Sněmovny a mediální hru, která má opozici zviditelnit před komunálními volbami, podobně jako dlouhé projevy Pirátů a STANu na ustavujícím zasedání. Zdůraznil, že SPD se schůze zúčastní, ale nebude ji protahovat, a upozornil na ne gentlemanský krok opozice po dohodě o volbě Jana Skopečka do čela Sněmovny.​

Diskuse o stavu zájmů Babiše se rozvinula do širší debaty o právních aspektech. Vondráček upozornil, že zákon o stavu zájmů poskytuje 30 dnů na řešení konfliktu po jmenování, a po jejich uplynutí musí být problém odstraněn bezodkladně. Kritizoval prezidenta za novou podmínku veřejného vysvětlení před jmenováním, což podle něj překračuje jeho pravomoci od roku 2020, kdy se má pouze zabývat otázkou stavu zájmů, ne klást podmínky. Babiš podle Vondráčka již slíbil řešení a prezentaci na Sněmovně během debaty o důvěře vládě, což je v souladu s dřívějšími dohodami.​

Dále se debata posunula k programovému prohlášení vlády ANO, SPD a Motoristů, které bylo podáno na Pražský hrad. Vondráček obhajoval dokument jako výsledek hodin práce koalice a zdůraznil, že není nutné do něj zapojovat prezidentské poznámky, jako je explicitní postoj k Ukrajině nebo Rusku jako agresorovi. Podle něj program obsahuje jasné vyjádření podpory mezinárodnímu právu, suverenitě států a eliminaci rizik války v Evropě, což zahrnuje i Ukrajinu. Označil kritiku za „bouři ve sklenici vody“ a snahu vyvolat emoce před 17. listopadem, včetně akcí jako Milion chvilek pro demokracii. Vondráček varoval před obavami z posunu k poloprezidentskému systému, pokud by prezident trval na změnách.​

Vondráček reagoval i na kontroverzní výroky Radka Kotena ze SPD, který srovnával rizika Ruska a Evropské unie. Podle Vondráčka se nejednalo o přímé srovnání, ale o rizika, přičemž EU považuje za dlouhodobou hrozbu pro Evropu a Českou republiku. V kontextu zahraniční politiky obhajoval sebevědomý postoj a spolupráci ve Visegrádu. Na otázku obranných výdajů řekl, že bezpečnost není jen o procentech HDP, ale o efektivním využití prostředků, včetně auditů na ministerstvu obrany, a odmítl slepě kupovat zbraně na úkor obnovy po povodních.​

Kritická část debaty se týkala státního rozpočtu, který Vondráček označil za problematický s chybějícími miliardami na sliby dosluhující vlády, například na rekonstrukce nádraží. Obhajoval, že rozpočet je v Sněmovně od 4. listopadu a kritizoval opozici za zdržování, které ohrožuje harmonogram. SPD a koalice podle něj musí rozpočet schválit do Vánoc, pracovat ve dne v noci a financovat své plány, jako snížení cen energie nebo zrušení poplatků za OZE, efektivněji než předchozí vláda, například výběrem většího objemu daní bez zvyšování odvodů. Varoval před stávkou odborů kvůli chybějícím 3,7 miliardám pro pedagogy a upozornil na dluhy, jako 45 miliard podle Národní rozpočtové rady.​

Celkově Vondráček v pořadu hájil rychlé ustavení vlády a odmítal obstrukce jako zbytečné zdržování. Jeho argumenty zdůrazňovaly transparentnost Babiše, efektivitu programového prohlášení a nutnost řešit rozpočet bez dalších zbytečných schůzí. Debata ukázala hluboké politické napětí mezi koalicí a opozicí v počátcích nového volebního období.​

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31