Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

STRUNZ: Stydliví komisaři, stydlivé komisařky

STRUNZ: Stydliví komisaři, stydlivé komisařky

Tak prý Češi důvěřují více institucím Evropské unie než domácím. Zatímco Evropské komisi věří 59 procent Čechů, tak úřednické (a dlužno dodat že poměrně populární) vládě v Praze důvěřuje prý jen 37 procent lidí. Ukazují to výsledky průzkumu Eurobarometr, které 21.01.2010 zveřejnilo zastoupení Evropské komise v ČR (průzkum se uskutečnil na přelomu října a listopadu 2009).

Ovšem výsledky průzkumu jsou zveřejněny až za dvaapůl měsíce po sběru dat, což zřejmě svědčí o efektivitě práce molocha zvaného EU. A dále je nejisté, které že to komisi obyvatelstvo ČR důvěřovalo – zdali té staré Barrosově či té nové designované taky Barrosově. Spíš bych logicky viděl, že té staré, která už něco předvedla. A ponechám stranou pochybnost, zdali znal průměrný občan ČR alespoň jednoho jiného komisaře než Špidlu a šéfa komise Barrosa a na základě čeho tedy projevil staré komisi tak poměrně vysokou důvěru.

U příležitosti schválení nové komise dne 9.2.2010 Evropským parlamentem se naskýtá otázka, zdali tato může v ČR získat také takovou důvěru. Její členové, komisaři, mají po vstupu Lisabonské smlouvy v platnost velmi, velmi mnoho pravomocí, mimo jiné vytvářet přímo zákony evropského svazu a formovat budoucí evropskou armádu, o které si teď (po schválení Lisabonu) již i německý ministr zahraničí dovolí otevřeně hovořit.

Zaslouží si noví komisaři naši důvěru? Pokud by se to mělo odvíjet od toho, jak jsou upřímní ve svých oficiálních životopisech, pak by komise dopadla mizerně. Podívejme na to, co nám sami ve svých životopisech sdělili, a srovnejme to s realitou.

Na rozehřátí uživatelů internetu zde máme místopředsedkyniViviane Reding (spravedlnost, základní práva a občanství), která měla až dosud v Evropské komisi na starosti tzv. informační společnost a média. Zde se proslavila regulacemi cen roamingu uvnitř EU. Co se z životopisu (CV) také nedozvíme je, že v r. 2007 získala od britské Internet Service Providers Association cenu Internetového padoucha.

A pak zde máme hezkou řádku bývalých komunistů, kteří to o sobě neprozradí, ačkoliv jsou nominováni do politické funkce, takže tato informace je zcela relevantní:

Maroš Šefčovič, místopředseda komise, interinstitucionální vztahy a administrativa. Podle jeho životopisu začíná politická jeho kariéra až v r. 2009. Ale vzdělával se i v Moskvě (1985–1990: Moscow State Institute of International Relations), což zřejmě znamená, že byl ve straně. Ani v jeho CV ani téměř nikde jinde (zahrnujíc i slovenský tisk) se to ale nedočtete. Až hodně podrobnější zkoumání člověka ujistí, že to tak vskutku bylo.

I životopis Andrise Piebalgse (rozvoj) o stranické příslušnosti tohoto Lotyše ke Komunistické straně Sovětského svazu v minulosti cudně mlčí. Je zajímavé, že Janusz Lewandowski (rozpočet a finanční plánování), který se naopak rozhodně nemá za co stydět (byl ekonomickým poradcem Solidarity a jedním ze zakladatelů Liberálně-Demokratického Kongresu v tehdy ještě socialistickém Polsku), se svou minulostí před r. 1990 překvapivě také nechlubí. Vypadá to, že budoucí komisaři za dřívější socialistické země dostali generelně pokyn nepsat ve svém životopise o své minulosti před r. 1990.

O tom, že komunistickou minulost nemají pouze členové komise z nových členských zemí svědčí Maria Damanaki (námořní záležitosti a rybolov). V r. byla 1977 zvolena do řeckého Parlamentu za komunisty. Avšak o své komunistické minulosti v CV cudně mlčí, i když se jinak o své politické kariéře od prvotních krůčků rozepisuje velice široce.

Je zde i komisař za ČR, Štefan Füle (rozšíření a politika sousedství), který o své komunistické minulosti a studiu v Moskvě v předloženém CV taktéž nepíše ani fň. To místopředseda Siim Kallas (doprava) za Estonsko ve svém životopise alespoň přinává, že byl do roku 1990 členem Komunistické strany Sovětského svazu. Nicméně tento politický fakt uvádí překvapivě až v oddíle „Další činnosti“ (Other activities) místo v oddíle „Politická kariéra“ (Political career).

Komunistická minulost není jen výsadou místopředsedů a prostých členů komise. Prošel jí i sám předseda komise José Manuel Barroso. Za mlada (v sedmdesátých letech) byl Barroso jedním z lídrů podzemního maoistického hnutí MRPP (Reorganising Movement of the Proletariat Party, později PCTP/MRPP, Communist Party of the Portuguese Workers/Revolutionary Movement of the Portuguese Proletariat). Tato podstatná fakta se však z oficiálního životopisu nedozvíme. A stejně tak se z něj nedozvíme, že Barrosova rodná portugalská Socialně demokratická strana již dvakrát v blízké minulosti prohrála v Portugalsku volby (2005, 2009). Na jeho pozici lídra Evropské komise to – zdálo by se překvapivě – nic nemění. Politik pro komisi opravdu nemusí mít vpodstatě žádnou podporu v rodné zemi, žádné demokratické „zázemí“, aby byl evropským šéfem. Jak ostatně i obyvatelé ČR vidí i na příkladu Vladimíra Špidly. Odtrženost od demokratických postupů je dokonalá.

A není to vyjímka. Místopředseda Joaquín Almunia (hospodářská soutěž) sice ve svém CV píše, že v španělských volbách v r. 2000 byl kandidátem socialistů na premiéra, ale již nezmiňuje, že ty volby velmi těžce prohrál a na vedení strany rezignoval. Čtyři roky poté se stal eurokomisařem, jak se to už tak na domácí scéně neúspěšným politikům stávalo (Barroso, Špidla, Kinnock).

Voličské zázemí nemá ani Máire Geoghegan-Quinn (výzkum a inovace). Je to komisařka jmenovaná za Irsko, ale žije v Lucembursku, pravděpodobně již od r. 1999, kdy tam byla jmenována k auditorskému dvoru EU. V podobném duchu je situace i u místopředsedkyně Catherine Ashton (vysoká představitelka Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku), která nebyla v minulosti nikdy nikam zvolena, pouze jmenována. Demokratické zázemí tedy nulové. Navíc začátkem osmdesátých let byla pokladní a náměstkyní „Kampaně za jaderné odzbrojení“, přičemž původ části financí organizace není možno dohledat. Tato fakta se však v jejím oficiálním CV nedozvíme, neboť začíná rokem 1983 (zmínku o narození nepočítaje).

Je zajímavé, že z komise byla vyšachována europarlamentními výměnnými hrátkami původní bulharská zástupkyně Jeleva. Přitom při měření stejným metrem všem by zřejmě za podivné obchody v minulosti mohli vyletět jak belgický zástupce Karel De Gucht (obchod) za možné zneužití vnitřních informací o bance Fortis, tak i maltský komisař John Dalli (zdraví a spotřebitelská politika) za kontrakty s medicínským vybavením a letenkami, a koneckonců i Rakušan Johannes Hahn (regionální politika) kvůli pochybnosti o jeho disertaci, kde čelil obvinění z plagiátorství.

A ještě zde máme Günthera Oettingera, který má na starosti energetiku. Nazval bych ho „kozel zahradníkem“, neboť je komisařem za Německo, které má prioritní energetickou orientaci na Rusko a pokrývá svůj povrch neefektivními větrníky a solárními panely. Naopak jadernou energetiku utlumuje. Nehledě na jeho (je členem křesťanské strany CDU) rozvod s manželkou v době, kdy seděl v křesle ministerského předsedy Bádenska-Württemberska. O tom ve svém CV také nepíše, ale uznávám, že to v ČR může jen málokoho vzrušit.

Na závěr bych rád zmínil Connie Hedegaard, která dostala na starost portfolio „opatření v oblasti změny klimatu“. Ačkoliv je zde již jeden komisař pro životní prostředí, bylo zřejmě nutno vytvořit post pro ještě jednu ochránkyni. Hedegaar je silnou zastánkyní regulací a finančních toků pro boj proti globálnímu oteplování. Byla i neúspěšnou předsedkyní „neúspěšné“ konference v Kodani, o kterémžto propadáku se v jejím životopise samozřejmě taktéž nedočtete.

Shrnutí: Prohlédneme-li si oficiální životopisy našich vládců, pak u mnohých shledáváme, že jsou značně skoupé na zásadní politické informace. Nelze to vysvětlit jinak, než že se mnozí milí komisaři a mnohé milé komisařky za svou politickou minulost stydí a proto jsou neupřímní.

Zaslouží si stydliví a neupřímní komisaři naši důvěru?

Pavel Strunz je členem Strany svobodných občanů

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31