Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Radim Smetka: Internet do škol 2.0

Radim Smetka: Internet do škol 2.0

Ministr školství Marcel Chládek v dubnu představil svou vizi modernizace na základních školách. Kromě jiného má spočívat v tom, že každý žák dostane v první třídě tablet a celá výuka bude probíhat interaktivně. Zní to krásně.

Někteří z Vás si možná vzpomenou na projekt Internet do škol, což byla v resortu školství mimořádně velká investiční akce koncem devadesátých let. Osobně si na to vzpomínám velmi dobře, protože jsem byl tou dobou na druhém stupni a velmi se zajímal o počítače. V prvních okamžicích celý projekt provázelo nadšení. Většina škol neměla valné počítačové vybavení, natož připojení k Internetu. Když došlo na realizaci, nadšení rychle opadlo. Projekt se protáhl na několik let, počítače byly předražené a v okamžiku, kdy dorazily do škol, byly už dávno zastaralé.

Člověka, který chápe, jak funguje stát, to ani nemůže překvapovat. Co však na celém projektu bylo nejhorší, po zavedení Internetu a počítačového vybavení do škol nedošlo k žádnému posunu k lepšímu. Výuka nezačala probíhat efektivněji, žáci a studenti nezačali dosahovat výrazně lepších výsledků. Projekt „Tablet každému prvňáčkovi“ skončí úplně stejně. Nemám teď na mysli, že dojde k nakoupení předražených tabletů, které tou dobou nebudou schopné konkurovat ani mobilům, které ti prvňáci budou nosit v kapsách. To se totiž stane tak jako tak. Mluvím teď o tom, že to nebude mít pražádný vliv na úspěšnost českého školství.

Příčina je prostá. Podstata vzdělávání je někde úplně jinde – je právě v tom, co technologie samy o sobě dát nedokážou. Nechci, aby to vyznělo, že jakkoliv shazuji přínos počítačů, Internetu nebo právě tabletů. Právě naopak. Jsou to geniální technologie, které nám umožňují dříve nepředstavitelné věci. Jsou to všechny knihovny světa v jednom zařízení, neuvěřitelný výpočetní výkon, nekonečný zdroj informací. Moderní technologie mohou být úžasným usnadněním při procesu učení se. Mohou nám pomoci vyhledat informace, které bychom v knihách hledali hodiny. Ale aby zvýšili efektivitu našeho učení, musí se napřed změnit samotný způsob vzdělávání.

Jak tedy změnit školství

Proces vzdělávání se minimálně za několik desítek, možná i stovek let, nezměnil. Od doby, kdy byl učitel jedinou osobou na kilometry daleko, která měla vzácné vědomosti, a jehož prací bylo tyto vědomosti předat, se toho hodně změnilo. Dnes jsou informace dostupnější, než kdy dřív a není tak žádnou samonosnou výsadou si informace pamatovat. Podstatou vzdělávání nemá být výklad látky, ale pomoc s jejím pochopením, kritickým zhodnocením a dalším využitím. Právě mentorství by se mělo stát úlohou učitelů.

Na prvním místě je změna přístupu k žákovi i jeho rodičům. Dokud bude přetrvávat přístup, že má škola nalít žákovi do hlavy to, co moudrý stát považuje za potřebné, výsledky se nikdy nezlepší. Tak jako obchodník nebude úspěšný, pokud nebude prodávat to, co zákazníci poptávají, ani studenti nebudou nadšeni ze studia toho, co je nezajímá a pro co objektivně nemají vlohy. Stejně tak, jako se k obchodníkovi budou zákazníci vracet, pokud se jeho zboží osvědčí, i studenti si začnou vzdělání vážit, pokud jim bude něco dávat, zvýšily jejich vyhlídky na platové ohodnocení, budou mít pocit, že jim studium jde a bude je bavit.

Každý psycholog vám řekne, že pokud chcete s člověkem pohnout, musí v první řadě sám chtít. A u dětí to platí dvojnásob. Dnes se školství omezuje především na negativní motivaci: „když to nebudeš umět, ztrapním tě před třídou a dám ti blbou známku, za kterou doma dostaneš nařezáno.“ Vždycky ale platí, že pozitivní motivace funguje mnohem lépe. Zejména když chceme po mozku, aby pracoval a něco se naučil. Měli bychom se přestat tvářit, že existují jen jedny kvality, které bychom měli studentům vštípit: pamatovat si přesné roky každé bitvy a narození každého vládce od starověku po současnost a umět vypočítat matematické příklady na úrovni 6x převyšující praktické využití v reálném životě a to ideálně bez vazby na reálné situace. Základní látky by mělo být minimum a mnohem více bychom se měli zaměřit na obecné principy, kritické myšlení a volitelné předměty v tom, co komu skutečně jde a v čem je opravdu dobrý.

Nejsem však psycholog, abych rozvíjel změny školství do detailu. Ostatně, není ani rolí politika, aby vymýšlel, jakým způsobem mají školy své studenty učit. Alternativních úspěšných vzdělávacích modelů je na světě celá řada. Některé k výuce elektroniku využívají více, jiné méně. Jejich filosofie však na nich nestojí. Úlohou státu je, aby všem alternativním vzdělávacím modelům umožnil rovnocenné výchozí podmínky a státním školám by měl umožnit, aby se mohly těmi nejúspěšnějšími úplně volně inspirovat. Pokud to bude znamenat nákup tabletů, to nechme na ředitelích jednotlivých škol.

Za jednorázové vyčerpání několika miliard na nákup tabletů z evropských fondů se mohou úředníci ministerstva školství plácat po ramenou, jak chtějí; s úspěšností vzdělávání to nijak nehne. Za pár měsíců se ukáže, že je učitelé nechtějí používat, výukový software je nevyhovující a zařízení vypadají tak, jako vypadají každá erární po několika měsících. To, co české školství skutečně potřebuje, je, aby se přestaly věci dělat tak, jak se dělají, jen proto, že se tak dělají odjakživa. Školství také potřebuje návrat k původnímu smyslu vzdělávání: dodat zákazníkovi službu, kterou skutečně potřebuje a kterou si nedokáže ani v dnešní době opatřit na Internetu během pěti minut sám.

Radim Smetka
místopředseda Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31