Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

MACHAČ: Kam jsme došli…

MACHAČ: Kam jsme došli…

Kam jsme došli, kdo to ví, kdopak na to odpoví…, jsou otázky z jedné starší písně Petra Spáleného. Kam jsme došli po 20 letech cesty ke svobodné společnosti pod vedením ČSSD a ODS? Na to si může odpovědět každý, kdo si otevře slovník cizích slov, přečte si věcný obsah slova totalita a začne porovnávat s dnešním typem vedení státu.  Totalita je ve slovníku definována jako typ diktátorsky vedeného státu, prosazující úplné tj. totální (násilné i nenásilné) ovládnutí všech oblastí společenského života prostřednictvím byrokratického aparátu a policejní moci vedoucí k deformování individua až k jeho úplnému podrobení, popř. umlčení. Porovnávejme tedy a hledejme rozdíly mezi tím, jak byl veden stát za éry socialismu, tedy za totality, a jak je veden dnes. Položme si hned základní otázku: Které oblasti společenského života nejsou dnes v naší společnosti ovládány byrokratickým aparátem, tedy zákony, vyhláškami, státním nebo obecním úřednictvem a policií? Podaří se někomu takové neovládané oblasti společenského života najít?

Často slyšíme z úst některých našich politiků, že žijeme ve svobodné společnosti, přičemž argumentují tím, že máme svobodné volby a parlamentní demokracii, že se občané mohou svobodně sdružovat v neomezeném množství politických stran, že nás nikdo  za naše názory nezavírá, že můžeme svobodně cestovat, že máme svobodný přístup k informacím, k literatuře apod. Nic z toho  jsme za éry socialismu neměli. Ano, to vše je pravda a jak se říká, zaplať pánbůh za to. Nicméně, jak říkala moje babička, nic se nemá přeceňovat. Je zřejmé, že uvedené společenské oblasti představují pouze nepatrný zlomek ze všech oblastí společenského života. Neznám nikoho, kdo by vyvrátil,  že život dnešního občana je řízen  nepřeberným množstvím zákonů, vyhlášek a dalších předpisů,  které  pod pohrůžkou nemalých sankcí občanovi ukládají všechny možné povinnosti, a omezují tak jeho svobodnou vůli,  činí na něm násilí a  způsobují  mu újmu jak na jeho  občanské svobodě, tak na jeho majetku. Dle výše uvedené definice ho deformují a podrobují. Jak se tedy změnil typ vedení společnosti ve srovnání se socialistickou érou ? Kdo si na to odpoví ? Vypadá to, že jen nepatrně. Když jsem podobnou otázku položil při diskusi o Evropské unii britskému a americkému novináři Johnu O´Sullivanovi, chtěl jsem tehdy vědět, jaký rozdíl shledává  mezi typem vedení  státu v bývalých komunistických zemích a typem vedení státu v dnešní EU, odpověděl, že v EU nejsou gulagy. To jistě není bezvýznamný rozdíl, nicméně připomíná mi to stav společnosti, který jsem zažil v roce 1968 do příchodu okupantů. Tehdy nás také půl roku nezavírali za jiný názor než byl  názor oficiální a pouštěli nás do západních zemí. Tehdy se tomuto období říkalo socialismus s lidskou tváří.   Kam se tedy naše společnost po dvaceti letech cesty ke svobodné společnosti dostala ? Do socialismu s lidskou tváří? Kdo si na to odpoví?

Neméně zásadní otázkou je, jaký význam a roli mají svobodné volby pro svobodnou společnost, zda svobodné volby jsou či nejsou základním atributem demokracie a svobodné společnosti, zda společnost, kde nejsou svobodné volby, není svobodná. Zdá se mi totiž, že význam svobodných voleb pro demokracii a svobodnou společnost je velmi přeceňován. Vycházím přitom ze skutečnosti, že pokud bychom všichni usilovně hledali logické důvody, proč monarchie nemůže být ze své podstaty   svobodnou společností, tak se nám žádné logické důvody najít nepodaří. Nakonec jakým způsobem se vyvinul typ vedení společnosti po svobodných volbách roku 1946, je většině občanů známé. I současná skutečnost potvrzuje, že naprosto nic nebrání vládě a poslancům parlamentu zvolených ve svobodných volbách, aby prostřednictvím byrokratického aparátu řídili společnost totalitním způsobem, tedy ovládli všechny složky společenského života. Mně, jako občanovi, je přitom naprosto lhostejné, zda zákon, který nerespektuje mé přirozené vlastnické právo, je tedy vůči mé osobě agresivní,  potlačuje mou  vůli a způsobuje mi újmu na  majetku,  vydal jeden diktátor, jedna strana nebo svobodně zvolená náhodná většina  poslanců parlamentu. Pro mě, jako občana, je rozhodující, zda je či není vůči mé osobě prostřednictvím zákonů uplatňovaná agrese, proti které se nemohu bránit. Je mi celkem lhostejné zda agresorem je jeden diktátor, jedna strana nebo náhodná většina  poslanců parlamentu. Z toho je zřejmé, že svobodné volby jsou jen a pouze  procesem k ustavení vlády. Nejsou atributem svobodné společnosti, a v žádném případě nezaručují, že  svobodně zvolená vláda a poslanci parlamentu neovládnou prostřednictvím legislativy a úřednictva všechny složky společenského života a společnost budou řídit  totalitním způsobem.  Jsme tedy opět tam, kde jsme již  byli před 20 lety, resp. v roce 1968? Kdo si na to odpoví?

Někdo může namítat, že svobodně zvolení poslanci parlamentu jsou zástupci občanů,  prostřednictvím nichž občané uplatňují svoji moc, svoji vůli, a že tedy  přijímané  zákony jsou vyjádřením vůle  občanů. To samozřejmě může být pravda, ale také nemusí. Pravda je to pouze v těch případech, kdy přijímaný zákon chrání, resp. nenarušuje, rovnost práv občanů chránit svůj majetek, život a svou svobodu. V případech, kdy je přijatý zákon vůči občanovi agresivní, tedy ukládá mu různé povinnosti, a to ještě každému občanovi povinnosti jiné, nebo mu přímo zakazuje či omezuje   používat jeho majetek k vlastnímu užitku či k užitku spoluobčanů, nebo jej penalizuje i v případech, kdy žádnému jinému občanovi nezpůsobil jakoukoliv újmu,  leží  uvedená námitka zcela mimo pravdu.  Pokud má někdo pochybnosti, může si přečíst základní ustanovení Ústavy České republiky a logicky uvažovat.  Podle čl. 1 Ústavy je Česká republika demokratický právní stát založený na úctě k právům a svobodám člověka a občana. Zde by bylo vhodné zdůraznit, že ustanovení je v jednotném čísle, takže jde o úctu k právům a svobodám každého jednotlivého člověka a občana. Podle čl. 2 Ústavy je zdrojem veškeré státní moci lid, který ji vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní. Z tohoto ustanovení je zřejmé, že pokud se lidem rozumí společenství všech občanů státu, pak každý občan společnosti je zdrojem veškeré státní moci, kterou vykonává prostřednictvím uvedených orgánů. Jestliže je tedy každý občan zdrojem veškeré státní moci a tuto svou moc předává orgánům moci zákonodárné, výkonné a soudní, tedy poslancům parlamentu, členům vlády a soudcům, nemohou mít poslanci, členové vlády a soudci jinou moc, než má každý občan. Žádný občan nemůže nikomu předat něco, co sám nemá, a žádný poslanec, člen vlády a soudce nemůže mít něco, co mu občan nepředal.  A co žádný občan nemá, nemohl  tedy předat a nemůže tedy mít ani žádný poslanec, člen vlády a soudce? V žádném případě nemá moc činit agresi vůči jinému občanovi, tedy činit násilí a způsobovat mu újmu na zdraví, majetku a osobní svobodě. Pokud tak občan učiní, dopustí se trestného činu a je, nebo měl by být, potrestán, což chápou a považují za zcela normální všichni občané, a to i ti, pro které je loupení a agrese profesí.  Kde tedy takovou moc vzali někteří poslanci, že tak prostřednictvím zákonů činí? Kdo si na to odpoví?

V této souvislosti   nelze nepřipomenout Zákon o protiprávnosti komunistického režimu a odporu proti němu, na kterém se usnesl Parlament ČR, v němž konstatuje, že: „Komunistická strana Československa, její vedení i členové jsou odpovědni za způsob vlády v naší zemi v letech 1948 – 1989, a to zejména …… za nahrazení fungujícího tržního hospodářství direktivním řízením a destrukci tradičních principů vlastnického práva, a že komunistický režim  používal k persekuci občanů všech mocenských nástrojů, a to zejména ……d) zbavoval je svévolně majetku a porušoval jejich vlastnická práva…..“.  Zde je na místě položit si otázku, jaký je věcný rozdíl mezi tím, když komunistická strana jedním znárodňovacím aktem  vzala občanovi všechen majetek, a neměl tedy nic, a tím, když vláda a náhodná většina svobodně zvolených poslanců  parlamentu občanovi sice majetek ponechá, ale postupně mu zákonem   zakáže majetek využívat k jeho užitku a k užitku spoluobčanů nebo mu využití jeho majetku omezí, nebo mu  přikáže, jakým způsobem a na co musí svůj majetek použít. Vypadá to, že jde jen o jinou formu téhož.  Jak se tedy změnil způsob vládnutí v této zemi za uplynulých 20 let. Kdo si na to odpoví?

Často slyšíme názor, že svobodná společnost  a tedy svobodný trh je chaotickým místem, kde vládne anarchie, zatímco vládní  intervence  zavádějí do této anarchie řád a hodnoty komunity. Sama praxe však ukazuje, že pravda je zcela opačná. Stačí připomenout období socialismu, kde vládla nespokojenost občanů naprosto ve všech oblastech života společnosti a občané své životní potřeby nenakupovali  ale sháněli, přitom některé potřeby byly naprosto nedostupné.  Dnes vládne nespokojenost a chaos v oblastech zdravotnictví, dopravě, soudů, školství, zemědělství a životního prostředí. Je to náhoda, že jde právě o ty oblasti, ve kterých  vláda a Parlament intervenuje a reguluje nejvíce ze všech společenských oblastí?

Miloslav Machač je členem Svobodných
 

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31