Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Jiří Payne: Poznámky k plánování obrany

Jiří Payne: Poznámky k plánování obrany

Suverenita je v politické filosofii Svobodných ústředním pojmem pro utváření mezinárodních vztahů. Od svrchovanosti se odvíjí i povinnost státu zajistit vše potřebné k jejímu zabezpečení vojenskými prostředky. Za samozřejmé Svobodní pokládají utváření obranných prostředků a ozbrojených sil tak, aby bylo úsporné a efektivní. To není otázka programu, to je politický axiom, od kterého se úvahy o ozbrojených silách odvíjejí.

 

Jsou-li však obranné síly efektivní, jsou nástrojem, který také může být zneužit. Proto se v demokratických systémech považuje za další axiom, že ozbrojené síly podléhají civilní kontrole. To znamená v první řadě, že k nasazení ozbrojených sil je nutné politické rozhodnutí, v našem případě dané Ústavou, a zadání úkolů pro ozbrojené síly, které mají být splněny s využitím vojenských prostředků. Nikdy nesmí nastat situace, že by si ozbrojené síly samy určovaly, co chtějí dělat, nebo že by ovlivňovaly politiku. K tomu patří několik ústavních pojistek: jednou ze součástí civilní kontroly je existence specializovaného parlamentního výboru, další součástí má být veřejná diskuse, protože v demokratických státech se politická moc odvozuje od občanů. 

 

Další opatření proti zneužití ozbrojených sil (například ke státnímu převratu) je obsaženo ve Vídeňské úmluvě o smluvním právu, podle které hlava státu, předseda vlády, ministr zahraničí popřípadě ministr zahraničního obchodu smí podepisovat smlouvy jménem státu i bez konkrétní výslovné plné moci. Ministr obrany naopak k podpisu jakékoli smlouvy jménem státu jednorázovou plnou moc potřebuje.

 

Svobodní prosazují důsledné zavedení systému plánování, programování a rozpočtování obrany (PPBS – Planning, Programming and Budgeting System). Robert Mc Namara jako ministr obrany jej zavedl v USA roce 1961. Prvním krokem musí být pravidelná aktualizace národní bezpečnostní strategie (název se může stát od státu lišit, ale jde o podstatu). Tento hlavní strategický dokument by měl každé dva roky uvést do souvislostí a do správných vzájemných proporcí všechna rizika, kterým má stát čelit, či s opačným znaménkem, jaké vitální zájmy stát má. Musíme konstatovat, že aktualizace je u nás spíš nepravidelná, že čtyřletý cyklus je v dnešní době nepřiměřeně dlouhý, a že dokumentu není přikládána náležitá váha. Je chápán spíš jako slohové cvičení, než jako dokument, od kterého se odvíjí utváření rozpočtu. Máme-li přehled rizik zařazených ve správných proporcích, je čistě politickým rozhodnutím, učiněným na základě důkladné veřejné diskuse, která z rizik budeme chtít řešit vojenskými prostředky. Některá rizika mohou politikové řešit v rámci aliančních dohod, některá rizika lze řešit i civilními prostředky. Je však zásadní, aby politikové veřejně deklarovali, jaká rizika si uvědomují, jakou váhu jim přikládají a co s nimi chtějí dělat. Je rovněž zásadní, aby občanská veřejnost věděla, jaká rozhodnutí vláda v této oblasti činí. Veřejná povaha tohoto politického rozhodnutí je důležitá i proto, aby podnikatelé mohli zvážit, zda se chtějí na řešení některých rizik podílet a aby mohli nabídnout vládě své produkty. Je absurdní, že analogický strategický dokument u nás veřejnou diskusi příliš nevyvolává a hlavně, že nemá žádné rozpočtové důsledky. Při správném plánování jakmile nějaké riziko zmizí nebo změní pořadí vůči ostatním, mění se také rozpočet.

 

Rizika, která se rozhodneme snižovat s využitím vojenských nástrojů, mají politikové zadat ozbrojeným silám, aby na jejich snížení vypracovaly program. Program zahrnuje výběr potřebné techniky, její pořízení a průběžnou údržbu, vyškolení obsluhy a zajištění obsluhy po celou dobu trvání programu.

 

Ke každému programu, je-li schválen, lze potom zpracovat rozpočet na každý rok jeho trvání a politikové by již do financování programu neměli zasahovat. Samozřejmě je možné program ukončit, pokud se objeví jiné riziko, nebo se najde efektivnější způsob snižování nějakého rizika apod., ale v tom okamžiku se znovu rozbíhá debata o rizicích a jejich vzájemných relacích.

 

Diskuse mezi politiky (pokud možno civilními pracovníky ministerstva obrany) a vojáky (generálním štábem) nesmí probíhat tak, že politikové vojákům předepisují, co a jak mají dělat. Je odpovědností generálního štábu, aby při plánování zahrnul do nákladů vše, co je potřebné, aby zvažoval přijatelná rizika pro své lidi a aby to zohlednil při pořizování vybavení v rámci programu. Stále znovu se objevují politikové, kteří namísto přesného rozboru rizik prosazují nějaké konkrétní vybavení nebo konkrétní zbrojní systémy. Na druhou stranu generální štáb by měl politikům ke každému riziku předkládat konkrétní program se vším, co k němu patří a tedy i s průběhem všech nákladů v čase. Bezesporu nastávají situace, že politikové budou považovat náklady za příliš vysoké a objednají si jen dílčí snížení rizika, zatímco další část rizika budou snižovat třeba v rámci aliance. Bezpečnostní dialog odpovědných politiků spočívá v debatě o nákladech na přiměřené snížení rizika.

 

Zkusme se z tohoto hlediska podívat na českou praxi. Politickým rozhodnutím se opakovaně seškrtal vojenský rozpočet bez ohledu na to, jaký to bude mít dopad na rizika. Politikové jakoby odmítali nést odpovědnost za svá rozhodnutí. Nebo se naopak politikové rozhodli, že vojákům pořídí nesmyslné množství letadel L159. Nebo Pandury či Gripeny, dokonce třeba i proti nesouhlasu GŠ. Zase jindy se uvažuje tak, že když už máme nějaké prostředky, tak je budeme provozovat, bez ohledu na to, zda je potřebujeme k řešení nějakého rizika. Prostě to tak bylo, tak to tak necháme. Rozhodování o české obraně často vypadá jako věštění z křišťálové koule. Bez argumentů, bez odpovědnosti, bez veřejné kontroly. Jasnozřivá rozhodnutí se nakonec ukázala jako chybná a některá z nich dokonce musí být prošetřována v rámci právní odpovědnosti těch, kdo věštili. Vzpomínám na jednoho ministra, který prohlásil, že podpis na objednávce drahé a dnes víme, že nesmyslné techniky, byl „nejlepším podpisem v jeho životě“. Systém PPB znamená, že nefinancujeme instituce, ale programy. To jsou neslučitelné protiklady, neslučitelné způsoby financování. V prvém případě platíme instituci jen proto, že tu doposud byla. Máme třeba spoustu polních lopatek, tak s nimi něco vymyslíme. Skutečně dodnes máme v rozpočtu některé položky, které pocházejí z doby Gustáva Husáka, protože nikdo neměl doposud odvahu je škrtnout. Ve druhém případě jakmile zjistíme, že lopatky nepotřebujeme ke snižování nějakého rizika, zbavíme se jich. Podobně se liší úvahy o personalistice. V prvém případě protože máme rádi tankisty a vždycky jsme je měli, tak jim zmodernizujeme nějaké tanky a budeme je dál platit. Třeba se budou hodit. V druhém případě každý voják ví, ke kterému programu patří, a tedy jaké riziko pomáhá snižovat. Žádné jiné vojáky nemáme.

 

Efektivní ozbrojené síly nesmí disponovat kapacitami, u kterých není jasné, k čemu jsou určeny. Úvahy o potřebných počtech vojáků se nesmí odvíjet od přímých politických rozhodnutí. Protože je každý voják součástí nějakého programu, není možné škrtnout ani jednoho vojáka, pokud při tom nedořešíme, co se stane s rizikem, které v tom okamžiku není pokryto.

 

Od požadavku efektivity se také odvíjí požadavek oddělení kapacit záchranného systému od ozbrojených sil. Vlády se totiž u nás dlouhodobě pokoušely tunelovat vojenský rozpočet tím, že některé povinnosti přenášely na ozbrojené síly a tak ušetřily v rozpočtu na záchranný systém. Představíme-li si skutečně efektivní ozbrojené síly, pak tam není ani jeden voják, který by neměl co dělat, kterého by bylo možné byť jen na čas postrádat.

 

Kromě toho je voják, který musí procházet pravidelně výcvikem a který je vyškolen pro bojové nasazení, příliš drahou pracovní silou. Záchranáři nemusí umět střílet. Každý voják musí.

 

Představa, že k profesi vojáka patří vynášení rozmáčeného nábytku z vytopených obydlí při povodních, pochází patrně z doby, kdy byla povinná branná služba. Armáda měla obrovské kapacity na ubytování záklaďáků, na jejich výzbroj a výstroj, ale leckdy pro ně neměla konkrétní využití. Ve vojenské hantýrce se tomu říkalo veget. Samozřejmě pak mohla vláda rozhodnout, že část vojáků přesune z vegetu na něco smysluplnějšího. Vojáci pomáhali při žních nebo na chmelu. U profesionální armády je to představa, která odporuje požadavku efektivity. Mají snad vojáci, obsluhující radar na pár týdnů své zařízení vypnout a jít pomáhat při povodních? Nebo mají pomáhat při hlídání muničního skladu, což je čistě policejní záležitost? Nebo má mít armáda nějakých pět až deset procent rezervních ‚pomocných technických praporů‘, které normálně nedělají nic a jsou k dispozici vládě, až je bude potřebovat? Efektivní armáda plní své úkoly a nemá žádnou volnou kapacitu. Každý voják se podílí na konkrétním programu a nemá volno či veget.

 

Dalším argumentem je to, že za normálních okolností jsou ozbrojené síly určeny k použití proti cizozemcům. Proto není nutné v rámci civilní kontroly dohlížet na dodržování lidských a občanských práv vůči nepříteli. Jakmile je ale voják nasazen na domácí půdě a přichází do kontaktu s vlastními občany, musí se podrobit mnohem přísnějšímu dohledu, který má zabezpečit, že nebude žádným způsobem vojenská síla použita vůči občanům. V principu se na takové vojáky musí vztahovat dohled policejního typu, který je mnohem přísnější, než kontrola vojenských sil.

 

Proto Svobodní považují za účelnější a správnější mít zcela oddělené záchranné síly, financované z civilního rozpočtu, a vojenský rozpočet využívat jen k vojenskému řešení rizik.

 

Svobodní se ve svém programu pokusili naznačit, která rizika identifikují jako oblast, která se má řešit vojenskými nástroji. Bezesporu je načase znovu rizika zvažovat a podle výsledku diskuse je aktualizovat. Vláda nedávno aktualizaci provedla, Svobodní by měli k diskusi o rizicích přistoupit v dohledné době. V žádném případě by ale neměli slibovat, že budou zasahovat do procesu PPBS. Svobodní naopak očekávají, že i ostatní politické strany akceptují zmiňovaný systém programování a rozpočtování, který nám doporučuje NATO. Proto Svobodní ve svém programu uvádějí rizika, nikoli programy, nástroje nebo konkrétní techniku a jednotky.

 

Pokud jde o zahraniční vojenské mise, jsou Svobodní o poznání skeptičtější, než je běžnou praxí v České republice. Předně požadují vyhodnocení rizik před a po nasazení ozbrojených sil zejména pro Českou republiku, a požadují, aby každé nasazení mělo definované politické řešení. Politikové mohou zadat konkrétní vojenský cíl, ale musí zároveň popsat následující politické řešení. To znamená, že musí popsat, kdo převezme politickou odpovědnost po stažení ozbrojených sil. Jak se vojenská opatření přetransformují do politického řešení. Zdá se totiž, že existuje příliš mnoho případů, kdy po vojenské intervenci žádné politické řešení nenásleduje.

 

Kromě toho Svobodní vycházejí i z ustanovení Charty OSN, podle které má platit zásada svrchované rovnosti všech států. To znamená, že se žádný stát nemá svévolně vměšovat do záležitostí jiného státu. Tím se nevylučuje z bilaterálních vztahů možnost jednat o čemkoli, na čem se strany shodnou. Respekt ke svrchovanosti druhého státu však končí, jakmile sám začne porušovat či ohrožovat svrchovanost jiného státu. V takovém případě a jen v takovém případě je namístě vnější intervence. Je až zarážející, jak málo politiků dnes tuto právně závaznou zásadu respektuje. Je až zarážející, jak mnoho politiků dokonce zpochybňuje samotný pojem suverenita. 

Jiří Payne,
místopředseda Svobodných 

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31