Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

JAROŠ: Dopravní pokuty jako rozpočtový zdroj příjmu?

JAROŠ: Dopravní pokuty jako rozpočtový zdroj příjmu?

Dovolil bych si krátce seznámit veřejnost s jedním záměrem dopravního experta Mgr. Stanislava Humla, někdejšího příslušníka Sboru národní bezpečnosti a nyní poslance Poslanecké sněmovny za Věci Veřejné. Tento záměr se zhmotnil do návrhu tzv. expertní komise, která pracuje při Ministerstvu dopravy ČR a pokud by tento návrh měl dostat podobu zákona, pocítil by jeho důsledky každý řidič na vlastní kůži a především na vlastní peněženku, o kterou tady především jde.

Mgr. Huml si vetkl do štítu, řečeno byrokratickou mluvou, „rozpočtové určení a účelovou vázanost finančních prostředků vybraných pokut“. Co to znamená?

Podle současné právní úpravy je pokuta udělená PČR příjmem státu. Sankce udělená obcí nebo jejími strážníky je příjmem obce. Zde nastává tzv. rozpočtová vázanost a v případě obcí také nastává zajímavá situace, kdy o sankci současně rozhoduje ten, kdo je jejím příjemcem. Rozhoduje o tom, zda se přestupek stal i jak byl závažný. Obecní úředníci rozhodují ve správním nebo přestupkovém řízení o tom, zda je řidič (ale například i chovatel slepic) vinen přestupkem, a současně mohou mít sami z tohoto rozhodnutí prospěch. Peníze, který strážník nebo úředník formou pokut pro obec vybere, končí totiž ve stejném rozpočtu, ze kterého je hrazena jeho mzda, židle, na které sedí a dokonce i káva, kterou si po vyčerpávajícím pracovním dni dopřeje.

Kromě vlivu na nestrannost rozhodování takového úředníka je zde patrný ještě jeden efekt. Obce často vybírají pokuty od řidičů jako určitou formu daně nebo poplatku, zamaskovanou za dohled nad bezpečností silničního provozu, a vylepšují tak své rozpočty. Zejména populární v tomto ohledu je měření rychlosti a parkování. V prvním případě vytvářejí umělá rychlostní omezení (např. vysunutím značky IS 12 a „Obec“ nebo IS 12 b „Konec obce“ někam do polí daleko mimo obec), v druhém neprůhledný systém parkovacích zón. Podobné přístup jsme zaznamenali například v Moravských Budějovicích, v Trutnově, Velkém Oseku, Mělníku, Kolči a v dalších českých městech a obcích. Dokonce i za našimi hranicemi, například v Itálii, kde policisté úmyslně zkracovali dobu rozsvícení žlutého signálu na semaforu, aby mohli potrestat více řidičů za jízdu na červenou a vybrat více pokut do rozpočtu obce.

Problematikou zabýval v roce 2008 parlament a příslušný výbor prověřoval, zda by tento nepřípustný souběh výkonu moci s výběrem sankce nebylo možné odstranit. Z iniciativy současného ministra Kalouska se tak nestalo, protože by to prý bylo administrativně náročné.

Nynější návrh poslance Humla říká, že by peníze vybrané na pokutách končily v rozpočtu toho subjektu, který je uložil. Určité procento z vybraných pokut by bylo použito k financování aktivit BESIP. Na první pohled se tento návrh může někomu zdát správný. Skutečnost je právě opačná. To, co bylo v případě obcí vnímáno jako závadná praxe, by se zde rozšířilo ještě na policii. I zde by se stal policista jako osoba veřejně činná nepřímo zainteresovaným na tom, kolik vybere na pokutách. Ministerstvo vnitra sice navrhuje, aby prostředky získané na pokutách byly vázány ještě účelově, jako příklad uvedlo nákup techniky jako radarů a alkotesterů. Ve skutečnosti je ale tato účelová vázanost iluzorní, protože peníze jsou konec konců jen jedny a je jen otázkou vnitřního členění rozpočtu policie, jaká částka se použije na vybavení technikou a jaká například na odměny. Pokud by byly peníze vybrané na pokutách použity na investice do techniky, mohou se peníze původně plánované na nákup techniky uvolnit a použít jinak, například na odměny.

Důležité je i slovo „rozpočet“. Ano, rozumíte dobře. Pokuty by se staly předmětem plánování. Už dopředu by se zde počítalo s tím, že řidiči budou páchat přestupky, kdyby hypoteticky přestupky páchat přestali, způsobili by policii obrovský problém. Je to sice pozoruhodné, ale logické. Většina nákladů policie je fixních, policie potřebuje své alkotestery, radary, uniformy a obušky soustavně, nikoli v závislosti na počtu přestupků. Stejně je na tom státní organizace s názvem Besip, jejíž pracovníci také chtějí každý měsíc dostat mzdu bez ohledu na to, zda auta bourají či nikoli. Pokud by řidiči nespáchali přestupků dost, bylo by nutné je vhodnými nástroji povzbudit, aby se „napravili“ a naplnili příslušnou rozpočtovou kapitolu přesně podle plánu, taková je funkce každého rozpočtu. Podle všeho bychom se dočkali pokračování Grossových akcí Kryštof zaměřených na lékárničky, které byly již jednou zavrženy jako neúčelný koncept.

Ministerstvo vnitra vypořádalo návrh poslance Humla s tím, že „je třeba širší diskusi“, ale v zásadě ho neodmítlo. Logicky se dá očekávat, že by se proti jeho návrhu postavily zejména obce, protože by ukousl z koláče, který si pracně upekly, mnohdy za spolupráce firem pronajímajících radary za procento z pokut.

Pokuty za dopravní pokuty existují, protože v nich významná část voličů spatřuje účinný prostředek k udržení kázně na silnicích. Je o tom možné polemizovat, zejména s vědomím toho, že dopravní pokuty jsou udělovány již celými generacemi policistů celým generacím motoristů, aniž by byl patrný nějaký výrazný posun. Většina z nás to bere jako fakt a do jisté míry nevyhnutelnou součást výkonu státního dohledu nad našimi životy. Představme si, že finanční prostředky vybrané na pokutách skončí pouze a výhradně, v celé své úhrnné výši na účtu fondu, ze kterého mohou správci komunikací čerpat prostředky na projekty ke zlepšení bezpečnosti silničního provozu. Kdyby správce fondu byl pod veřejnou kontrolou a byl dostatečně důsledný, musel by po uskutečnění těchto projektů vyhodnotit jejich přínos. Taková zpětná vazba by vedla k tomu, že by peníze byly vynakládány účelně, každopádně účelněji než při chaotickém nakupování alkotesterů, radarů a luxusních Passatů Policií České republiky. Především by ale takový systém nenutil nikoho uměle vyrábět přestupky, protože takový fond by neměl pevně stanovený příjmový rozpočet, mohl by rozdělit jen tolik peněz, kolik získal.

Petr Jaroš
autor je členem sdružení Občané za svobodnou a bezpečnou individuální dopravu ( www.osbid.org)

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31