Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Brňané budou o investicích rozhodovat pomocí poukázek. Svobodní chtějí nahradit pirátské nesmysly

Brňané budou o investicích rozhodovat pomocí poukázek. Svobodní chtějí nahradit pirátské nesmysly

„Vůbec největším selháním současné koalice je neschválení nového územního plánu. Je až absurdní, že po dvaceti letech příprav se tak podstatná věc stane obětí neschopnosti dvou hlavních koaličních stran najít společnou řeč,“ alespoň tak hodnotí dosavadní vedení brněnské radnice Milan Jirků ze Svobodných, kteří pro letošní komunální volby vytvořili koalici s Brno Plus.

Za několik týdnů čekají také Brno komunální volby, které jsou často spojeny také s hodnocením dosavadního vedení radnice. Jak jste s jeho prací spokojen?

Musím se přiznat, že čím dál méně, neboť rozpory mezi paní primátorkou Vaňkovou a jejím náměstkem panem Hladíkem více a více poškozují Brno. Například naposledy to bylo neschválení územního plánu nebo při rozhodování o budoucnosti Nemocnice Milosrdných bratří.

Kdybyste dosavadnímu vedení brněnského magistrátu měl vystavit symbolické vysvědčení, za co byste rozdával jedničky, a za co naopak pětky?

Ocenil bych rozjezd městského družstevního bydlení, které Brno Plus navrhovalo již v roce 2018, a posunutí projektu nového železničního nádraží směrem k realizaci. Neocenil bych, že Brno je nejbohatší v historii a jeho vedení přesto stále chybějí peníze. Dokonce jsme zaznamenali úvahu zadlužit i městské obchodní společnosti. Ovšem vůbec největším selháním současné koalice je neschválení nového územního plánu. Je až absurdní, že po dvaceti letech příprav se tak podstatná věc stane obětí neschopnosti dvou hlavních koaličních stran najít společnou řeč.

Do komunálních voleb v Brně vstupujete jako koalice Svobodní a Brno Plus. Proč jste vytvořili právě toto seskupení?

S Brno Plus nás spojuje pravicovost názorů i vysoká míra programové shody. To bylo zásadní. Rozumíme si i lidsky a máme za to, že pravicový subjekt našeho střihu v brněnském zastupitelstvu chybí. Jednali jsme i s jinými subjekty, ale ruce jsme si nakonec podali s Brnem Plus.

Co mohou voliči od vaší kandidátky očekávat?

Participativní rozpočet zavedený Piráty nahradíme systémem poukázek. Každý Brňan bude moci svou poukázku v určité hodnotě věnovat na investiční akci, kterou bude považovat za nejlepší. Při správě města budeme pracovat podle zásady, že základem prosperity jsou malí a střední podnikatelé. Město musí co nejvíce usnadňovat jejich práci. K tomu patří rovněž včasné informování o investičních záměrech města, které by se mohly jejich podnikání významně dotknout.

Městské společnosti povedeme k maximální efektivitě, tak aby ceny poskytovaných služeb byly co nejnižší. Zahájíme jednání směřující k odkoupení francouzského podílu v Brněnských vodárnách a kanalizacích. Zastáváme zásadu, že město nemá podnikat, avšak základní infrastrukturní služby, zvláště v nadcházející těžké době, musejí být pod plnou kontrolou města. Rozvojem denních stacionářů budeme podporovat aktivní život občanů pečujících o nemohoucí blízké a současně setrvání nemohoucích v rodinném prostředí. Budeme podporovat rozvoj seniorského bydlení a služeb pro seniory.

Pokud budete úspěšný a stanete se součástí vedení magistrátu, jaké budou vaše tři hlavní priority, na které se ve své práci budete chtít soustředit?

První prioritou je průjezdné město a parkování. Město, ve kterém se dobře žije, musí být dobře průjezdné a mít dostatek parkovacích míst. Prioritou je pro nás velký městský okruh. Vytvoříme program podpory budování nových parkovacích míst po celém městě. Městským částem tak budeme přispívat na zřízení nových parkovacích míst. Druhou naší prioritou je bezpečí a pořádek. Základním úkolem městské policie má být bezpečnost města a pořádek, nikoliv výběr pokut. Třetí naší prioritou je bydlení. Chceme územní plán města rozšířit o příležitosti pro bydlení v rodinných domcích a také co nejvíce podporovat výstavbu městského družstevního bydlení.

Když se zeptám opačně, čeho se od vás voliči naopak nedočkají, pokud získáte jejich důvěru?

Nebudeme dotovat ani jinak podporovat politické neziskovky. Nesouhlasíme se zvyšováním zadlužení města, které chceme naopak snížit. Zbytné výdaje použijeme na splácení dluhu města. Nebudeme slibovat klima-alarmistické nesmysly, neboť nikam nevedou a jen stojí peníze daňových poplatníků. Co ale má smysl, je třeba sázení stromů. Přestože je to v městském prostředí komplikované, například kvůli technickými sítím, vývoj jde i v této oblasti dopředu. Proto budeme dávat stromy tam, kde to jen trochu půjde.

Velkým problémem nejen v Brně je zvyšující se nedostupnost bydlení především pro mladé rodiny s dětmi. Jaký recept v této oblasti nabízí vaše koalice?

Ceny bydlení v Brně jsou skutečně extrémní. Jak jsem již řekl, chceme významně rozšířit územní plán města o příležitosti pro bydlení rodinného typu, tedy v rodinných domcích. Právě tento druh bydlení lidé nejčastěji z ekonomických důvodů hledají za hranicemi města. Přitom rodinné domy jen minimálně zatěžují bydlení současných Brňanů. Dnes je nabídka v územním plánu pro tento typ bydlení velmi slabá, což významně přispívá k jeho nepřiměřeně vysokým cenám. Chceme také co nejvíce podporovat výstavbu městského družstevního bydlení, které je cestou k vlastnickému bydlení v této těžké době, kdy čím dál méně lidí dosáhne na hypoteční úvěr. Městské družstevní bydlení chceme otevřít co nejširšímu okruhu zájemců.

Loňská analýza Kanceláře architekta města upozornila také na to, že obdobně jako v jiných městech jsou velkým problémem Brna také chybějící parkovací místa. Co s tím chcete dělat?

Parkování a průjezdnost města jsou naší prioritou. Chceme vytvořit program podpory budování nových parkovacích míst po celém městě. Městským částem tak budeme přispívat na zřízení nových parkovacích míst. Chceme prosadit změnu zákona, aby rezidentní parkování v okrajových částech města, zejména na sídlištích, nevedlo k úbytku parkovacích míst. Fond mobility, do kterého proudí desítky milionů korun z parkovného, ale hradí se z něj také aktivistické nesmysly, změníme na fond parkování. Veškeré vybrané parkovné se tak bude vracet do parkování na budování nových parkovacích míst.

Milan Jirků, člen Republikového výboru Svobodných

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdroj: Parlamentní listy

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Milan Jirků

Milan Jirků

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Milan Jirků

Milan Jirků

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31