Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

MICHELFEIT: Regulace Internetu po evropsku

MICHELFEIT: Regulace Internetu po evropsku

Do českého senátu právě míří vládní návrh zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání (text). V poslanecké sněmovně prošel až ve třetím čtení a dost možná se do ní ze senátu ještě vrátí. Člověk by si řekl, že si naši zákonodárci dávají záležet, abychom měli kvalitní legislativu. To je jistě chvályhodné. Například poslanec Ivan Langer za ODS se obává, že deregulace mediálního trhu povede k menší pluralitě informací, že ohrozí práva a soukromí občanů a – považte – dokonce veřejný zájem. Liberálně orientovaní bývalí voliči ODS (ke kterým se ostatně řadím) mohou nad názory tohoto „hlasatele liberálního vidění světa“ jen nevěřícně kroutit hlavou.

Bohužel pro občany České republiky ale kvalita či nekvalita navrhované normy není a nebude pro přijetí relevantní. Až na dílčí novelizace, o jejichž podobu se teď bojuje, se totiž jedná o implementaci evropské směrnice 2007/65/ES, kterou musíme, ať už chceme nebo ne, přijmout do 19. prosince. A to ne roku 2010, ale minulého roku. Máme tedy víc než měsíc po termínu a Evropská unie už rachotí zbraněmi – tzv. infringement procedure, jež může vyústit až ve finanční sankce. Dá se proto čekat, že si s orazítkováním tohoto návrhu členové parlamentu ještě rádi pospíší a my se zanedlouho budeme moci těšit z účinnosti nového zákona. Ale co že nás to vlastně čeká?

Evropská unie má za to, že je třeba harmonizovat regulaci týkající se klasických televizí (šířených pozemním vysíláním, satelitně nebo kabelem) a internetovými televizemi (s vlastní redakcí – u nás např. služby stream.cz nebo tn.cz; stránky s uživatelským obsahem typu YouTube jsou zatím regulace ušetřeny). Prý jsou provozovatelé klasických televizí v nevýhodě, a proto je nutné nastavit pro všechny stejná pravidla. EU tedy bude na Internetu chránit spotřebitele, regulovat reklamu, potlačovat nenávistné názory, vychovávat děti, podporovat pořady s titulky a určovat kvóty na evropskou tvorbu. A provozovatelé budou papírovat a papírovat. Náhradou jim prý má být „povolení“ tzv. product placementu – který ovšem v prostředí Internetu dosud stejně regulován nebyl. Mnout ruce si teď můžou provozovatelé klasických televizí – kdo by neuvítal, když si úředníci došlápnou na konkurenci? Ať už je to Internet pro televize, klasické žárovky pro výrobce těch úsporných nebo slunce pro výrobce svíček.

Evropská unie má za to, že konkurence na svobodném trhu nenabízí optimální řešení pro spotřebitele. Jejich ochrana je ostatně leitmotivem celé směrnice. No dobrá, u trhu klasických televizí se taková zvrácená snaha dá s trochou dobré vůle pochopit. Máme tu problematiku provozu vysílačů a licencování vysílacích pásem, což značně zdražuje vstup na trh. Státy se proto mohou snažit spotřebitelům zajistit takovou nabídku vysílání, kterou by jim (jak se alespoň domnívají) nabídl trh, kdyby na něm samy nezničily konkurenci. To ale na Internetu neplatí. Náklady jsou zde směšně nízké, konkurence velmi tvrdá, divák může sledovat přesně to co chce a kdy chce a má na výběr stovky alternativ. Pomocnou ruku Evropské unie skutečně nepotřebuje a dává to také najevo – 74 % občanů vyslovuje nesouhlas s regulací Internetu (odkaz).

Evropská unie má za to, že je třeba chránit děti a mladistvé před scénami násilí a sexu. Ať už s tím souhlasíme nebo ne, pravdou zůstává, že jakékoli podobné snahy se v prostředí Internetu vždy setkaly s neúspěchem a i nyní přijdou peníze daňových poplatníků vniveč. Co víc, rodiče dětí dnes mají k dispozici nepřeberné množství technických prostředků, pomocí nichž mohou kontrolovat, kam na Internetu jejich dítě chodí a co sleduje. Jsou to prostředky levné (mnohdy v podobě bezplatného softwaru) a nesrovnatelně efektivnější než jakákoli státní regulace.

Evropská unie má za to, že máme málo evropských pořadů. Že prý by jich měla být alespoň desetina. Co na tom, jestli jsou lepší než ty ostatní, hlavně že jsou evropské. Protože když budou evropští diváci podporovat evropské tvůrce, budeme přeci všichni bohatší. Nebo ne? EU tu znovu oprašuje více než dvě stě let staré a stokrát vyvrácené omyly o prospěšnosti protekcionismu. Ale to už snad nikoho nepřekvapuje.

Máme se tedy začít bát? Myslím, že nemusíme. Zaprvé, snaha je sice (ne)pěkná věc, ale k podobné kontrole a regulaci neexistuje metodika, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která by u nás měla regulaci provádět, nemá potřebné odborníky a i kdyby měla, těžko udrží tempo s vývojem technologií. A zadruhé, Evropská unie si neráčila všimnout, že Internet nekončí na jejích hranicích. Celý výše zmíněný balík regulací je tedy naprosto nevymahatelný, jelikož poskytovatelům prostě stačí přestěhovat se do Švýcarska nebo jiné relativně svobodné země a můžou na celou slavnou EU udělat dlouhý nos.

Dokud je tedy unie na Internet krátká, není naštěstí všechno ztraceno. Ztraceny jsou ale výplaty úředníků, kteří tuto nesmyslnou směrnici zplodili. Ztracen je čas našich zákonodárců, kteří jen razítkují podobné nesmysly z Bruselu. A ztraceny jsou miliony korun, které si RRTV vyžádala (odkaz) ze státního rozpočtu na vymáhání této škodlivé a (naštěstí) nevymahatelné regulace.

Jan Michelfeit je členem Strany svobodných občanů.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31