Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

KŘÍŽKA: Svoboda v pracovním právu

KŘÍŽKA: Svoboda v pracovním právu

Na XVI. světovém kongresu pracovního práva v roce 2000 konstatoval uznávaný profesor pracovního práva Clyde W. Summers, že největší rozdíl mezi pracovními smlouvami a smlouvami dle občanského či obchodního práva je v rozsahu smluvní svobody.

Ani se neopovažuji tvrdit, že by se Clyde Summers mohl mýlit. Má totiž svatou pravdu. Svoboda v pracovním právu již dávno není. Proč tomu tak je? Kdy se svoboda z pracovního práva ztratila? Vždyť v římském právu, z něhož naše kontinentální právní kultura vychází, byla pracovní smlouva považována za běžný nájem, konkrétně nájem pracovní síly. A byla řazena mezi smluvní typy jako je smlouva o dílo, nájem nebo kupní smlouva. Z většiny smluv, které dodnes zůstaly v doméně práva občanského nebo obchodního, se smluvní svoboda nevytratila. Pracovní právo se však vyvíjelo jiným, méně liberálním, směrem.

V období industrializace v 19. století, kdy bylo třeba volné pracovní síly, bylo vše, co se týče smluvní svobody, ještě v pořádku. Pracovní smlouva byla považována za jednu z občanskoprávních smluv a jejím účastníkům byla ponechána absolutní autonomie vůle. Šlo tak vlastně o směnu práce za mzdu. V tomto období ani nemá smysl rozlišovat mezi pracovní smlouvou a pracovním poměrem.

Po 1. světové válce však vznikají pokusy pracovní právo osamostatnit, jelikož civilistická úprava pracovního práva se začala jevit jako nedostatečná. Byla zdůrazňována ochranářská funkce pracovního práva. Zaměstnanec byl chápán jako slabší smluvní strana, kterou je třeba chránit před nelidským ziskuchtivým zaměstnavatelem. Stát tedy začal poskytovat ochranu ekonomicky slabšímu partnerovi smluvního vztahu – zaměstnanci. Z pracovního práva se tak pomalu stává spíše právo veřejné než soukromé. Jedná se především o úpravu minimálních pracovních podmínek, které zaměstnavatel musel dodržet. Typicky se jedná o stanovení maximální doby práce, minimální doby odpočinku, ochranu mzdy a její minimální výše.

Pracovní poměr se tedy již nepovažoval za pouhou směnu práce za mzdu, ale začal být zdůrazňován jeho osobně-právní charakter. Pracovní vztahy totiž v mnohém překračují jiné vztahy závazkové.

Poválečné období se v tržních ekonomikách naopak vyznačovalo postupnou liberalizací vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Sociální napětí narůstající nezaměstnanosti vedlo ke vzniku nových forem závislé práce (příležitostné zaměstnání, volontérská práce, sezonní zaměstnání, agenturní zaměstnávání apod.). Na počátku 21. století se ukazovalo, že právní úprava již vůbec neodpovídá společenským poměrům.

Lidé si však vždy nějak poradili, a proto někteří začali nahrazovat pracovněprávní vztahy jinými vztahy, např. občanskoprávními nebo obchodněprávními. Známý je především švarcsystém. Je zřejmé, že motivací k tomuto byla smluvní volnost obchodního a občanského práva v porovnání s nedostatečně liberálním zákoníkem práce. I český Ústavní soud judikoval ve svém nálezu ÚS II. 192/95, že zásada „každý může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“ musí platit i pro oblast pracovněprávních vztahů.

Vnést zpátky svobodu do pracovního práva u nás měl dlouho očekávaný nový zákoník práce. Je vám snad jasné, že k tomu samozřejmě vůbec nedošlo. S tvorbou zákonů v naší zemi je tomu totiž stejně jako s výrobou paštik. Je lepší, když nevidíte, jak se dělají. Nový zákoník práce se sice liberálně tváří, ale rozhodně nelze o autonomii vůle a nějaké svobodě ani hovořit. Nehledě na to, že neznám českého „pracovního“ právníka, který by se v něm pořádně vyznal, zvlášť po zásahu Ústavního soudu. V zákoníku práce totiž máme spoustu ustanovení, která možná vůbec neplatí a možná taky platí. Bůh a Ústavní soud snad ví.

Ale vraťme se zpět ke smluvní svobodě v pracovním právu. Zásada smluvní svobody spolu se zásadou autonomie vůle jsou charakteristickými rysy soukromoprávních vztahů. Jsou obecně považovány za dominantní zásady, na nichž je budován celý systém soukromého práva, což je ta právní oblast, do které by stát měl zasahovat jen minimálně (občanské, obchodní, rodinné a právě pracovní právo).

Zásada smluvní volnosti se projevuje ve čtyřech dílčích svobodách: svoboda uzavřít smlouvu či nikoliv, svoboda výběru adresáta smlouvy, svoboda volby obsahu smlouvy a svoboda volby formy smlouvy. Žádná z těchto dílčích svobod nemůže být uplatňována zcela neomezeně. Určitá pravidla panovat musejí, ale omezení musí být uplatňována vždy pouze v nezbytném rozsahu a pouze v situacích, kdy by neomezený projev vůle byl v rozporu s určitou vyšší hodnotou.

Svoboda uzavřít smlouvu či nikoli není zřejmě narušena. Do práce nás přece nikdo nenutí. Vybrat adresáta, zaměstnavatele, si můžeme taky sami. V obsahu a formě jsme však u pracovní smlouvy již poměrně značně omezení. Povinná forma nám snad tolik nevadí, neboť písemná forma chrání naši právní jistotu. Ale co ten obsah?

V původní římské občanskoprávní smlouvě o nájmu pracovní síly jsme si skutečně mohli sjednat téměř cokoli. Dnes byla ale nahrazena pracovní smlouvou, která je však pouhým základem pro vznik pracovního poměru, který je již konkrétně a značně kogentně upraven v zákoníku práce.

Pracovní poměr je tedy dlouhodobý právní vztah, který existuje mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, zatímco pracovní smlouva představuje pouze jednorázovou právní skutečnost, na jejímž základě tento právní vztah vzniká. Obsah pracovního poměru a obsah pracovní smlouvy nelze v žádném případě ztotožňovat. Vedle pracovní smlouvy určují obsah pracovního poměru i kogentní právní předpisy a normativní smlouvy. Obsahem pracovního poměru se tak stávají další práva a povinnosti stran bez toho, aby byly ve smlouvě výslovně uvedeny. Poté, kdy byl pracovní poměr účinně založen, stává se jeho existence na pracovní smlouvě nezávislou. Ke změně jeho obsahu může dojít i bez toho, aby předtím byla změněna pracovní smlouva, např. v důsledku změny zákona nebo uzavřením nové kolektivní smlouvy.

Taková koncepce je značně neliberální. V oblasti pracovního práva jsme vlastně spíše nesvobodní než svobodní. Nedivme se pak vysoké míře nezaměstnanosti. Potřebujeme pružný trh práce. Tomu nebrání pouze špatná koncepce zákoníku práce, ale mimo jiné i vysoké zdanění a vysoká míra byrokratismu. Je jasné, že s tím musíme něco dělat. Je třeba vrátit smluvní svobodu do pracovního práva.

Potřebujeme flexibilní zákoník práce. L. Compa zmiňuje tyto trendy jako ukazatele flexibility pracovního poměru: specifické výjimky pro pracovní podmínky v malých a středních podnicích, podstatný nárůst zkušební doby, nové speciální individuální pracovní smlouvy s omezenou sociální ochranou (např. smlouvy na dobu určitou, smlouvy s učni, smlouvy s mládeží, „výcvikové“ smlouvy) a rozšíření využívání agentur pro dočasné zaměstnávání. Myslím, že to jsou směry, kterými bychom se měli vydat.

Nejdůležitější však bude změna samotného pracovního poměru. Nepůjde o změnu pár paragrafů. Změnit se musí celá jeho koncepce. A je třeba se vrátit zcela na začátek. Zkusme se vydat cestou, kterou se dějiny bohužel nevydaly. Vraťme se k individualistické koncepci pracovního poměru a ponechme účastníkům pracovního poměru autonomní vůli. Zliberalizujme pracovní právo a přibližme jej zpět k právu občanskému. Vždyť i Ústavní soud tvrdí, že pracovní právo je právo soukromé, a proto jej nelze osamostatnit od práva občanského. To je jediná cesta k vyšší zaměstnanosti a větší spokojenosti zaměstnanců, ale i zaměstnavatelů. Návrhy Svobodných v oblasti pracovního práva, tedy především ona svobodná pracovní smlouva, tomu určitě přispějí.

Vít Křížka je členem Svobodných a lídrem kandidátky ve Zlínském kraji.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31