Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Uhlíř: NATO, Ukrajina, Evropa a Česko

Uhlíř: NATO, Ukrajina, Evropa a Česko

Od chvíle ruského útoku na Ukrajinu se v Česku i mezi Svobodnými ptáme, zda pomáhat Ukrajině, zda ji podporovat a jak. Někteří říkají, že rozhodně ne, protože banderovci, nacisti a tak. Že ruská podvratná hybridní válka je v Česku relativně úspěšná, je dávno známo, problematičtější ovšem je, že takoví lidé, užiteční, ale nebezpeční idioti, inklinují ke Svobodným; jsou takoví, jakkoli jich snad není mnoho. Pak jsou takoví, kteří říkají, že ano, ale výhradně a jen humanitárními prostředky, rozhodně žádné zbraně, protože mír. Takoví lidé nevědí, že musíš připravovat válku, chceš-li mír, jak se obrazně říká. Též snílkovští pacifisté inklinují ke Svobodným. A pak jsou takoví, k nimž se řadím i já, co říkají, že pomoc Ukrajině, má-li být vskutku účinná, musí spočívat nikoli primárně v humanitárních aktivitách, ačkoli je nelze pomíjet, ale v dodávkách zbraní a další vojenské podpoře, byť nikoli v přímých bojových akcích. Doufám, že takových bude mezi Svobodnými více, snad většina.

Ale to je třeba zdůvodnit, protože rusko-ukrajinská válka jistě není naší, českou válkou. Lze tedy říci, že v Donbasu se bojuje za Prahu? Bezprostředně samozřejmě ne – ale co v projekci do budoucnosti? Považme, jak jsou Rusové fixováni na ruskou velikost a ruské impérium. Považme, jak to Putin vyjadřuje jednak tím, že největší geopolitickou tragédií 20. století byl rozpad Sovětského svazu a jak je třeba to v 21. století napravit, jednak příkladem cara Petra Velikého, který vedl jednadvacetiletou válku za zdar a prospěch Ruska. Považme, jak Dugin oživuje ideologii Moskvy jako Třetího Říma a jak Putin poukazuje na Iljinovu eurasijskou ideologii. To nejsou žádné intelektuálské bláboly, je radno věřit tomu, že v Rusku jsou takové myšlenky nejenom živé, ale dominantní, mají hegemonii. Rusko se hlasitě přiznává k několikasetleté tradici agresivního imperialismu. A u vědomí toho se opravdu v Donbasu bojuje za Prahu, protože s agresivním ruským imperialismem mají Češi živou zkušenost a v osobě Karla Havlíčka si toho byli vědomi už dávno dříve. Zevrubně to rozebírá Garri Kasparov.

Tzv. východní křídlo NATO, středoevropské novounijní země, jsou si toho vědomy mnohem více než západoevropské starounijní země. Navenek sice panuje jednota v odmítání ruské agrese, avšak zatímco středoevropské a baltské země Ukrajinu aktivně podporují, západoevropské země vytvářejí spíše jen mlžnou iluzi podpory, ale ve skutečnosti se za zády Ukrajiny (a středoevropských zemí a potažmo NATO) snaží s Ruskem vyjednávat (především Francie a Německo) o ukončení války. Tyto západoevropské aktivity zcela jednoznačně nahrávají Rusku a staví Ukrajinu před appeaserské mnichovské řešení. Na rozdíl od Československa Ukrajina (jako předtím také Finsko) takové řešení přijmout nechce – a dělá dobře, nechce-li se demoralizovat, jak se to stalo Československu. Zatímco starouniujní západní Evropa opakuje špatná minulá řešení, střední novounijní Evropa se pokouší hledět do budoucnosti, rozhodně není ptákem s očima vzadu, jak to posměšně vyjádřil Jacques Rupnik.

NATO na svém letošním madridském summitu se ve svém dokumentu NATO 2022: Strategic Concept postavilo za aktivní a proaktivní postup proti Rusku, což odpovídá stanovisku středoevropských novounijních, nikoli západoevropských starounijních zemí. Tak to interpretují i Sean Monaghan a Ed Arnold ve výzkumné zprávě Indispensable a dále Sean Monaghan ve výzumné zprávě Resetting NATO´s  Defense and Deterrence. Ještě před madridským summitem NATO vyjádřil v zásadě stejný názor také Mark Helprin. Jistě hraje podstatnou roli stanovisko USA – a tu je třeba porozumět situaci a pochopit, že USA nemá z války na Ukrajině žádný profit. Válka na Ukrajině je tudíž nikoli následkem nějakých krátkodobých zájmů, nýbrž je konfliktem geopolitickým a střetem ideovým. Souvisí s utvářením nového světového pořádku. Rozdílný náhled středoevropských novounijních a západoevropských starounijních zemí je tak nezanedbatelný, nelze ho vyřešit žádnými kosmetickými úpravami v rámci Evropské unie. Naopak se to ukazuje jako zcela fundamentální spor o budoucí podobu Evropské unie včetně jejího možného rozkladu a zániku.

Západoevropské starounijní země se přes naprosto změněné podmínky nedokázaly vymanit z imperiálního pohledu na světovou politiku, třebaže to zručně kamuflují jednak klimatickou politikou, nemající porozumění skutečným příčinám přítomných klimatických změn, jednak progresivistickým rasismem, genderismem a identitářstvím. Pokud však opustí toto pole, nedovedou se zbavit zastaralých představ, jako dokládají třeba články Thierryho Meyssana o Polsku a Ukrajině a o iniciativě Trojmoří, Evropské unii a americké subverzi. Nedokázaly překonat představy panující během Studené války a nestačily si uvědomit, že už nejsou optimistická devadesátá léta, kdy snad ještě mohly poučovat roztřesené nováčky. Neměly místo Macronových a Scholzových aktivit a iniciativ raději využít příležitosti mlčet?

Mezi Svobodnými se zcela oprávněně diskutuje o vztahu k Evropské unii, o faktickém zániku členství bez formálního vystoupení i o formálním vystoupení. Válka na Ukrajině ukazuje, že tyto diskuse přestávají být akademickými a stávají se problémem praktické politiky. Západoeropské starounijní země, které dosud byly pro středoevropské novounijní země ekonomickou brzdou a kulturním zmatením, se pro ně stávají obrovským politickým nebezpečím, protože bez rozmyslu pokračují v minulých politikách „appeasement“, „detente“ a „engagement“, třebaže se ukázalo, že jsou neúčinné, nebezpečné a zhoubné jak tehdy, tak nyní.

NATO ve své strategické koncepci mluví o podstatné důležitosti dílčích regionálních iniciativ a kooperací, mezi nimi skupiny středoevropské. Do NATO lze tedy velmi dobře integrovat V4, Trojmoří a případné další formy spolupráce. Pro zájmy Česka jsou tak zásadní NATO, EFTA a Schengen, Evropská unie žádnou přidanou hodnotu nemá – a pokud ji kdy měla, ztratila ji. Evropská unie a OSN jsou mezinárodní organizace, které přestaly sledovat společný cíl, pokud ho kdy opravdu měly, a jsou spíše jen kolbištěm protichůdných zájmů. Je nejspíš vhodné se nějakým způsobem na jejich činnosti podílet, rozhodně však je nutné dosáhnout stavu, kdy jim Česko nebude podřizovat svou politiku.

Zdeněk Uhlíř

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31