Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

ZÁLOM: Sociologové stále lžou o extrémní pravici

ZÁLOM: Sociologové stále lžou o extrémní pravici

Agentura STEM ve spolupráci s ministerstvem vnitra vydala velmi znepokojující zprávu. Češi jsou prý nebezpečně nakloněni extrémní pravici! Nejen že by několik málo procent občanů volilo některou ultrapravicovou stranu, ale celých 80 % respondentů prý přiznalo, že se jim zdá některá extrémně pravicová myšlenka být lákavou.

Opravdu zneklidňující zpráva, není-liž pravda? Ovšem, určitá sympatie mnoha lidí s projevy fašismu nebo neonacismu není nic překvapujícího. Je to přirozený důsledek filozofického a morálního marasmu dnešního společenského systému – přirozený důsledek etatismu a kolektivismu. To, co je však opravdu znepokojivé, je dlouhodobá snaha sociologických i mediálních autorit překrucovat pojem pravice, snaha přisoudit pravici myšlenky, které jí ve skutečnosti nenáleží, a následně se pokusit pravicový myšlenkový směr diskreditovat.

Mezi nejzákladnější pravicové principy patří bezesporu svoboda jednotlivce, tržní systém, práva jednotlivce, kapitalismus. To jsou myšlenky, které k pravici dlouhodobě patří a žádní sociologové se to neodváží (zatím) nijak popřít. Extrémní přístup k těmto pravicovým tématům znamená zastávat absolutní svobodu jednotlivce (ponechávám zde stranou spor, zda maximalizaci svobody přináší anarchie nebo minarchistický systém), naprosto neregulovaný laissez-faire kapitalismus, tedy systém bez jakýchkoliv státních zásahů do hospodářství. Společenský systém, který by měl fungovat podle pravicových myšlenek dovedených do extrému by byl systémem bez daní, bez cel, bez centrální banky, ale i bez jakýchkoliv sociálních dávek, bez státního školství, nebo bez státem dotovaných průmyslových odvětví. Byl by to systém, jenž by v úplnosti respektoval integritu jedince a jeho naprostou nepodřízenost jakémukoliv kolektivu.

Sociologové z agentury STEM však extrémní pravici přisuzují naprosto opačná témata. Ultrapravičáci podle nich vyznávají kolektivismus, autoritářství, nacionalismus, zpravidla jsou i rasisté a xenofobové. Jsou nespokojení se svým životem, cítí se sami o sobě méněcenní, a často jsou závislí na mínění svého okolí nebo přátel. Toto má být charakteristika člověka, který věří v nezávislost a individualitu, a který odmítá, aby mu někdo řídil jeho život? Taková charakteristika se daleko spíše hodí na příznivce levice.

Jak je možné z klasických pravicových hodnot získat jejich dovedením do extrému něco takového, to snad vědí pouze sociologové. Nám ostatním nezbývá než nevěřícně kroutit hlavou – protože zdravý rozum jasně říká, že principiálním přístupem k jakýmkoliv idejím samozřejmě nelze získat jejich pravý opak.

Není tedy v dnešním zavedeném chápání pojmu extrémní pravice nějaká vážná chyba? Nějaký vážný rozpor, kvůli kterému je celý tento pojem neplatný? Buďto nelze za pravici pokládat směry, které zastávají ve výraznější míře svobodu, trh, právo na majetek, ale neváhají uchylovat se ke kompromisům (můžeme takové strany a hnutí pracovně označit za běžnou pravici), anebo nelze za pravici označit hnutí, která jsou dnes zařazována na extrémní pravici a hlásají opak toho, co zastává běžná pravice. Nic mezi tím. Rozpory jsou v realitě nemožné.

Samozřejmě je pravdou, že neonacisté, neofašisté, a podobná hnutí vystupují za kolektivismus, autoritářství a jsou opakem toho, co si lze představit pod nesmlouvavým a principiálním přístupem k fundamentálním pravicovým hodnotám.

Kolektivismus, rasismus, autoritářství jsou naproti tomu neodmyslitelné součásti levicového pohledu na svět. Jakákoliv forma socialismu je založena na podřízenosti jednotlivce vůči společnosti, na potlačování svobody a pošlapávání práv. Platí to jak v socialistické teorii, tak samozřejmě i v praxi – což musí být patrné i lidem, kteří se politickou filozofií nezabývají.

Ani rasismus není levicí vůbec cizí – jde o nejprimitivnější projev kolektivismu. Není žádným tajemstvím, že modla levičáků, Karl Marx, byl rasista jak řemen – nenáviděl Slovany a zášť choval i k Židům, ačkoliv sám pocházel ze židovského prostředí. Je navíc třeba si uvědomit, že rasismus neznamená jen otevřenou nenávist vůči jiné etnické skupině. Jakákoliv obhajoba politiky, která je namířena vůči jiné etnické skupině pozitivně, je naprosto stejným projevem rasismu. Pozitivní diskriminace obhajovaná svorně sociálními demokraty, zelenými i komunisty, je ve své podstatě rasistickou politikou.

Německý nacismus, přesněji řečeno národní socialismus, až se neúnavně tvrdí opak, byl veskrze levicovým myšlenkovým směrem, namířeným proti velkému průmyslu (nacisté jej dostali pod úplnou kontrolu státu, třebaže podniky zůstaly formálně v rukou původních majitelů), proti bankám, proti finančním spekulantům, proti jakékoliv svobodě jednotlivce. Nacismus zastával ideu pečovatelského státu, v němž se vláda stará o občana od kolébky do hrobu. Nacismus znamenal, alespoň slovy vlastních ideologů, dovedení socialismu tam, kam se marxisté báli zajít. Koneckonců, mnozí horliví nacisté se rekrutovali z řad sociální demokracie. Hitlerova inspirace Marxem je známá – i když je to fakt, který by levičáci rádi zamlčeli.

Podobně lze analyzovat i italský fašismus, stejně tak i krátké americké období během vlády W. Wilsona, které lze označit za kryptofašistické. Stále významnější prvky fašistického způsobu řízení ekonomiky lze vystopovat v současné politické garnituře Spojených států amerických a hlavně Evropské unie. Podrobněji jsem porovnal současnou levici s principy fašismu v článku “Sociální demokracie a fašismus” ( http://www.virtually.cz/index.php?art=18710)

Ve světle těchto nepopiratelných faktů lze celou věc uzavřít s tím, že neonacistické a fašistické strany nebo hnutí není možné zařadit nikam jinam než na levici. Svou demagogií, sázkou na hloupost a omezenost svých příznivců, a v neposlední řadě svou nenávistí ke svobodě a individualitě znamenají konkurenci pro zavedené levicové strany. A zde nejspíš můžeme hledat kořen i důvod matení pojmu extrémní pravice.

Jestliže sociologie, ve své podstatě bašta levičáctví, vědomě zařazuje neonacisty a fašisty na nesprávnou stranu politického spektra, pak cíle mohou být dva. Prvním je diskreditace pravicových hodnot jako takových, prostým ukradením pojmu pravice. Je to snadné: stačí jen označit rasismus, xenofobii nebo autoritářství za extrémně pravicové. Z toho pak jasně plyne, že běžné pravicové strany, jako je např. ODS, jsou jen o něco méně rasistické, autoritářské a xenofobní. Volič nebo sympatizant takové strany je pak stavěn do role příznivce politicky patologických myšlenek, třebaže ne přímo hajlujícího před obrazem Rudolfa Hesse, ale přinejmenším podezřelého a morálně pokřiveného.

A co víc, takovýto nepřímý a vylhaný (a o to více zbabělý) morální odsudek umožňuje bez váhání pošpinit jakéhokoliv skutečného pravičáka nebo autentickou pravicovou stranu, která by se pokusila hlasitě vystupovat proti socialismu a hájit pravicové principy neústupně a bez kompromisů.

Takto jsou například v Evropském parlamentu soustavně označováni za fašisty ti, kteří se opováží varovat před hrozbou bruselského socialismu. A můžeme si být téměř jistí, že by se na našem malém českém politickém kolbišti zvedla podobná pomlouvačná kampaň proti Straně svobodných občanů, pokud by se jí podařilo získat větší podporu a publicitu.

Druhým cílem je očištění levice, která se přesunutím svých konkurentů na opačnou stranu politického spektra zbaví nebezpečí, že by lidé sociální demokracii a renomované levicové strany mohli posuzovat a hodnotit podle charakteristik, které jsou pro levici určující, a které u nacismu nebo fašismu jen nabývají extrémních podob. Lidé by si mohli uvědomit, že naprosté šílenství nacismu je v principech sociální demokracie obsaženo také – pouze však v méně patrné míře.

Po 2. světové válce se tak vítězné levici povedlo distancovat od svých konkurentů. Boj Sovětského svazu s nacistickým Německem byl vyložen jako boj dvou protikladů. A je-li prý komunismus levicí, pak tedy nacismus, coby protiklad, musí být ideologií pravicovou. Ve skutečnosti však není pochyb, že zápas komunismu s nacismem byl pouze bojem dvou znepřátelených konkurentů na levici.

Ideová podobnost tzv. extrémní pravice s extrémní levicí se někdy vysvětluje pomocí politického spektra modelovaného jako kruh. Levý i “pravý” extrém se na kruhovém modelu setkávají na stejném vrcholu. Tato konstrukce se usilovně propaguje a zná ji každý průměrný internetový diskutér. Toto pojetí politického spektra však nedává velký smysl. I když se snaží přiznat ideovou příbuznost komunistů nebo maoistů s ideologiemi zařazenými do pravého extrému, stále neřeší, jak lze principiálním přístupem k pravicovým hodnotám, jako je svoboda, trh nebo kapitalismus, najednou získat jejich pravý opak. Kde je ta tenká hranice, kdy už najednou nehájíme svobodu, ale nesvobodu.  Žádný sociolog to dosud, alespoň pokud je mi známo, přesvědčivě nevysvětlil.

Ano, je opravdu možné, že většina Čechů souhlasí s nějakou mírou autoritářství, s kolektivismem, s podřízením jednotlivce společnosti. Je i možné, že jsou mnozí Češi rasisté. V žádném případě však nemají nic společného se skutečnou pravicí. Jestliže sociologové poukazují na extrémní kolektivismus, k němuž někteří Češi inklinují, musí si to vyřídit u sebe doma, tedy na levici. Měli by si uvědomit, že pravicové principy jsou s nacismem nebo fašismem v ostrém rozporu, zatímco rozlišující charakteristiky těchto ideologií jsou pevně obsažené v jakékoliv formě levicového myšlenkového schématu.

Sociologové a politologové, a mediální autority, které jejich závěry slepě papouškují, by měli přestat konečně lhát, mlžit, a urážet tak všechny skutečné pravičáky, pro něž je svoboda jednou z nejvyšších hodnot.

Luboš Zálom je voličem Svobodných.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31