Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Svobodní v médiích: rozhovor s novým předsedou a Jiří Payne o brexitu a EU

Svobodní v médiích: rozhovor s novým předsedou a Jiří Payne o brexitu a EU

V neděli 26. 11. zaznělo v pořadu Týden v politice na ČT24Nového předsedu má také Strana svobodných občanů. V internetovém hlasování o tom rozhodli její členové. Nejvíce hlasů dostal Tomáš Pajonk. Druhý skončil Petr Mach, dosavadní šéf partaje, který nabídl funkci k dispozici po prohraných sněmovních volbách.

Rozhovor s Tomášem Pajonkem zveřejnil 27. 11. server Info.czNový šéf Svobodných pro INFO.CZ: K referendu o odchodu z EU nedojde, Babiš na tom nemá zájemPřed pár dny se stal zlínský krajský zastupitel Tomáš Pajonk novým předsedou Strany svobodných občanů. Ve volbě porazil i dosavadního šéfa partaje Petra Macha, který stranu zakládal. Jak se chce vyrovnat se špatným výsledkem ve sněmovních volbách? „Možná jsme první pod čarou, máme určitou tradici a ideály, ale to, co nabízíme, to znamená abstraktní svobodu nebo vzdor vůči Evropské unii, není dost. Od toho nechceme ustoupit, nestaneme se euromilovnickou stranou, ale není to věc, která by lidi trápila a kterou by chtěli řešit. Nabídl jsem proto trochu jiný koncept. Svobodní se musí stát užitečnými,“ říká Pajonk.

Alternativa pro Evropu

23. 11. zveřejnil iDNES.cz článek Europoslanec Jiří Payne hledá Evropu, která má povstat z popela EU: Europoslanec Jiří Payne (Svobodní) rozeslal velvyslancům evropských i dalších zemí manifest s názvem „Jde to i jinak“. Vyzývá v něm politiky, aby hledali odlišný model sjednocené Evropy. Předpokládá, že se po nalezení alternativy Unie rozpadne a stane se překonanou kapitolou evropských dějin.

„Hlavním problémem Evropské unie je demokratický deficit. Lidé nemají vliv na politiku, která se v Bruselu provádí. Tamní administrativa ve svých rukou soustředila obrovskou nekontrolovatelnou moc,“ vysvětluje Payne, který společně s bývalým europoslancem a exšéfem Svobodných Petrem Machem připravil zmíněný manifest „Jde to i jinak“.

23. 11. zveřejnila ČTK zprávu Svobodní představili nový model evropské spolupráce: Nový model spolupráce evropských států, který předpokládá konec Evropské unie, dnes novinářům představili europoslanec Svobodných Jiří Payne a jeho předchůdce v Evropském parlamentu Petr Mach. V dokumentu Jde to i jinak představitelé Svobodných uvádějí, že současná podoba Evropské unie nenaplňuje rysy demokratického zřízení. EU je podle nich nereformovatelná, a proto potřebuje úplně nový základ.

„Dům postavených na špatných základech spadne, a EU má špatné základy. Proto chceme diskusi o tom, jak by mohla vypadat spolupráce evropských států jinak než v současné podobě,“ řekl Payne. S cílem rozvířit debatu o budoucí podobě evropské spolupráce rozeslali Svobodní dokument na velvyslanectví členských zemí EU.

„V horizontu jednoho roku bychom chtěli uspořádat v Evropě i několik konferencí k tomuto tématu,“ podotkl Payne. První z nich se bude konat v polovině prosince v Praze, další by podle něj mohly následovat v Německu nebo Británii.

Mach s Paynem považují svůj text za protiváhu návrhů na reformu Evropské unie, které v poslední době představili předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker nebo francouzský prezident Emmanuel Macron. Svobodní se jako důrazně euroskeptická strana staví dlouhodobě proti prohlubování evropské integrace. Odmítají proto většinu z kroků směřujících k těsnější spolupráci v EU.

V dokumentu, který Mach a Payne představili, je stávající EU označena jako „zpackaný model integrace“. Kritizují institucionální uspořádání, unijní legislativu nebo udělování dotací. Stávající podoba EU podle nich nemá šanci přetrvat do budoucna.

„Rozpad Evropské unie je nevyhnutelný, pokud na něj nebudeme připraveni, je jisté, že nebude sametový,“ píšou v publikaci. Alternativou k současnému modelu je podle nich dobrovolná spolupráce zemí v oblastech, které si samy zvolí.

Byznys noviny se tématu věnovaly 24. 11., kdy zveřejnily článek Čeští rozbíječi Evropské unie rozeslali Alternativu pro Evropu na všechny ambasádyEuroposlanec Jiří Payne a bývalý europoslanec Petr Mach (oba za Svobodné) oficiálně představili svůj návrh na vytvoření alternativy Evropské unie. Navrhli konkrétní postup, jak zrušit EU a přejít do alternativní podoby spolupráce evropských států. Svůj návrh Alternativy pro Evropu rozeslali mimo jiné na všechny ambasády v Evropě.

„EU nelze reformovat. EU směřuje nevyhnutelně k nedemokratickému autoritativnímu režimu. Nemáme na vybranou – buď dojde k zahnívání stávajícího modelu, nebo se rozhodneme pro nějaký jiný,“ prohlásil europoslanec Jiří Payne.

Ekonom Petr Mach se zaměřil na otázku eura: „Jedním z pilířů politické a ekonomické moci je Evropská centrální banka a jednotná měna euro. Nechceme euro rušit. Ale euro musí být v budoucí Evropě striktně dobrovolné. Mělo by být jen a pouze na každém suverénním státu, jestli do eurozóny chce vstoupit, nebo zda se z ní rozhodne vystoupit.“

Slabikář euroskepticismu

Nový předseda Svobodných Tomáš Pajonk ocenil předložený dokument a označil ho za „slabikář euroskepticismu“. Připomněl také, že s heslem „Jde to i jinak“ (podtitul materiálu, který navrhuje zrušení EU) šli Svobodní záhy po svém vzniku v roce 2009 do eurovoleb.

„To je pro nás zásadní motto, protože Svobodní nechtějí rozbourat vztahy mezi národy, ale budovat je na základě dobrovolné spolupráce,“ upřesnil Pajonk.

Server Českénovinky1.eu zveřejnil 24. 11. článek Alternativa pro Evropu: Jde to i jinak!Europoslanec Jiří Payne a bývalý europoslanec Petr Mach (oba za Svobodné) dnes na společné tiskové konferenci představili svůj návrh k diskusi o alternativě k EU. V 45stránkovém textu JDE TO I JINAK podrobně vysvětlují důvody a východiska pro novou podobu spolupráce. Navrhují také konkrétní postup, jak přejít do alternativní podoby spolupráce evropských států. Dokument poslali mj. na všechny ambasády v Evropě.

Brexit

V sobotu 25. 11. zveřejnil britský server Express.co.uk článek, ve kterém citovali Jiřího Payna: ‚Sack Barnier!‘ Czech MEP says EU Brexit negotiator MUST GO for trying to ‚punish‘ BritainMICHEL Barnier should be sacked and replaced with a “much more generous” negotiator if Brussels is really serious about reaching a good Brexit deal, a Czech MEP said today

Jiri Payne told express.co.uk in an interview that the Frenchman is not “negotiating to reach with an agreement” and that EU member states are trying to “punish” Britain.

The eurosceptic, a libertarian politician and nuclear physicist, said his country needs a good trade deal with the UK and faces 20,000 job losses in the event of a no deal Brexit.

Mr Payne, who was a top advisor to the last Czech president Václav Klaus before becoming an MEP this year, also warned eurocrats that if they do not change course they will face more exit votes.

In an interview with this website he said the EU’s phased negotiating approach, whereby citizens’ rights, the Brexit bill and Ireland must be solved before trade talks, is a wrecking tactic.

He said: “To start with the most difficult issues is a bad strategy. Any negotiator who wants to reach an agreement starts with the simple issues and goes step by step to the more complicated ones.

“The strategy we are viewing goes the opposite way. That’s why I am convinced the Commission does not want to reach any agreement, just to show every exit will be punished.

“Many politicians are afraid of other exits. The first primitive emotion is to punish, revenge. But it seems the Commission must be very helpless to deal with Brexit like that.”

He was especially scathing of the bloc’s chief negotiator, concluding: “The pragmatic solution would be to immediately replace Mr Barnier with a much more generous negotiator.”

O volbách

25. 11. zveřejnil Blesk.cz článek Mám ji Babišovi natáhnout? Ptal se Kalousek sněmu TOP 09: Po šéfovi Zelených Matěji Stropnickém a předsedovi Svobodných Petru Machovi, kteří odstoupili ihned po sněmovních volbách, bude Kalousek třetím lídrem, který opustí vrcholnou stranickou funkci v reakci na výsledek voleb. Rozhodnutí nepokračovat zdůvodňuje snahou o sjednocení středopravicových sil, v čemž podle něj může překážet jeho historie předsedy KDU-ČSL.

Vydaly i další servery, například Pražský deníkiHNED.cz nebo Globe24.

28. 11. vydala ČTK a její server České noviny zprávu Úspěšné strany dostanou od stát zhruba půl miliardy korunPeníze za hlasy dostanou uskupení, která získala ve volbách více než 1,5 procenta hlasů. Částka bude o něco nižší než před čtyřmi lety – kromě devíti sněmovních stran na ni dosáhli pouze Svobodní.

Zprávu převzala i další média, například TN NovaEurozprávy nebo Radio Praha.

Různé

Server Plzeň.cz zveřejnil 25. 11. článek Je správné rovně stát, EU navzdory, je přesvědčený plzeňský člen SvobodnýchŽádné jiné nařízení z dílny EU nerozvířilo českou politickou scénu tak, jak se to povedlo letos schválené směrnici o kontrole nabývání a držení zbraní. Proč vyvolala tolik rozruchu? – zamýšlí se člen strany Svobodných v Plzeňském kraji Miroslav Vopat. „Nejprve jak samotná směrnice vznikala,“ popisuje na regionálním webu strany. „V roce 2013 představila eurokomisařka Cecilie Malström návrh na zpřísnění evropské legislativy. Tento návrh byl po čase uložen k ledu mimo jiné i z důvodu nadcházejících voleb do Evropského parlamentu. Chvíli to vypadalo že se nad ním zavřela voda definitivně, ale ukázalo se že bruselský úředník má dar trpělivosti. A jednou navržené zpřísnění prosadí stůj co stůj, jen co se naskytne lepší šance,“ konstatuje Vopat.

Regiony

Praha 3

V listopadových Radničních novinách Prahy 3 vyšel článek zastupitele Tomáše Štampacha: Na zářijovém jednání zastupitelstva jsme se dozvěděli, že klub Ž(n)S zeštíhlil. Z klubu vystoupili tři lidovečtí zastupitelé, aby vzápětí vytvořili svůj klub vlastní. Rok před komunálními volbami si zřejmě zastupitelé „klidné síly“ řekli, že je jejich působení pro občany neviditelné, možná i lehce zaměnitelné se Zelenými.

Kdo alespoň trochu sleduje současnou politiku, tak tuší, že nic nemůže potěšit zastupitele za Svobodné více, než vidět protažené obličeje páně Stropnického a jeho věrné družiny. Avšak tentokráte jsem se při hlasování o návrzích lidovců na výměnu členů ve Výboru finančním Zelených zastal. Osobně je mi totiž absolutně cizí jakékoliv přeběhlictví, odpadlictví a účelové převlékání kabátů.

Lidovci kandidovali v koalici Ž(n)S se všemi plusy a minusy, které k podobnému slepenci patří. Po volbách pak Ž(n)S nominovalo své zástupce do výborů a komisí. Někde tak dle vzájemné domluvy sedí zelený, jinde lidovec, pirát či člen hnutí ANO. S tímto do voleb lidovci šli! A najednou se domáhají práva na „své zastoupení“ ve Výboru finančním. Vždyť ho tam mají a dvojnásobné. S podobnou logikou bychom mohli s kolegou Mikulášem udělat každý separátní skupinku Svobodní 1 a Svobodní 2 a rovněž požadovat každý sám pro sebe příslušné zastoupení.

Ve stejném vydání Radničních novin Prahy 3 pak v anketě odpovídal Mojmír Mikuláš na otázku Měli by mít cyklisté v Praze 3 možnost jezdit v jednosměrkách obousměrně?: „Praha 3 není vhodnou lokalitou pro obousměrný provoz cyklistů. Kopcovitý terén, úzké ulice, málo míst na parkování, špatný povrch silnic, to vše jsou faktory, které ohrožují bezpečí a zdraví samotných cyklistů. Navíc nepovažuji za vhodné lokální výjimky z dopravních předpisů. Nápady na zavedení cykloobousměrek nebo na zavedení zóny 30 bych odmítl a soustředil se na podporu projektů se zásadním dopravním vlivem na Prahu 3, tedy podporu příprav městského okruhu či zavedení trasy metra na Žižkov.“

(ler, dap)

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Tiskový mluvčí

Tiskový mluvčí

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Tiskový mluvčí

Tiskový mluvčí

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31