Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

STRUNZ: Projekt dvanáctihvězdičkového hotelu před rozhodnutím

STRUNZ: Projekt dvanáctihvězdičkového hotelu před rozhodnutím

Ne, nejedná se o další superluxusní hotel kdesi v Emirátech. Stavební parcela je všude kolem nás a konsorcium stavebníků má zatím 27 členů, ovšem se značně rozdílnými akciovými podíly. A konsorciální smlouva dostala přívlastek Lisabonská. V průběhu času se počet možných scénářů nejbližší budoucnosti projektu dvanáctihvězdičkovém hotelu značně scvrkl a je tedy možno je popsat v několika odstavcích. Jako naprosto neznámý prognostik si mohu dovolit svoji prognózu zveřejnit bez obavy, že by ovlivnila rozhodování mocných v následujících dnech a týdnech.

1. Rozhodování Ústavního soudu ČR

Ač mnohými interpretováno opačně, předchozí rozhodnutí ÚS o Lisabonské smlouvě nebylo jednoznačné. Soud (nebo spíš někteří soudci) se zdráhal potvrdit soulad LS jako celku s Ústavou. Přitom právě ÚS je příslušný k posuzování mezinárodních smluv s Ústavou, tedy takové rozhodnutí učinit musí, pokud ho k tomu oprávněná osoba či skupina vyzve. To, že se rozhodnutí prozatím alibisticky vyhnul, umožnilo skupině senátorů podat druhou stížnost. Prezident ve svém novém stanovisku zopakoval ty dotazy z minula, jež evidentně nebyly Ústavním soudem dostatečně zodpovězeny. A zdá se, že bude na jejich zodpovězení trvat. Též se zdá, že na jednání soudu přinese prezident argumenty další, na které bude muset soud reagovat odročením jednání alespoň o jeden pracovní den. Tj. nejspíš rozhodne demonstrativně 29. či 30. 10.2009, v průběhu důležitého zasedání Rady EU.

Přes všechny námitky a argumenty stěžovatelů a jejich podporovatelů (a mohou být velmi silné) je nicméně pravděpodobnější, že ÚS stížnost odmítne a to i přesto, že si tentokrát některý ze soudců ponechá odlišné stanovisko. Pokud by Ústavní soud stížnost neodmítl anebo i pokud by odročil jednání na delší dobu, bylo by to politicky překvapující a zamíchalo by to výrazně kartami. Ale tento scénář je vysoce nepravděpodobný. Prezident či senátoři by museli přijít s neprůstřelnou právní námitkou. Je zde jistě ještě teoretická možnost, že (pokud se ústavní soud opět nevyjádří k argumentům prezidenta) pak prezident může podat následně stížnost k ÚS ve které tyto svoje argumenty zopakuje. Politický tlak je však tak veliký, a možnost úspěšného obvinění z obstrukce tak reálná, že takováto zákruta je také nepravděpodobná. Snad jedině v případě, kdyby Rada EU neschválila záruky pro ČR ohledně „Listiny práv a svobod EU“ požadované prezidentem (viz níže). Pak by byl časový prostor do dalšího zasedání Rady EU pro takovou stížnost, kterou by pak snad bylo ještě možno se značným mediálním úsilím prohlásit za neobstrukční.

2. Jednání Rady EU.

Rada EU samozřejmě přivítá předpokládané rozhodnutí českého ÚS o nenarušení jádra Ústavy. A nyní nastává kardinální otázka: Skousne jádro impéria krátkodobou prohru ve formě schválení záruk českému prezidentovi ohledně „Listiny práv a svobod EU“ nebo ne? A v jaké formě a právní síle? Pokud velmoci zatnou zuby a tuto prohranou bitvu zcela skousnou (30%), pak budou v celé „válce“ slavit vítězství. Jestliže tuto oběť neakceptují (20%), pak je ještě možné, že prohrají celou „válku“.

A co udělá český prezident? Zvítězí-li v této bitvě, pak zřejmě vystřílel všechnu munici a nezbyde než podepsat nebo odstoupit. Spíše odhaduji, že abdikuje. Umožní tím ratifikaci LS, smlouvu pak nejspíš podepíše premiér Fischer. Nezvítězí-li v této bitvě, pak paradoxně bude stále ve hře a tentokrát nebude na tahu on, ale EU.

Nejpravděpodobnější je však třetí scénář (50%): protřelí intrikáni evropské politiky nejspíš prosadí jakousi deklaraci v závěrečném usnesení, která bude akceptovatelná jak pro Maďary, tak i pro Slováky, jak pro Němce a Francouze, tak nakonec i pro čekou vládu. O té deklaraci budou tvrdit, že to je vlastně záruka (i když při bližším pohledu to tak samozřejmě nebude). A tím předají Černého Petra opět českému prezidentovi. Teď bude na tahu on a bude muset říci, zdali to jako záruku přijímá či nikoliv. Tedy „přijímám a umožňuji ratifikaci svým odstoupením“ nebo „nepřijímám a nepodepisuji“. Ovšem v tom druhém případě by byla pozice prezidenta politicky hodně slabá, a to tentokráte i na domácí scéně. To pak zřejmě umožní TOP09 a dalším prosadit změnu ústavy ohledně persony ratifikující LS.

Pro odpůrce LS z toho paradoxně vyplývá, že pro ně nejlepší scénář by byl, aby Rada EU neschválila záruky pro ČR v žádné podobě. A tedy hesla na podporu schválení záruk by měla být myšlena pouze jako nástroj k vybuzení jistých politiků jistých zemí EU, kterým jdou tyto záruky hodně proti srsti, aby se chovali podle své přirozenosti a nepřetvařovali se. Pokud se toto nepodaří, pak zřejmě nezbude nám, nedobrovolným nositelům evropského občanství, nic jiného než popřát ostatním, dobrovolným nositelům evropského občanství, zářné zítřky v dvanáctihvězdičkovém hotelu. Pobyt však rozhodně nebude zadarmo a poskytnuté „služby“ rozhodně nebudou vždy vyžádané.

PS:
Jako malou odbočku k „zárukám“ ještě poznamenávám, že tak, jak jsou nyní navrženy, nebudou zřejmě ČR k ničemu, neboť pokud vstoupí LS v platnost, pak mezi tím datem a datem přijetí další smlouvy EU (např. o přistoupení Chorvatska), ke které budou „záruky“ připojeny, mohou uplynout klidně 3-4 roky. Mezitím se mohou vesele rozběhnout případy, které se „zárukami“ nebudou řídit. Evropský soudní dvůr bude moci rozhodnout i proti jejich znění. A i pokud nebudou tyto soudní případy ukončeny do doby vstupu v platnosti přístupové smlouvy s Chorvatskem, pak se Evropský soudní dvůr může odvolávat na nepřípustnost retroaktivity „záruk“. 

Navíc je třeba poznamenat, že příslib záruk bude ČR (stejně jako Irsko) nutit za každou cenu ratifikovat příští smlouvu EU, která je bude obsahovat, i kdyby dále obsahovala pro ČR nevýhodná ustanovení.

Pavel STRUNZ je členem Svobodných
(publikováno na
http://strunz.blog.idnes.cz)

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31