Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Payne: EET se bude rušit

Payne: EET se bude rušit

Začněme ilustrativním příběhem. Kdesi na půvabné říčce protékající listnatými lesy se objevilo naleziště zlata. Okamžitě se vynořily dvě možnosti, jak zlato vytěžit a ty rozdělily veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Podle jedněch se má zlato vytěžit rýžováním. Zkušení zlatokopové s pánvemi pozorně sledují drobné přírodní detaily, takže svou pozornost zaměří na typické tůňky a zákruty, kde se usazují na náplavy. Na první pohled to vypadá, jakoby šli najisto. Podle odhadů vytěží z celkového množství zlata v nalezišti 95%. Ale musí při tom pozorovat a přemýšlet. Druhý tábor navrhuje těžbu velkotonážním bagrem, který vyhrabe a naloží horniny kilometr na každou stranu od říčky po délce deseti kilometrů podél toku do hloubky deseti metrů. Vybagrovaný materiál se odveze do haly, kde se pečlivě vytřídí zlato. Podle odhadů tak možná vytěží až 98% celého naleziště. Vedlejším nezamýšleným důsledkem těžby bude nepěkná hluboká jáma, do které se sice naveze zpět vytěžená hornina, ale bude trvat desítky let, než se příroda s dírou v zemi vyrovná.

Kterou variantu by asi čtenář podpořil?

Proč se s elektronickou evidencí vůbec začíná? Skutečný důvod je prostý: Protože nefungují finanční úřady. Kdyby fungovaly, nebylo by potřeba nic podobného zavádět. A máme dvě možnosti: zařídit efektivní fungování úřadů, nebo začít zavádět nákladné EET. Obojí by vedlo ke stejnému výsledku, jenom finanční náročnost se liší. Místo, aby se pozornost zaměřila na opravdu významné daňové úniky a aby se postupovalo k těm méně významným, začíná se od těch nejbezvýznamnějších. Přibude sto nových draze placených úředníků, kteří budou fungovat přibližně stejně efektivně, jako fungovaly finanční úřady doposud.

Uvedu příklad. Vzpomínám, jak jsem se dostavil na finanční úřad, abych si jménem všech spoluvlastníků vyžádal na základě plných mocí potvrzení, že byla zaplacena daň z převodu nemovitosti, přičemž každý spoluvlastník zaplatil svou poměrnou část, na což jsem měl od každého výpis z banky. Nedovedete si představit zoufalství, kdy počítačový systém nebyl schopen dohledat příchozí platby ani se znalostí účtu, ze kterých platba přišla, kdy úředníci nebyli schopni shromáždit spisy jednotlivých spoluvlastníků, takže nakonec jsem odešel s nepořízenou s tím, že zhruba do týdne se platby snad dohledají a pak dostanu potvrzení. Nevidím sebemenší důvod domnívat se, že nově přijatí úředníci na EET budou fungovat efektivněji, než ti dosavadní, když budou mít na starosti asi milionkrát větší objem dat. Budou se v nich topit úplně stejně.

A že to bude opravdu veliký objem dat. Jenom hospodští vyprodukují milion účtenek denně. To je třistapadesát milionů dat ročně. Ovšem druhá vlna spouštění bude mnohem větší. Dá se očekávat, že počty budou ročně dosahovat k miliardám. Ovšem půjde o data neobyčejně citlivá. Znalost počtu prodaných ledniček v daném regionu je totiž zároveň informací, kolik domácností si zatím novou ledničku nekoupilo. Při sčítání obyvatel a domácností stálo pořízení takových dat pět miliard korun. A data pořízená z EET budou mnohem podrobnější, tedy i žádanější. Odhadněte, kolik by mohla zaplatit skupina organizovaného zločinu, aby se k takovým údajům dostala? Pokud by se data dostala ven, bude to znamenat žaloby na stát v takové výši, že se stát dostane do insolvence. Proto musí být data chráněna způsobem podobným, jako se zabezpečují jaderné elektrárny. To je dost náročné a také dost drahé. Přitom počítačoví experti se shodují, že jediným způsobem, jak dokonale zabezpečit data, je důsledně je izolovat od internetu. Alespoň tak nás to učili v NATO. Ovšem bez internetu to u EET nejde. Riziko úniku dat je tak velké, že můžeme s přehledem tvrdit, že k němu dojde a jenom je otázkou kdy.

Ve chvíli, kdy bude databáze obsahovat miliardy záznamů, bude finanční správa natolik zahlcena daty, že bude dost obtížné miliardy údajů vyhodnotit. Ministerstvo slibuje, že začne používat statistické metody. Bude to podobné, jako když satelity snímají veškeré dění na povrchu zeměkoule. Nepomáhá to k dopadení teroristů dříve, než něco provedou, ale když se něco stane, dají se vyhledat datové záznamy a může se konstatovat, že data k odhalení stát měl, jenom je nestačil vyhodnotit.

Z hlediska státní správy nastane problém. Pro každého podnikatele bude mít stát dva oficiální údaje o jeho tržbách. Jeden z EET a jeden z daňového přiznání. Tomu se po staletí státní správa vyhýbala jako čert kříži. Protože rozpor se musí prošetřit. Není možné nechat jej bez povšimnutí, to se totiž nazývá selháním státní správy. Navíc by vzniklo podezření, že nějaký úředník nechal rozpor bez povšimnutí úmyslně právě v důsledku korupce. A vyjasňování rozporu mezi dvěma údaji státní správy je pracné a zdlouhavé. Proto státní správa dávala vždy přednost jednomu úřednímu dokumentu ke každé agendě, a pokud se to nelíbí, existují odvolací stupně. Garantovat, že žádný rozpor nezůstal bez povšimnutí, to bude pro ministerstvo dost náročné. Bude potřeba obrovské množství úředníků. Jenže úředníci, kteří na finanční správě podléhají vysokým trestům, budou zároveň ubývat s každým opomenutým rozporem v datech.

Samozřejmě prvním podezřelým zájemcem o data ze systému bude vždy podnikající ministr. Už se v médiích objevilo podezření, že podnikající ministr si pro své podnikání obstarává data z oblasti zdravotnictví. Politik musí strpět větší míru veřejné kontroly, než obyčejný občan. Pokud však má ministr střet zájmů, musí strpět prostě všechno. V takových případech se používá nasazení operativní techniky neboli odposlechů komunikace. Ministr, který má střet zájmů, by měl být sledován od první minuty, kdy nastoupí do funkce. A pokud má ve své působnosti takto zásadní data, měla by být kontrola velmi pečlivá.

Levicové vlády u nás dlouhodobě nemají živnostníky, soukromníky a malé podnikatele v lásce. Nejraději by z nich udělaly zaměstnance. Jsou příliš svobodní. Vzpomeňme, jak se zavedlo placení daní za živnostenské oprávnění, i když má živnostník nulový obrat. Připomeňme, jak byli dokonce nazváni parazity. Buďme si vědomi, že ani současný ministr financí malé podnikatele vůbec nemá rád. Onehdá prohlásil: „Malé a střední podniky – to jsou klišé a kecy. My potřebujeme podporovat velký průmysl, který tu má tradici. Že pomáháte zakládat inovátorské firmy, to je super, ale je to na prd.“ Velké podnikatele podpořil už tím, že se na ně EET bude vztahovat až mnohem později, než na malé.

Podívejme se například na Rakousko, kde střední třída malých podnikatelů produkuje polovinu domácího produktu, což se ukázalo jako velká výhoda zejména v době krize. Zatímco na velké podniky krize doléhá, malých podniků se tolik netýká. Podívejme se na Německo, kde studie ukazují, že malé podniky mají největší produktivitu práce. Naši podnikatelé potřebují podporu, nikoli zpřísnění předpisů. Například by bylo dobré dát jim možnost začít podnikat na zkoušku a řekněme první půlrok neplatit žádné daně. Bylo by dobré, kdyby jim finanční úřady poskytovaly poradenství tak, aby si během prvního půlroku zavedli účetní evidenci, která bude splňovat u nás obzvláště komplikované zákony. Stabilní střední třída je základem hospodářské i politické stability každého demokratického státu.

Svobodný občan se také daleko více zajímá o prosazení svých práv. Slýcháme nářky nad tím, jak děti od útlého věku otročí počítačové technice. Slýcháme varování nad závislostí na počítačích, která je stejně nebezpečná, jako drogy. Sledujeme, jak se stát snaží převychovat občany závislé na počítačových hrách – hazardních hrách. A zároveň tentýž stát nutí všechny své občany používat počítače. Není vyloučeno, že lidé postižení závislostí budou stát žalovat, že v nich tuto chorobu vypěstoval. Již léta navrhuji, že by mělo v listině základních práv být nové právo: právo nepoužívat elektroniku. Stát by měl umožňovat každému občanovi, který z důvodů svědomí, ze zdravotních důvodů, z důvodů filosofického nebo náboženského přesvědčení nechce používat počítač, aby žil jako normální občan se stejnými právy jako jiní, tedy i s právem podnikat a to bez počítače. Vzpomínám, jak jsme kdysi na matfyzu soutěžili, zda bude rychlejší počítat na kalkulačce nebo zpaměti a na logaritmickém pravítku. Ukázalo se, že technika je proti lidskému mozku vždycky pomalá. Za první republiky bez použití počítačů dokázali zorganizovat parlamentní volby za 28 dnů od vyhlášení. Hlasovací lístky se sázely a tiskly běžnou tiskařskou technikou. Nám to dnes s počítači trvá 90 dnů. Používat mozek, tužku a papír může být spolehlivější a rychlejší, než počítačová evidence. Neexistuje žádný důvod, proč by používání elektroniky mělo být povinné. Dokonce se možná dočkáme doby, kdy na každém mobilu a počítači bude umístěn nápis: Používání techniky škodí zdraví!

Již nyní je možná zákon o EET v rozporu s článkem 26 Listiny, podle kterého každý má právo podnikat. Listina nepřipouští nějaká další omezení tohoto práva v tom smyslu, že podnikat smí jen ten občan, který je ochoten a schopen pracovat s počítačem. EET má zjevně diskriminační charakter a to, že existují podnikatelé, kteří v těchto dnech ukončili své podnikání, to jen dokazuje. Mezi tisíci bývalými podnikateli jsou pravděpodobně jen jednotlivci, kteří skutečně podváděli. Všichni ale mohou požadovat po ministerstvu odškodnění, za diskriminační postup.

V některých státech USA se dá zahájit podnikání během několika desítek minut, dokonce na dálku, ani není nutné nic podepisovat, ani nikam nemusí chodit, natožpak si nosit notářsky ověřené listiny. Důvěra, čili presumpce neviny, je princip, který nesmírně zjednodušuje administrativu. Drtivá většina podnikatelů to myslí vážně a uvádějí pravdivé informace. Stačí mít fungující soudy a to malé procento nepoctivců, kteří se dopustí podvodu, se ocitne před soudem v horizontu několika dnů. Důvěra je vždycky mnohem levnější, než presumpce viny.

Podobné to je i při kontrole. Malý podnik, u kterého jedou úředníci provést kontrolu, která může v nejlepším případě skončit udělením několikatisícové pokuty, vůbec nestojí za pozornost. Náklady na mzdy daňových kontrolorů a cestovné jsou mnohem vyšší, než případný přínos pro stát. Efektivita daňové správy spočívá zejména v tom, že se postupuje od velkých k malým, od důležitého k nedůležitému. Pro stát je dokonce mnohdy výhodnější nechat někoho podnikat i s vědomím, že možná není úplně poctivý v odvádění daní, protože jako nezaměstnaný by byl mnohem dražší. I státní správa by měla mít své priority.

Představa, že přísnou regulací a kontrolou se podaří změnit šedou ekonomiku na bílou je prostě hloupá. Kdysi nám to vysvětlovali na kurzu NATO o boji s šedou ekonomikou. Přísnější regulace posune jen několik málo procent do bílé zóny. Drtivá většina nepoctivců se posune do černé ekonomiky. V naší modelové rétorice se venkovská hospoda změní na klub dobrovolných hasičů. Po půl roce přijde mafián a pod výhrůžkou udání přinutí nyní již černého bývalého podnikatele prodávat drogy. Za dalších pár měsíců se začnou prodávat i zbraně a pašované a kradené zboží. Do roka máme z hospodských, kteří odváděli alespoň nějaké daně, propojenou strukturu organizovaného zločinu. Než se na to stačí naše policie zaměřit, zapustí mafie tak hluboké kořeny, že budeme potřebovat stovky miliard na to, abychom se černé ekonomiky zbavili a abychom obnovili alespoň trochu férové prostředí pro podnikání.

Myšlenka nevyžadovat elektroniku od malých firem s obratem do 250 tisíc ročně je možná správná, jenže ji nelze uzákonit jako přílepek pět minut po dvanácté. Struktura zákona s tím nepočítala a legislativní záplata by mohla vytvořit legislativní zmetek. Ve slušných zemích se považuje za správné, aby legisvakance, tedy doba od schválení zákona do jeho účinnosti, byla tři roky. Podnikatelé mají právo na stabilní právní prostředí. Co je ale zásadní chybou předloženého návrhu, z malých podnikatelů se mají prostřednictvím záplaty stát ponížení prosebníčci. Úředníci finančních úřadů budou rozhodovat, komu EET odpustí a komu ne. Opět další prostor pro korupci a protekci.

Když už se ukazuje, že výběr daní v důsledku EET zásadně nestoupne a to, co přinese, sežerou podpory v nezaměstnanosti pro bývalé podnikatele, uvádí se již jediný důvod: narovnání podnikatelského prostředí. Řekněme si na rovinu, největším deformátorem podnikatelského prostředí je stát, který na některé podnikatele uvaluje přísnější povinnosti než na jiné. A je to hlavně stát, který poskytuje dotace, nebo umožňuje poskytování dotací. Každá dotace je nespravedlivá a každá dotace zásadně poškozuje podnikatelské prostředí. I dotace na čapí hnízda. Pro narovnání podnikatelského prostředí by stát udělal více, kdyby zcela ukončil poskytování jakýchkoli dotací.

Všetečný čtenář se nyní zeptá: jak to, že v mnoha západoevropských a zaoceánských zemích je prostředí pro podnikání férovější a žádné EET tam nemají? Jde to i jinak. Pokud mám k dispozici veškerá data, nepotřebuji statistiku. Prostě bez výjimky u každého podnikatele data sečtu. Představa našeho ministerstva, že nyní začne používat statistiku, je pomýlená. Statistika je užitečná v případech, kdy nemám všechna data. Proto státy přestávají provádět nákladná sčítání lidí, domů a kdovíčeho, protože dobře provedená statistika umožňuje získat výsledky někdy dokonce přesnější, než celoplošné sčítání. Finanční úřady v mnoha zemích uzavřou dobrovolnou dohodu s vytypovanými podnikateli – s drogerií na vesnici, v malém městě, ve velkoměstě, … a od nich dostávají data podobná našemu EET. Protihodnotou je, že tyto firmy nemusejí zpracovávata daňové přiznání – stát o nich ví všechno. Potom finanční správě stačí porovnat všechny drogerie se čtyřmi zaměstnanci a snadno identifikuje ty případy, které se významně odchylují. Při dobře zvolených parametrech se dosáhne stejné muziky, ale za málo peněz. Rozdíl je podobný, jako při rýžování zlata s pánví nebo s bagrem. Ministerstvo financí zvolilo bagr místo rýžovací pánve.

To, co si určitě přeje celá česká podnikatelská i občanská veřejnost, je férové prostředí pro podnikání, bez státních deformací, ale hlavně za málo peněz. Přijít na ministerstvo a prohlásit: ‚dejte mi pár miliard a pár set nových úředníků a já zařídím lepší fungování‘, to umí opravdu každý. Ale přijít na ministerstvo a prohlásit: ‚nepožaduji žádné další prostředky, ani nové úředníky, a přesto dokážu zajistit férové podmínky‘, na to musí být politik vzdělaný a chytrý. Platí to pro ministerstvo financí stejně jako pro vnitro a jiná ministerstva.

A tak se dostáváme k závěru. Protože zákon o EET nebyl projednán s opozicí (fatální chyba ministra), je jisté, že skončí s nástupem nejbližší pravicové vlády. Pravicové strany by byly hloupé, kdyby nevyužily situace. Slíbí voličům, že férové podmínky pro podnikání zajistí stejně dobře, jako EET, že omezí dotace a tím podnikům ještě více pomohou, že nadbytečné EET zruší a ušetří tak velké finanční prostředky, a že propustí stovky drahých státních úředníků. Prostě: jde to i jinak.

Jiří Payne,
člen Republikového výboru Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Nejnovější video

A avizovaná dvojice už je se mnou ve studiu. Já tady vítám Johannu Nejedlovou,

pěkný večer. Pěkný večer vám i divákům. A zdravými Matěje Gregora. Pěkně. Dobrý. Děkuji za pozvání. Tak, ale začnu s dovolením dámou a vrátím se k jednomu tématu, které bude velmi žhavé, bude zítra

probírané ve sněmovně, protože se tam uskuteční mimořádná schůze a řeč bude o migračním paktu. Já jenom připomenu, že ten prošel minulý týden Evropským parlamentem, míří znovu na Radu

ministrů a opozice jasně říká, že ministr vnitra Vít Rakušan by ho měl odmítnout. Naposledy jsme se hlasování zdrželi. Jaký je váš postoj? Já bych předně chtěla

říct, že velmi dobře, že žijeme ve státě, ze kterého ještě nikdo nikam nemusí utíkat, ale měli bychom chápat to, že jsou lidé, kteří ze svých států uprchnou

musí. My jako zelení, možná překvapivě jsme taky proti tomu migračnímu paktu, ale z úplně jiných důvodů než ostatní. My jsme přesvědčeni o tom, že je nastavený tak, že nám nepomůže

řešit migraci, nepomůže migrantům a zásadně zkomplikuje jejich situaci. Je tam spousta výjimek z výjime, což znamená, že třeba

ty příchozí azylanti nebudou moct projít sami tím řízením a budou potřebovat pomoc. Nelíbí se nám, že budou drženi v detencích. Někdy to může vypadat, podle

toho, jak jsme to zkoumali, že tam můžou být až roky. To není výhodný pro nikoho. Nás to stojí peníze. Pro ně je to podle mě nehumánní. Ale jsem přesvědčena o tom, že hlavní problém je

v tom, že tady teď máme spoustu politiků a političek, kteří místo toho, aby řešili naše reálné problémy, který nás v Česku a v Evropě trápí, tak zvedají

nenávist vůči migrantům, Rose míchávají rasismus, xenofobii, náboženskou nesnášenlivost. Věc, která je

prostě přirozená. To, že jsou státy, ze kterých lidé musí uprchnout a my bychom jim měli pomoct a postarat se o to, aby byli dobře integrovaní, takto neřeší a místo toho prostě jenom na to

já si půjčím tu první část. Vy byste byli proti, ale z jiných důvodů, než je v tuto chvíli většina politiků. Doplním, že podobný postoj zastávají třeba Piráti v tuto chvíli, pane Gregore. Svobodní, tuším,

by byli také proti, ale z opačných důvodů. My jsme čekali, než se to schválí, abychom viděli tu konečnou podobu, s jakou to vlastně půjde do toho finálního tažení. A naprosto mě vykolejilo,

že Vít Rakušan, který sliboval, že by v tom migračním paktu měla být výjimka pro ČR z důvodu toho, jak jsme přistupovali k invazi na Ukrajinu a k začlenění ukrajinských uprchlíků, tak

lhal, protože žádná výjimka tam není. A tady toto mi teď visí jako obrovská otázka, na kterou doufám, že dostaneme odpověď v té zmiňované sněmovní schůzi, aby na ministr vnitra takto lhal mi jako Svobodní

jsme samozřejmě proti a myslím si, že když chceme argumentovat proti migračnímu paktu, tak určitě není třeba rozpoutávat nějakou nenávist. My vidíme, že ta integrace těch uprchlíků v těch západních zemích, které do

toho šly dříve, dlouhodobě nefunguje. Můžeme se podívat na vyšší kriminalitu, na problémy ve školství v Německu, ve Francii atd. migrační pakt bude velký problém jak pro ty země, tak pro ty uprchlíky.00:08:10

Právě proto, že se EU opět snaží ovládnout azylová řízení 27 členských zemí a snaží se za ně rozhodovat, kdo kde půjde, kolik kdo zaplatí,

jakému budou dány sociální jistoty. A takový moloch pochopitelně nejde utřídit. A mě pro mě překvapuje to, že stejné chyby jsme viděli v roce 2016, že opět selhalo migrační řešení

a EU, která měla téměř deset let na to přijít s nějakým novým řešením, s ochranou vnějších hranic, tak by se nám to líbilo ve Svobodných. Tak zase přišla s něčím, co nařizuje, kolik kdo má přijmout a kolik

má kdo platit. A to je škoda. Změní dynamiku. Zůstanu u vás. Vy jste hovořil o těch kvótách a té výjimce tedy tady je spor o to, nakolik má Česko mít výjimku, protože v tuto chvíli má zhruba tři procenta jaksi

migrační kvóty splněné tím, že jsme přijali uprchlíky z Ukrajiny. Tak vy potřebujete nějakou další definici a do jasně ní vlastně té výjimky nebo toho konstatování

kolem kvót. Mě naprosto udivuje, že se v roce 2024 bude ČR někoho ptát, kolik může a nemusí přijímat migrantů na základě nějakých kvót. Já mám zato, že ČR je pořád suverénní země, která si může sama rozhodovat o tom, kolik lidí přijme, za jakých podmínek, jaké jim nabídne sociální podpory. A přece nepotřebujeme EU, aby nám říkala,

kolik migrantů máme nebo nemáme přijímat, za jakých podmínek. Takže abych ty kvóty vymazal úplně, celý migrační pakt společně s ním. Máme být víc suverénní, nebo víc integrovaní? Toto byl přesně příklad toho, co jsem říkala. Máme nějaký jiný podstatný problém, který bychom měli řešit a nestrašit uprchlíky? My víme, že český, slovenský, evropský firmy potřebují zaměstnance,

máme tady a chybí jim. Máme tady možnost dobře integrovat lidi, kteří utíkají a potřebují pomoc. My můžeme pomoct, můžeme dohlédnout na ten integrační proces a můžeme z toho, že sem přišli, ve výsledku všichni, benefit. Ovad jde ale o to, abychom se koukli na to, kde jsou problémy a napravili Jeanne. Ne jako nadávali na to, že jsou

lidi, kteří potřebují utéct a snažili se tady stavět nějaké zdi, které nikdy nefungovaly a fungovat nebudou. Pojďme po té ekonomické podstatě. Já si půjčím argument hnutí ANO, které se

mimo jiné bude ptát, nakolik máme dostupný detenční zařízení a kolik případně bude stát vybudování dalších. To je jeden z ekonomických prvků. Znáte odpověď? No, my především říkáme,

že ty lidé nemají chodit do detenčních zařízení, protože za nás třeba to ten migrační pakt říká. Není správné, aby malé děti byly zavřený v něčem, co připomíná vězení. Myslíme si, že by měl být rychlý proces. V ideálním případě. My bychom chtěli, aby ti lidé mohli žádat o humanitární výzva už

v zemích svého původu, tudíž by je buď dostali nebo nedostali a nemuseli jsme řešit, jestli budou v nějakých detencích, protože by sem přicházeli především lidé, jejichž pobyt

už byl schválen. Což je ale něco, s čím ten migrační pakt, s kterým vy nesouhlasíte, vlastně počítá. Víte, ono je to hrozně těžké takto říct, s čím počítá nebo nepočítá právě

v tuto chvíli, kdy jsme teď zjistili, že některé výjimky, které měl obsahovat, obsahovat nebude. Teď bude taky dlouhá diskuse, kdy se k tomu budou ty národní státy vyjadřovat, takže já bych ještě v tuto chvíli počkal, jaká bude konečná verze

toho paktu. A já bych jenom zareagoval na jednu věc. Když chce někdo v ČR pracovat, tak se dají vyřídit věci, jako jsou pracovní víza a hlavně my jsme v posledních dvou, třech letech přijali zhruba 300 – 400

tisíc uprchlíků z Ukrajiny. A toto je věc, která bude trvat deset let, dvacet let, než uvidíme, jak se to povedlo, jak se začlenilo, jak si na to zvyklo školství. A v tuto chvíli bych byl velice opatrný k tomu, abychom

nějakými kvótami k tomu šli. Navíc ten migrační pakt, a to je podle mě velký problém, on vlastně říká, že když nějaká země toho migranta přijme, tak on odsud vlastně nemůže pryč. A vzniknou tady situace, kdy někdo,

kdo chtěl třeba nejčastěji do Německa, do Francie, do těch zemí, které jsou známy tou velkou sociální podporou těch příchozích migrantů, tak on může skončit v ČR, bude mít nárok na sociální podporu pouze

tady a my tady budeme mít lidi, kteří tady vůbec vlastně nechtěli. A to je problém, se kterým můžeme mít. Nebo vidíte, že ten problém už tady opravdu je, že to riziko tady je. Jak se můžu dál zopakovat,

jestli. Vy hovoříte o tom, že tady zůstanou desítky, nebo zmiňoval jste problém, že by tady zmiňovali, zůstávali takoví lidé, ale vidíte ten problém? Ano. V minulé migrační vlně, tak tady byli

lidi, kteří byli, kteří byli z íránské skupiny a potom se vrátili zpátky a mohli třeba jít do jiné evropské země. Migrační pakt ale říká, že kdo přijde do ČR, nebo řekněme to na rovinu, bude přidělen

do ČR, což mě taky připadá nehumánní, tak on nebude mít nárok na jinou sociální podporu v žádné jiné zemi EU a bude tady muset zůstat, nebo bude muset jít do té země, ze které teda on z nějakých

důvodů odešel. Takže to je za mě absolutní nesmysl. Já se tady shodnu v tom, že bychom neměli nutit lidi, kteří utíkají ze svých zemí, být ve státě, ve kterém být nechtějí. Rozumím

že třeba chtějí tam, kde už mají nějakou komunitu a můžeme jim dát nějakou pobídku, aby chtěli jít do Česka, ale neměli bychom je k tomu nutit. Ale nejzásadnější je to, že vy tady

tvrdíte, že je tady nějaký obrovský problém s migrací. My jsme přijali šest milionů lidí z Ukrajiny v celé Evropě za poslední dva roky. Ten migrační problém, o kterém tady mluvíme, je00:13:00

200 tisíc lidí ročně, který přicházejí tou jižní a středozemní cestou. Neporovnatelný čísla. Ten problém je vlastně jako marginální, když se podíváme na to, kolik těch lidí00:13:10

přichází. A to, co vy říkáte a co říkají ostatní politici, je prostě strašení a není to správný. Pojďme ještě jednou k té ekonomické podstatě. Vaše reakce? Já se na to musím zareagovat.00:13:20

To není strašení lidmi. Já vím, že asi máme nějakou vizi, nebo vy máte nějakou vizi, jak chcete začleňovat lidi, ale prosím, podívejme se na ten západ, podívejme se do toho Německa, podívejme se do té Francie.00:13:30

To není, to není žádné strašení. Pojďme si konečně přiznat, že opravdu začleňování lidí z Blízkého východu, afrických migrantů přineslo Evropy opravdu obrovské problémy, zvýšenou kriminalitu,00:13:40

ty lidi se nedaří začlenit, často třeba ani dodneška neumí jazyk. Vznikají ghetta v celé západní Evropě. Paní Nejedlová, nechci tady jako vyvolávat žádné silné emoce vůči vám, ale opravdu, jestli o tom chcete mluvit, běžte00:13:50

se tam podívat, jsou to věci na. Děkuji. Za chvíli, za malou chvíli. Dám příklad právě na těch Ukrajincích. Ale ještě jeden ekonomický rozměr a vrátím se k té mimořádné schůzi hnutí ANO, které zároveň bude diskutovat00:14:00

o tom, nakolik se máme v rozpočtu připravit na to, že budeme muset platit právě za výjimku, pokud jde o přijímání nebo ne přibývání uprchlíků? Máme se vyzbrojovat v rozpočtu00:14:10

teď už dopředu, že se vyplatíme z té případné kvóty, pane Gregore? No tak pokud nám EU samozřejmě dá vybrat mezi nějakou bezpečností ČR, ať už je to v otázkách kriminality00:14:20

nebo zdravotnictví nebo stabilního školství anebo se vyplácet, tak je to taková trošku Sofii na volba, kdy já úplně nevím, na kterou stranu se v tuto chvíli přiklonit a já doufám, že vláda vezme rozum do hrsti a00:14:30

tak jako před volbami koalice spolu slibovala, že nebude uvrtá vad ČR do migračních paktů, do zákazu a tak se k tomu postaví čelem, ten slib dodrží a prostě to nepůjde. Takže v tuto chvíli to nezáleží00:14:40

úplně na hnutí ANO ani na té mimořádné schůzi, ale na vládě, jak se k tomu postaví. A bohužel toto nejde predikovat, protože vidíme, že ministr vnitra Rakušan už jednou o migračním paktu prokazatelně lhal.00:14:50

Paní Nejedlová, jak by se k tomu měla vláda postavit? Já ještě jednou můžu jenom zopakovat, že jsou tady lidé, kteří potřebují utéct ze své země. My můžeme nastavit dobře integrační,00:15:01

dobře integrační postup tak, aby byli pro Evropu a Česko přínosem, protože tady máme firmy, které si stěžují, že nemají dostatek zaměstnanců. Můžeme00:15:10

z toho všichni těžit, anebo můžeme strašit, vyvolávat nenávist místo toho, abychom řešili reálné problémy, který tady v Česku i v Evropě máme. Tak já teď půjdu k těm datům. Vy jste tady00:15:20

hovořil o Ukrajincích, tak já připomenu, že podle Ministerstva vnitra státy se na začátku letošního roku za první čtvrtletí poslal na dávkách Ukrajincům 0,9 desetin miliardy korun. Na00:15:30

druhou stranu ti pracující, kterých je převážná část, do rozpočtu, do naší státní kasy odvedli o miliardu víc, než je ta zmiňovaná částka, tedy téměř dvě miliardy. Tak je to přínos00:15:40

migrace nebo není? Já jsem o tom nedávno tady diskutoval právě v tomto pořadu, že to se ukáže dlouhodobě, jaký přínos to je. Ale samozřejmě to začleňování migrantů z Ukrajiny je mnohem00:15:50

lehčí, protože ukrajinština je slovanský jazyk podobně jako čeština. To znamená, já jako učitel jsem také pomáhal se studiem těch dětí. Bylo to šikovné, bylo tam vidět zájem a ono skutečně řada těch Ukrajinců v ČR00:16:00

opravdu pracuje. Budou přínosem pro státní rozpočet? Samozřejmě. My už dávno předtím, než začala agrese na Ukrajině, tak jsme viděli, že české zdravotnictví má personální nedostatky, že se to propisuje do školství.00:16:10

A právě tady musíme být opatrní, abychom právě v době, kdy začne těch 300 tisíc lidí se rozhodovat, jestli v té ČR zůstanou, nebo se v případě ukončení konfliktu vrátí zpátky na Ukrajinu, případně00:16:20

kdy to vůbec bude. Takže tady uvidíme za dlouhé roky. Jak říkám, to je otázka na desítky let, jak se to povedlo. Ale samozřejmě zatím můžeme říct, že ta integrace těch Ukrajinců je mnohem úspěšnější, než00:16:30

by byla, než by byla integrace stejného počtu lidí, kteří by přišli z úplně jiného kontinentu, úplně jiné, z úplně jiné části světa. Paní Nejedlová, když vy hovoříte o další integraci,00:16:40

jak tedy tyto lidi namotivovat, aby zůstali a skutečně zůstali za prací a jiným životem? My víme, že ty lidi sem přicházejí a chtějí se tady jako uplatnit00:16:50

na trhu práce, nechtějí sedět doma nebo být zavřený v detenci. My musíme umožnit přístup na ten pracovní trh, což často právě ti azylanti nemají, takže se ani integrovat nemůžou. A00:17:00

musíme jim pomoct tím, aby rozuměli naší řeči a aby znali ty naše zvyklosti a pravidla dodržovali. Na tom se asi všichni shodneme. Když tady někdo00:17:10

je, tak musí ty pravidla znát a musí je dodržovat. Potřebuje k tomu jenom to, abychom mu vysvětlili, jaký ta pravidla jsou a nakolik je toto ekonomicky náročné. Já00:17:20

na to nemám žádnou kalkulaci, ale rozhodně vím, že když ty lidi přivedeme a budou tady pracovat, takto výhodné nakonec bude. Pane Gregore. Jo, tak jako tady je třeba hlavně říct, že ti00:17:30

Ukrajinci tady přišli bez jakéhokoliv migračního paktu a EU nikomu nenařizovala, kolik má nebo nemá přím od lidí z Ukrajiny. A samozřejmě je rozdíl, když se tu znovu bavíme o lidech, kteří tu chtějí přijít za rodinou,00:17:40

chtějí tu přijít za práci, můžou využívat už platných azylových zákonů ČR, azylové řízení, požádat si o občanství, případně přes rodinného příslušníka, případně pracovní vízum.00:17:50

Ale to, co EU chce způsobit tím migračním paktem, tak to nebude jenom ekonomicky náročné, ono to bude hlavně opravdu ohrožení bezpečnosti ČR. A to není strašení, protože skutečně tady půjdou lidi,00:18:00

kteří tady nechtějí být a přijdou tady ze zemí, které se v západní Evropě ukázaly, že opravdu nejsou schopni se integrovat do té Evropy. Prosinci víme. Není ten český prvek moment, kdy na sebe00:18:10

ukázat a říct, podívejte se, my jsme to zvládli, jsme inspirací. U západu ČR. Myslím teď v té integraci Ukrajinců. Ano, ale my se bavíme o integraci Ukrajinců, což je sousední země,00:18:20

což je sousední země Slovenska. Je to země, která je opravdu stovky km vzdušnou čarou. Pro ty lidi je lehčí naučit se jazyk. Často už tady někoho z příbuzných měli. Řada Ukrajinců už tady měla funkční organizace,00:18:30

protože přes pracovní agentury tu řada Ukrajinců pracovala. Ale tady se bavíme lidí ze zemí třetího světa, z Afriky, případně z Blízkého východu. A tam prostě na tom západě vidíme, že je to obrovský průser.00:18:40

A i když to nejde tak vidět, jak ho to třeba jde vidět v těch zemích, tak je to obrovský průser. Já tady zmíním, že se. Pak problém. Tam se máme škatulkovat? Ale. Pardon.00:18:50

Gory. Například Stockholm, byl vyhlášený stav teroristické nouze právě kvůli těm ghetům. A to je něco, čeho my tady čelíme. Pokud to bude migrační pakt a budou tu proudit tisíce, desítky tisíc lidí. Posuneme00:19:00

v té. Diskuse a máme tedy škatulkovat? Vy si myslíte, že lidi z Afriky jsou nějaký horší lidé, nebo co tím myslíte? Když říká já i hrozbou nebo. Prosím. U00:19:10

naučí. N. Nepodsouvejte mi něco, to jsem vůbec neřekl. Já jsem pouze řekl to, žena i na západě Evropy vidíme, kam tady toto dospělo. Vidíme, jaký byl ten konflikt těch lidí, kteří přišli z úplně jiné kultury.00:19:20

Vznikly tam ghetta, na školách se někteří učitelé v Německu bojí učit. Já nevím, proč to je, ale vidím, že to tady je. A pokud vidím, že někdo chce podobná migrační pravidla dát do ČR, tak je to prostě hloupost.00:19:30

Německo, Francie a další země si tu migrační krizi vyvolaly sami. Němečtí politici říkali, pojďte k nám, my to zvládneme. A s tím čelí. ČR tady tento zájem nemá. Máme tady momentálně 300 tisíc lidí,00:19:40

kteří přišli z Ukrajiny. Ti můžou úplně v pohodě momentálně tady pracovat, co tady začlení. Žádné velké problémy tady nemáme a já prostě nevidím důvod, proč dávat Brusel. Kdo00:19:50

tam na vás s dovolením navážu, vrátím se ještě jednou k tomu pracovnímu trhu a také k těm ekonomickým výhodám. Další kandidátka do Evropského parlamentu Danuše Nerudová už v roce 2022 odhadla, že Ukrajinci,00:20:01

kteří zde zůstanou za prací, by mohli na důchodovém pojištění odvézt až 13 miliard korun. Tak je to možná díra, kterou jsme vlastně schopni zalepit právě v tom penzijním systému.00:20:10

No, nám bohužel, jak to tak vypadá, nezbývá nic jiného, než pracovat s tím, že do Česka a do Evropy přijdou lidé, kteří hledají novou příležitost. Naštěstí00:20:20

jsme kontinentem, kde se lidem stále ještě daří. Někteří lidé utíkají z nebezpečí, někteří lidé sem chtějí prostě přijít žít z jiných důvodů. A my bychom00:20:30

prostě měli vše udělat všechno proto, aby to pro nás byla výhoda a abychom z toho mohli těžit. Máme tady prostě nízkou porodnost. Je00:20:40

to i selhání třeba rodinné politiky a podpory žen, ale dlouhodobě se ukazuje, že jedním z těch způsobů00:20:50

řešení je prostě migrace. Jsou migranti řešením důchodového schodku, pane Gregor? Ten důchodový schodek nevznikl náhodou. Ten důchodový schodek vznikl, protože ten důchodový00:21:00

systém je prostě postavený na špatných základech. On prostě nepočítá s tím, že ta porodnost může a nemusí kolísat. A vidíme to právě v té velké generaci Husákových dětí, kdy ta porodnost těchto lidí00:21:10

v době, kdy dospěli, byla prostě řádově nižší, a proto tu vůbec nějaký důchodový problém dneska je. A my, pokud chceme, aby se tato krize neopakovala, nechceme každých dvacet let ob jednu generaci zkrátka lepit00:21:20

díry v důchodovém systému tím, že budeme uměle zvyšovat poptávku po migraci, tak my prostě ten systém musíme předělat. U nás se tomuto tématu ve svobodných věnuje ekonomka Markéta Šichtařová. Ta například přišla00:21:30

s určitými. To jsem se s opuštěním. Pane Gregor, na to jsem se neptala. Já se ptám na to, zda těch 13 miliard je něco, z čeho se dá čerpat, na čem se dá stavět, zda vlastně vynakládat podobné analýzy jako00:21:41

naděje důchodového systému. Víte, víte, pokud budeme počítat s tím, že migranti přinesou 13 miliard do důchodového systému, tak musíme počítat, že ti migranti přirozeně přinesou vyšší výdaje, ať00:21:50

už je to v tom oblasti zdravotnictví, v oblasti školství, v oblasti, v oblasti úřadu. Takže toto prostě není řešení a paní Nerudová je bohužel známá tím, že i když je má profesorů ekonomie, tak ji vůbec nerozumíte.00:22:00

Norové, to nevychází panně. Ale jakoby opět podle mě jako nepřemýšlíte nad tím, co jsou naše reálné problémy. Nám tady chybí lékaři. Lékaři jsou bohužel už často00:22:10

v důchodovém věku. Nemáme dostatek mladých lékařů. Potřebujeme přivést nové lidi, kteří budou dělat tuto práci. Těch profesí, které je potřeba obsadit lidmi, kteří tady prostě nejsou,00:22:20

je mnoho. Jsou to třeba pečovatelé, jsou to zdravotní sestry. A my potřebujeme nějakým způsobem tady tu situaci vyřešit a nevyřešíme ji tím, že budeme nad tím problémem00:22:30

zavírat oči a čekat, až se někde narodí. Přiznává, že konkrétně například u lékařů se nedaří nostrifikovat dané dokumenty, že se nepohybují00:22:40

Ukrajinci třeba v podobném systému jako čeští doktoři, že často chybí právě ta jazyková motivace. Je tam jazyková bariéra, ale se to podařilo vyřešit za uplynulé dva roky. Je to problém,00:22:50

který se dá vyřešit. Bohužel naši politici a političky v tomto selhali. Já jsem ten problém viděla už rovnou, když jsem, ti lidé přicházeli. Oni měli rovnou00:23:00

začít absolvovat vzdělávání jazyce tak, aby se dorozuměli. Měli jsme se vynasnažit, aby mohli pracovat ve své profesi, abychom co nejdřív uznali tu jejich kvalifikaci00:23:10

a využili jsme nejvíc ten jejich potenciál. Bohužel to v části, u části těch lidí dopadlo tak, že dělají nekvalifikovanou práci nebo práci, na kterou nevyužíváme00:23:20

jejich kvalifikaci. A dopadlo to tak, že bohužel některým lidem, kteří v Česku žili před tím, tu práci sebrali. A ti lidé jsou teď pochopitelně rozčílený00:23:30

a jsou naštvaný na tu, na tu část těch Ukrajinců, kteří sem přišli a je to z mého pohledu chyba toho, jak se k té situaci postavila naše vláda a jak tu situaci nezvládl.00:23:40

Uzavřeme téma migrace. Poslední otázka tímto směrem, pane Gregore, nezvládla tedy situaci česká vláda, nebo zvládla a nezvládla ji EU? V oblasti čeho? V oblasti migrace případě? No tak v oblasti00:23:50

migrace se to prostě nedá říct, protože pokud se bavíte o tom ukrajinském přílivu 300 tisíc lidí, tak to prostě ukáže čas. Já ze své zkušenosti v Moravskoslezském kraji můžu říct, že koordinaci těch00:24:00

center, která pomáhala i s tou integrací, tak to prostě nezvládli, protože nekomunikovali, neměli instrukce a ti lidi často pracovali na kolenou. Takže za mě tady v tomto ohledu to určitě nezvládli. Ale to, jak00:24:10

to bude vypadat v ČR a jaký bude ten důsledek, to prostě ukáže otázka dalších, dalších několika vlád, takže to není otázka jenom této vlády. Završím téma migrace, další klíčové téma do evropských00:24:20

voleb bude také Green Deal, alespoň to ukazuje průzkum mimo jiné společnosti STEM Mark. Paní Nejedlová, změní se podle vás po těch červnových volbách nějak zásadně poměr sil v Evropském parlamentu,00:24:31

který zároveň přepíše přístup ke Green Dealu? Samozřejmě neumím odhadnout, jak prostě volby dopadnou. A co můžu říct, je to, že je chyba, když tady00:24:40

teď politici a političky říkají, že Green Deal je potřeba zásadně opravit, zrušit, brzdit, že potřebujeme rally, ve skutečnosti tito00:24:50

politici nevidí, jaká je budoucnost. My nezbytně nutně potřebujeme transformovat naši ekonomiku tak, aby byla zelená a abychom dokázali konkurovat00:25:00

Číně a Spojeným státům, kteří do tady té zelené transformace investují, tak to musíme udělat, jinak my konkurenceschopní nebude. Přesto, když se podíváte do praxe, tak00:25:10

nesouhlasíte s těmi argumenty. Je to náročné, je to pracné, stojí to spousty peněz. Jsme tady v situaci, kdy řada firem se ocitla opravdu v krizi po vysoké inflaci, energetických00:25:20

nárocích loňského roku. Green Deal je nástroj. Ten nástroj je soubor opatření, který slouží k tomu, abychom snížili emise CO2 v00:25:30

našem prostředí. Většina lidí v Česku rozumí tomu, že toto potřebujeme dělat, protože tady před námi je globální klimatická krize. Minulý týden bylo venku00:25:40

na koupání, to v dubnu není normální. Ten nástroj může mít nějaký mouchy, může být potřeba ho upravovat v budoucnu, ale ten cíl zásadní je správný.00:25:50

Pardon, vidíte tam jenom krátce, ať dám prostor panu Gregorovi. Prostor pro úpravy máte vy tam za sebe nějak. My si myslíme, že ten Green Deal má být ambicióznější, ale zároveň je potřeba dohlédnout na to,00:26:00

aby všechny peníze, který do něj Evropa investuje, nakonec pomohly občanům a občankám Evropy a Česka v tom, aby se jim líp žilo. Nechceme, aby ty peníze šly00:26:10

především velkým byznysům, což se teď občas děje. Tak předpokládám, že pro vás Green Deal už je ambiciózní. Jak se k němu postavíte vy? No tak samozřejmě my svobodní, až se dostaneme do Evropského parlamentu,00:26:20

tak budeme chtít, europoslanci dalších zemí blokovat veškerá nařízení, která z Green Dealu vyplývají, protože toto je prostě slepá ulička. Paní Nejedlová říkala transformovat ekonomiku, ale tu ekonomiku00:26:30

chtějí transformovat lidé, kteří ekonomice absolutně nerozumějí. A pojďme si to ukázat na reálných čísel. Zkrátka a dobře miliardy, miliardy eur, které se momentálně tisknou a které proudí,00:26:40

jak říkala paní Nejedlová, do toho byznysu, to se děje opět stejně. Tady my například se bavíme hodně o zákazu spalovacích motorů, který zkrátka dobře způsobí výpadek na tom pracovním trhu a který hlavně způsobí00:26:50

to, že lidé nebudou mít jakýkoliv dostupnou automobilovou dopravu, protože tady se bavíme pořád o nějaké ekologii, bavíme se o nějakém životním prostředí, ale to, že Evropa zakáže auta a Green Deal,00:27:00

to zkrátka nezmění v klima vůbec nic. Prostě a dobře je třeba Gregor tuto chvíli končím. Kde byste začal? Já vím. Když říkáte, že byste postupně rušil. Víte, no, já bych začal00:27:10

u toho zákazu spalovacích motorů, který si samozřejmě odložila po vystoupení z EU Velká Británie, prozatím tuším o pět nebo deset let. A takto budou následovat další země, protože zkrátka dobře ty návrhy, čím víc00:27:20

se blíží ta data 2032 1050, tak tím více se ukazuje, že je to nereálné. Prostě my si musíme uvědomit, že peníze se netisknou v tiskárně a lithiové baterie nerostou v lese na stromě00:27:30

a že zkrátka veškeré návrhy, které EU říká, tak nepomáhají ani životnímu prostředí a ani ne transformují ekonomiku. A já tady prostě musím zmínit, že tady tyto pokusy o to transformovat ekonomiku00:27:40

a za peníze občanů rozhodovat o jejich životě, to vždycky selhalo. V případě zelených můžeme zmínit ten byznys se solárními barony nebo přimíchávání biopaliv. To byly dvě věci, které stály desítky, možná00:27:50

stovky miliard korun. To zaplatili lidi ze svých kapes. Nezměnilo to na životním prostředí s nic, akorát to opět omezoval. Vrátím se na paní, na Jedlovou. Podobné argumenty v tuto chvíli používá například00:28:00

Svaz průmyslu a dopravy, který říká, že Green Deal je potřeba udělat, nicméně že je přehnaný. Je potřeba trošku z těch závazků ustupovat, když to vezmu velmi jednoduše. A00:28:10

zmiňuje vlastně to stejné, co zmiňoval tady pan Gregor, a sice, že spousta těch věcí jsou podmíněny elektrifikací, výstavbu nových zdrojů, ať už to je třeba jádro a dalších elektráren,00:28:20

což chce čas, akce, finance. Přesně. Jak tento proces urychlit a financovat? Máte recept, paní? Je potřeba ty finance vzít, navýšit ten rozpočet na tu zelenou00:28:30

transformaci a pořádně se do toho pustit. My nemůžeme před tím problémem, který tady máme a o kterém ví už celý svět, a to je to globální oteplování, strkat hlavu do písku, pokud to00:28:40

budeme. Pokud toto budeme dělat, tak nám ujede vlak. Naše ekonomika naopak zkolabuje, lidi tady nebudou mít práci, nebude.00:28:51

Nechce nám tady dobře žít. My teď každou korunu, kterou investujeme do té transformace, tak ta se nám čtyřikrát vrátí. Čím déle to budeme odkládat, tím to bude dražší. Ty peníze00:29:00

EU má kde vzít. Evropský rozpočet je momentálně jedno procento HDP. My jako zelení jsme přesvědčeni, že je potřeba ten rozpočet výrazně posílit. A peníze00:29:10

se na to dají najít, zelení třeba dlouhodobě podporují řešení daňových rájů, do kterých unikají až 200 miliard eur, který by se00:29:20

daly na toto využít. Bohužel nám tady momentálně vládnou politici a političky, kteří jsou financovaní třeba firmami, kteří v těch daňových rájích. Děkuji. Opět do aktuální situace. Vy jste tady00:29:30

zmiňovala tu konkurenční výhodu, a sice, že Spojené státy už se ponořili do nové zelené ekonomiky, stejně tak třeba Čína, která je v tuto chvíli vlastně na vrcholu výroby elektroaut,

tak budeme je moci ještě nějak dohnat, pokud se vlastně neobrátíme na ta zelená pravidla. No tak Spojené státy se sice integrovali nebo se hloubí, ponořili do zelené ekonomiky a taky

zadlužení vůči jejich HDP za posledních 30 let raketově skočilo. A co se týká Číny, tak to prostě nemůžeme porovnávat s Evropou. Čína začala dělat ekonomicky rozumné kroky už před dvaceti lety, tak ji vypustila

emise, které mi tady nevypustíme za další tři století. A teď to snižuje. A samozřejmě Green Deal, to je přesně důvod, proč my budeme později závislí na zemích, jako je Rusko a Čína, protože my zkrátka ten průmysl naprosto

tím Grendelem zničíme, pokud s ním něco okamžitě neuděláme. Já teda nevím, jestli spaní Nejedlovou, žijeme ve stejné zemi, ale v ČR nemůžeme hledat žádné další peníze, které budeme posílat do EU.

Tam jsme posílali peníze z emisních povolenek, kde ty peníze jsou? A pardon, já nevěřím nikomu, kdo lítá tryskovým letadlem prostě na klimatické konference do Dubaje nebo z Vídně do Bratislavy,00:30:30

což šla von der Leyenová děla. Ještě prošel, pane Gregore, omlouvám se, náš. Jasně. Na chvíli dvojice kandidátů do Evropského parlamentu Matěj Gregor na Hedlová. Děkuji. 

Hezký večer. Nízká. Na shledanou. Hezký večer přeji i vám, vám z peněženky je to vše. Těším se na viděnou na CNN Prima News.

Oblíbené štítky

Jiří Payne

Jiří Payne

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31