Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Náš expert na územní plánování Jan Tichý k návštěvě And…

Náš expert na územní plánování Jan Tichý k návštěvě And…

Náš expert na územní plánování Jan Tichý k návštěvě Andreje Babiše a jeho zpochybnění ceny nového nádraží:

V uplynulých měsících brněnské zastupitelstvo schválilo odsunutí hlavního nádraží do varianty „U řeky.“ Po téměř sto letech ideové přípravy a po více než 25 letech kritického stavu současného nádraží, tak bylo dosaženo toho, co mnozí už pokládali za nemožné. Během krátké doby je možné projekt začít připravovat a během několika let začít stavět.

Protože investorem drážní infrastruktury je Správa železniční dopravní cesty, tedy státní firma, konečné slovo zůstává Vládě, která musí každou podobnou investici schválit. Jenže tady celý projekt narazil. Andreji Babišovi se zdá projekt „neuvěřitelně drahý“ a vyžaduje jeho přezkoumání.

Andrej Babiš stavbu srovnal s rekonstrukcí nádraží v Havířově. To je svým rozsahem a významem srovnatelné možná s nádražím v Králově Poli, rozhodně ne s celým železničním uzlem. Projekt rekonstrukce ŽUB je tak nákladný zejména z toho důvodu, že jde právě o celý železniční uzel. Pro lepší srovnání uveďme cenu vídeňského hlavního nádraží dokončeného před pár lety. Investice ze strany státu do infrastruktury přesáhla miliardu eur, tedy 25 miliard korun. Pouze za jedno nádraží.
Zdaleka totiž nejde jen o hlavní nádraží. Vedle něj je to dalších 6 stanic a zastávek, zaústění 6 vytížených tratí s desítkami kilometrů kolejí, a přípravu na vysokorychlostní trať. Dále pak odstavná nádraží, technologická centra údržby, napájecí stanice, nebo doprovodnou infrastrukturu. Cena za rekonstrukci se pak také šplhá tak vysoko, protože už bezmála 30 let je stav ŽUB kritický a aktivně se hledá řešení. Za těchto 30 let nebylo do rozvoje nijak investováno a peníze tekly pouze do udržovacích prací.

Studie proveditelnosti je komplexním dokumentem a její cena se vyšplhala na bezmála 23 milionů korun. To je způsobeno především rozsahem problému a počtem variantních řešení. Ve srovnání s plánovanou cenou vybrané varianty však tvoří pouhých 0,05 % nákladů. Především je však tato studie nejpodrobnější analýzou investičního záměru, kterou je možno zpracovat. Podrobnější rozpočet už může být sestaven jen z dokumentace pro stavební povolení. Taková dokumentace však bude sama o sobě stát několik miliard a její příprava bude trvat několik let.

Tato studie je k dispozici i veřejnosti už více než půl roku. Za tu dobu stihla rozsáhlou studii analyzovat KAM (Kancelář architekta města Brna) se svým týmem odborníků. Na doporučení Kanceláře stihlo brněnské zastupitelstvo záměr schválit, a to, z pohledu politické praxe, nečekaně rychle. Dalo by se očekávat, že za tuto dobu stihne studii proveditelnosti analyzovat i ministerstvo dopravy.

Brno dosáhlo historického úspěchu schválením záměru. Finance pro realizaci jsou dostupné. Doufejme, že neznalé prohlášení Andreje Babiše bylo jen neinformovaným plácnutím a že po desetiminutové schůzce s ministrem dopravy Danem Ťokem už nebude záměru stát v cestě.
Link: https://brno.idnes.cz/brno-nadrazi-stehovani-vlada-babis-naklady-fj5-/brno-zpravy.aspx?c=A180502_114516_brno-zpravy_klu

Nové brněnské nádraží se zdá Babišovi drahé, vláda chce informace - iDNES.cz

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31