Kříž: Zastaví přebujelý stát už jen válka?

Kříž: Zastaví přebujelý stát už jen válka?

V poslední době i celkem levicově orientovaní lidé začínají mít pocit, že je něco špatně.

Množství právních předpisů už dávno překonalo hranici, kdy aspoň právníci tušili, co se ještě může a
co ne. Když se někomu svěříte s tím, že byste něco chtěli zkusit udělat, hned se na vás sesypou dobře
míněné rady, že to nejde, protože GDPR, protože musíte to či ono, abyste vyhověli nějakým regulím.
Takže jdete a doprošujete se konzultace na úřadech, kde vám zhusta raději žádnou radu nedají,
protože co kdyby jim došla instrukce, že se má právo vykládat jinak… takže vy nakonec nevíte, co na
svém za své můžete ještě dělat. Bez „povolení“ už skoro nic.

Množství druhů správních deliktů, neboli přestupků, se podle všeho blíží třem tisícům. Stát odměňuje
úředníky za to, že jsou na lidi přísní, když vám stát ublíží a obrátíte se na soudy, jste jen nepohodlný
potížista, co by se soudil kvůli každé kravině (čest výjimkám mezi soudci). Tam, kde proti vám nestojí
zákon, tam jste objektem drobných ústrků, které, pokud se náhodou domůžete nápravy, jsou
označené jako technická pochybení a vy se nedočkáte ani omluvy. Být slušným a věřit ve
spravedlnost už se nevyplácí.

Jakmile se někomu podaří udělat z něčeho téma, naběhne stát, vydá zákon, zřídí úřady, najme
úředníky a začne „konat Dobro“. To spočívá hlavně v uplatnění tzv. principu předběžné opatrnosti.
Stát totiž preventivně zbuzeruje všechny, aby náhodou nemusel něco dokazovat těm, kteří něco
provedou.

Stát nás propagandisticky přesvědčuje o tom, co je Pravda a co ne, komu se něco nelíbí či vidí věci
jinak, je v lepším případě škarohlíd, v horším případě ruský troll či nácek… to, že tím (u lidí alergických
na propagandu všeho druhu) způsobuje přesný opak, nikoho nezajímá. Máme oficiálně skvělou EU,
policii, úřady, justici, sociální systém, zdravotnictví… jen když se přejde od abstraktních deklarací ke
konkrétním věcem, tak to všude vypadá jako na D1 – ta by taky byla skvělá, jen kdyby po ní nechtěli
jezdit lidi. Ti si pak všimnou, že za těch 150 miliard, co z řidičů stát vydojí, stát předvádí dost mizerné
divadlo… A tak je to se vším. Odstraňování problémů způsobených státem větší aktivitou státu však
nerušeně pokračuje.

 

Jenže – co s tím?

Bohužel, státní agenda už je natolik rozbujelá a stát natolik nefunkční, že lidi přestávají vnímat jeden
druhého. Že přestávají chápat, že stát a jím vytvářená pravidla tu jsou původně od toho, aby lidem
ulehčovaly život, a smiřují se s tím, že jejich úloha je jen dodržovat státem definovaný Řád.

Jenže, jakmile jsou lidé sešikovaní k poslouchání autority a mají nosy jedním směrem, je jen otázka
času, kdy se objeví problém. V čele sešikovaných nespokojených se objeví někdo, kdo pojmenuje
Nepřítele. Vnějšího či vnitřního. Imigranti. Židi. Muslimové. Cikáni. Bohatí. Teroristi…. A už to pojede.
Najednou nikoho nebude zajímat zvyšování důchodů. Genderová problematika. Kvóty. Otevírací
doba. Kouření v restauracích. Pomazánkové máslo. Kdo bude frfňat, toho si ostatní podají. Vše ve
státě, nic proti státu, nic mimo stát….

A pak se všichni budou (zase) ptát: „Jak se to mohlo stát?“, „Jak mohli něco takového dopustit?“

Až tedy bude stát zase vydávat další zákon či vyhlášku, až bude EU vydávat nové nařízení či směrnici,
neptejte se komu zvoní hrana. Zvoní vám.

 

Roman Kříž

člen Republikového výboru Svobodných

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Alois Sečkár

Alois Sečkár

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Alois Sečkár

Alois Sečkár

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31