Radim Smetka: Ožebračování chudých

Radim Smetka: Ožebračování chudých

Zpravodajské servery v uplynulých dnech přinesly zprávu, že ministerstvo životního prostředí s ministerstvem průmyslu a obchodu předložily do připomínkového řízení návrh zákona, který zvyšuje ekologické daně z převodu vozidel splňujících starší emisní normy. Současné poplatky 3000 Kč za auta splňující normu EURO II, 5000 Kč za auta EURO I a 10 000 Kč za auta starší, se mají zvýšit tak, že se nově bude platit i za auta splňující normu EURO III a u starších vozidel se o jednu úroveň poplatky zvýší. Střídavě je nám zastánci ekodaně předkládána argumentace snížením negativního vlivu na životní prostředí a také argumentace bezpečnostní v podobě omlazení vozového parku.

Omlazení vozového parku

V České republice je průměrné stáří vozu něco přes 14 let. Zastánci ekodaně považují takto starý vozový park za problém, protože starší vozy jsou ve špatném technickém stavu a je nezbytné podniknout kroky k omlazení. Ekologická daň má lidi přimět, aby si nekupovali starší ojetiny a koupili si auto mladší, ideálně nové.

Jenže lidé, kteří si kupují starší ojetiny, snad s výjimkou sběratelů veteránů, to nedělají z nějaké zvrácené libovůle. Dělají to proto, že na nové auto a mnohdy ani na mladší ojetinu zkrátka nemají. Pokud je naším cílem jejich bezpečí, měli bychom si přát, aby mohli své auto nahradit jakýmkoliv novějším. Tedy klidně šestnáct let staré auto autem dvanáctiletým. K tomu je třeba, aby výměna auta měla co nejnižší vedlejší náklady. Ekologická daň jde přímo proti tomu. Zároveň, pokud chceme, aby lidé udržovali svá auta v co nejlepším technickém stavu, mělo by být naším cílem nechat co nejvíce peněz v jejich peněženkách, aby si mohli opravy dovolit. I v tomto směru jde ekologická daň přímo proti tomu.

Vliv aut na životní prostředí

Někteří z vás si možná vzpomenou na projekt šrotovného. Šlo o vládní projekt, kdy měli být dotováni lidé, kteří své staré auto zlikvidují a koupí si místo něj nové. I tehdy bylo argumentováno tím, že stará auta vypouštějí velké množství emisí a bylo by nejlepší je zlikvidovat, aby si místo nich lidé nakoupili auta nová – ekologičtější.

Tehdy se rozpoutal akademický spor, zda je ekologičtější auta likvidovat co nejdříve nebo je raději nechat „dojezdit“. Ukázalo se, že ekologicky nejnáročnější období „života vozu“ jsou jeho výroba a jeho likvidace. A to i u vozidel, která nesplňují moderní emisní normy. Jako nejekologičtější řešení se ukázalo nechat vozidla jezdit, dokud to jde.

Ekonom Petr Bartoň to tehdy komentoval: „Na tom šrotovném opravdu není nic ekologického. Proboha, odkdy bylo ekologické začít rozbíjet fungující věci a místo nich začínat vyrábět věci úplně znova. (…) My jsme si to na VŠE spočítali a vyšlo nám, že stará škodovka by musela jezdit 12 let, než by vyprodukovala tolik CO2, kolik padne na výrobu jednoho auta.“ V případě emisí pevných částic mu tehdy vyšlo číslo ještě mnohem vyšší.

Chudí to zaplatí

Ekonomové mnohdy upozorňují, že při zavedení nějaké daně je třeba sledovat, jakou měrou na ni doplatí prodávající a jakou kupující. V případě ekologické daně tedy to, oč musí prodávající slevit, aby prodal auto, u něhož je třeba zaplatit ekodaň, a o kolik zaplatí víc kupující, který si chce takové auto koupit.

Akademicky to je možná zajímavé i v tomto případě, ale podstatné je, že se o daň mnohdy dělí chudý, který prodává staré auto, s ještě chudším, který jej kupuje. Jeden tedy odkládá prodej, protože by musel auto prodat pod cenou, a jezdí dál vozem, který už pro něj není optimální. Druhý na něj musí o to déle šetřit. Daní se tak zhorší situace oběma. Je to jen další sprosté ožebračování nejchudších.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

V pořadu Interview ČT24 se předseda strany Svobodní a poslanec Libor Vondráček vyjádřil k klíčovým otázkám současné politické scény. Moderátor Daniel Takáč se zaměřil na požadavky prezidenta Petra Pavla na Andreje Babiše, zejména na řešení střetu zájmů spojeného s jeho vlastnictvím Agrofertu. Vondráček zdůraznil, že ústava neumožňuje prezidentovi klást podmínky před jmenováním premiéra, a navrhl, aby Babiš vysvětlil situaci veřejnosti do 30 dnů po jmenování, jak to vyžaduje zákon. Podle něj by dřívější vysvětlení mohlo zbytečně komplikovat proces, přičemž upozornil na riziko, že prezident by mohl přidávat další podmínky, což by narušilo ústavní řád.

Vondráček odmítl spekulovat o konkrétním plánu Babiše, i když přiznal, že o směru řešení mluvili v rámci koaličních schůzek. Kritizoval nové podmínky prezidenta, jako je doplnění programového prohlášení o ruské válce na Ukrajině, a porovnal situaci s érou Miloše Zemana, kdy podobné kroky vedly k demonstracím. Podle něj má Babiš za sebou 108 hlasů ve sněmovně, což by mělo stačit k jmenování, a další zdržování by vedlo k ústavnímu vakuu, kde vláda v demisi špatně řídí stát – například v školství chybí 3,7 miliardy korun.

Personální otázky a programové prohlášení

K personáliím Vondráček potvrdil, že jména ministrů jsou dlouhodobě diskutována, ale definitivní shoda ještě není. Nepředpokládá změny a podpořil kandidaturu Filipa Turka na post ministra zahraničí, přestože jeho kontroverzní výroky by měly prošetřit policie. Voliči se na to prý neptají, a volba Turka místopředsedou zahraničního výboru není podle Vondráčka náznakem, že by ministr nebyl. K programovému prohlášení řekl, že už obsahuje jasný postoj k obraně mezinárodního práva a podpoře diplomatického ukončení války na Ukrajině. Doplnění o NATO a ruské agresi považuje za nepotřebné, pokud by to znamenalo šprajcování s prezidentem, který nemá kompetenci měnit obsah.

Vondráček se vyslovil proti okamžitému navyšování obranných výdajů na 5 procent HDP, jak navrhuje NATO, s odkazem na obrovský státní dluh – minimálně 80 miliard korun podle Národní rozpočtové rady. Zdůraznil, že kvalita výdajů je důležitější než kvantita, a kritizoval odcházející vládu za předčasné platby za F-35 na úkor obětí povodní. K rozpočtovému schodku pro rok 2026 očekává, že se vejdou do navržených limitů kolem 289 miliard, bez dalšího navyšování.

Volby v sněmovně a budoucnost koalice

Vondráček komentoval volby v Poslanecké sněmovně, kde Patrik Nacher získal 144 hlasů, což překonalo vládní většinu. Přiznal, že sám hlasoval pro opozičního kandidáta, ale kritizoval opozici za podobné chování při volbě Marka Bartáka. K zítřejší volbě Jana Skopečka místopředsedou sněmovny řekl, že je to tajné hlasování a Skopeček by měl oslovit kluby, jako to udělal Tomio Okamura. Neví o politických dohodách ohledně výborů, jako byl případ Pavla Žáčka, který neprošel ve výboru pro bezpečnost.

Celkově Vondráček prosazoval rychlé formování vlády, aby se zabránilo rozpočtovému provizoriu a dalším problémům, jako jsou vyšší odvody pro OSVČ nebo ceny energií. Podle něj je koalice SPD soudržná a připravená na všechny scénáře, včetně hypotetického jmenování jiného premiéra, i když to nepovažuje za pravděpodobné.

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31