Zatímco se EU ocitá v čím dál větších problémech, které ohrožují její samotnou existenci a předlužené státy jsou nuceny realizovat politiky škrtů, rozpočet EU na propagandu se oproti předkrizové úrovni razantně zvýšil. Informace o výdajích na unijní propagandu přinesla předevčírem euroskeptická iniciativa Business for Britain (BfB), o které jsem jako o významném hráči v debatě o britském vystoupení z EU informoval minulý měsíc.
V roce 2014 tvořily výdaje na přímou propagaci EU 664 milionu eur (18 miliard Kč). Takový údaj by byl ale významně podhodnocený, protože zahrnuje jen rozpočtové položky, u kterých byla propagace EU a „politických priorit EU“ přímo primárním účelem. BfB upozorňuje, že existuje mnoho dalších položek, u kterých jsou výdaje na komunikaci jednou z aktivit, nebo kde mohou výdaje jít i na komunikaci. Po sečtení všech takových položek (včetně přímých) se dostaneme k celkové sumě 3,878 miliardy eur (přes 100 miliard Kč).
Pro srovnání poslední podobná nezávislá studie provedená v roce 2008 sečtením výdajů (pomocí stejné metodologie, jakou použili analytici BfB) na propagaci EU došla k sumě 2,4 miliardy eur (65 miliard Kč). Závěr je jednoznačný: Čím větší krize, tím více peněz na propagandu EU vydává.
Propagandu EU lze rozdělit do čtyř „oblastí aktivity“:
1. „Komunikující Evropa“: Zaujatá informační kampaň EU
2. „Financování roztleskávačů“: Placení neziskovek (NGOs),
think-tanků a lobbistických skupin propagujících EU
3. „Kupování loajality“: Propagace evropského občanství
a společné evropské kultury k vyvolání podpory pro EU
4. „Dlouhodobá investice“: Cílení na mladé lidi
V každé oblasti je EU velmi aktivní, její kroky v jednotlivých oblastech postupně představím v samostatných článcích. Kdo ovládá angličtinu, může si studii BfB sám přečíst zde.
Propagandu EU bohužel nedělá jen samotná EU, ale podílí se na ní i vlády tvořené eurofilními stranami zprava i zleva, když se cítí ohrožené od euroskeptických stran. Euroskepticismus a nedůvěra k evropským institucím, je prý dána nedostatkem „správných informací“ a celkovou nevzdělaností lidu v otázkách fungování EU, která musí být za peníze daňových poplatníku napravena. Takovou „vzdělávací kampaň“ občanů za naše peníze chystá i česká vláda.
Věřím, že mnoho občanů si již zvyklo na to, že z mainstreamových médií se o EU mnoho objektivních informací nedozví. Čím blíže svému konci EU bude, tím více prostředků z rozpočtu použije na své propagandistické kampaně. Rychle, dokud nějaký rozpočet ještě má.
David Bartas,
člen ReV Svobodných a asistent Petra Macha