Uhlíř: Střední Evropa

Uhlíř: Střední Evropa

Před několika týdny zveřejnilo Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám dokument Středoevropská identita jako součást protizápadniho narativu na kvazi-medialní scéně. Staví se v něm ostře proti konceptu střední Evropy, ať už je chápán politicky, historicky, kulturně nebo ideově, protože je údajně protizápadní. Je to výraz postoje, kterému se jinak říká eurohujerství, evropeismus, bruselismus atp. Závažné je, že tento postoj nevyjadřuje jen tak někdo, ale české ministerstvo vnitra na svých oficiálních stránkách. S takovým postojem Svobodní zásadně nesouhlasí. Vyjádřím vlastní názor, proč je třeba mu oponovat.

V prvé řadě je to hrubá dezinterpretace toho, co vyjadřuje třeba revue Střední Evropa, jakož i toho, co říkají např. Rocco Buttiglione a Jarosław Merecki či David Engels nebo Benjamin Kuras. Autor dokumentu prostě (jako eurohujeři obvykle) zcela bezostyšně lže, jako by stokrát opakovaná lež měla být pravdou. Lže, protože volně manipuluje s významem slov.

Co rozumí slovem „protizápadní“? Protizápadní je mu vše, co formuluje věci jinak, než je to obvyklé v západoevropských zemích, tzn. v zemích „staré“ EU. Vymezení „západu“, tj. Západu jako „západní“, „kontinentální“ (v anglosaském pohledu) Evropy je ovšem úplně a naprosto nemístné. Je zcela nepřijatelné vymezovat Západ ve významu a smyslu „staroevropských“ zemí EU. To je studenoválečnický pohled dávno uplynulých let, který vyjadřuje odstup jak od „evropského východu“, tak od „Ameriky“. Je to už dávno antikvovaný pohled, kterému dominovalo německo-francouzské souručenství i soupeření v rámci tehdejší „evropské dvanáctky“. To dnes už dávno neplatí.

V tomto pohledu se navíc ztotožňuje Evropa s evropskou integrací v rámci EU. To je druhá naprosto nepřijatelná myšlenka. Evropa tu byla dávno před EU – podobně jako historie tu byla dávno před „Velkou říjnovou socialistickou revolucí“. Takže: oficiální dokument české správy vyjadřuje dva podstatné koncepty jako „Západ“ a „Evropa“ ve významu, který je nepřijatelný, a na který tedy nemůžeme přistoupit ani politicky ani ideově.

Jak tedy máme vymezit Evropu? Historiosoficky je to zajisté otázka obtížná a složitá, nicméně v přijatelném zjednodušení lze přijmout vymezení Christophera Dawsona: Evropa je srůstem křesťanského náboženství, řecké filozofie, římského práva a germánských i slovanských barbarů. Jacques Attali sice říká, že tato a taková Evropa je „nepůvodní“, nicméně původnost je v historickém smyslu poněkud mlžný a matoucí pojem. Podstatným rysem takto vymezené Evropy však jsou adaptace a apropriace, schopnost přijímat podněty nejenom vlastní, ale i cizí, jakož i schopnost spojovat a rozvíjet je. V tomto smyslu je Evropa otevřenou civilizací, a tudíž je její intencí vytvářet otevřenou společnost, resp. otevřené společnosti. Z toho vidíme, že EU, která se mění spíše v uzavřenou společnost, resp. uzavřené společnosti, evropskou ideu nenaplňuje, nýbrž zrazuje.

Jak potom máme vymezit střední Evropu? Střední Evropa se vytvořila a integrovala do Evropy jako podíl a příspěvek slovanských barbarů. Těm byla vlastní partikulárnost dříve, jak zjišťuje František Dvorník, a trvá i mnohem později, jak proponuje T. G. Masaryk. Koncept střední Evropy jakožto kulturně svébytné východo-střední Evropy formuluje Oskar Halecki a zejména jakožto zvláštní mladší Evropy Jerzy Kłoczowski. Již ve středověku existoval rozdíl mezi západní Evropou, které byla vlastní feudální centralizace moci, a střední Evropou, které byla vlastní alodiální partikularizace moci, jak plyne ze zjištění Libora Jana. Zatímco toto pojetí střední Evropy postihuje rozmanitost v rámci jedné civilizace, pojetí střední Evropy, jaké zastává autor ministerského dokumentu, se blíží dnes již neaktuálnímu pojetí střední Evropy v jednostranně politickém pohledu, jak jej předestřel Friedrich Naumann.

A jak máme vymezit Západ? Západ jako civilizační koncept je rozvinutím civilizačního konceptu Evropa. Tohoto termínu se jednou užívá jako studenoválečnického reliktu v rámci opozice demokratický Západ proti totalitárnímu východu, jindy v civilizačním ohledu jako jednoho civilizačního typu, jehož základem je charakteristika Evropy. Západ se potom ukazuje ve třech podobách. Jako západní Evropa, o které píše Hendrik Brugmans, jako střední Evropa, o které jsem se zmínil výše, a jako anglosaská extenze Evropy, kterou identifikovali např. Charles Louis de Montesquieu a Alexis de Tocqueville. Tyto tři verze Západu se mezi sebou různě přou a potýkají, nicméně v pohledu globálním mají tytéž shodné podstatné rysy.

Česko je tudíž zcela nepochybně součástí Západu a tak se i identifikuje. Je ovšem třeba vzít na vědomí, že evropský není totéž co eurounijní, jakož ani západní není totéž co eurounijní. Autor ministerského dokumentu se odvolává na průzkum, v němž se většina Čechů identifikuje jako „něco mezi“, menšina jako „západ“ a zcela marginální část jako „východ“. Dotazník ovšem považuje „západ“ jako synonymum pro staroevropské země EU a ty jsou mu zároveň metonymií pro EU. Uvažuje tedy čistě politikářsky a ve skutečnosti nejspíše proti českým národním zájmům. Češi v průzkumu uvažují jinak, nepolitikářsky, civilizačně: nepovažují se za eurasijský „východ“ a nechtějí být ani „západní“ Evropou, protože chtějí být mladší Evropou, střední Evropou, jednou ze tří verzí západní civilizace vedle západoevropské kontinentální a anglosaské extendované mimo Evropu. Češi podle tohoto průzkumu vědí, co chtějí, ale nedokážou to jasně říci, protože vrchnosti jim vnucují jiná slova. Tady je úkol Svobodných, zbavit sebe i lidi balastu eurohujerských slov.

Rozvíjení středoevropské identity v rámci Západu vyžaduje zcela jiné pojetí regionalismu, než jak si jej představují bruselisté: nikoli jako přeshraniční regiony rozrušující národní státy a národní i společenské identity, ale jako spolupráci mezi zeměmi. Nikoli dvojrychlostní Evropu, ale různé Evropy v jednom rámci otevřené společnosti a otevřených společností. To prakticky znamená spolupráci ve
Visegrádské skupině nebo v iniciativě Trojmoří. A zcela aktuálně to znamená důraznou podporu Ukrajiny v boji proti ruskému eurasijskému totalitarismu, jakož i běloruské opozice proti režimu, který je v zásadě ruskou loutkou. Je radno si nadto uvědomit, že nynější situace není primárně problémem humanitárním, ale politicko-vojenským.

Myslím, že je enormně důležité tyto věci probírat jak uvnitř Svobodných, tak je prosazovat navenek.

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdeněk Uhlíř

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31