Vondráček: Když měli podnikatelé klid na práci, dařilo se celé republice

Vondráček: Když měli podnikatelé klid na práci, dařilo se celé republice

28. říjen 1918 odstartoval v Českých zemích jednu z nejlepších etap naší historie. Jako skutečně samostatný stát bylo Československo mezi desítkou nejvyspělejších států světa!

Proč si dávám k obrázku Polskou vlajku? Nedávám. Ta dnešní Česká totiž vznikla až po roce 1919, kdy byla sestavena speciální komise, která měla dosavadní vlajku od Polské odlišit. Oficiálně se pak vlajkou Československa stala vlajka s modrým klínem až 30. března 1920 v 18:45.
28. října tak lidé oslavně mávali právě vlajkou, která měla jen dvě slovanské barvy a při vší úctě k „otcům zakladatelům“ jsem se rozhodl vytvořit rámeček, který dobovou vlajku respektuje.
Mnohem podstatnější, než podoba nové vlajky, ale byla podoba nově vzniklého státu. Ten se za republiku označil až v Ústavě z roku 1920 těsně před vznikem nové vlajky. Obhájcům skutečné suverenity našeho státu se podařilo vzdorovat nápadům, které by nás přivedlly z náruče Rakouského monarchy, do náruče monarchy Ruského.

Co přinese všeslovanská říše pod nadvládou Rusů, jsme tak zjistili až po 8. květnu 1945, který nás osvobodil „pouze“ od Němců. Podřízení jednomu cizímu národu tak vystřídalo podřízení národu jinému. Všeslovanské představy Karla Kramáře se cca 10 let po jeho smrti naplniliy, i když ne v podobě monarchie, a radost by mu to asi neudělalo.

Historie totiž ukázala, že prosperitu nám nepřinese ničí „bratrská pomoc“, ale jen důslednost a pracovitost našeho lidu ve svobodném režimu. Právě 28. říjen 1918 odstartoval v Českých zemích jednu z nejlepších etap naší historie. Jako skutečně samostatný stát bylo Československo mezi desítkou nejvyspělejších států světa!

Za rozkvět našeho státu tak vděčíme nejenom Masarykovi, Benešovi a Štefánikovi, ale třeba také Rašínovi, který uskutečnil měnové reformy a držel státní finance ve svých rukou tak pevně, že nedopustil stejnou hyperinflaci jako v okolních státech. Za pevnost názorů a přísné hlídání státní kasy však zaplatil cenu nejvyšší, když jako jediný ministr naší historie zemřel na následky atentátu v době výkonu své funkce.

I on se přičinil za postup do vybrané společnosti nejvyspělejších států tehdejšího světa, ale sami politici bez pracovitých Čechoslováků by byli bezmocní. Právě pracující jednotlivci při zrodu nového státu snášeli utahování opasků a se zaťatými zuby vytvářeli často na dobrovolné bázi nové upořádání. Podnikatelé včele s Tomášem Baťou a dalšími, ale také šikovní řemeslní živnostníci se zlatými českými ručičkami, jsou hlavními strůjci tehdejší prosperity.
Politici si mohou připsat zásluhy jedině za to, že vytvořili vhodné podmínky, ve kterých inovace a nápady měly šanci se rozvíjet. I jejich dnešním úkolem je proto hlavně zabránění nástupu nesvobodných režimů, které potenciál ekonomického růstu snižují. Tyto režimy mají společné to, že zvyšují počty byrokratů a háží klacky pod nohy nejenom těm, co vyčnívají z davu, ale všem pracovitým lidem. Ti se pak nemohou soustředit na svou práci, zdokonalovat svou nabídku a být dostatečně výkonným motorem našeho státu.

Z ohlasů svého okolí se čím dál víc dozvídám, že právě házení klacků pod nohy se v poslední době děje, a to je pro mě velké varování a známka toho, že jsme stále blíže nesvobodě. V důsledku toho se manévrovací prostor pro pracující stále zmenšuje a ekonomický růst, se tak může velmi prudce změnit v pokles. Při zmenšováním prostoru svobody podnikaní je totiž stále těžší na výkyvy ekonomiky reagovat. Vzhledem k výše zmíněnému a vzhledem k naší historii bychom na toto plíživé zvyšování nesvobody měli být mnohem citlivější, a myslím, že je to jedno z hlavních poselství současných oslav Československého století.A pokud mají mít čeští politici možnost zajišťovat podmínky pro poklidnou a nerušenou činnost pracovitých Čechů, pak musí logicky také zajistit existenci suverénního českého státu. Existenci tak suverénního státu, který jim předchozí generace politiků předala. Státu, ve kterém ještě má český volič skrze české politiky možnost něco ovlivnit. Tak snad za sto let ještě takový Český stát na mapě najdeme.

Libor Vondráček,
člen Republikového výboru Svobodných


Vyšlo na webu autora.

Články vyjadřují pouze osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem Svobodných, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31