Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Tereza Sladkovská: Kultura jako státní podnik

Tereza Sladkovská: Kultura jako státní podnik

Včera jsem náhodou viděla část předávání Českých lvů, tedy cen za tuzemskou kinematografii. Vzhledem ke svému časovému vytížení a kulturní negramotnosti jsem bohužel ani jeden z filmů neviděla, což možná v budoucnu napravím, zaujaly mě nicméně poněkud jiné věci.

Mezi hlavními sponzory udávání těchto cen byl mimo jiné třeba i Dopravní podnik hl.m. Prahy, který je dlouhodobě ztrátovou organizací, což se musí z daní doplácet. Na sponzorování této akce ale očividně peníze našel. Proč také ne? Daně jako daně. Dotace na filmy, státem dotovaná divadla, vysílání v televizi placené z povinných koncesionářských poplatků. Přesto ani jeden z umělců za tyto veřejné příspěvky nikdy nepoděkuje a tyto peníze jsou "přece samozřejmostí".

Korunu tomu nasadil v rozhovoru pan Svěrák, dle jehož slov předávali ceny lékaři, jelikož si nikoho jiného filmaři neváží. Možná humor, nicméně smutný a ne moc vtipný.

Z čeho vlastně pramení ta samozřejmost veřejných peněz na kulturu? Film, kamera, obraz, socha, vše je přece řemeslné dílo stejné jako třeba nový automobil. Argumentem pro to je, že dotovat se musí "kvalitní kultura" v rámci její podpory a rozvoji kvalitní a vzdělané společnosti.

Problém číslo jedna: Kdo určí, která tvorba má pro společnost největší uměleckou hodnotu? Dosud jsem si myslela, že smysl pro umění je velice subjektivní záležitost. Dle různých elitářů to ale není pravda. Většina populace je podle nich hloupá a je potřeba jim ukázat, co je vlastně dobré, hezké a hodnotné. Takže ve výsledku často nevadí, že je dotováno něco, o co nikdo nemá mimo zmíněné elitáře zájem. Naopak žádaná díla obvykle žádné dotace nepotřebují, zájmem obyvatel se uživí sama.

Je opravdu většina lidí kulturními negramoty, kvůli kterým by zůstaly v kině jen Kameňák s Babovřesky? Nemyslím si. Kvalitní filmy mají také docela slušnou návštěvnost a není výjimkou, že bohatí lidé rádi zakoupí dobře namalovaný obraz, něco zasponzorují nebo podpoří. Stejně tak se zajímá o kvalitní umění mnohem více lidí než jen jejich tvůrci, rozhodně kvalitní film rádi podpoří nebo zapropagují.

Příkladem zájmu o kvalitní literaturu je třeba projekt na Startovač.cz k podpoře překladu a vydání knihy For a New Liberty od Murraye Rothbarda. Požadovaná částka jako pomoc k vydání této knihy byla šedesát tisíc, ve výsledku se při velkém zájmu vybralo něco přes sto tisíc. Sponzoři dostanou za přispění výtisk zdarma a kniha se tak dostane do světa. Proč by to takhle nešlo s jakýmkoli dalším dílem? Proč musí každý obyvatel do jednoho platit za něco, co se mu nelíbí?

I tvorba je jako jiné produkty. Pokud je malé divadlo trvale ztrátové, očividně se jeho hry moc neprodávají, nejsou oblíbené a není podle mě důvod ho dále podporovat. Proč by se takové divadlo vůbec snažilo, když má peníze jisté. Řešením pro podobné divadlo je třeba sehnat jiné herce, nacvičit lepší hru, případně sehnat jiného sponzora. Dost umělců dnes takhle funguje a při jejich tvorbě žádné příspěvky nepotřebují. A mohou dělat kvalitní hudbu, kvalitní fotografie, nebo cokoli jiného. Konkurence je v tomto odvětví silná, nicméně stejná jako v jiných odvětvích a není proto lehká.

Z toho důvodu věřím, že i kvalitní kultura je schopná přežít na klasickém tržním principu a bez upřednostňování za státní peníze.

Tereza Sladkovská,
členka Svobodných

 

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

0:13 Chartu 77 tvořili lidé, kteří byli v pozici kritizující socialistický systém za nedodržování lidských a občanských práv. Chartisté nenavrhovali změnit systém, šlo jim o korekci. Nešlo tedy o politickou opozici, přesto byli ostrakizovaní a pronásledovaní, protože komunisté věřili, že Charta vnáší do společnosti znejistění, nesoulad a disharmonii. Lišíte se v tomto směru od svých předchůdců, ke kterým se hlásíte?

7:09 Chartisté za socialismu se rekrutovali z řad bývalých komunistů, obecně levice. Jaké ideové kořeny máte vy?

12:22 Ve své Chartě 24 akcentujete právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II. Svoboda projevu má mít v demokracii plná a neomezená?

25:03 Podobně jako zmíněný článek v Chartě 24 kritizujete i postoj státu k jiným článkům, konkrétně 16 hlavy II, 21 hlavy III, 8 hlavy II – není to spíše kritika neústavnosti Vlády ČR a byrokracie zahrnující státní zastupitelství, tajnou službu, policii, nejrůznější úřady a instituce a to i v oblasti médií, školství, zdravotnictví, hospodářském sektoru?

27:35 Pokud vám systém vyhoví a napraví, budete asi slavit. Co budete dělat v případě, že systém bude reagovat podrážděně nebo dokonce podobně jako za socialismu, tedy budete vystavení perzekuci?

37:43 Máte nějakou reflexi z horních politických pater? Co říká vaší Chartě 24 parlamentní opozice?

47:21 Založíte také nadaci jako Charta 77 a bude i vás sponzorovat George Soros?

https://svobodni.cz/stanoviska-strany…

Libor Vondráček, předseda strany Svobodných, jeden z autorů Charty 24.

Otázky připravil a kladl Alexandr Vojta

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31