STREJČEK: Vymění Vít Bárta maserati za starou škodovku?

STREJČEK: Vymění Vít Bárta maserati za starou škodovku?

V minulých dnech jsme mohli v médiích zaznamenat několik zpráv o připravovaném návrhu Ministerstva dopravy ČR na zavedení progresivních pokut pro české řidiče. Ministersto vychází z předpokladu, že mladí úspěšní bílí muži řídící luxusní auta jezdí zásadně bezohledně a nebezpečně a je proto potřeba si na ně nějak došlápnout. Jelikož body na tyto bohaté gaunery za volanem už neplatí, sešlo se několik chytrých hlav z politického subjektu VV/ABL a vymyslelo ambiciózní plán, jak z úspěšných lidí vymačkat co nejvíc peněz a očernit je před veřejností jako silniční vrahy.

Vrozpočtu ministerstva se hodí každá koruna navíc a podobné “sociální” projekty jsou v dnešní Evropě prostě sexy. Tomuto bláznivému návrhu tleská nejenom ředitel dopravní policie, která by získala úžasnou pravomoc podívat se jakémukoli majiteli řidičského průkazu do daňového a majetkového přiznání, ale jak vyplývá z anket na internetových serverech i (ta závistivější) většina české populace.

Systém “pokut podle majetku” naráží podle mého názoru na několik zásadních právních a ekonomických překážek.

1.      Jednalo by se o bezprecedentní zásah do rovnosti každého občana před výkonem práva ve smyslu, jak ji garantuje Ústava České republiky. Divím se, že ministr dopravy nezná základní zákon České republiky.

2.      Policie by musela získat volný přístup k citlivým datům o majetkových poměrech každého z nás. Kdo by garantoval, že jednotliví policisté nebudou tyto informace vynášet a obchodovat s nimi?

3.      Je s podivem, že právě ministr Bárta z VV/ABL jde ve svém návrhu cestou rozšiřování korupčního prostředí. Má-li řidič zaplatit pokutu třeba 50 tisíc, je pro něj výhodnější nabídnout policistovi úplatek ve výši 1 – 49 999 korun. Polepšil by si tím policista, který by získal peníze navíc do své kapsy a pokutovaný řidič by ušetřil rozdíl mezi úplatkem a pokutou. Pro obě strany by byl takový “obchod” výhodný.

4.      Velmi problematické se mi zdá určení finančního základu, ze kterého by se pokuta vypočítávala. Má to být suma bohatství provinilce? Hrubý nebo snad čistý měsíční plat, (na což by nejvíce doplatily zejména nižší příjmové skupiny občanů, kterým by zbývalo méně peněz na základní spotřebu jako je třeba bydlení a potraviny)? Nebo hodnota automobilu, který třeba řidiči vůbec nemusí patřit? Dokáži si ke každé variantě představit hned několik cest, jak platbu pokuty obejít.

5.      Vzhledem k subjektvnímu ocenění času nebude trest stejný pro všechny i při stejné procentuální sazbě. Podnikatel, který zaparkuje v zákazu, aby stihl schůzku, na které uzavře obchod za 100 milionů, určitě oželí i třeba stotisícovou pokutu.

6.      Policie by získala zájem zaměřovat se pouze na řidiče luxusních vozů, kteří by se stávali terči “buzerace” i za malé prohřešky, protože by platili vysoké pokuty. Naopak majitelé starých škodovek by mohli být pro policii naprosto nezajímaví i při závažných porušeních zákona.

7.      Mohlo by se dokonce stát, že by se náklady na dopravní přestupek pro nízkopříjmové vrstvy obyvatel snížily na takovou míru, že by tito řidiči neměli motivaci dodržovat dopravní předpisy vůbec.

8.      Zavedení tohoto opatření by mohli bohatí lidé řešit například najímáním šoférů, kterým by případné pokuty dorovnali na bonusech či formou nepeněžních požitků.

Věřím, že jsem na těchto osmi argumentech (kterých bychom mohli při důkladnějším studiu problematiky najít jistě mnohem více) dokázal, že podobné opatření, které by do společnosti vneslo akorát více podvádění, je neefektivní a jeho údajné pozitivní dopady jsou sporné. Možná by bylo lepší, kdyby na Ministerstu dopravy a Ministerstvu vnitra experti přemýšleli raději o zkvalitnění práce dopravní policie a přísnějších kontrolách autoškol, než o jánošíkovských přerozdělovacích projektech.

Celá věc je o to pozoruhodnější, že plán na zavedení progresivních pokut představil veřejnosti ministr dopravy Vít Bárta. Ano, ten Vít Bárta, který se nechal zvolit do sněmovny, jak sám napsal v mailu svým spolupracovníkům z ABL, pouze pro ovlivňování státních zakázek právě pro svou agenturu. Ano, ten Vít Bárta, který demonstroval svou vévéčkářskou “lidovost” pompézní svatbou těsně po volbách, ze které odletěl vrtulníkem. Ano, ten Vít Bárta, který dovolil svému ministerskému řidiči jezdit v obci rychlostí vyšší než 70km/h a parkovat na zákazu stání. Ano, ten mladý šestatřicetiletý bohatý podnikatel Vít Bárta, který řídil své luxusní Maserati za několik milionů bez platné SPZ (4 trestné body a pokuta až 10 000 Kč pro jakéhokoli jiného řidiče). Opravdu neznám v ČR povolanějšího a věrohodnějšího člověka na prezentaci podobného opatření.

Návrh na zavedení progresivních pokut zapadá do nově vznikajícího folklóru ministrů za VV/ABL, kteří se předhání ve vymýšlení co nejkurióznějších populistických socialistických nesmyslů, jako jsou náborové příspěvky pro učitele, rétorika o otevírání kauzy Kajínek těsně před premiérou stejnojmeného filmu, či vnášení postupů investigativní žurnalistiky do politiky a spekulování o “tunelech za miliardy” bez důkazů.      

Ivo Strejček ml. je studentem Národohospodářské fakulty VŠE v Praze

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

V pořadu 360° na stanici CNN Prima News, který moderovala Pavlína Wolfová, se dnešní debata soustředila na klíčové politická témata po ustavujícím zasedání Poslanecké sněmovny. Mezi hosty byli Jiří Pospíšil z TOP 09, Tobiáš Slovák z ODS, Denis Doksanský z ANO, Boris Šťastný z Motoristů a na dálku Libor Vondráček za SPD. Diskuse se točila kolem návrhu na mimořádnou schůzi Sněmovny ohledně stavu zájmů Andreje Babiše, nespokojenosti prezidenta Petra Pavla s programovým prohlášením vlády a kritické situace státního rozpočtu.​

Libor Vondráček, mluvčí SPD, se k debatě připojil na dálku ze Strakonic a rychle zaujal postoj proti iniciativě opozice na svolání mimořádné schůze. Podle něj nejde o skutečný problém stavu zájmů, protože Andrej Babiš ještě není premiérem a nemá proto žádný konflikt zájmů. Vondráček označil návrh za zbytečné zdržování Sněmovny a mediální hru, která má opozici zviditelnit před komunálními volbami, podobně jako dlouhé projevy Pirátů a STANu na ustavujícím zasedání. Zdůraznil, že SPD se schůze zúčastní, ale nebude ji protahovat, a upozornil na ne gentlemanský krok opozice po dohodě o volbě Jana Skopečka do čela Sněmovny.​

Diskuse o stavu zájmů Babiše se rozvinula do širší debaty o právních aspektech. Vondráček upozornil, že zákon o stavu zájmů poskytuje 30 dnů na řešení konfliktu po jmenování, a po jejich uplynutí musí být problém odstraněn bezodkladně. Kritizoval prezidenta za novou podmínku veřejného vysvětlení před jmenováním, což podle něj překračuje jeho pravomoci od roku 2020, kdy se má pouze zabývat otázkou stavu zájmů, ne klást podmínky. Babiš podle Vondráčka již slíbil řešení a prezentaci na Sněmovně během debaty o důvěře vládě, což je v souladu s dřívějšími dohodami.​

Dále se debata posunula k programovému prohlášení vlády ANO, SPD a Motoristů, které bylo podáno na Pražský hrad. Vondráček obhajoval dokument jako výsledek hodin práce koalice a zdůraznil, že není nutné do něj zapojovat prezidentské poznámky, jako je explicitní postoj k Ukrajině nebo Rusku jako agresorovi. Podle něj program obsahuje jasné vyjádření podpory mezinárodnímu právu, suverenitě států a eliminaci rizik války v Evropě, což zahrnuje i Ukrajinu. Označil kritiku za „bouři ve sklenici vody“ a snahu vyvolat emoce před 17. listopadem, včetně akcí jako Milion chvilek pro demokracii. Vondráček varoval před obavami z posunu k poloprezidentskému systému, pokud by prezident trval na změnách.​

Vondráček reagoval i na kontroverzní výroky Radka Kotena ze SPD, který srovnával rizika Ruska a Evropské unie. Podle Vondráčka se nejednalo o přímé srovnání, ale o rizika, přičemž EU považuje za dlouhodobou hrozbu pro Evropu a Českou republiku. V kontextu zahraniční politiky obhajoval sebevědomý postoj a spolupráci ve Visegrádu. Na otázku obranných výdajů řekl, že bezpečnost není jen o procentech HDP, ale o efektivním využití prostředků, včetně auditů na ministerstvu obrany, a odmítl slepě kupovat zbraně na úkor obnovy po povodních.​

Kritická část debaty se týkala státního rozpočtu, který Vondráček označil za problematický s chybějícími miliardami na sliby dosluhující vlády, například na rekonstrukce nádraží. Obhajoval, že rozpočet je v Sněmovně od 4. listopadu a kritizoval opozici za zdržování, které ohrožuje harmonogram. SPD a koalice podle něj musí rozpočet schválit do Vánoc, pracovat ve dne v noci a financovat své plány, jako snížení cen energie nebo zrušení poplatků za OZE, efektivněji než předchozí vláda, například výběrem většího objemu daní bez zvyšování odvodů. Varoval před stávkou odborů kvůli chybějícím 3,7 miliardám pro pedagogy a upozornil na dluhy, jako 45 miliard podle Národní rozpočtové rady.​

Celkově Vondráček v pořadu hájil rychlé ustavení vlády a odmítal obstrukce jako zbytečné zdržování. Jeho argumenty zdůrazňovaly transparentnost Babiše, efektivitu programového prohlášení a nutnost řešit rozpočet bez dalších zbytečných schůzí. Debata ukázala hluboké politické napětí mezi koalicí a opozicí v počátcích nového volebního období.​

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31