Koalice Svobodní a Soukromníci spustila kampaň Zlínský kraji, probuď se. Její zástupci v pondělí 30. května symbolicky v 11.55 hod. nechali před sídlem krajského úřadu zvonit červené budíky. Následně předali otevřený dopis adresovaný členům Rady Zlínského kraje a řediteli Krajského úřadu Zlínského kraje, v němž je vyzývají k tomu, aby začali pracovat pro region a jeho obyvatele.
Druhé nejnižší mzdy v zemi, nemocnice topící se v dluzích, přes 700 kilometrů silnic v havarijním stavu, chybějící dálnice či nedostatečná péče o seniory. Zlínský kraj se v mnoha ohledech krčí na chvostech žebříčků srovnávajících jednotlivé regiony země. Podle koalice Svobodní a Soukromníci Zlínský kraj usnul, nezajímá se o problémy svých obyvatel a zbytky své energie vynakládá jen na byrokraticky náročné a nesystémové přerozdělování peněz. Připravili proto originální kampaň, jejímž cílem je na problémy upozornit.
„Je zcela evidentní, že náš kraj ztratil dynamiku. Nikam se neposouvá. Většina problémů, které jeho obyvatele trápí, je dlouhodobá. U krajského kormidla se vystřídaly snad všechny strany, ovšem bez výsledku. Je opravdu nejvyšší čas kraj probudit,“ říká senátor, donátor a podnikatel Ivo Valenta, který Zlínskému kraji dlouhodobě pomáhá. „V regionu je plno aktivních a pracovitých lidí. Ovšem kraj jim místo pomoci spíše překáží,“ vysvětluje.
„Kraj vznikl před 16 lety. A prakticky vše, co nás trápilo tehdy, zůstává problémem i dnes. Dokonce to vypadá tak, že řada politiků či úředníků je už snad ani řešit nechce a vymýšlejí jen další zbytečné programy a projekty, prostřednictvím kterých přerozdělují věci na nepříliš podstatné věci. V horším případě pak v křečovité snaze po kontrole všeho zatěžují okolí přílišnou byrokracií. Podle nás je opravdu za pět minut dvanáct,“ říká krajský předseda Svobodných Tomáš Pajonk.
Koalice Svobodní a Soukromníci vznikla ve Zlínském kraji v lednu, podle výzkumů by ji nyní svůj hlas dalo bezmála deset procent. „Nesoustředíme se jen na kritiku, ale jedním dechem přidáváme i uvěřitelná řešení problémů. Ta mají přitom ve všech oblastech společné jmenovatele – snížit byrokracii, přestat přerozdělovat peníze a dát větší prostor obcím a jejím zastupitelům. Kraj prostě nemá být malou Evropskou unií, ale partnerem těch, kteří se snaží region rozvíjet,“ vysvětluje místopředseda Soukromníků ve Zlínském kraji Michal Dvouletý.
Například v sociální oblasti vidí koalice řešení v odstranění bariér, které vytváří stát i kraj. „Je to jednoduché. Pokud se nabídkou sociálních služeb bude moci zabývat každý, kdo splní jasně dané podmínky, dojde k výraznému rozšíření kapacit. A o tom, kdo mu péči bude poskytovat, si rozhodne přímo klient. Zřizovatelská pestrost je cestou, jak skoncovat se současným nedobrým stavem,“ říká Helena Lasztoviczová, která se sociální oblastí dlouhodobě zabývá.
Ve zdravotnictví vidí koalice Svobodní a Soukromníci nevětší problém v rozdílném přístupu státu k jednotlivým regionům. „Podíváte-li se do sousedních krajů, pak vidíte jeden zásadní rozdíl – na vrcholku pyramidy celé zdravotní péče tam stojí fakultní nemocnice, kterou vlastní a spolufinancuje stát. V ní jsou soustředěna špičková pracoviště s nejvyššími náklady. U nás taková pracoviště jsou také, ale to spolufinancování chybí. A i proto máme tady obrovské dluhy. Nejrozumnějším řešením je vtáhnout do krajské nemocnice stát a dát ji statut fakultní nemocnice. To umožní, aby se kraj soustředil na stabilizaci nemocnic ve Vsetíně, Kroměříži a Uherském Hradišti a obecně zlepšil dostupnost péče v regionech,“ říká ekonom Jiří Procházka
Recept, jak zlepšit nabídku práce ve Zlínském kraji a tím dosáhnout i růstu mezd, má podle Svobodných a Soukromníků tři základní ingredience. Efektivní veřejná doprava, dobudovaná síť dálnic a zlepšení podmínek pro podnikání. „Kraj by se měl zasadit o výrazné zlepšení podmínek pro místní drobné podnikatele. Ti pak budou schopni vytvářet nová, stabilní pracovní místa pro občany našeho kraje,“ říká krajský předseda Soukromníků Petr Thaisz. Zároveň je podle něho nutné zvýšit možnosti dojíždění místních lidí za prací. „Pokud budou mít větší možnosti výběru, začnou se mzdy hýbat směrem nahoru. Řešením je efektivní veřejná doprava, postavená na konkurenci dopravců, a samozřejmě dobudování dálniční sítě,“ podotýká.
Zlín 30. května 2016