Deník: Češi jsou nadšeni peticí proti zákazu spalovacích aut

Deník: Češi jsou nadšeni peticí proti zákazu spalovacích aut

Po sběru podpisů v Domažlicích, ve Slezsku, v Karlových Varech, ve Znojmě, ale i v Českých Budějovicích musím konstatovat, že lidé v regionech ČR opravdu nechtějí zákaz aut na benzín a naftu. Někdy navíc zcela neskrytě vyjadřují nadšení z toho, že se mohou proti tomuto zákazu vymezit podpisy pod peticí, které sbíráme nejen v regionech, ale i v Praze. V hlavním městě jsou ovšem reakce mnohem chladnější, neboť i díky MHD se Pražáci bez auta nemusí obávat, jak navštíví lékaře s dítětem, jak se dostanou do práce nebo pro jídlo.

Vůbec nejvíce se zaradovala z existence petice paní ve Varech, podpisů za jeden den však nejvíce přibylo na Chodských slavnostech, kde během několika hodin podepsalo petici 1 460 lidí! Tomu se přiblížily snad jen České Budějovice, kde bylo podpisů za jeden den lehce přes 1 300, a ještě Znojmo.

Argumenty lidí bez ohledu na místo přitom zaznívají podobné a často se opakují. Lidé přijdou o práci. Auta nebudou dostupná. Všechno se zdraží. V Unii vymýšlí zase blbosti a už nám začínají kecat fakt do všeho. Číňani z nás budou mít radost. Elektroauta nejsou ekologičtější. Budeme tu mít výpadky elektřiny… A také občas zazní obecné narážky, že ani soudruzi v minulém režimu nešli s podobně hloupými zákazy proti trhu. S jistou mírou zjednodušení, což je v dané situaci logické, se dá říct, že lidé celkem přesně popisují největší bolesti tohoto zákazu a dokazují tím dobrou představivost toho, co může zákaz přinést.

Snad jen v případě tvrzení, že elektroauta nejsou ekologičtější než spalováky, se petenti neshodují. Někdo totiž tvrdí, že elektroauta jsou sice drahá, ale ekologičtější. Zatímco jiní zmiňují právě mezi problémy elektroaut to, že výroba a hlavně pozdější likvidace baterií (které mají omezenou životnost) jsou velmi nešetrné k přírodě. Upozorňují, že elektrobaterie budou přinejhorším znečišťovat životní prostředí v zemích třetího světa, ale hlavně nevěří mýtu, že elektroauta jsou bezemisní.

VODA NA ČÍNSKÝ MLÝN

Když podepisují starší neřidiči, zaznívá, že zákaz poškodí hlavně jejich děti a vnoučata. Neřidiči také obecně uvádějí, že se do roku 2035 nestihnou adaptovat všechna odvětví zboží a služeb. Nucené pořízení elektroaut povede k výraznému zdražování služeb a zboží. Připlácet se bude muset nejen za doručování zboží, ale i za potraviny a běžné služby. To vše jen kvůli zákazu z hlav evropských úředníků?

Mnoho petentů pracuje v autoprůmyslu a bojí se efektu ztráty vlastní pracovní pozice. Jen Škoda Auto by musela v případě zákazu propustit v první vlně až 3 000 svých zaměstnanců. Propouštění se však dotkne také externích dodavatelů z automotive, a v ohrožení tak budou statisíce míst. Jen kvůli zákazu z EU se lidé bojí o prosperující odvětví českého průmyslu a my bohužel musíme s těmito obavami souhlasit.

Proti zákazu si našli specifické zemědělské důvody i na výstavě Země živitelka. Na své si však přijdou i ti, které vzrušuje spíš geopolitika. Největším výrobcem a vývojářem elektroaut je totiž Čína. Právě Čína má všechny potřebné suroviny k výrobě elektroaut, a lze tedy očekávat, že právě Čína zvedne svůj podíl na českém i evropském trhu. Závislost na Číně se tak opět zvýší a bude představovat velké ohrožení naší ekonomiky, nezávislosti i bezpečnosti. I proto někdo zákaz aut kritizuje.

Argumenty proti zákazu prodeje nových aut na benzín a naftu tak najdeme snad ve všech odvětvích. Když si pak ještě uvědomíme, že dnes je na území ČR asi šest milionů aut na benzín a naftu, zatímco na elektřinu jezdí 25 000 lidí, tak je zcela pochopitelné, proč petice dosahuje tak skvělých výsledků. Již nyní počet podpisů pod ní převyšuje počet registrovaných elektroaut na území ČR.

Sběr tak bude dál pokračovat a bude se těšit na setkání třeba i ve vašem okresním městě.

Zdroj: denik.cz

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31