Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Vavřín: Budoucnost patří elektromobilitě?

Vavřín: Budoucnost patří elektromobilitě?

Poslanec MK navrhnul zvýhodnit elektroauta odpuštěním části poplatků, které jsou s provozem motorových vozidel spojeny. Zde konkrétně od placení dálniční známky a bezplatnou poznávací značkou. Bezplatnou značkou nemá smysl se zabývat – vzhledem k pořizovací ceně auta je bezvýznamná. Dálniční známka v provozních nákladech jistou roli hrát může, byť pro hodně uživatelů poměrně malou. Celé je to odůvodněno starostí o životní prostředí. Koneckonců, kdo by si nepřál lepší, že ano?

Ponechme stranou otázku, zda a eventálně nakolik elektromobily „přispívají ke zlepšení životního prostředí“ (zde, zde a třeba zde). Pokud poslanec navrhuje jejich zvýhodnění v oblasti poplatků, tak je nutné říci jednoznačně a nahlas, že elektromobily už dnes zvýhodněné jsou. A to hodně.

Pokud provozujete klasické auto, platíte celou řadu daní a poplatků. V první řadě spotřební daň z paliv (roční výnos 78 miliard Kč), dále poplatek do Fondu zábrany škod (skrytý v tzv. povinném ručení), ev. dálniční známku a podle toho jak auto používáte (soukromá osoba / podnikatel) ještě silniční daň. Pro určitá vozidla nezapomínejme na mýto. Bylo by fér do výčtu přidat i DPH ze spotřební daně (ne z paliva samotného, ale daň z daně – ano, i to u nás máme).

Jistě lze namítnout, že elektroauta platí spotřební daň z elektřiny. Zkusme tedy modelový výpočet:

Pojedeme z Prahy do Brna. Placený úsek Praha-Chodov – Kývalka má délku 180 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů/100 km je to celkem 12,6 litrů. Spotřební daň z benzínu je 12,84 Kč za litr. To máme 161,80 Kč. Nezapomínejme ale, že z této daně platíme ještě DPH (21 %) – to je dalších 34 Kč. Celkem tedy pouze na tomto (poměrně krátkém) úseku dálnice zaplatíme skoro 196 Kč jen na spotřební dani a DPH z této daně. O DPH z paliva a ev. ostatních poplatcích nemluvě. A jak je na tom elektroauto? Spotřební daň z elektřiny je 28,30 Kč za MWh. I zde je třeba připočítat DPH z daně – dohromady to je 34,24 Kč/MWh. Spotřeba elektroaut se zpravidla udává mezi 12-18 kWh/100 km. Auta nižší hmotnostní třídy (aby to bylo porovnatelné s těmi 7 litry benzínu/100 km) max. 15 kWh. Srovnatelný daňový odvod na oněch 180 km tedy bude méně než 1 Kč. Lze jistě uplatnit řadu námitek, jako např. že při nabíjení vznikají určité ztráty (cca 9 %), takže objem odebrané energie bude o něco vyšší. Nebo že v zimě asi nebudete chtít v autě zmrznout a zatopíte si. Ale vzhledem k té jedné koruně nemá smysl se takovými korekcemi zabývat.

Výpočet lze samozřejmě snadno zobecnit pro provoz motorových vozidel jako takových.

Takže pokud je pan poslanec toho názoru, že je třeba provozovatele elektroaut daňově a poplatkově zvýhodnit, tak mu lze vzkázat, že už se stalo a může jít vymýšlet další kraviny.

Pavel Vavřín,
člen Svobodných v Jihomoravském kraji

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

MUDr. Miroslav Havrda na Prima CNN o nedostatku léků pro pacienty: „Jako lékař a specialista, to vidím jako problémový faktor.
Vakcinační socialistické vládnutí funguje v rámci EU výborně, vakcín máme dostatek, jen se likvidují. Proč nemáme dostatek léčiv? Proč, nakupujeme stále vakcíny, co nikdo v dnešní době nechce? Co tyto finance za vakcíny využít k nákupu léčiv, které potřebujeme? Dvojí metr socialismu či neschopnost našeho ministra Válka konat a jednat za naše občany?
Za socialismu byla cena banánů stanovena na 10 korun, ale banány nebyly. Dnes stát centrálně stanovuje ceny léků, a proto tu nejsou.“

Za nedostatek léků mohou i nízké ceny, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS lékař Miroslav Havrda. Firmy podle něj upřednostňují okolní státy, kde za léky dostanou více peněz. Za viníka Havrda označil ministerstvo zdravotnictví. Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) v neděli na ČT uvedl, že se jedná o obnovení výroby penicilinu v Česku. Ta by podle něj mohla začít během roku a půl.
Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) na začátku září sliboval, že léků bude na podzim dostatek. Podle lékárníků ale například penicilin stále chybí. Potvrzuje to i Státní úřad pro kontrolu léčiv.

Lékař Miroslav Havrda ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že nedostatek léků může s blížící se vlnou respiračních chorob způsobit vážné problémy v populaci. „Když budete mít dražší benzin nebo chleba, tak na to neumřete. Ale tady se to může stát. Jsou známy případy, že když nedáte správný lék, můžete skončit na transplantaci srdce,“ popsal Havrda. Zároveň podotkl, že obchod s vakcínami funguje báječně. „Nechápu, proč nefunguje obchod s normálními léky,“ podotkl.

Hlavní problém podle něj spočívá v tom, že máme socialisticky nastavené ceny. „Pamatujete si, jak za komunismu stály banány 10 korun, akorát že tu nebyly? To je dnešní situace. Jestliže je cena nastavena příliš nízko, tak farmaceutické firmy své levnější léky odhlašují,“ řekl Havrda s tím, že hlavním viníkem je ministerstvo zdravotnictví.

V okolních státech už podle Havrdy pochopili, že léky musí stát více. „Jestliže tady stojí lék 100 korun a v Německu 500 korun, tak bych se vůbec nedivil, kdyby léky utíkaly do těchto zemí, kde za ně firmy dostanou více peněz,“ podotkl Havrda.

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) v pořadu Otázky Václava Moravce na ČT uvedl, že se jedná o obnovení výroby penicilinu v Česku. Mohla by prý začít během roku a půl. „Pevně věřím, že v průběhu příštího roku budu moci informovat (…), že během roku, roku a půl se tady spustí výroba těchto léků,“ řekl Válek.

Nová ředitelka Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Kateřina Podrazilová má podle ministra zdravotnictví půl roku na to, aby se situace s dostupností léků zlepšila. Do čela SÚKL nastoupila ve čtvrtek. Vystřídala Irenu Storovou, která byla v čele úřadu pět let. Podle Válka má půlroční zkušební lhůtu na to, aby nastartovala potřebné změny. „Pokud se to nepodaří, bude vypsáno nové výběrové řízení,“ řekl Válek.

Oblíbené štítky

Svobodni-31