STRUNZ: ‚Co sám nechceš, nečiň jinému!‘

STRUNZ: ‚Co sám nechceš, nečiň jinému!‘

„Co sám nechceš, nečiň jinému, žáku pravil kantor kdesi, třepaje ho za pačesy.“ Epigram Karla Havlíčka Borovského mi přišel na mysl při čtení svodky německého tisku ohledně záměru Dánů znovu zavést kontroly na hranicích („Útok proti duchu „Schengenského ujednání„).

Plné stránky slov o podkopávání evropské myšlenky, ducha Schengenu, euroobčanství, solidarity, základních pilířů evropského sjednocování. Obligátní odsouzení pravicového populismu a útoku proti fundamentům Unie, volání po nutnosti obrany evropských ideí a plného nasazení v zájmu svobody.

Korunu tomu všemu pokřiku nasadil německý ministr vnitra Hans-Peter Friedrich, který volá, že „není možné, aby si každý dělal co chce ohledně kontrol hranic v Schengenském prostoru“. A pan ministr (v německé vládě – hleďme – za bavorskou CSU) na adresu Dánů pokračuje: „V žádném případě neakceptujeme jakákoliv opatření, která by jakkoliv omezila svobodu pohybu dosaženou v rámci Schengenu.“

Dovoluji si mu připomenout, že „nedodržování ducha Schengenu“ není prvotní výmysl ani Francouzů, ani Dánu. Pokud to neví, pan ministr vnitra Německa by se měl zeptat ve svém rodném Bavorsku, jak že je to s těmi kontrolami. Rozhodně ty prováděné u německo-českých hranic, a to zejména v Bavorsku, nebyly náhodné, ale – přinejmenším pro některé druhy dopravy (bus, vlak) – zcela systematické. Spíš to však pan ministr ví, nicméně ve své pozici představitele evropské mocnosti si myslí, že se může v klidu ohradit proti tahání za pačesy, zatímco jiného sám tahá, tedy přesněji po léta kontroly provádí.

Přitom Dánové argumentují podobě jako Bavoři: kontroly budou náhodné, budeme hledat drogy a zbraně. Ale na rozdíl od Němců nechtějí Dánové provádět tyto kontroly pokoutně za hranicemi, ale otevřeně přímo na nich, což mi připadne mnohem upřímnější a žádného cestujícího to pak nemůže překvapit.


Nic se naopak v německém tisku nepíše o tom, že někdo něco při rušení hraničních kontrol nedomyslel nebo bagatelizoval. Nikdo se v německém tisku neptá, kdeže udělali soudruzi z EU chybu. Že se zrušením kontrol dostali absolutní volnost pohybu nejen slušní občané evropských států, ale i ti ostatní, nachazející se v schengenském prostoru. Některé státy si děr v Schengenském ujednání začínají všímat a chtějí situaci nějak řešit. Nechtějí tahat horké kaštany – například ty imigrační – z ohně za někoho jiného. Ač všichni občané EU (ať již dobrovolní nebo nedobrovolní), nejsou jedni ochotni býti bezpodmínečně solidární s jakýmikoliv druhými občany EU, kteří se potýkají s nějakým problémem (ať již zaviněným či nezaviněným, jako například v případě současné imigrační vlny z Afriky).

Dánský imigrační systém je v posledních letech velmi přísný. Podle dánské vlády ušetřila tato přísnost v minulých deseti letech cirka 7 miliard euro. Proto chce Dánsko v této politice pokračovat a navíc ji rozšiřovat. Nechce, aby k nim měl nekontrolovatelný přístup každý např. ze švédského Malmö, které je coby kamenem dohodil, a které to přehnalo s měkkostí imigrační politiky, což má tvrdé důsledky.

Je třeba si také povšimnout, že Dánsko má v rámci evropského práva výjimku – klauzuli, že Schengenské ujednání není u nich součástí práva komunitárního (evropského), ale pouze národního. Takže (spekuluji) zřejmě o porušení/neporušení Schengenské dohody rozhoduje dánský ústavní soud, nikoliv evropský soudní dvůr. Barosso a němečtí politici se tedy mohou vztekat jak chtějí, ale Dánové asi ustupovat nemusí. (Mimochodem: je to ukázka toho, k čemu je vyjednání opt-outů na úrovni EU pro daný národní stát dobré.) Jinou otázkou ovšem je, zdali to, co procházelo Němcům, projde „menšímu“ Dánsku i politicky, nejen legislativně.

Do věci hraničních kontrol v EU se totiž již na popud Francie (po její nedávné roztržce s Itálií ohledně tuniských imigrantů) vložila Evropská komise. Komise iniciativu Francie nemůže jen tak lehce shodit ze stolu (kdybychom něco takového navrhli my nebo i výše zmínění Dánové, asi by se nám komise vysmála). Poslední zasedání ministrů vnitra EU navíc ukázalo, že zavedení kontrol na vnitřních hranicích podporuje 15 států.

Evropská komise tedy zahrnula iniciativu Francie do svých plánů. Pro přesnost je třeba uvést, že Komisi zřejmě nevadí samotný fakt, že budou zavedeny kontroly na vnitřních hranicích (citace komisařky pro vnitřní záležitosti Cecilie Malmstrom: “We need to strengthen the European dimension on this, prevent member states from unilaterally reintroducing border controls“). Vadí ji však, že se tím prohloubí nedůvěra v evropskou integraci. To je ochotna se skřípěním zubů akceptovat, ale už by jí velmi vadilo, kdyby to nebyla ona, kdo bude rozhodovat co a jak. Proto ten vztyčený ukazováček proti Dánsku. Proto vzala iniciativu Francie za svou a prezentuje ji jako svůj projekt. Čemu nemůžete zabránit, tomu chce šéfovat.


Bylo by ideální, kdyby EK ponechala na jednotlivých státech, zdali si hraniční kontroly (ne ty příhraniční, pokrytecké, ale ty otevřeně deklarované) zavedou či nikoliv. Samozřejmě při zachování svobody pohybu občanů EU v rámci EU. Byl by to krok zpátky, ale rozhodně správným směrem.

K čemu však aktuální nechuť mnoha států nechat přes hranice cestovat kohokoliv zřejmě v realitě povede:

EK zdánlivě ustoupí a dočasně nechá národním státům možnost kontrolovat vnitřní hranice. Na oplátku si ale prosadí více pravomocí a větší rozpočet pro svoji agenturu ochrany hranic (FRONTEX) a případně i ještě větší kontrolu občanů cestujících do Schengenského prostoru (a později i v jeho rámci) letecky. Dále je dosti pravděpodobná i její snaha o posílení centralizace údajů o občanech EU v jí spravovaných databázích s poukazem na účinnější boj s kriminalitou.
Ve výsledku každopádně získá Evropská komise větší pravomoci.

Pavel Strunz je členem Republikového výboru Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31