Smetka: Progresivní zdanění – zaplatí ho ti nejchudší!

Smetka: Progresivní zdanění – zaplatí ho ti nejchudší!

Kdo to zaplatí?

Kdo jsou lidé, kteří berou více než 49 tisíc hrubého? Ta otázka se dá ještě mnohem více zobecnit: proč berou někteří lidé více než jiní? Obecně mají vyšší příjmy ti lidé, které je obtížnější nahradit. Lidé, kteří mají nějakou specifickou znalost, schopnost či zkušenost, nebo lidé, jejich služby potřebujeme urgentně, jsou lépe placeni než ti, které je možné pružně nahradit jinými zaměstnanci, v některých případech dokonce stroji, či je možné spotřebu jejich služeb odložit. Ekonomové to nazývají elasticitou.

Tato informace nám pomůže pochopit, jak by se trh práce s progresivním zdaněním popasoval. Daň pro zaměstnance není ničím jiným než nákladem. A jako každý extra náklad se promítne na obou stranách – určitou část daně může zaměstnanec promítnout do ceny své práce, o zbývající se musí zaměstnanec uskromnit. Tedy každá daň se rozdělí mezi zaměstnavatele/zákazníka a zaměstnance. Dalo by se tedy říct, že zavedení daně má nakonec vždy za následek růst hrubých mezd a pokles těch čistých. No jo, ale jak velký je ten díl, o který se musí uskromnit zaměstnanec, a jak velký je ten díl, o který si může říct svému zaměstnavateli/zákazníkovi?

To je u každého zaměstnance jiné. A liší se to přesně podle té elasticity, o které byla řeč výše. Nebo, chcete-li, liší se to podle toho, jak obtížné je takového člověka nahradit. Člověk, který je obtížně nahraditelný, si může větší část daně promítnout do ceny své práce. Naopak člověk, který je snadno nahraditelný, se s vyšší daní z příjmu musí smířit a pokrýt ji ze svého dosavadního platu. Obecně se tak dá říct, že na vysoké daně z příjmu více doplácí lidé s nižšími příjmy. A na progresivní zdanění obecně doplácí zákazníci, protože zaměstnanci s vysokými příjmy promítnou progresivní daně do svých cen.

Růst nezaměstnanosti nebo pokles mezd?

Tím to však nekončí. Podívejme se na celou věc pohledem zaměstnavatele/zákazníka. Představme si, že bylo zavedeno progresivní zdanění příjmů. Naši obtížně nahraditelní zaměstnanci/dodavatelé zvýšili své ceny. Jelikož jsou obtížně nahraditelní, musíme na nové ceny přistoupit a tak nám zbude méně peněz. Méně peněz tak můžeme utratit za snadno nahraditelné zaměstnance/dodavatele. Nezbude nám tedy jiné řešení, než takové zaměstnance propustit či s nimi vyjednat snížení ceny. Která z variant to bude pravděpodobněji, o tom obvykle rozhoduje pružnost mezd (ať už v individuálním případě smlouva; v obecné rovině síla odborů či třeba zákoník práce).

Je krásné argumentovat ve prospěch progresivního zdanění ze sociální roviny. Ale taková argumentace musí nezbytně nutně zavírat oči nad ekonomickými zákonitostmi, které nejsou na první pohled vidět. Mnozí z nás nevydělávají 49 tisíc hrubého, ale všichni jsme zákazníky těchto lidí a zaplatíme to v ceně jejich práce. Česká republika je výjimečná svou příjmovou rovností. Zavedení progresivního zdanění by nás o tuto rovnost mohlo připravit, protože s vyššími daněmi bude nutné přidat bohatším a na chudé nezbude.

Radim Smetka,
místopředseda Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

V ekonomické debatě pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima News se střetly dvě nově zvolené poslankyně – Markéta Šichtařová za Svobodné a Lucie Sedmihradská za hnutí STAN. Tématem byl především návrh státního rozpočtu na rok 2026, jeho reálnost a možné důsledky politického zpoždění při jeho schvalování.

Moderátor Petr Suchoň otevřel diskusi otázkou, zda rozpočet skutečně nesedí o stovky miliard, jak tvrdí Andrej Babiš. Zatímco Sedmihradská označila současnou debatu za běžnou „strategii jednotlivých resortů“, které se snaží získat více prostředků, Markéta Šichtařová varovala, že problém je hlubší – podle ní údaje v návrhu rozpočtu „účetně nesedí“. Uvedla, že podobné rozpory už v minulosti odhalil Eurostat a že v některých kapitolách, zejména v dopravě, jsou výdaje a příjmy nesprávně vykázané.

„Rozpočet hrozí sklouznout k provizoriu“

Šichtařová zdůraznila, že pokud vláda v demisi do Sněmovny dodá návrh rozpočtu příliš pozdě, může Českou republiku čekat rozpočtové provizorium. „Tím by se od ledna jelo podle pravidel loňského roku,“ upozornila ekonomka a dodala, že by to neodpovídalo nové inflační situaci, což by mohlo ohrozit výplaty a příjmy obyvatel.

Zároveň kritizovala postup odstupující vlády, která podle ní vědomě protahuje předložení návrhu. „Ve Sněmovně to působí jako na dětském hřišti – obstrukce střídá obstrukci,“ řekla. Domnívá se, že současné vedení ministerstva financí chce nové vládní koalici „zanechat rozpočtový dáreček“, který nepůjde v krátké době opravit.

Zpochybnění metodiky obranných výdajů

Velkou část debaty zaujala také otázka přelakování dopravních investic na výdaje obrany. Šichtařová podpořila komentář ekonoma Davida Klimeše, že podobný postup nelze považovat za férový. Podle ní nejde o skutečné obranné výdaje, ale o účetní trik, který může vyvolat problémy i na mezinárodní úrovni: „Podobné pokusy už jsme viděli v Itálii a skončily fiaskem.“

Sedmihradská naopak vyzvala k respektování evropské metodiky – i ona však připustila, že „nelze červené přemalovat na zelené, pokud zelené není“.

Střet o reálnost schodku

Na otázku moderátora, jaký bude skutečný schodek rozpočtu, Sedmihradská věřila, že zůstane kolem 285 miliard korun. Šichtařová to viděla realističtěji: „Rozpočet se schválí tak, jak je, ale ukáže se, že nesedí. Bude tedy nutné narychlo přijímat úsporná opatření.“

Podle Šichtařové je reálné očekávat, že nová vláda začne šetřit především na výdajové straně, aby kompenzovala podhodnocené příjmy a zastavila růst dluhu.

EET a šedá ekonomika

V závěru diskuse došlo i na plánované zvýšení daňových příjmů a znovuzavedení EET. Šichtařová vyjádřila pochybnosti, že by nové kontroly přinesly miliardové výnosy. „Česká ekonomika je už za tzv. laférovým bodem. Vyšší daně a tlak na malé podnikatele jen zmenšují ekonomickou aktivitu,“ uvedla s tím, že tvrdší opatření by paradoxně vedla ke ztrátě části výběru daní.

Sedmihradská připomněla, že výnosy EET byly už v minulosti výrazně nižší, než se očekávalo – a že při dnešní míře bezhotovostních plateb by přínos byl minimální. „EET zavádět nechceme,“ uzavřela debatu poslankyně STAN.

Shrnutí

Vystoupení Markéty Šichtařové v pořadu Co na to vaše peněženka potvrdilo její důraz na fiskální disciplínu a kritiku rozpočtových triků minulých vlád. Z debaty s Lucií Sedmihradskou vyplynulo, že otázka reálnosti rozpočtu na rok 2026 a riziko rozpočtového provizoria budou jedním z prvních ostrých testů nové Poslanecké sněmovny.

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31