Novotný: Hele, kámo, Uber (regulací)

Novotný: Hele, kámo, Uber (regulací)

Pokud najezdíte s oktávkou jako pražský taxikář ročně 20 tis. km, tak vás 1 km jízdy stojí 27,12 Kč. 1 hodina státní vás při stejných podmínkách stojí 320,29 Kč (1 min. stání 5,34 Kč). Přičemž počítáme s tím, že nástupní sazba je 40 Kč. Tento výpočet minimálních nákladů je orientační a jejich výpočet je závislý na dosahovaných dopravních výkonech.

Náklady, které nejsou na první pohled vidět (opět příklad oktávky):

  • platba za stanoviště taxislužby se podle vyjádření taxikářů pohybuje kolem 8 až 20 000,- měsíčně,
  • poplatek za zprostředkování služby mezi dispečinkem a řidičem přes mobil: 10 000,- měsíčně,
  • povinné + havarijní pojištění (pouze navýšení pro taxi): 5 090 + 20 583,- ročně,
  • silniční daň: 3000,- ročně,
  • ověření taxametru: 300,- ročně,
  • STK a emisní kontrola: 1200,- ročně,
  • psychotesty: 2000-2200,- …

Nehledě na další byrokratické poplatky nebo překážky, kterým soukromník – taxikář čelí. To jsou holá fakta.

Uberista žádné takové poplatky (asi kromě STK nebo věcí spojené s údržbou auta, datového tarifu, atd.) nemá. Je to jeho auto, která už stejně tak využívá jako normálního dopravního prostředku. Bohužel za současné legislativy, pokud jeho příjem není nahodilý a dělá tuto činnost soustavně, tak musí být taxikářem a živnostníkem, tedy platit daně. Uber není spolujízda – spolujízda právě že je nahodilý příjem. Smůla.

Probereme si výnosy

Bohužel i zde existuje nesmyslná regulace. Nástupní sazba je přípustná nejvýše 40 Kč, 1 kilometr jízdy je omezen na 28 Kč a cena stání za minutu je 6 Kč. To způsobuje krajní nedostatek taxíků při mimořádných událostech jako je např. Silvestr. Osobní zážitek – pro kamarády z Rakouska jsem nebyl schopný taxík objednat celou noc. Na lince jsem byl 52. v pořadí.

Vynikající článek Martina Pánka je zde, ať nenosím dříví do lesa. Celou situaci ohledně cenové regulace vykresluje dopodrobna.

Změna je možná. Ulevme taxikářům

Uber

Deregulujme taxislužbu. Uber je právě tím příkladem, že taxi lze provozovat bez výše zmíněných překážek a nákladů. Řada regulací štve i samotné taxikáře. Jsou taxikáři, kteří sami prohlašují, že jsou v jejich branži lidé, kteří se chovají neurvale a těží ze svého privelegovaného postavení (např. si stěžují na neprofesionální vystupování a špatné oblékání svých kolegů). Legendárnost pražských taxikářů je stejně světoznámá, jako Orloj a Pražský hrad. Svým kamarádům z ciziny zásadně nedoporučuji jezdit taxíkem z Ruzyně. Jsou překvapení, že je MHD sveze rychle, spolehlivě a navíc ještě levně.

Absurdita potřeby psychotestů pro taxikáře a nepotřeba pro uberisty dokresluje nesmyslnost regulací. Ještě více to je ale znalost místopisu. To samé jazyková zkouška – nedomluvíš se, tak nemáš kšeft, tečka.

Na Slovensku je Uber stejně ožehavým tématem, jako u nás. Mafiánské praktiky slovenských taxikářů, kteří berou zákon do vlastních rukou, mě ani nepřekvapují. Spíše znechucují. Slovenská opoziční SaS Richarda Sulíka (úzce spolupracují s českými Svobodnými Petra Macha), navrhuje liberalizaci taxislužby.

V Česku svá doporučení vydalo CETA (Centrum ekonomických a tržních analýz) ve studii Fenomén Uber v České republice. Já se s jejich závěry ztotožňuji. Myslím si, že taxislužba potřebuje nový koncept pro ekonomiku 21. století. Je také záslužné, aby řidiči mohli obzvláště v tak velkých a rozvíjejících se aglomeracích jako Praha, Brno a okolí, Plzeň, Ostravsko a Liberecko, maximalizovat úspory z rozsahu, více využívat mrtvé váhy a nevyužitého prostoru ve svém autě. Tlak na to, jak zefektivnit dojíždění za prací a ušetřit nějaké to auto při dopravní intenzitě, by mělo být motivací k této deregulaci. Nehledě na ekonomické příležitosti pro lidi, kteří potřebují nějakou tu korunu navíc. Abych jmenoval: matky na mateřské, důchodci nebo studenti.

Máme na to být zemí, kde se pružně reaguje na novodobé trendy sdílené ekonomiky.

Máme na to být zemí, kde efektivně využíváme své zdroje.

Máme na to být zemí, kde si lidé mohou rozhodnout jak chtějí cestovat a rozhodují se podle nejlepší ceny.

Máme na to být svobodnou zemí.

Josef Novotný,
člen republikového výboru a odborný mluvčí pro dopravu

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31