Josef Novotný: Před mýtnou bránou, za mýtnou bránou, nikdo nesmí stát

Josef Novotný: Před mýtnou bránou, za mýtnou bránou, nikdo nesmí stát

Již velmi brzy vyprší smlouva mezi Českou republikou a společností Kapsch, která je provozovatelem mýtného systému. Jenže časová prodleva mezi výběrem potenciálního nového správce a zahájením provozu je příliš krátká. Je zcela možné, že na alternativní systém se nedokážeme dostat včas. Antimonopolní úřad k tomu řekne rád svoje.

Mýtné brány na českých dálnicích a rychlostních silnicích jsou infrastrukturou, která se váže k výběru mýtného. Jsou symbolem zmatků, které zavádění mýtného v ČR provázelo. Mýtné brány mají spíše více negativ než pozitiv:

  • Když je objedete, nic se nevybere.
  • Jsou „invazivním“ typem infrastruktury.
  • Existuje riziko podvodného jednání s „alobalem“ obalené palubní jednotky. Existují i další způsoby podvádění.
  • Musí existovat nutnost mobilní kontroly v podobě vozidel celní správy.
  • Podíl zpoplatněných úseků v ČR činní cca pouhých 2-3%.

Ministerstvo by při neprodlužování smlouvy nebo zpoždění hledalo alternativu v podobě vydávání vinět, které by si řidiči kamionu lepili podobně jako řidiči osobních vozidel.

Navrhuji následující:

  1. Nedoporučuji prodlužovat smlouvu s firmou Kapsch.
  2. Zavedení slovenského – německého systému výběru mýtného přes satelit. Pokud se nestihne s poskytovatelem této služby výběru přes GPS, jednal bych se slovenským ministerstvem dopravy, zdali by bylo možné napojit jejich systém na náš a kromě slovenských silnic zaměřovat i ty české.
  3. Smlouvy uzavírat opatrně, ke každé variantě mít zhotovenou kvalitní analýzu rizik. Smlouvy by měl být transparentně zveřejnitelné a dohledatelné. Smlouvy musí být ze strany českého státu vypověditelné. Cílem by nemělo vybírat nejlevnější nabídku, ale tu nejkvalitnější.
  4. Systém výběru mýtného by měl navazovat na Německo a Slovensko, kde se také vybírá přes satelit. Slovensko a Německo představuje pro naši dopravu klíčového partnera, a to jak pro import, tak export. Řidič kamionu by správně měl mít, co nejméně palubních jednotek v kabině.
  5. Zavést plovoucí časový tarif, přesně jak stojí v programu Svobodných. Dále doporučuji zavést tarifní pásmo pro pěti a více nápravové vozy – jim by byla poskytnuta výrazně nižší cena. Čím více náprav, tím méně se opotřebovává vozovka.
  6. Vyňal bych z mýtné povinnosti autobusy. Výsledkem by bylo nižší jízdné pro normální cestující.

Myslím si, že nejzajímavější by bylo mít trilaterální smlouvu mezi Německem a Slovenskem o výběru mýtného. Systém by pak bylo výrazně levnější spravovat, byl by pro dopravce jednodušším a doprava by byla ještě snazší, což by podpořilo rychlost přepravních služeb.

Existuje také alternativa mít tři různé typy výběru mýtného najednou. Pro Rakušany a Poláky, kteří projíždí naší zemí z jihu a severu ponechat mýtné brány (oni je také používají), pro dopravce směřující do Německa nebo Slovenska mít satelitní systém. Pro ty, kterým chybí palubní jednotky, mít možnost zakoupit si vinětu. Tím by se ČR stala unikátem, podobně jako Švýcarsko, které používá duální systém výběru mýtného.

Alternativ je více, ale je potřeba jednat rychle. Ministr Daniel Ťok hasí požáry na všech frontách, dělá přešlapy a jako spousta jeho předchůdců má ve skříních kostlivce, někdy i zombíky. Svobodní představují reálnou politickou alternativu, jak se problémům postavit tváří v tvář nejen v dopravní problematice.

Josef Novotný,
člen Svobodných

Autor je absolventem oboru Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na VŠE. Dlouhodobě se zabývá dopravní a logistickou problematikou v ČR a ve světě. Je členem Komise dopravy na Praze 12 za občany.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodni-31