Během 49. ročníku mezinárodního agrosalonu Země živitelka se opět ukázalo, že stav českého zemědělství je napříč politickým spektrem relativně výbušným tématem. Veletrh se ale nesl především v duchu toho, jak tuzemští zemědělci a potravináři reagují na výzvy, které souvisejí s životem ve 21. století.
Poměrně živě se tak diskutovalo nejen o inflaci a cenách potravin, ale také o nárocích, které na hlavy zemědělců dopadají z titulu plánu Evropské unie New Green Deal. Zazněla slova o důležitosti a nenahraditelné roli tradiční české zemědělské výroby, stejně jako upozornění, že absolutní zákaz spalovacích motorů může mít pro zemědělce katastrofální důsledky.
REGIONY PROTI ZÁKAZU SPALOVACÍCH MOTORŮ
Se svým petičním stánkem dorazili na největší tuzemský agrosalon i členové mimoparlamentní opoziční strany Svobodných. Ti momentálně shánějí podpisy pod svou petici proti zákazu aut se spalovacími motory na benzín a naftu, který by podle plánu Evropské unie New Green Deal měl i v České republice vstoupit v účinnost od roku 2035. Svobodní věří, že zemědělcům a všeobecně obyvatelům českého venkova může takový zákaz velmi zkomplikovat život. Pro některé podnikatele by dokonce mohl být likvidační. „Naší peticí plánujeme oslovit i český venkov, kde je dnes obtížné žít plnohodnotný život bez osobního automobilu. Reakce na Zemi živitelce potvrdila, že lidé v regionech jsou zásadně proti tomuto zákazu,“ komentuje zájem o petiční místo Libor Vondráček, předseda Svobodných.
E-TRAKTORY? TO JE PRÝ NEREÁLNÁ UTOPIE
„V době nedostatku lidí v zemědělství se kvůli unijním omezením nemůžeme od kombajnů vracet k srpům a kosám,“ dodává kriticky s tím, že odpor proti tomuto evropskému plánu narůstá i v jiných zemích EU. Připomíná například nizozemskou pro-agrární politickou stranu Hnutí zemědělců a občanů (BBB), která s programem založeným na opozici vůči New Green Dealu naprosto ovládla provinční volby na jaře letošního roku. Jedním z petentů, kteří se pod výzvu na agrosalonu podepsali, je i Jan Kadlec, který se živí jako provozovatel zemědělské techniky. Náplň jeho práce spočívá v tom, že s pomocí svých zaměstnanců a vlastní techniky obdělává pole klientům z řad zemědělců. „Jsem pro. Budu orat koňmi. Ty sice také nejsou klimaticky neutrální, ale zatím je nikdo nezakazuje. No, a až také upadnou v nemilost, budu jako ostatní kupovat potraviny v supermarketu,“ reaguje ironicky na myšlenku zákazu spalovacích motorů, ke které má řadu praktických výhrad.
Ty se týkají například současné ceny elektromobilů – specializovaná zemědělská technika typu traktorů nebo kombajnů je samozřejmě ještě dražší jak z hlediska pořizovací ceny, tak provozních nákladů. K zamyšlení je podle něj i životnost akumulátorů, které v nejlepším případě vydrží tak osm až deset let. Další výtky se vztahují k samotné profesi. „Momentálně máme spotřebu na mlátičce přes 500 litrů nafty za den. To znamená, že ekvivalentně budu nabíjet každé dvě hodiny. Sklizeň do zimy rozhodně nestihneme. Navíc, ve žních za příznivého počasí pracujeme třeba 16 hodin v kuse – to bude vedle kombajnu jezdit dobíjecí elektrocentrála na benzín či naftu, abych byl dost progresivisticky zelený?“ ptá se Kadlec.
zdroj: Deník