Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Svobodní navrhují zrušit Cermat. Přijímačky by opět zadávaly pouze školy

Po letošních jednotných příjímacích zkouškách na střední školy se opět začalo intenzivně diskutovat o tom, jestli je správně, že všichni, kdo chtějí po deváté třídě základní školy pokračovat ve studiu, musí procházet stejným sítem srovnávající jejich znalosti z češtiny a matematiky. Kritiku vyvolalo především to, že mnozí talentovaní žáci se nedostali na žádné střední školy ve svém regionu jen díky chybějícím kapacitám. V této souvislosti vyrukovali Svobodní s rezolutním požadavkem. Navrhují úplné zrušení CERMATu, který po celé zemi organizuje jednotné příjímací zkoušky. Budoucnost vidí v digitalizaci a posílení autonomie jednotlivých škol.

„CERMAT ročně stojí nás všechny čtvrt miliardy korun. Za tyto peníze každý rok tvoří maturitní a přijímací zkoušky a zařizuje jejich vyhodnocení. Maturitní a přijímací zkoušky však dlouhodobě nesplňují moderní standardy výuky ve 21. století. Nikam se neposouvají. Zatímco například Slovensko se posunulo k digitálním maturitám, v České republice stále opakujeme 10 a více let staré testy,“ vysvětlil Libor Vondráček důvody, proč Svobodní přišli s návrhem na úplné zrušení CERMATu. 

„CERMAT ročně stojí nás všechny čtvrt miliardy korun. Za tyto peníze každý rok tvoří maturitní a přijímací zkoušky a zařizuje jejich vyhodnocení. Maturitní a přijímací zkoušky však dlouhodobě nesplňují moderní standardy výuky ve 21. století. Nikam se neposouvají. Zatímco například Slovensko se posunulo k digitálním maturitám, v České republice stále opakujeme 10 a více let staré testy,“ vysvětlil Libor Vondráček důvody, proč Svobodní přišli s návrhem na úplné zrušení CERMATu.

Ušetřené peníze by pak chtěli investovat do škol. A byly by to opět pouze a jen školy, které by si vytvářely zadání pro přijímací, ale i maturitní zkoušky, pochopitelně dle ministerských rámcových osnov. 
„Škola nejlépe ví, jaké studenty přijímat a dle toho může sestavit optimální přijímací řízení bez zásahu státu. Navíc dnešní státní model nezohledňuje studentovu čtyřletou práci na škole a nařizuje jednotný způsob ukončení středoškolského vzdělávání. Jsme přesvědčeni o tom, že testy tvořené školami budou lépe reflektovat jejich zaměření a výuku,“ doplnil Libor Vondráček.