Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela

Praha chce, aby nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Zastupitel řekl, jak to je. A strhla se mela

Snahy ekologických aktivistů prosadit zavedení maximálně třicetikilometrové rychlosti de facto ve všech obydlených částech Prahy stále vyvolává vlnu emocí. Proto se není čemu divit, že o ostrou výměnu argumentů nebyla nouze ani ve chvíli, když pak u jednoho stolu zasedli předseda Svobodných Libor Vondráček a zastupitel Prahy 3 za Zelené Matěj Žaloudek.

„Ze studií zejména ze západní Evropy vyplývá, že třicítka je přirozenou rychlostí, která je dobrým kompromisem mezi tím, aby se dalo městem dobře projíždět a zároveň se doprava snoubila s dalšími funkcemi města,“ uvedl Matěj Žaloudek v úvodu diskusního pořadu Paralelně.cz s tím, že stěžejním principem by se mělo stát, že plošně bude v Praze povolena maximálně třicetikilometrová rychlost a pro lokality, kde to nedává význam, budou stanoveny výjimky. „Při třicetikilometrové rychlosti mohou auta jezdit blíž k sobě, není třeba tolik světelných křižovatek, může lépe fungovat přednost zprava nebo kruhové objezdy. A to může vést k menším zácpám, a tedy i situaci, kdy se nebudou zvyšovat emise,“ dodal zastupitel za Zelené Matěj Žaloudek.         

S takovým přístupem však nesouhlasí předseda Svobodných Libor Vondráček. „Přemýšlím, jestli bych vlastně neměl přijít s nápadem, že se v Praze bude jezdit sedmdesátkou, aby z toho nakonec vznikl ten rozumný kompromis a rychlost zůstala na současné padesátce,“ rýpl si v nadsázce a připomněl, že dříve byla v obcích povolená rychlost šedesát kilometrů v hodině, přitom po silnicích jezdila auta, která byla méně bezpečná. „Stejně tak ještě nedávno byly v Rakousku limity 100 km na okresních silnicích a 60 km v obcích,“ dodal Vondráček a upozornil na to, že právě při nízkých rychlostech produkují auta podstatně více zplodin do ovzduší.

„Soustředil bych se naopak na výstavbu obchvatů tak, aby se auta mohla vyhýbat přeplným městům,“ připojil návrh jiného přístupu k řešení přetížené dopravy předseda Svobodných, který požadavky ekologických aktivistů dal do souvislosti ještě s dalšími dopady. „Když něco násilně změníme, tak to často vyvolá i řadu negativních dopadů. Plošnou třicítkou bychom určitě zvýšili tlak na to, že lidé budou chtít bydlet přímo v Praze, protože budou vědět, že doprava přes Prahu bude díky třicítce velmi zdlouhavá,“ je přesvědčený Vondráček.

V další diskusi se pak zastupitel za Zelené Matěj Žaloudek bránil tvrzení, že se ekologové svými požadavky snaží převychovávat veřejnost. „Je to rozhodování o tom, kam dát více peněz, jestli do pěší nebo automobilové dopravy nebo do výsadby stromořadí. Je to legitimní debata. Strategické dokumenty Prahy mluví o tom, že se mají městské peníze utrácet tak, aby v Praze spíše přibývalo lidí, kteří používají MHD, pěší a cyklistickou dopravu a nepřibývalo lidí, kteří používají auto. Cílem dnešních metropolí je, aby potřeba vlastnit auto nebyla podmínkou spokojeného života. Aby auto nebylo nutností,“ uvedl v diskusním pořadu Žaloudek, který sám přiznal, že auto nemá a že chápe statisíce lidí, kteří by rádi po Praze jezdili na kole, ale mají obavy.

Nad něčím takovým však Vondráček jen nevěřícně kroutil hlavou. „Rozhodovat o tom, na co utratíme peníze z městského rozpočtu, není o převychovávání, ale plošně zavést třicítku je snahou lidi převychovat. Stejně jako zákaz aut se spalovacím motorem je převychovávání lidí,“ řekl Vondráček, podle kterého vše jasně dokazuje, že hlavním cílem těchto snah je to, aby lidé přestali jezdit auty. „Část lidí, kteří demonstrují, mají hlavní motivaci znepříjemnit život motoristům tak, aby přestali používat auta, aby se ho vzdali ve prospěch vlastnictví bytu. Paradoxně pak ti stejní lidé chodí demonstrovat proti tomu, že jsou v Praze drahé byty,“ dodal Vondráček.

„Ve chvíli, kdy ve jménu něčeho, o čem jsme naivně přesvědčeni, budeme vynakládat obrovské finanční prostředky, abychom měnili přirozený vývoj, docílíme jediného. Zadlužíme budoucí generace a třeba jim i dokonce některé technologie sebereme. A také jim sebereme možnost, aby o své budoucnosti rozhodovali sami,“ dodal Vondráček s tím, že je důležité, abychom nikdy nestavili proti sobě ekologii a ekonomii.

Zdroj: Parlamentní listy

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31