Svobodný obchod nejvíce pomáhá těm nejchudším a na druhou stranu právě na ty nejchudší nejtíživěji dopadají státní regulace.
Obilné zákony v první polovině 19. století „chránily“ Británii před hojností laciné pšenice, která byla potřeba pro výrobu chleba. Vlastníci pozemků si prolobbovali zákon, jehož účelem bylo stabilizovat vysoké ceny obilí. V důsledku toho citelně zdražil chleba, základní potrava dělníků. Pracujícím takto poklesly jejich reálné mzdy. V důsledku toho se snížila spotřeba průmyslového zboží.. (více: Cobden a Liga proti obilným zákonům, http://bastiat.cz)
Naprostá nekompetentnost eurosocialistů se ukazuje například v tom, jak opakují staré chyby protekcionistů z 19. století.
Svaz evropských socialistických republik (EU) své obyvatele „chrání“ před hojností nejrůznějších druhů zboží z dovozu z okolního světa. EU pomocí cel a především pomocí uvalování regulací i na své okolí protekcionisticky staví bariéry mezinárodnímu obchodu.
EU nevynalezla svobodný obchod. EU brání svobodnému obchodu.
Uvažuje se o hrozbě vzniku protekcionismu a stavění obchodních bariér mezi jednotlivými evropskými státy po rozpadu EU. To se ale děje už teď uvnitř EU. V rámci „vnitřního“ (nikoliv svobodného) trhu se vlády v Německu a Francii prostřednictvím byrokratických bariér a cenových regulací snaží házet klacky pod nohy konkurenci ze států střední a východní Evropy. Konkrétně se jedná o stavění bariér autodopravcům. Francouzští a němečtí etatisté tak „chrání“ francouzské a německé firmy a občany před tím, aby ušetřili na autodopravě.
Nechcete protekcionismus a stavění bariér mezinárodnímu obchodu? Nevolte si do své vlády protekcionisty. Pokud některá vláda po rozpadu EU začne provádět protekcionistickou politiku, uškodí především svým občanům.
„..projekt Evropské unie je de facto projektem socialistickým.“ – Kateřina Konečná (KSČM)
Svobodný trh znamená kapitalismus a to eurosocialisté nemají rádi, proto budují „vnitřní“ trh plný regulací. V socialistickém vnitřním trhu uplatňují jednotnou plošnou regulaci a unifikaci a svou posedlost regulacemi předvádějí i na takových zbytečných absurditách, jako je zakazování žárovek nebo zakazování názvu pomazánkové máslo.
Jindřich Pilc místopředseda krajského sdružení Svobodných v Ústeckém kraji
Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.
Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.
Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.
Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.
Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.
Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.
Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.