Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Už to prasklo! E-paliva byl jen chyták na ministry. Zvedne Kupka hozenou rukavici?

Už to prasklo! E-paliva byl jen chyták na ministry. Zvedne Kupka hozenou rukavici?

Mezi motoristy i zástupci automobilového průmyslu to začíná pořádně vřít. Na veřejnost se totiž dostal doposud utajovaný materiál, který měl stanovit kritéria pro tzv. e-paliva. Tedy „nová“ syntetická paliva, jejichž příslibem se podařilo bruselským úředníkům letos na jaře umlčit protesty Německa, ale také např. České republiky proti záměru zakázat od roku 2035 prodej aut na spalovací motory. Jejich záchranou měla být právě výjimka pro e-paliva. Jenže, jak teď vyplavalo na povrch, unijním byrokratům se podařil doslova husarský kousek. Klimatická kritéria pro e-paliva mají být natolik přísná, že je vlastně nebude schopný nikdo vyrobit.

Brusel tak zřejmě dosáhne svého. Protože nová syntetická paliva nebudou schopna naplňovat velmi přísná kritéria uhlíkové neutrality, autům se spalovacími motory již za 12 let zazvoní umíráček. „Evropská unie bude požadovat, aby auta na syntetická paliva, takzvaná e-paliva, byla stoprocentně uhlíkově neutrální, pokud se budou prodávat i po roce 2035,“ uvádí se v návrhu právního předpisu, který má k dispozici agentura Reuters. Podle připravovaného materiálu se budou e-paliva považovat za uhlíkově neutrální, pokud se při jejich výrobě používají zachycené emise CO2 , které vyrovnávají emise CO2 uvolněné při spalování paliva v motoru. Jak však nezávisle na sobě upozornila řada odborníků, takové požadavky není možné reálně splnit.

Přitom již na jaře letošního roku evropští ministři dopravy odsouhlasili konec spalovacích motorů po roce 2035. Proti původnímu návrhu však schválená norma má v sobě zakotvenu výjimku povolující spalovací motor právě pro syntetická paliva. Ta si jako vhodnou alternativu přitom pochvaloval také český ministr dopravy Martin Kupka: „Kromě elektromobility a vodíku vidíme potenciál i ve vývoji syntetických paliv pro spalovací motory, která mohou hrát důležitou roli při snižování emisí v letecké, námořní i lodní dopravě a také v oblasti těžké nákladní dopravy a specializovaných vozidel, jako jsou například vozy IZS, kde bateriová elektromobilita stále ještě naráží na své technologické limity. Syntetická paliva mohou vdechnout druhý život mnoha dopravním prostředkům se spalovacími motory,“ uvedl začátkem září ministr dopravy Martin Kupka, který zároveň připomněl, že právě díky aktivitě České republiky a Německa se podařilo letos na jaře prosadit na evropské úrovni právně závaznou výjimku pro vozy se spalovacími motory na syntetická paliva. „Ty bude možné nabízet po roce 2035, kdy vstoupí v platnost unijní zákaz prodeje nových osobních automobilů se spalovacími motory,“ dodal ministr.

Jenže, jak se teď ukazuje, do této „úřednické pasti“ se nechal chytit také český ministr dopravy, který právě za příliš servilní přístup k unijnímu tažení proti autům se spalovacími motory čelí ostré kritice především od Svobodných. Jejich předseda Libor Vondráček společně s někdejším prezidentským kandidátem Karlem Divišem jej dokonce již opakovaně vyzvali k rezignaci.

„Je zřejmé, že obelhat se nechal i český ministr dopravy Martin Kupka. To je jeden z důvodů, proč ho opakovaně vyzýváme k rezignaci. Syntetická paliva nejsou technologicky a cenově reálnou možností a zákaz aut na benzín a naftu bude znamenat i konec spalovacích motorů. Nic na tom nezmění fakt, že naše vláda v čele s Martinem Kupkou šířila fakenews o tom, že syntetická paliva jsou obrovskou výhrou pro české řidiče,“ uvedl Libor Vondráček, předseda Svobodných. Ten zároveň vyzval ministra Kupku k veřejné diskusi na toto téma před televizními kamerami. Této názorové konfrontaci se však ministr podle Vondráčka z nepochopitelných důvodů stále vyhýbá.

Přitom Svobodní již dlouhé měsíce sbírají podpisy pod petici, která má právě zachránit prodej aut na benzín a naftu i po roce 2035. Do dnešních dnů se pod petici podepsalo na 30 tisíc respondentů. „Vzkaz občanů České republiky je jasný. Žádné bruselské zákazy aut se spalovacími motory se nepřejí,“ dodal Vondráček.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Tiskový mluvčí

Tiskový mluvčí

Novinky

Nejnovější video

Politická rozprava: Pavel Strunz o účelovém používání předběžné opatrnosti

Proslov z Republikového sněmu, 11. 11. 2023.

PŘEPIS PROJEVU

Vážení spolustraníci, vážené spolustranice, milí hosté a samozřejmě, milé hostesky,

pohovořím o předběžné opatrnosti.

Jsem-li předběžně opatrný, nedopustím masovou imigraci ze zemí s jinými kulturními vzorci. Protože vím, že se mi to může vymstít v časovém horizontu jedné generace. Jsem-li předběžně opatrný, nezanedbávám armádu, časová konstanta vybudování armády je deset let, geopolitická situace se však může změnit za kratší dobu. Ještě v roce 2009 v Praze podepisovali Obama a Medvěděv redukci jaderných zbraní, necelých pět let poté Rusko anektovalo Krym. Jsem-li předběžně opatrný, nezakážu si zákonem dva ze tří stabilních zdrojů energie, uhlí a jadernou energetiku, což se vbrzku projeví na energetické bezpečnosti.

Po těchto příkladech oprávněné předběžné opatrnosti považte, co se děje u našich, stále ještě bohatých, sousedů v Německu. V několika politikách, migrace, armáda, jaderná energetika, Německo aplikovalo předběžnou neopatrnost. To má své důsledky. Slabou armádu v turbulentních časech, kriminalita roste, imigranti se zhusta neztotožňují s německým státem, vysoké ceny energií vyhání firmy z Německa, konkurenceschopnost upadá. Proto je těžko pochopitelné, že takto předběžně neopatrné Německo naopak bylo a je předběžně přeopatrnělé stran globálního oteplování, které hypoteticky může mít důsledky až za několik generací. Tedy dlouho po dokonaných důsledcích masové imigrace, zanedbávání armády, odklonu od jádra a uhlí. Německo převzalo paniku Grety Thunberg a stalo se motorem doktríny Green Deal.

Protože se Německo osvědčilo v několika ohledech jako odstrašující příklad, neměla by se Česká republika u něj inspirovat bez mimořádné obezřetnosti. Bohužel je však z některých prohlášení zřejmé, že česká vláda se na toto Německo hodlá čím dál víc orientovat. Hodlá například opakovat některé jeho energetické chyby. Odstoupení od uhlí, masovou podporu obnovitelných zdrojů, ale i zákaz spalovacích motorů. Ministr průmyslu potvrzuje cíl ukončit spalování uhlí do roku 2033, zároveň Petr Fiala protlačuje nestabilní a obtížně regulovatelné obnovitelné zdroje energie bez vyřešení ukládání přebytků.

To si vyžádá paradoxní doplnění energetiky o zdroje spalující zahraniční fosilní palivo, zemní plyn, tedy nyní LNG, i z nestabilního Blízkého Východu, ale i oklikou z Ruska, za vyšší sazby než dříve, samozřejmě. Pokud se tak stane, bude to za cenu ztráty konkurenceschopnosti, za cenu, že se staneme hlubokým dovozcem elektřiny, což též nepřispěje k energetické bezpečnosti. Bude to za cenu obrovských regulací připomínajících socialistické plánované hospodářství, tzn. neférové podmínky a naprosté pokřivení trhu.

Naše vláda přestává být předběžně obezřetná v krátko a střednědobém horizontu.  Používá pouze Green Deal, a přitom se tak děje za situace, kdy větší světoví producenti skleníkových plynů, než je Evropská unie, si konkurenceschopnost takovouto doktrínou nepodkopávají.

Zároveň o správnosti premis antropogenního globálního oteplování pochybují i významní vědci, jedním z nich je kvantový fyzik John Clauser, nositel Nobelovy ceny za fyziku roku 2022. Ten letos podepsal petici proti klimatickému alarmismu. Kolega Clauser říká: „Populární narativ o změně klimatu odráží nebezpečné zkorumpování vědy. Chybná klimatická věda metastázovala do masivní šokové novinářské pseudovědy. Žádná skutečná klimatická krize neexistuje, existuje však krize energetická.“ Takové prohlášení chce odvahu. Nepapouškovat mantry jako dekarbonizace či klimaticky neutrální společnost může dnes vědcovi přinést nepříjemnosti. Pravděpodobnost financování jeho výzkumu se rapidně sníží. To je to zkorumpování vědy, o kterém hovoří Clauser.

Vážení, všiml jsem si nedávno zvláštní symbiózy. Zatímco Čína začíná lovit mozky na Západě, některé mozky na Západě vymýšlejí, jak jí lov usnadnit. Greta Thunberg a její řídící mozky v Evropské unii v zásadě vyhrály. A já doufám, že jenom bitvu, nikoli však válku.

Čekají nás eurovolby. Obdobně jako loni na sněmu, upozorňuji i letos předběžně opatrnicky naše budoucí europoslance, aby se naočkovali proti bruselóze. Ta, jak známo, způsobuje politickou sterilitu u velkých zvířat. Sami sobě položte otázku: co udělala EU za dvacet let našeho členství dobře? Myslím, že těch pozitivních počinů je velmi málo. Naši naočkovaní europoslanci se mohou pokusit to změnit. Konkrétně v energetice mohou prosazovat následující. Postavit se proti zákazu spalovacích motorů samozřejmě, prosazovat jadernou energetiku, bránit nesmyslným regulacím v rámci Green Dealu, neodstupovat od Energetické charty chránící investice do energetiky. Dle zdravého rozumu budou jistě konat i v jiných oblastech a já věřím, že z žádného našeho europoslance se nestane politický EUnuch. Děkuji za pozornost.

Oblíbené štítky

Tiskový mluvčí

Tiskový mluvčí

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31