Svobodní navrhují zrušit Cermat. Přijímačky by opět zadávaly pouze školy

Svobodní navrhují zrušit Cermat. Přijímačky by opět zadávaly pouze školy

Po letošních jednotných příjímacích zkouškách na střední školy se opět začalo intenzivně diskutovat o tom, jestli je správně, že všichni, kdo chtějí po deváté třídě základní školy pokračovat ve studiu, musí procházet stejným sítem srovnávající jejich znalosti z češtiny a matematiky. Kritiku vyvolalo především to, že mnozí talentovaní žáci se nedostali na žádné střední školy ve svém regionu jen díky chybějícím kapacitám. V této souvislosti vyrukovali Svobodní s rezolutním požadavkem. Navrhují úplné zrušení CERMATu, který po celé zemi organizuje jednotné příjímací zkoušky. Budoucnost vidí v digitalizaci a posílení autonomie jednotlivých škol.

„CERMAT ročně stojí nás všechny čtvrt miliardy korun. Za tyto peníze každý rok tvoří maturitní a přijímací zkoušky a zařizuje jejich vyhodnocení. Maturitní a přijímací zkoušky však dlouhodobě nesplňují moderní standardy výuky ve 21. století. Nikam se neposouvají. Zatímco například Slovensko se posunulo k digitálním maturitám, v České republice stále opakujeme 10 a více let staré testy,“ vysvětlil Libor Vondráček důvody, proč Svobodní přišli s návrhem na úplné zrušení CERMATu. 

„CERMAT ročně stojí nás všechny čtvrt miliardy korun. Za tyto peníze každý rok tvoří maturitní a přijímací zkoušky a zařizuje jejich vyhodnocení. Maturitní a přijímací zkoušky však dlouhodobě nesplňují moderní standardy výuky ve 21. století. Nikam se neposouvají. Zatímco například Slovensko se posunulo k digitálním maturitám, v České republice stále opakujeme 10 a více let staré testy,“ vysvětlil Libor Vondráček důvody, proč Svobodní přišli s návrhem na úplné zrušení CERMATu.

Ušetřené peníze by pak chtěli investovat do škol. A byly by to opět pouze a jen školy, které by si vytvářely zadání pro přijímací, ale i maturitní zkoušky, pochopitelně dle ministerských rámcových osnov. 
„Škola nejlépe ví, jaké studenty přijímat a dle toho může sestavit optimální přijímací řízení bez zásahu státu. Navíc dnešní státní model nezohledňuje studentovu čtyřletou práci na škole a nařizuje jednotný způsob ukončení středoškolského vzdělávání. Jsme přesvědčeni o tom, že testy tvořené školami budou lépe reflektovat jejich zaměření a výuku,“ doplnil Libor Vondráček.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31