Šoška: Pověst o břeclavském obchvatu

Šoška: Pověst o břeclavském obchvatu

Vedení města dlouhodobě bojuje s kolonami, ale bájný obchvat se stále nestaví. Přitom jeho trasu, začleněnou do územního plánu, schválilo zastupitelstvo už v roce 1997. Od té doby se vyskytla řada problémů. Podívejme se na nejzásadnější z nich.

Velkým problémem bylo vyhlášení Naturového území EVL, Soutok-Podluží v roce 2005, jelikož právě toto území zasahuje i do trasy plánovaného obchvatu. Situaci nepomohlo ani nařízení vlády o čtyřproudovém uspořádání obchvatu namísto dvouproudového, který byl předmětem územního plánu města. „Naštěstí“ toto nařízení bylo po dvou letech opět změněno. V roce 2010 vláda upravila předchozí nařízení na čtyřproudové uspořádání zpět na původní dvouproudové. Situace zapříčinila dvouroční blokaci přípravy stavby.

Dalším problémem byla blokace financování z ministerstva dopravy, a to kvůli rozhodnutí tehdejšího ministra Víta Bárty. Ten svým rozhodnutím zablokoval a o několik let zdržet stavby vícera regionálně důležitých projektů. Přípravu stavby v roce 2013 obnovilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), zároveň začalo zpracovávat projekt kompenzačních opatření. Po dvou letech mohly být konečně zahájeny výkupy pozemků. Ve stejném roce Krajský úřad JMK vydal rozhodnutí, kterým ŘSD uložil kompenzační opatření, které později potvrdilo i ministerstvo životního prostředí. Následně byly podány dvě žaloby od nově vzniklých spolků. Tyto žaloby nebyly dodnes vyřešeny, nicméně věcně nezasahují do realizace obchvatu.

Ukončení příprav stavby přišlo v roce 2017, kdy byla pozastavena realizace rozhodnutím krajského soudu. Ten nařídil projednání vlivu stavby na životní prostředí. Zelenou obchvat dostal znovu verdiktem Nejvyššího správního soudu. Ten na začátku tohoto roku rozhodl, že se nemusí projednávat zmíněný vliv stavby na životní prostředí.

Nikdo neví, kdy stavba obchvatu opravdu začne. Radnice se na to nemůže spoléhat. Dávno měla učinit kroky, které by vedly k lepší dopravní situaci města.

K tématu dopravy ve městě se často vyjadřuje „Břeclavská zácpa“. Jedná se o občanskou iniciativu, která si klade za cíl upozornit na palčivé problémy městské dopravy a s tím související problematiku. Osobně jsem se setkal s členy této iniciativy a získali si moji podporu. Navrhují rozumná řešení dopravy, která mají smysl.

Jejich plán vnitřní dopravy města stojí na třech pilířích:

  1. přestavba kruhového objezdu u Tesca,
  2. výměna semaforů ve městě,
  3. přestavba třídy 1. Máje.

Problémy s dopravou enormně komplikují život všem Břeclavákům. Jsem velmi rád za aktivitu spolku Břeclavská zácpa a za jejich návrhy řešení. Ale je jasné, že bez obchvatu to nepůjde. Naštěstí už to vypadá, že by mu nemělo nic stát v cestě. Stačí, když se do zastupitelstva dostane pár aktivních politiků, kteří tomu půjdou naproti. Snad budeme mít u letošních voleb šťastnější ruku…

Marek Šoška,
místopředseda Svobodných v Jihomoravském kraji

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem Svobodných, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31