Marvan: Kamery pomáhají městské pokladně, nikoli bezpečnému provozu

Marvan: Kamery pomáhají městské pokladně, nikoli bezpečnému provozu

Česká televize zveřejnila na svých stránkách článek „Nový metr na řidiče: Speciální aplikace umožňuje měřit rychlost i průmyslovou kamerou.“ Jsem rád, že Česká televize problematiku měření rychlosti vidí stejně jako já a místo „řidiče“ nepoužila oblíbený novinářský termín „pirát.“

Dokonce se ani v celém článku nedočteme nic o vlivu měření rychlosti na bezpečnost a plynulost provozu. Rychlostní limity totiž žádný pozitivní vliv na bezpečnost provozu nemají. Rychlost pochopitelně je jedním z faktorů, který řidič musí brát v potaz během řízení. Dalšími faktory jsou schopnosti a zdravotní stav samotného řidiče, stav vozovky, počasí, ostatní účastníci provozu, viditelnost a mnoho dalších faktorů. Řízení vozidla je komplexní proces a nelze arbitrárně určit rychlost, která je pro všechny případy bezpečná.

Dle oficiálních statistik došlo na území Brna v období od 1. 1. 2007 do 8. 4. 2018 k celkem 34 542 nehodám, při nichž bylo 7 399 s nějakými následky na zdraví, z toho zemřelo 128 lidí, 979 utrpělo těžké zranění a 7 879 utrpělo lehké zranění.

Autoři článku tvrdí, že se v Brně roky mluví o zavedení úsekového měření, které stále není. S řešením přišel odborník z Vysokého učení technického, který vymyslel „aplikaci, která dokáže spočítat rychlost auta ze záznamu běžné průmyslové kamery.“

Pokud se podíváme blíže na celkový přehled nehod v silničním provozu na území města Brna, zjistíme, že pouze v 15 případech z 34 542 nehod bylo příčinou překročení předepsané rychlosti stanovené pravidly. Při těchto nehodách byly usmrceny 4 osoby, 4 byly těžce zraněné a 6 jich bylo lehce zraněných. Roky se tedy mluví o systému, který sníží 39. nejčastější příčinu nehod, která dělá 0,04% z celkového počtu nehod. Pro ilustraci si neodpustím koláčový graf.

Vypadá to, že vynález z VUT může pomoci akorát městské pokladně, až se budou ve velkém vybírat pokuty za překročení nejvyšší povolené rychlosti, kterým se někdy lidově říká „daň z tachometru.“ Doufám, že se v Brně bude ještě dlouho pouze debatovat o zavedení úsekového měření, protože nejčastějšími příčinami nehod jsou nevěnování se plně řízení vozidla (15 835 nehod) a nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem (3 238 nehod). Mám pochybnosti, že tuto situaci zlepší hypnotizování tachometru ze strachu z pokut.

Filip Marvan,
místopředseda Svobodných v Jihomoravském kraji

Články vyjadřují pouze osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31