Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

Zálom: O právu na sebeurčení

Zálom: O právu na sebeurčení

V souvislosti s konfliktem na Ukrajině se dostal na přetřes koncept práva národů na sebeurčení. Odkazují se na něj velmi často ti, kteří se spíše kloní k názoru, že viníkem války je Ukrajina (a Západ), zatímco Rusko do značné míry reaguje a brání svoje zájmy – a především se zastává separatistů v Doněcké a Luhanské oblasti. Ti měli podle jejich mínění plné právo odtrhnout se od Ukrajiny a požadovat samostatnost a podporu Ruska.

Za účelem naplnění jejich práv byly podepsány Minské dohody, které Ukrajině ukládaly samostatnost nově vzniklých republik, potvrzenou navíc referendy, respektovat. To se však nedělo. Hranice stvrzené Minskými dohodami byly prý ze strany Ukrajiny neustále narušovány, a to dokonce za tichého souhlasu a asistence protiruského Západu. Bezpečnost obyvatelstva hlásící se k ruské národnosti byla ohrožena. Rusku tedy nezbylo než zasáhnout a hájit práva nově vzniklých republik na základě své vlastní legislativy, která mu ukládá chránit bezpečnost ruské menšiny kdekoliv ve světě.

Tak nějak se snaží obhájci a zastánci ruské zahraniční politiky, jíž je současná válka pokračováním, stavět svoji argumentaci. Právo národů na sebeurčení je velmi silný argument, alespoň zdánlivě. Kdo by jej chtěl zpochybňovat? Koneckonců, na tomto principu je založena i naše vlastní samostatnost a vznik Československa v roce 1918. Je tedy narozdíl od nejrůznějších překroucených povídaček o virových laboratořích nutné tento argument podrobně rozebrat.

Koncept práva na sebeurčení by měl alespoň v teorii zajistit, aby se každý národ, který je součástí většího státního celku, mohl osamostatnit a suverénně definovat svoji státnost i své vlastní „veřejné věci“, na nichž lze dále postavit státní strukturu, tedy politiku vnitřní i vnější a k tomu potřebný státní aparát. Nutně předpokládá existenci politického národa, tedy pojmu, jenž je postaven na společně vnímaných a do zásadní míry sdílených hodnotách, historii, jazyku atd. přičemž tyto hodnoty chtějí lidé uchovat a dále rozvíjet.

Národ je velmi důležitý pojem. Je to abstrakce, nikoliv samostatně existující a jednající entita. Nelze definovat pojem národ a nebrat přitom v úvahu pojem jednotlivec. Pokud tedy chceme nějakým způsobem uchopit a definovat národní cíle, hodnoty a nakonec i práva, musíme nutně vycházet z cílů, hodnot a práv jednotlivce. Nemůže existovat nic jako národní práva, která by nevycházela z práv jednotlivce nebo by s nimi byla dokonce v příkrém rozporu. Nacionalistické provolání „nic než národ“ je vyjádřením takového rozporu. Je to pokus uchopit pojem národa jeho samostatnou entitu, která má své vlastní cíle, nadřazené jednotlivcům. To je však kolektivistický přístup, jenž nutně vede k pošlapání reálně existujících práv jednotlivce. Pokud voláme „nic než národ“, jednotlivec je pro nás nic. Nastane-li konflikt mezi kolektivisticky uchopeným právem národa a právem jednotlivce, kolektivista dá vždy přednost národu. Ten je totiž vyjádřením dokonalosti, božské podstaty, platónského světa forem, jehož my všichni jsme pouhým nepodstatným, nedokonalým a pokrouceným odrazem. Naše cíle a tužby jsou přízemní, zlé, obrácené k pomíjivé materiální podstatě, zatímco cíle národa jsou čisté, dokonalé a věčné.

Následky pro praktickou politiku a život ve společnosti jsou zřejmé. Pošlapávání svobody, socialismus, ekonomický rozvrat, diktatura nebo totalita, války a koncentrační tábory… Efekt individualistického pojetí práv je opačný. Svobodná společnost, kapitalismus bez přívlastků, ekonomický i technologický rozkvět, mír.

Jak vymezujeme práva jednotlivce? Protože člověk je bytostí nadanou rozumovou schopností a svobodnou vůlí, musí mu být umožněno volně jednat Člověk je schopen prostřednictvím svého rozumu a automaticky platného smyslového vnímání s určitostí poznávat realitu kolem sebe a docházet ke správným závěrům, včetně morálních otázek. Rozum je jeho jediným prostředkem přežití, narozdíl od zvířat, které přežívají na bázi hrubé síly. Omezovat svobodu lidské bytosti znamená útočit na samotnou její metafyzickou podstatu. Protože svobodu lze pošlapat pouze za použití hrubého násilí, je to vlastně pokus, jak založit mezilidské vztahy na principu, jenž je vlastní zvířatům a ne lidem. Je to popření všeho, čím člověk je.

Člověk má právo na život – to získává automaticky tím, že se rozhodne žít. Aby mohl žít, musí jednat dle závěrů svého rozumu. Z toho plyne právo na svobodu. A závěry svého rozumu musí být schopen použít tak, aby se zajistil materiálně – potřebuje jíst, pít, někde bydlet, vydělávat peníze… Z toho plyne právo na majetek. Z těchto tří práv vyplývá vše ostatní, celá politika. Všechny politické principy v praxi. Jestliže se pokusíme praktickou politiku postavit na něčem jiném, dejme tomu na nějakém kolektivistickém konceptu reálné existence společenské třídy nebo národa nebo jestliže se s pojmem národ budeme pokoušet nakládat jako s abstrakcí vnášející se někde ve vzduchoprázdnu, dostaneme se nutně s právy jednotlivce, tedy s právem na život, svobodu a majetek do konfliktu. Následky bývají zlé a z nedávných dějin máme bezpočet varovných příkladů.

Z toho nevyhnutelně plyne, že jakákoliv definice práv národa musí být založena na rozpoznaném faktu o existenci práv jednotlivce. Každá abstrakce musí tento princip respektovat a odrážet jej. V opačném případě je to překroucení pojmu právo a vyjádření kolektivistické libovůle, nikoliv práva.

Představme si nyní hypotetický příklad. Popusťme uzdu fantazii. Z jisté totalitní země, nazvěme ji třeba Kuba, uteče matka s dítětem a zamíří do nesrovnatelně svobodnější země, kterou si nazvěme třeba Amerikou. Během plavby na vratkém člunu přes bouřlivé moře se však matka utopí, zatímco dítě je zachráněno a předáno do rukou příbuzných, kteří již nějakou dobu v Americe žijí. Otec, který zůstal na Kubě se však začne domáhat svých „otcovských práv“ a požaduje, aby se dítě vrátilo za ním, jinak řečeno, aby jej příbuzní matky vydali. Do věci se zapojí kubánské úřady, které začnou vyvíjet mezinárodní tlak na Ameriku a argumentují právem otce starat se o své dítě i právem dítěte na styk s otcem. Americká vláda nakonec ustoupí, za asistence policejních jednotek s nabitými samopaly dítě jeho příbuzným odejme a deportuje jej na své vlastní náklady k otci na Kubu. Do „komunistického ráje“. Práva otce tím byla naplněna.

Skutečně?

Jestliže je stát diktaturou nebo totalitou, nemohou jeho vládní ani jiní političtí přestavitelé mluvit o žádných právech, vybrat si nebo vyfabulovat jakékoliv právo, a to pak použít jako argument proti jinému státu, natožpak proti státu nesrovnatelně svobodnějšímu. Právo otce vychovávat své dítě má smysl pouze tehdy, je-li odvozeno z přirozených práv jednotlivce a nesmí s nimi jakkoliv kolidovat. Pokud tedy stát neuznává přirozená práva, nelze odvozovat žádná práva. Na základě práva na život, svobodu a majetek lze správně odvodit nejrůznější občanská práva, která vyjadřují vztah státu a úřadů vůči jednotlivci. Lze definovat ekonomická práva – například právo na práci je vždy jen aplikací přirozeného práva na svobodu a majetek. Bez racionálního základu je to však jen konstrukce, která horko těžko drží pohromadě, a to pouze tehdy, je-li postavena na základu kolektivismu, subjektivismu nebo směsi obojeho.

Dítě z výše uvedeného příkladu je obětí. Jeho práva byla pošlapána – bylo mu znemožněno žít ve víceméně svobodné zemi. Jeho život byl obětován ve jménu iracionálně definovaných práv. Kdo žije v diktatuře či totalitě, a je tam navíc spokojen, nemůže pro sebe žádat žádná práva, natož požadovat po státním aparátu, aby mu je pomohl hájit.

Porovnejme státy, jako je Kuba a Amerika. Nebo třeba nacistické Německo a masarykovské Československo. Nebo Rusko a Ukrajinu. Žádný z těchto příkladů není a nebyl ideálem svobody jednotlivce a správně rozpoznaných práv. V každé z těchto dvojit však dokážeme určit zemi, která je naprostou negací práv, a takovou, která alespoň nabízí určitou šanci a ideálu se nějakým způsobem přibližuje. Nerespektuje jej zcela, avšak ani jej výslovně nepopírá.

Kuba je totalitní zemí. Spojené státy americké jsou oproti tomu stále relativně svobodné a v historii se ideálu přiblížily téměř na dosah. Otec Eliana Gonzalese, tak zní totiž jméno dítěte, kolem kterého se před dvaadvaceti lety rozpoutala mezinárodně-právní a diplomatická bitva, neměl sebemenší právo požadovat vydání svého syna na Kubu, protože v rámci kubánského režimu nedává pojem právo žádný smysl. Vše je postaveno jen na libovůli kubánské vlády – a od amerických úřadů bylo obrovskou chybou, že něco jako „kubánská práva“ uznaly.

Jak je to s nacistickým Německem a Československem? Sudetští Němci tehdy volali „heim ins Reich,“ a toužili se stát součástí hitlerovské říše. Nemůže být pochyb o tom, že nacistické Německo bylo naprosto nelidskou totalitou. Neexistuje žádný způsob, jak na tamním režimu najít cokoliv pozitivního a něco, co by jej mohlo jakkoliv rehabilitovat. Lze jej myšlenkově a historicky pochopit ale nikoliv omluvit. Československo bylo naproti tomu ostrůvkem svobody a také ostrůvkem demokracie ve střední Evropě. Teď, když víme, že jakékoliv právo národa musí vyplývat (být odvozeno) z práv jednotlivce, jakým způsobem lze obhájit touhu sudetských Němců připojit se k nelidské a barbarské totalitě, která v každý okamžik popírá jakékoliv racionální pojetí konceptu právo? Lze mít právo na otroctví? Člověk má svobodnou vůli a může se tedy chovat iracionálně, rozhodne-li se nepřemýšlet. Může usilovat o otroctví. Může negovat svoje vlastní práva – ačkoliv je to rozpor, protože tím neguje celý svůj vlastní život nejen v biologickém smyslu, ale popírá i to, že je lidskou bytostí. Má svobodnou vůli, může to udělat. Může si zvolit nemyslet. Ale ani na chvíli nelze připustit, že je možné obhájit právo na takové jednání.

Československo uznávalo práva sudetských Němců coby občanů československé republiky. Oni se těchto práv chtěli vzdát. I kdyby celý spor o údajná práva Sudeťáků neskončil Mnichovským diktátem pod hrozbou války a na území Sudet by byl uspořádán demokratický plebiscit, jehož výsledek by byl uznán jak světovými mocnostmi, tak československou vládou, na věci to nic nemění: neexistuje způsob, jak obhájit záměr sudetských Němců přimknout se k nacistickému Německu na základě práva národů na sebeurčení.

Co když je ale mezinárodní politický systém postaven na tom, že lidé se smějí chovat iracionálně. Co když je postaven na uznání iracionality jako relevantním rámci lidského jednání? Co když je koncept práva národů na sebeurčení definován jako subjektivní právo vyplývající z iluzorní „vůle kolektivu“? Pak je takový koncept v praxi nepoužitelný, resp. bude použit špatně a jeho vyústěním jsou takové tragédie, jakou byla například Mnichovská dohoda. Tu a tam, náhodou, lze na základě chybně vytvořeného a v praxi nepoužitelného pojmu obhájit osamostatnění národa, který si skutečně přeje svobodu a touží se vymanit z područí absolutistické moci. Takovým příkladem může být vznik Československa v roce 1918 ale třeba také americká revoluce za nezávislost. Jsou to však v dějinách spíše výjimky.

Mluvíme-li o právu zbavit se nadvlády nesvobodného státního útvaru, je potřeba vidět míru a kontext. Změna, které má být získáním suverenity dosaženo, musí být fundamentální a jít ve směru větších práv. Nedává například smysl, aby se Skotsko oddělilo od Velké Británie pouze na základě příslušnosti k národu (lze-li vůbec definovat něco jako skotský národ) a usilovat o politický systém, který bude co do svých kvalit a parametrů srovnatelný s politikou Velké Británie. Stejně tak nedává smysl řešit osamostatněním různé dílčí aspekty vnitřní politiky, nesouhlas s aktuální vládou, s její daňovou politikou nebo regulací pracovního trhu. Zatímco Česká republika má míru zdanění 36 %, je absurdní usilovat o osamostatnění Moravy (pokud bychom byli schopni definovat nějaký moravský národ) na základě představy, jakkoliv ekonomicky oprávněné a odůvodněné, že míra zdanění v nově vzniklé Moravské republice by měla být o jedno procento nižší. O takové změny lze usilovat v rámci běžných demokratických mechanismů – a teprve ve chvíli, kdy by takové mechanismy byly potlačeny a země by se stala diktaturou či totalitou, má smysl snažit se z takového politického prostředí vymanit. I zde však platí, že musí existovat něco jako politický národ, jehož abstraktní hodnoty a cíle bude nový státní celek reprezentovat.

Nabízí se ještě stručná odpověď na otázku rozdělení Československa. Problémy československé politiky, které se měly rozdělením vyřešit (a také se vyřešily), nebyly fundamentální a netýkaly se oblasti přirozených práv. Argumenty slovenské strany byly vesměs založené na představě státotvorného slovenského národa. Vedle toho byly předmětem sporu odlišné pohledy na měnové otázky nebo na problematiku transformace centrálně řízeného hospodářství na tržní. Dalo by se tedy říci, že Slováci neměli právo na samostatnost. Na druhou stranu, rozdělení ČSFR bylo přáním obou stran – české i slovenské. I česká strana si rozchodem vyřešila své problémy. Za druhé, je velmi diskutabilní, zda vůbec bylo možné mluvit o nějakém československém národu jako o státotvorné jednotce. A tedy zda nebylo vůbec chybou zakládat v roce 1918 společnou republiku na pouhém základě podobné řeči a etnicity. Nicméně to by stálo za hlubší rozbor v samostatném textu.

Nyní tedy můžeme výše uvedené principy aplikovat na Ukrajinu a Rusko (Stejně tak musí být, jsou-li správné, aplikovatelné například na Srbsko a Kosovo, Palestinu a Izrael a musí být aplikovatelné i na otázku Czexitu.), resp. na oblast Doněcka a Luhanska. Ukrajina nepochybně není ideálem demokracie a už vůbec ne ideálem svobody. Je to země zmítaná dlouhodobými problémy, trpící pod obrovskou korupcí a neschopností najít nějakou dlouhodobou politickou kontinuitu. Obyvatelstvo je národnostně i jazykově rozdělené. Kolik procent z nich se před válkou skutečně identifikovalo jako Ukrajinci? Nyní, pod vlivem válečných událostí, kvůli kterým se Ukrajinci semkli, bude však taková míra identifikace s ukrajinským národem asi mnohem vyšší. Významná část Ukrajiny měla blíže k Rusku a rozvíjela s ním vazby obchodní, kulturní i osobní. Přes to všechno je Ukrajina státem evropského typu, nebo lépe řečeno se snažila k takovému pojetí státu maximálně přiblížit.

Naproti tomu Rusko je jednoznačně autoritářským státem, jenž se pouze nemůže rozhodnout, je-li jeho cílem diktatura nebo přímo totalita. Caristický přístup Rusů vůči politice takřka znemožňuje, aby z jejich středu vzešly a podporu získaly osobnosti, které by alespoň do určité míry hájily demokratické principy, tím méně principy svobody a práv jednotlivce. Ostatně složení ruské Dumy to dokonale ilustruje. Ruský režim pronásleduje politické odpůrce – a nejde jen o vraždění bývalých agentů, perzekuce vůči novinářům nebo vůči ne zcela poslušným oligarchům, ale i o potlačování malých a v kontextu ruské společnosti bezvýznamných uskupení a hnutí. Tak byly například nedávno pozavírány vedoucí osobnosti ruské libertariánské strany. Cenzura, indoktrinace ve školách a v kultuře, kult síly a válečnictví prostoupený odporem vůči rozumu a příklonem k nejrůznějším formám iracionálního mysticismu… Uzavřenost a neustálý pocit ublíženosti maskovaný na odiv dávaným siláctvím… To všechno vytváří ruské politické prostředí.

Oblasti na východě Ukrajiny, tedy Doněck a Luhansk, postavily svůj separatismus výlučně na etnickém základě. Na základě principu práv jednotlivce nikoliv. Svoji tzv. suverenitu chtěly opřít o podporu ze strany Ruska, které má zákonem dané, že hodlá ochraňovat ruskou národnostní menšinu kdekoliv v zahraničí. Přimknutí se k Rusku nutně znamená akceptaci, schválení ruské vnitřní i vnější politiky a ochotu její principy následovat a rozvíjet. Jinak řečeno, cílem separatistů v Doněcku a Luhansku bylo založit republiky, které by automaticky hrály roli ruských satelitů. A podstatě se jim to povedlo, za přispění západních zastánců politiky appeasementu.

Je nutné dodat, že ukrajinská politika nebyla vůči ruské menšině zcela přátelská. Jazykový zákon, který byl vůči menšinám namířen, a to nejen vůči ruské ale přímo se dotýkal například i menšiny maďarské, byl obrovský přehmat. To vše se však dalo řešit vnitřní politikou a nezavdávalo příčiny k separatismu.

Srovnání s Československem roku 1938 se přímo nabízí, včetně paralely s Mnichovskou dohodou. Selhání Francie a Británie tehdy vedlo k válce – ukázalo slabost. Minské dohody představují něco podobného. Roztržení ukrajinské územní celistvosti, kompromis ve prospěch Ruska, které získalo cenný signál o slabosti Západu, jemuž šlo o mír za každou cenu. Energetická závislost Evropy na Rusku byla již tehdy zásadním faktorem pro rozhodování. Následné spory a provokace či ozbrojené potyčky mezi ukrajinskými nacionalisty a proruskými separatisty a narušování nadiktovaných hranic byly logickým a Ruskem jistě očekávaným důsledkem, jenž nakonec posloužil jako casus belli pro vpád ruských vojsk na Ukrajinu. Západ ukázal trestuhodnou naivitu a slabost, v níž významnou roli sehrála jistě i dlouhodobá německá Ostpolitik. Iracionálně definované právo na sebeurčení bylo jedním z katalyzátorů celého problému i jedna z dlouhodobých příčin rusko-ukrajinské války. Právo na sebeurčení vyjádřené před osmi lety proruskými separatisty, kteří vyhlásili Doněckou a Luhanskou republiku, respektované západními mírotvůrci, kteří separatismus zpečetili Minským diktátem, nakonec využil prezident Putin pro záminku k válce.

Ukazuje to, jak složité ve skutečnosti jsou příčiny rusko-ukrajinské války a ačkoliv je Rusko jednoznačně agresorem, zavinění je dlouhodobé a viníků je více. Rusko si zaslouží být poraženo tak drtivě, jak je to jen možné. Ukrajinci si zaslouží agresory ze své země vyhnat a řídit si svoje věci po svém. Nicméně jsou tady po Rusku i další viníci – západní eurounijní politici, kteří k dnešní válce vydláždili cestu. Ti si zaslouží utrpět podobnou porážku. Drtivou porážku svých politických koncepcí. Musejí nést politickou odpovědnost a je na občanech a voličích, aby tyto politiky k odpovědnosti pohnali. Aby se podobně tragická situace už nikdy nemohla opakovat.

Jaký je tedy verdikt? Aplikací principu racionálně odvozených přirozených práv jednotlivce, pomocí nichž jsme schopni dospět k abstrakci národních práv, docházím k závěru, že na separatistické republiky na východě Ukrajiny nelze právo na sebeurčení vztáhnout a stejně tak nelze v žádném ohledu obhájit nebo omluvit ruskou agresi vůči Ukrajině na základě toho, že Putin pouze chtěl ochránit národní práva ruských obyvatel východu Ukrajiny.

Bezpočet lidí na levici (zejména komunisté a nacionálně orientovaní socialisté) ale i na pravici (někteří konzervativci a ti, kteří se hlásí k alt-right) však konceptem práva národů na sebeurčení argumentuje. Nabízejí se dvě možnosti. Buď tomuto pojmu nerozumějí a nakládají s ní jako s abstrakcí vznášející se ve vzduchoprázdnu. Tito lidé by měli svoje stanovisko přehodnotit. Očividně se snaží o racionální a logickou argumentaci, avšak v jistém okamžiku svého vyvozování učinili zásadní chybu, která je navedla k mylnému závěru. Tento svůj rozbor jim tímto nabízím. Druhou možností je zlotřilá, apriorní snaha poskytnout ruské agresi jakoukoliv omluvu za každou cenu. Právo na sebeurčení se k tomu zdá být dokonale vhodné. Lze pohodlně přirovnat touhu separatistů na východě Ukrajiny k osvobozeneckým snahám Čechů a Slováků v roce 1918: Čechoslováci měli právo na sebeurčení, tudíž každý má právo na sebeurčení. Tato argumentace postrádá logické zdůvodnění a je spíše vyjádřením vize Ruska jako přijatelné alternativy vůči bezhodnotovému, zkaženému a dekadentnímu Západu i vůči všemu zlému, co se na nás hrne z Evropské unie. Jako by Moskva mohla být automaticky přátelštějším místem k životu a osvícenějším nadnárodním vládcem než je momentálně Brusel. Je vhodné se takových advokátů ruské zahraniční politiky zeptat: měli sudetští Němci právo volat „heim ins Reich?“ Byla Mnichovská dohoda vyjádřením jejich práva na sebeurčení? Jsou-li konzistentní, měli by odpovědět, že ano. Tím však zároveň přiznávají svůj vztah vůči naší zemi a našemu národu.

Ostatně domnívám se, že zastánci Ruska dostanou finální možnost prověřit svoje stanoviska v praxi, až jednoho dne Čína zdůvodní svůj vpád na ruské území nutností hájit národnostní práva tamního čínského etnika. Dříve či později se to stane a Rusko ochutná svoji vlastní hořkou medicínu.

Luboš Zálom, místopředseda strany

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdroj: blog Echo24

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Luboš Zálom

Mgr. Luboš Zálom

Novinky

Nejnovější video

A avizovaná dvojice už je se mnou ve studiu. Já tady vítám Johannu Nejedlovou,

pěkný večer. Pěkný večer vám i divákům. A zdravými Matěje Gregora. Pěkně. Dobrý. Děkuji za pozvání. Tak, ale začnu s dovolením dámou a vrátím se k jednomu tématu, které bude velmi žhavé, bude zítra

probírané ve sněmovně, protože se tam uskuteční mimořádná schůze a řeč bude o migračním paktu. Já jenom připomenu, že ten prošel minulý týden Evropským parlamentem, míří znovu na Radu

ministrů a opozice jasně říká, že ministr vnitra Vít Rakušan by ho měl odmítnout. Naposledy jsme se hlasování zdrželi. Jaký je váš postoj? Já bych předně chtěla

říct, že velmi dobře, že žijeme ve státě, ze kterého ještě nikdo nikam nemusí utíkat, ale měli bychom chápat to, že jsou lidé, kteří ze svých států uprchnou

musí. My jako zelení, možná překvapivě jsme taky proti tomu migračnímu paktu, ale z úplně jiných důvodů než ostatní. My jsme přesvědčeni o tom, že je nastavený tak, že nám nepomůže

řešit migraci, nepomůže migrantům a zásadně zkomplikuje jejich situaci. Je tam spousta výjimek z výjime, což znamená, že třeba

ty příchozí azylanti nebudou moct projít sami tím řízením a budou potřebovat pomoc. Nelíbí se nám, že budou drženi v detencích. Někdy to může vypadat, podle

toho, jak jsme to zkoumali, že tam můžou být až roky. To není výhodný pro nikoho. Nás to stojí peníze. Pro ně je to podle mě nehumánní. Ale jsem přesvědčena o tom, že hlavní problém je

v tom, že tady teď máme spoustu politiků a političek, kteří místo toho, aby řešili naše reálné problémy, který nás v Česku a v Evropě trápí, tak zvedají

nenávist vůči migrantům, Rose míchávají rasismus, xenofobii, náboženskou nesnášenlivost. Věc, která je

prostě přirozená. To, že jsou státy, ze kterých lidé musí uprchnout a my bychom jim měli pomoct a postarat se o to, aby byli dobře integrovaní, takto neřeší a místo toho prostě jenom na to

já si půjčím tu první část. Vy byste byli proti, ale z jiných důvodů, než je v tuto chvíli většina politiků. Doplním, že podobný postoj zastávají třeba Piráti v tuto chvíli, pane Gregore. Svobodní, tuším,

by byli také proti, ale z opačných důvodů. My jsme čekali, než se to schválí, abychom viděli tu konečnou podobu, s jakou to vlastně půjde do toho finálního tažení. A naprosto mě vykolejilo,

že Vít Rakušan, který sliboval, že by v tom migračním paktu měla být výjimka pro ČR z důvodu toho, jak jsme přistupovali k invazi na Ukrajinu a k začlenění ukrajinských uprchlíků, tak

lhal, protože žádná výjimka tam není. A tady toto mi teď visí jako obrovská otázka, na kterou doufám, že dostaneme odpověď v té zmiňované sněmovní schůzi, aby na ministr vnitra takto lhal mi jako Svobodní

jsme samozřejmě proti a myslím si, že když chceme argumentovat proti migračnímu paktu, tak určitě není třeba rozpoutávat nějakou nenávist. My vidíme, že ta integrace těch uprchlíků v těch západních zemích, které do

toho šly dříve, dlouhodobě nefunguje. Můžeme se podívat na vyšší kriminalitu, na problémy ve školství v Německu, ve Francii atd. migrační pakt bude velký problém jak pro ty země, tak pro ty uprchlíky.00:08:10

Právě proto, že se EU opět snaží ovládnout azylová řízení 27 členských zemí a snaží se za ně rozhodovat, kdo kde půjde, kolik kdo zaplatí,

jakému budou dány sociální jistoty. A takový moloch pochopitelně nejde utřídit. A mě pro mě překvapuje to, že stejné chyby jsme viděli v roce 2016, že opět selhalo migrační řešení

a EU, která měla téměř deset let na to přijít s nějakým novým řešením, s ochranou vnějších hranic, tak by se nám to líbilo ve Svobodných. Tak zase přišla s něčím, co nařizuje, kolik kdo má přijmout a kolik

má kdo platit. A to je škoda. Změní dynamiku. Zůstanu u vás. Vy jste hovořil o těch kvótách a té výjimce tedy tady je spor o to, nakolik má Česko mít výjimku, protože v tuto chvíli má zhruba tři procenta jaksi

migrační kvóty splněné tím, že jsme přijali uprchlíky z Ukrajiny. Tak vy potřebujete nějakou další definici a do jasně ní vlastně té výjimky nebo toho konstatování

kolem kvót. Mě naprosto udivuje, že se v roce 2024 bude ČR někoho ptát, kolik může a nemusí přijímat migrantů na základě nějakých kvót. Já mám zato, že ČR je pořád suverénní země, která si může sama rozhodovat o tom, kolik lidí přijme, za jakých podmínek, jaké jim nabídne sociální podpory. A přece nepotřebujeme EU, aby nám říkala,

kolik migrantů máme nebo nemáme přijímat, za jakých podmínek. Takže abych ty kvóty vymazal úplně, celý migrační pakt společně s ním. Máme být víc suverénní, nebo víc integrovaní? Toto byl přesně příklad toho, co jsem říkala. Máme nějaký jiný podstatný problém, který bychom měli řešit a nestrašit uprchlíky? My víme, že český, slovenský, evropský firmy potřebují zaměstnance,

máme tady a chybí jim. Máme tady možnost dobře integrovat lidi, kteří utíkají a potřebují pomoc. My můžeme pomoct, můžeme dohlédnout na ten integrační proces a můžeme z toho, že sem přišli, ve výsledku všichni, benefit. Ovad jde ale o to, abychom se koukli na to, kde jsou problémy a napravili Jeanne. Ne jako nadávali na to, že jsou

lidi, kteří potřebují utéct a snažili se tady stavět nějaké zdi, které nikdy nefungovaly a fungovat nebudou. Pojďme po té ekonomické podstatě. Já si půjčím argument hnutí ANO, které se

mimo jiné bude ptát, nakolik máme dostupný detenční zařízení a kolik případně bude stát vybudování dalších. To je jeden z ekonomických prvků. Znáte odpověď? No, my především říkáme,

že ty lidé nemají chodit do detenčních zařízení, protože za nás třeba to ten migrační pakt říká. Není správné, aby malé děti byly zavřený v něčem, co připomíná vězení. Myslíme si, že by měl být rychlý proces. V ideálním případě. My bychom chtěli, aby ti lidé mohli žádat o humanitární výzva už

v zemích svého původu, tudíž by je buď dostali nebo nedostali a nemuseli jsme řešit, jestli budou v nějakých detencích, protože by sem přicházeli především lidé, jejichž pobyt

už byl schválen. Což je ale něco, s čím ten migrační pakt, s kterým vy nesouhlasíte, vlastně počítá. Víte, ono je to hrozně těžké takto říct, s čím počítá nebo nepočítá právě

v tuto chvíli, kdy jsme teď zjistili, že některé výjimky, které měl obsahovat, obsahovat nebude. Teď bude taky dlouhá diskuse, kdy se k tomu budou ty národní státy vyjadřovat, takže já bych ještě v tuto chvíli počkal, jaká bude konečná verze

toho paktu. A já bych jenom zareagoval na jednu věc. Když chce někdo v ČR pracovat, tak se dají vyřídit věci, jako jsou pracovní víza a hlavně my jsme v posledních dvou, třech letech přijali zhruba 300 – 400

tisíc uprchlíků z Ukrajiny. A toto je věc, která bude trvat deset let, dvacet let, než uvidíme, jak se to povedlo, jak se začlenilo, jak si na to zvyklo školství. A v tuto chvíli bych byl velice opatrný k tomu, abychom

nějakými kvótami k tomu šli. Navíc ten migrační pakt, a to je podle mě velký problém, on vlastně říká, že když nějaká země toho migranta přijme, tak on odsud vlastně nemůže pryč. A vzniknou tady situace, kdy někdo,

kdo chtěl třeba nejčastěji do Německa, do Francie, do těch zemí, které jsou známy tou velkou sociální podporou těch příchozích migrantů, tak on může skončit v ČR, bude mít nárok na sociální podporu pouze

tady a my tady budeme mít lidi, kteří tady vůbec vlastně nechtěli. A to je problém, se kterým můžeme mít. Nebo vidíte, že ten problém už tady opravdu je, že to riziko tady je. Jak se můžu dál zopakovat,

jestli. Vy hovoříte o tom, že tady zůstanou desítky, nebo zmiňoval jste problém, že by tady zmiňovali, zůstávali takoví lidé, ale vidíte ten problém? Ano. V minulé migrační vlně, tak tady byli

lidi, kteří byli, kteří byli z íránské skupiny a potom se vrátili zpátky a mohli třeba jít do jiné evropské země. Migrační pakt ale říká, že kdo přijde do ČR, nebo řekněme to na rovinu, bude přidělen

do ČR, což mě taky připadá nehumánní, tak on nebude mít nárok na jinou sociální podporu v žádné jiné zemi EU a bude tady muset zůstat, nebo bude muset jít do té země, ze které teda on z nějakých

důvodů odešel. Takže to je za mě absolutní nesmysl. Já se tady shodnu v tom, že bychom neměli nutit lidi, kteří utíkají ze svých zemí, být ve státě, ve kterém být nechtějí. Rozumím

že třeba chtějí tam, kde už mají nějakou komunitu a můžeme jim dát nějakou pobídku, aby chtěli jít do Česka, ale neměli bychom je k tomu nutit. Ale nejzásadnější je to, že vy tady

tvrdíte, že je tady nějaký obrovský problém s migrací. My jsme přijali šest milionů lidí z Ukrajiny v celé Evropě za poslední dva roky. Ten migrační problém, o kterém tady mluvíme, je00:13:00

200 tisíc lidí ročně, který přicházejí tou jižní a středozemní cestou. Neporovnatelný čísla. Ten problém je vlastně jako marginální, když se podíváme na to, kolik těch lidí00:13:10

přichází. A to, co vy říkáte a co říkají ostatní politici, je prostě strašení a není to správný. Pojďme ještě jednou k té ekonomické podstatě. Vaše reakce? Já se na to musím zareagovat.00:13:20

To není strašení lidmi. Já vím, že asi máme nějakou vizi, nebo vy máte nějakou vizi, jak chcete začleňovat lidi, ale prosím, podívejme se na ten západ, podívejme se do toho Německa, podívejme se do té Francie.00:13:30

To není, to není žádné strašení. Pojďme si konečně přiznat, že opravdu začleňování lidí z Blízkého východu, afrických migrantů přineslo Evropy opravdu obrovské problémy, zvýšenou kriminalitu,00:13:40

ty lidi se nedaří začlenit, často třeba ani dodneška neumí jazyk. Vznikají ghetta v celé západní Evropě. Paní Nejedlová, nechci tady jako vyvolávat žádné silné emoce vůči vám, ale opravdu, jestli o tom chcete mluvit, běžte00:13:50

se tam podívat, jsou to věci na. Děkuji. Za chvíli, za malou chvíli. Dám příklad právě na těch Ukrajincích. Ale ještě jeden ekonomický rozměr a vrátím se k té mimořádné schůzi hnutí ANO, které zároveň bude diskutovat00:14:00

o tom, nakolik se máme v rozpočtu připravit na to, že budeme muset platit právě za výjimku, pokud jde o přijímání nebo ne přibývání uprchlíků? Máme se vyzbrojovat v rozpočtu00:14:10

teď už dopředu, že se vyplatíme z té případné kvóty, pane Gregore? No tak pokud nám EU samozřejmě dá vybrat mezi nějakou bezpečností ČR, ať už je to v otázkách kriminality00:14:20

nebo zdravotnictví nebo stabilního školství anebo se vyplácet, tak je to taková trošku Sofii na volba, kdy já úplně nevím, na kterou stranu se v tuto chvíli přiklonit a já doufám, že vláda vezme rozum do hrsti a00:14:30

tak jako před volbami koalice spolu slibovala, že nebude uvrtá vad ČR do migračních paktů, do zákazu a tak se k tomu postaví čelem, ten slib dodrží a prostě to nepůjde. Takže v tuto chvíli to nezáleží00:14:40

úplně na hnutí ANO ani na té mimořádné schůzi, ale na vládě, jak se k tomu postaví. A bohužel toto nejde predikovat, protože vidíme, že ministr vnitra Rakušan už jednou o migračním paktu prokazatelně lhal.00:14:50

Paní Nejedlová, jak by se k tomu měla vláda postavit? Já ještě jednou můžu jenom zopakovat, že jsou tady lidé, kteří potřebují utéct ze své země. My můžeme nastavit dobře integrační,00:15:01

dobře integrační postup tak, aby byli pro Evropu a Česko přínosem, protože tady máme firmy, které si stěžují, že nemají dostatek zaměstnanců. Můžeme00:15:10

z toho všichni těžit, anebo můžeme strašit, vyvolávat nenávist místo toho, abychom řešili reálné problémy, který tady v Česku i v Evropě máme. Tak já teď půjdu k těm datům. Vy jste tady00:15:20

hovořil o Ukrajincích, tak já připomenu, že podle Ministerstva vnitra státy se na začátku letošního roku za první čtvrtletí poslal na dávkách Ukrajincům 0,9 desetin miliardy korun. Na00:15:30

druhou stranu ti pracující, kterých je převážná část, do rozpočtu, do naší státní kasy odvedli o miliardu víc, než je ta zmiňovaná částka, tedy téměř dvě miliardy. Tak je to přínos00:15:40

migrace nebo není? Já jsem o tom nedávno tady diskutoval právě v tomto pořadu, že to se ukáže dlouhodobě, jaký přínos to je. Ale samozřejmě to začleňování migrantů z Ukrajiny je mnohem00:15:50

lehčí, protože ukrajinština je slovanský jazyk podobně jako čeština. To znamená, já jako učitel jsem také pomáhal se studiem těch dětí. Bylo to šikovné, bylo tam vidět zájem a ono skutečně řada těch Ukrajinců v ČR00:16:00

opravdu pracuje. Budou přínosem pro státní rozpočet? Samozřejmě. My už dávno předtím, než začala agrese na Ukrajině, tak jsme viděli, že české zdravotnictví má personální nedostatky, že se to propisuje do školství.00:16:10

A právě tady musíme být opatrní, abychom právě v době, kdy začne těch 300 tisíc lidí se rozhodovat, jestli v té ČR zůstanou, nebo se v případě ukončení konfliktu vrátí zpátky na Ukrajinu, případně00:16:20

kdy to vůbec bude. Takže tady uvidíme za dlouhé roky. Jak říkám, to je otázka na desítky let, jak se to povedlo. Ale samozřejmě zatím můžeme říct, že ta integrace těch Ukrajinců je mnohem úspěšnější, než00:16:30

by byla, než by byla integrace stejného počtu lidí, kteří by přišli z úplně jiného kontinentu, úplně jiné, z úplně jiné části světa. Paní Nejedlová, když vy hovoříte o další integraci,00:16:40

jak tedy tyto lidi namotivovat, aby zůstali a skutečně zůstali za prací a jiným životem? My víme, že ty lidi sem přicházejí a chtějí se tady jako uplatnit00:16:50

na trhu práce, nechtějí sedět doma nebo být zavřený v detenci. My musíme umožnit přístup na ten pracovní trh, což často právě ti azylanti nemají, takže se ani integrovat nemůžou. A00:17:00

musíme jim pomoct tím, aby rozuměli naší řeči a aby znali ty naše zvyklosti a pravidla dodržovali. Na tom se asi všichni shodneme. Když tady někdo00:17:10

je, tak musí ty pravidla znát a musí je dodržovat. Potřebuje k tomu jenom to, abychom mu vysvětlili, jaký ta pravidla jsou a nakolik je toto ekonomicky náročné. Já00:17:20

na to nemám žádnou kalkulaci, ale rozhodně vím, že když ty lidi přivedeme a budou tady pracovat, takto výhodné nakonec bude. Pane Gregore. Jo, tak jako tady je třeba hlavně říct, že ti00:17:30

Ukrajinci tady přišli bez jakéhokoliv migračního paktu a EU nikomu nenařizovala, kolik má nebo nemá přím od lidí z Ukrajiny. A samozřejmě je rozdíl, když se tu znovu bavíme o lidech, kteří tu chtějí přijít za rodinou,00:17:40

chtějí tu přijít za práci, můžou využívat už platných azylových zákonů ČR, azylové řízení, požádat si o občanství, případně přes rodinného příslušníka, případně pracovní vízum.00:17:50

Ale to, co EU chce způsobit tím migračním paktem, tak to nebude jenom ekonomicky náročné, ono to bude hlavně opravdu ohrožení bezpečnosti ČR. A to není strašení, protože skutečně tady půjdou lidi,00:18:00

kteří tady nechtějí být a přijdou tady ze zemí, které se v západní Evropě ukázaly, že opravdu nejsou schopni se integrovat do té Evropy. Prosinci víme. Není ten český prvek moment, kdy na sebe00:18:10

ukázat a říct, podívejte se, my jsme to zvládli, jsme inspirací. U západu ČR. Myslím teď v té integraci Ukrajinců. Ano, ale my se bavíme o integraci Ukrajinců, což je sousední země,00:18:20

což je sousední země Slovenska. Je to země, která je opravdu stovky km vzdušnou čarou. Pro ty lidi je lehčí naučit se jazyk. Často už tady někoho z příbuzných měli. Řada Ukrajinců už tady měla funkční organizace,00:18:30

protože přes pracovní agentury tu řada Ukrajinců pracovala. Ale tady se bavíme lidí ze zemí třetího světa, z Afriky, případně z Blízkého východu. A tam prostě na tom západě vidíme, že je to obrovský průser.00:18:40

A i když to nejde tak vidět, jak ho to třeba jde vidět v těch zemích, tak je to obrovský průser. Já tady zmíním, že se. Pak problém. Tam se máme škatulkovat? Ale. Pardon.00:18:50

Gory. Například Stockholm, byl vyhlášený stav teroristické nouze právě kvůli těm ghetům. A to je něco, čeho my tady čelíme. Pokud to bude migrační pakt a budou tu proudit tisíce, desítky tisíc lidí. Posuneme00:19:00

v té. Diskuse a máme tedy škatulkovat? Vy si myslíte, že lidi z Afriky jsou nějaký horší lidé, nebo co tím myslíte? Když říká já i hrozbou nebo. Prosím. U00:19:10

naučí. N. Nepodsouvejte mi něco, to jsem vůbec neřekl. Já jsem pouze řekl to, žena i na západě Evropy vidíme, kam tady toto dospělo. Vidíme, jaký byl ten konflikt těch lidí, kteří přišli z úplně jiné kultury.00:19:20

Vznikly tam ghetta, na školách se někteří učitelé v Německu bojí učit. Já nevím, proč to je, ale vidím, že to tady je. A pokud vidím, že někdo chce podobná migrační pravidla dát do ČR, tak je to prostě hloupost.00:19:30

Německo, Francie a další země si tu migrační krizi vyvolaly sami. Němečtí politici říkali, pojďte k nám, my to zvládneme. A s tím čelí. ČR tady tento zájem nemá. Máme tady momentálně 300 tisíc lidí,00:19:40

kteří přišli z Ukrajiny. Ti můžou úplně v pohodě momentálně tady pracovat, co tady začlení. Žádné velké problémy tady nemáme a já prostě nevidím důvod, proč dávat Brusel. Kdo00:19:50

tam na vás s dovolením navážu, vrátím se ještě jednou k tomu pracovnímu trhu a také k těm ekonomickým výhodám. Další kandidátka do Evropského parlamentu Danuše Nerudová už v roce 2022 odhadla, že Ukrajinci,00:20:01

kteří zde zůstanou za prací, by mohli na důchodovém pojištění odvézt až 13 miliard korun. Tak je to možná díra, kterou jsme vlastně schopni zalepit právě v tom penzijním systému.00:20:10

No, nám bohužel, jak to tak vypadá, nezbývá nic jiného, než pracovat s tím, že do Česka a do Evropy přijdou lidé, kteří hledají novou příležitost. Naštěstí00:20:20

jsme kontinentem, kde se lidem stále ještě daří. Někteří lidé utíkají z nebezpečí, někteří lidé sem chtějí prostě přijít žít z jiných důvodů. A my bychom00:20:30

prostě měli vše udělat všechno proto, aby to pro nás byla výhoda a abychom z toho mohli těžit. Máme tady prostě nízkou porodnost. Je00:20:40

to i selhání třeba rodinné politiky a podpory žen, ale dlouhodobě se ukazuje, že jedním z těch způsobů00:20:50

řešení je prostě migrace. Jsou migranti řešením důchodového schodku, pane Gregor? Ten důchodový schodek nevznikl náhodou. Ten důchodový schodek vznikl, protože ten důchodový00:21:00

systém je prostě postavený na špatných základech. On prostě nepočítá s tím, že ta porodnost může a nemusí kolísat. A vidíme to právě v té velké generaci Husákových dětí, kdy ta porodnost těchto lidí00:21:10

v době, kdy dospěli, byla prostě řádově nižší, a proto tu vůbec nějaký důchodový problém dneska je. A my, pokud chceme, aby se tato krize neopakovala, nechceme každých dvacet let ob jednu generaci zkrátka lepit00:21:20

díry v důchodovém systému tím, že budeme uměle zvyšovat poptávku po migraci, tak my prostě ten systém musíme předělat. U nás se tomuto tématu ve svobodných věnuje ekonomka Markéta Šichtařová. Ta například přišla00:21:30

s určitými. To jsem se s opuštěním. Pane Gregor, na to jsem se neptala. Já se ptám na to, zda těch 13 miliard je něco, z čeho se dá čerpat, na čem se dá stavět, zda vlastně vynakládat podobné analýzy jako00:21:41

naděje důchodového systému. Víte, víte, pokud budeme počítat s tím, že migranti přinesou 13 miliard do důchodového systému, tak musíme počítat, že ti migranti přirozeně přinesou vyšší výdaje, ať00:21:50

už je to v tom oblasti zdravotnictví, v oblasti školství, v oblasti, v oblasti úřadu. Takže toto prostě není řešení a paní Nerudová je bohužel známá tím, že i když je má profesorů ekonomie, tak ji vůbec nerozumíte.00:22:00

Norové, to nevychází panně. Ale jakoby opět podle mě jako nepřemýšlíte nad tím, co jsou naše reálné problémy. Nám tady chybí lékaři. Lékaři jsou bohužel už často00:22:10

v důchodovém věku. Nemáme dostatek mladých lékařů. Potřebujeme přivést nové lidi, kteří budou dělat tuto práci. Těch profesí, které je potřeba obsadit lidmi, kteří tady prostě nejsou,00:22:20

je mnoho. Jsou to třeba pečovatelé, jsou to zdravotní sestry. A my potřebujeme nějakým způsobem tady tu situaci vyřešit a nevyřešíme ji tím, že budeme nad tím problémem00:22:30

zavírat oči a čekat, až se někde narodí. Přiznává, že konkrétně například u lékařů se nedaří nostrifikovat dané dokumenty, že se nepohybují00:22:40

Ukrajinci třeba v podobném systému jako čeští doktoři, že často chybí právě ta jazyková motivace. Je tam jazyková bariéra, ale se to podařilo vyřešit za uplynulé dva roky. Je to problém,00:22:50

který se dá vyřešit. Bohužel naši politici a političky v tomto selhali. Já jsem ten problém viděla už rovnou, když jsem, ti lidé přicházeli. Oni měli rovnou00:23:00

začít absolvovat vzdělávání jazyce tak, aby se dorozuměli. Měli jsme se vynasnažit, aby mohli pracovat ve své profesi, abychom co nejdřív uznali tu jejich kvalifikaci00:23:10

a využili jsme nejvíc ten jejich potenciál. Bohužel to v části, u části těch lidí dopadlo tak, že dělají nekvalifikovanou práci nebo práci, na kterou nevyužíváme00:23:20

jejich kvalifikaci. A dopadlo to tak, že bohužel některým lidem, kteří v Česku žili před tím, tu práci sebrali. A ti lidé jsou teď pochopitelně rozčílený00:23:30

a jsou naštvaný na tu, na tu část těch Ukrajinců, kteří sem přišli a je to z mého pohledu chyba toho, jak se k té situaci postavila naše vláda a jak tu situaci nezvládl.00:23:40

Uzavřeme téma migrace. Poslední otázka tímto směrem, pane Gregore, nezvládla tedy situaci česká vláda, nebo zvládla a nezvládla ji EU? V oblasti čeho? V oblasti migrace případě? No tak v oblasti00:23:50

migrace se to prostě nedá říct, protože pokud se bavíte o tom ukrajinském přílivu 300 tisíc lidí, tak to prostě ukáže čas. Já ze své zkušenosti v Moravskoslezském kraji můžu říct, že koordinaci těch00:24:00

center, která pomáhala i s tou integrací, tak to prostě nezvládli, protože nekomunikovali, neměli instrukce a ti lidi často pracovali na kolenou. Takže za mě tady v tomto ohledu to určitě nezvládli. Ale to, jak00:24:10

to bude vypadat v ČR a jaký bude ten důsledek, to prostě ukáže otázka dalších, dalších několika vlád, takže to není otázka jenom této vlády. Završím téma migrace, další klíčové téma do evropských00:24:20

voleb bude také Green Deal, alespoň to ukazuje průzkum mimo jiné společnosti STEM Mark. Paní Nejedlová, změní se podle vás po těch červnových volbách nějak zásadně poměr sil v Evropském parlamentu,00:24:31

který zároveň přepíše přístup ke Green Dealu? Samozřejmě neumím odhadnout, jak prostě volby dopadnou. A co můžu říct, je to, že je chyba, když tady00:24:40

teď politici a političky říkají, že Green Deal je potřeba zásadně opravit, zrušit, brzdit, že potřebujeme rally, ve skutečnosti tito00:24:50

politici nevidí, jaká je budoucnost. My nezbytně nutně potřebujeme transformovat naši ekonomiku tak, aby byla zelená a abychom dokázali konkurovat00:25:00

Číně a Spojeným státům, kteří do tady té zelené transformace investují, tak to musíme udělat, jinak my konkurenceschopní nebude. Přesto, když se podíváte do praxe, tak00:25:10

nesouhlasíte s těmi argumenty. Je to náročné, je to pracné, stojí to spousty peněz. Jsme tady v situaci, kdy řada firem se ocitla opravdu v krizi po vysoké inflaci, energetických00:25:20

nárocích loňského roku. Green Deal je nástroj. Ten nástroj je soubor opatření, který slouží k tomu, abychom snížili emise CO2 v00:25:30

našem prostředí. Většina lidí v Česku rozumí tomu, že toto potřebujeme dělat, protože tady před námi je globální klimatická krize. Minulý týden bylo venku00:25:40

na koupání, to v dubnu není normální. Ten nástroj může mít nějaký mouchy, může být potřeba ho upravovat v budoucnu, ale ten cíl zásadní je správný.00:25:50

Pardon, vidíte tam jenom krátce, ať dám prostor panu Gregorovi. Prostor pro úpravy máte vy tam za sebe nějak. My si myslíme, že ten Green Deal má být ambicióznější, ale zároveň je potřeba dohlédnout na to,00:26:00

aby všechny peníze, který do něj Evropa investuje, nakonec pomohly občanům a občankám Evropy a Česka v tom, aby se jim líp žilo. Nechceme, aby ty peníze šly00:26:10

především velkým byznysům, což se teď občas děje. Tak předpokládám, že pro vás Green Deal už je ambiciózní. Jak se k němu postavíte vy? No tak samozřejmě my svobodní, až se dostaneme do Evropského parlamentu,00:26:20

tak budeme chtít, europoslanci dalších zemí blokovat veškerá nařízení, která z Green Dealu vyplývají, protože toto je prostě slepá ulička. Paní Nejedlová říkala transformovat ekonomiku, ale tu ekonomiku00:26:30

chtějí transformovat lidé, kteří ekonomice absolutně nerozumějí. A pojďme si to ukázat na reálných čísel. Zkrátka a dobře miliardy, miliardy eur, které se momentálně tisknou a které proudí,00:26:40

jak říkala paní Nejedlová, do toho byznysu, to se děje opět stejně. Tady my například se bavíme hodně o zákazu spalovacích motorů, který zkrátka dobře způsobí výpadek na tom pracovním trhu a který hlavně způsobí00:26:50

to, že lidé nebudou mít jakýkoliv dostupnou automobilovou dopravu, protože tady se bavíme pořád o nějaké ekologii, bavíme se o nějakém životním prostředí, ale to, že Evropa zakáže auta a Green Deal,00:27:00

to zkrátka nezmění v klima vůbec nic. Prostě a dobře je třeba Gregor tuto chvíli končím. Kde byste začal? Já vím. Když říkáte, že byste postupně rušil. Víte, no, já bych začal00:27:10

u toho zákazu spalovacích motorů, který si samozřejmě odložila po vystoupení z EU Velká Británie, prozatím tuším o pět nebo deset let. A takto budou následovat další země, protože zkrátka dobře ty návrhy, čím víc00:27:20

se blíží ta data 2032 1050, tak tím více se ukazuje, že je to nereálné. Prostě my si musíme uvědomit, že peníze se netisknou v tiskárně a lithiové baterie nerostou v lese na stromě00:27:30

a že zkrátka veškeré návrhy, které EU říká, tak nepomáhají ani životnímu prostředí a ani ne transformují ekonomiku. A já tady prostě musím zmínit, že tady tyto pokusy o to transformovat ekonomiku00:27:40

a za peníze občanů rozhodovat o jejich životě, to vždycky selhalo. V případě zelených můžeme zmínit ten byznys se solárními barony nebo přimíchávání biopaliv. To byly dvě věci, které stály desítky, možná00:27:50

stovky miliard korun. To zaplatili lidi ze svých kapes. Nezměnilo to na životním prostředí s nic, akorát to opět omezoval. Vrátím se na paní, na Jedlovou. Podobné argumenty v tuto chvíli používá například00:28:00

Svaz průmyslu a dopravy, který říká, že Green Deal je potřeba udělat, nicméně že je přehnaný. Je potřeba trošku z těch závazků ustupovat, když to vezmu velmi jednoduše. A00:28:10

zmiňuje vlastně to stejné, co zmiňoval tady pan Gregor, a sice, že spousta těch věcí jsou podmíněny elektrifikací, výstavbu nových zdrojů, ať už to je třeba jádro a dalších elektráren,00:28:20

což chce čas, akce, finance. Přesně. Jak tento proces urychlit a financovat? Máte recept, paní? Je potřeba ty finance vzít, navýšit ten rozpočet na tu zelenou00:28:30

transformaci a pořádně se do toho pustit. My nemůžeme před tím problémem, který tady máme a o kterém ví už celý svět, a to je to globální oteplování, strkat hlavu do písku, pokud to00:28:40

budeme. Pokud toto budeme dělat, tak nám ujede vlak. Naše ekonomika naopak zkolabuje, lidi tady nebudou mít práci, nebude.00:28:51

Nechce nám tady dobře žít. My teď každou korunu, kterou investujeme do té transformace, tak ta se nám čtyřikrát vrátí. Čím déle to budeme odkládat, tím to bude dražší. Ty peníze00:29:00

EU má kde vzít. Evropský rozpočet je momentálně jedno procento HDP. My jako zelení jsme přesvědčeni, že je potřeba ten rozpočet výrazně posílit. A peníze00:29:10

se na to dají najít, zelení třeba dlouhodobě podporují řešení daňových rájů, do kterých unikají až 200 miliard eur, který by se00:29:20

daly na toto využít. Bohužel nám tady momentálně vládnou politici a političky, kteří jsou financovaní třeba firmami, kteří v těch daňových rájích. Děkuji. Opět do aktuální situace. Vy jste tady00:29:30

zmiňovala tu konkurenční výhodu, a sice, že Spojené státy už se ponořili do nové zelené ekonomiky, stejně tak třeba Čína, která je v tuto chvíli vlastně na vrcholu výroby elektroaut,

tak budeme je moci ještě nějak dohnat, pokud se vlastně neobrátíme na ta zelená pravidla. No tak Spojené státy se sice integrovali nebo se hloubí, ponořili do zelené ekonomiky a taky

zadlužení vůči jejich HDP za posledních 30 let raketově skočilo. A co se týká Číny, tak to prostě nemůžeme porovnávat s Evropou. Čína začala dělat ekonomicky rozumné kroky už před dvaceti lety, tak ji vypustila

emise, které mi tady nevypustíme za další tři století. A teď to snižuje. A samozřejmě Green Deal, to je přesně důvod, proč my budeme později závislí na zemích, jako je Rusko a Čína, protože my zkrátka ten průmysl naprosto

tím Grendelem zničíme, pokud s ním něco okamžitě neuděláme. Já teda nevím, jestli spaní Nejedlovou, žijeme ve stejné zemi, ale v ČR nemůžeme hledat žádné další peníze, které budeme posílat do EU.

Tam jsme posílali peníze z emisních povolenek, kde ty peníze jsou? A pardon, já nevěřím nikomu, kdo lítá tryskovým letadlem prostě na klimatické konference do Dubaje nebo z Vídně do Bratislavy,00:30:30

což šla von der Leyenová děla. Ještě prošel, pane Gregore, omlouvám se, náš. Jasně. Na chvíli dvojice kandidátů do Evropského parlamentu Matěj Gregor na Hedlová. Děkuji. 

Hezký večer. Nízká. Na shledanou. Hezký večer přeji i vám, vám z peněženky je to vše. Těším se na viděnou na CNN Prima News.

Oblíbené štítky

Mgr. Luboš Zálom

Mgr. Luboš Zálom

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31