Tatýrková: Kolik je možné požadovat po dlužnících

Tatýrková: Kolik je možné požadovat po dlužnících

Sleduji dramatický růst cen téměř všeho a začínám se obávat, že mimosoudní inkaso pohledávek (tzv. vymáhání pohledávek) bude opět po čase velmi v kurzu. O to víc mě zaráží, že náklady vymáhání za spotřebiteli, které mnoho let nikdo nechtěl řešit, nikoho nezajímají ani nyní.

Je nutné rozlišovat dluhy mezi firmami (B2B) a za spotřebiteli (B2C). U firem je stanovena paušalizovaná minimální výše nákladů spojených s uplatněním pohledávky ve výši 1200 korun. Tato výše se vztahuje na každou jednotlivou pohledávku. Ovšem vynaložila-li firma s uplatněním pohledávky vyšší náklady, než je paušální částka, a žádá jejich náhradu, je tuto výši třeba dokazovat.

Bohužel u fyzických osob (B2C pohledávek) není stanoveno ani minimum, ani maximum, které si za vymáhání má či může věřitel přirážet. Je běžnou praxí, že náklady vymáhání či inkasní agentury hradí věřitel, který tyto náklady dále přenáší na dlužníka v souladu s § 513 Občanského zákoníku, který říká, že příslušenstvím pohledávky jsou úroky, úroky z prodlení a náklady spojené s jejím uplatněním. Výše takto přenášených nákladů by měla být přiměřená, nicméně v současné době není nijak stanovena. Některé pohledávky podložené smluvním vztahem proto již v textu smlouvy, nebo v textu jiných souvisejících dokumentů, mají zanesenu možnost navyšovat pohledávku o náklady spojené s vymáháním a někdy i jejich konkrétní výši uvádějí.

V praxi se potom setkáváme např. s dluhem 2000 korun a požadovanými náklady vymáhání ve výši 5500 korun, dluh 5000 korun s uplatňovanými náklady vymáhání 10.000 korun, zrovna včera jsem viděla dluh 10.000 s náklady vymáhání 16.000 korun a podobně. Vymoci pohledávku rozhodně něco stojí, ale kde je ta přiměřená výše?

Asociace inkasních agentur už mnoho let usiluje o legislativní úpravu, definující pravidla a zavedení maximálního stropu výše nákladů vymáhání, kterou by bylo možné požadovat po dlužnících. Vydala v tomto smyslu doporučení svým členům. Jenže Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) toto doporučení chápal jako kartelovou dohodu. Proto byli nuceni své doporučení stáhnout a výši nákladů vymáhání neposuzovat. Jak má ale Asociace reagovat na stížnosti dlužníků na výši nákladů, což jsou ty nejčastější stížnosti?

Být členem Asociace inkasních agentur není povinné a tu největší neplechu na trhu dělají zpravidla nečlenské společnosti. Ty členské jsou vázány etickým kodexem a dalšími pravidly oboru.

Že byste volání po regulaci od vymahačů nečekali? Mimosoudní inkaso pohledávek může v České republice dělat téměř každý. Není na to potřeba žádné speciální oprávnění ani živnost. A jak potom chcete postihnout někoho, kdo se chová sice hrubě neeticky, ale v rámci zákonů? Příkladem takového neetického chování může být zasílání dehonestující korespondence, nadměrné obtěžování telefonáty či osobními návštěvami, oblepování bydliště dlužníka různými vzkazy, noční volání, vyvolávání jména dlužníka z amplionu v ulici, letáky všem sousedům apod. Samoregulace zde narazila na svůj strop!

V jiných evropských zemích jsou úpravy mimosoudního inkasa různé. Někde mají přímo zákony, jinde náklady vymáhání řeší vyhlášky. U nás neexistuje nic! Mnoho dlužníků by místo přemrštěných nákladů vymáhání mohlo splatit své další dluhy a nemuseli by se zbytečně dostávat do exekucí. Zvlášť nyní, kdy to vypadá na zvyšování počtu úhrad v selhání, by se toto navyšování o náklady mělo rychle vyřešit. Stačí jen, když zákonodárci budou chtít.

Jana Tatýrková

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdroj: blog Echo24

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Jana Tatýrková

Jana Tatýrková

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Jana Tatýrková

Jana Tatýrková

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31