Hezký den, jsem SvoBOT. Můžete se mě zeptat na cokoli ohledně programu Svobodných. Naučil jsem se moudrosti Libora Vondráčka a politické názory strany Svobodní.

P*d s tím uděláte. Jan Dočekal odhalil pravdu o elektřině a EU

P*d s tím uděláte. Jan Dočekal odhalil pravdu o elektřině a EU

„Rostoucí ceny energií jsou primárně způsobeny naprosto škodlivou politikou vedení EU,“ je přesvědčený místopředseda Svobodných a pražský zastupitel Jan Dočekal, který se domnívá, že svolávat k cenám energií mimořádnou schůzi Sněmovny je zcela zbytečné. „Energetickou krizi lze částečně řešit zcela jednoduše, levně a transparentně snížením nebo zrušením DPH na energie a PHM. Opravdu musíme mít na potraviny DPH ve výši 15 procent, když v Německu jim stačí 7 procent a Poláci mají dokonce 0 procent?“ ptá se Jan Dočekal v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz

Jak se zdá, zdražování energií stále nebere konce. Vláda Petra Fialy chce energetickou krizi řešit pouze prostřednictvím vyplácení příspěvku na bydlení. Bude to podle vás dostačující?

Vyplácení jakýchkoliv adresných příspěvků je z principu nesystémové a náročné na zpracování. Pokud začneme takto uvažovat, tak automaticky to znamená mít k dispozici hromadu úředníků, kteří posuzují oprávněnost jakýchsi žádostí, kde lidé dokladují příjmy, hmotnou nouzi atd. Musíme mít weby s vysvětleními a návody, hromadu formulářů, speciální software atd. Podotýkám, že to vše stojí hromadu neefektivně vynaložených peněz. I tak to navíc spousta lidí s nižší inteligencí, což jsou právě ti nízkopříjmoví a zdražováním nejvíce postižení občané, vůbec nepochopí. Nebudou vědět, kdy a kde o co mají žádat, nezvládnou vyplnit sexy cool interaktivní dotazník na webu apod. Energetickou krizi lze částečně řešit zcela jednoduše, levně a transparentně snížením nebo zrušením DPH na energie a PHM. Jednak je to výrazně efektivnější a potom i spravedlivější vůči všem občanům ČR. Aniž bych se chtěl jakkoliv zastávat Babiše, tak v tomto případě byl jeho přístup daleko lepší než přístup současné vlády.  

Opoziční hnutí ANO se ve čtvrtek snažilo prosadit mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny, na které by se poslanci zabývali právě rostoucími cenami energií. Vládní většina však byla proti. Co vy na to? Nebylo by přece lepší tak zásadní problémy řešit také na půdě Sněmovny?

Vládní většina se chová pragmaticky. Ona totiž velmi dobře ví, že jednotlivé státy mají na rostoucí ceny energií minimální vliv. Teda ano, mohou měnit sazby DPH, vyplácet příspěvky apod., ale to všechno je jen ucpávání několika děr v cedníku. Rostoucí ceny energií jsou primárně způsobeny naprosto škodlivou politikou vedení EU. Začíná to neschopností zprovoznit Nord Stream 2, pokračuje přes nesmyslný Green Deal a s ním související přechod na bezuhlíkovou ekonomiku, odmítání jaderné energie jako čistého zdroje energie, přes emisní povolenky, násilné protlačování elektromobility a končí to budoucím zákazem topení dřevem v domácím krbu. A mezitím je celá řada dalších nařízení, zákazů, direktiv a příkazů. Takže svolávat na téma rostoucí ceny energií mimořádnou schůzi Poslanecké sněmovny je evidentní nesmysl. Poslanecká sněmovna ČR s tím udělá úplné prd. V tom mají poslanci vládní většiny pravdu, kterou sice nikdo z nich otevřeně nepřizná, ale všichni vědí, že to tak prostě je. Variantou by bylo se otevřeně postavit současné politice EU, ale to je při současném rozložení sil v Parlamentu ČR nereálné. 

Některé okolní státy, jako je Slovensko, Maďarsko nebo Polsko, přistoupily k zastropování cen energií, pohonných hmot nebo hypotečních úvěrů a snížení cen základních potravin. Jak se díváte na tyto kroky? Neměli bychom je zopakovat také v České republice?

Vnímám jako nepřijatelné diktovat prodejcům maximální ceny jakékoliv komodity. Naproti tomu jsem pro vytvoření takových podmínek ve společnosti, které na jedné straně uleví občanům a na druhé straně přinesou státu benefit v podobě vyššího výběru daní. Zdánlivě to zní jako protimluv. Ale pojďme se podívat na srovnání Polska a ČR. Snížením spotřebních daní a DPH došlo v Polsku zároveň ke snížení cen pro koncového uživatele. Důsledkem je, že desetitisíce lidí z ČR jezdí do Polska tankovat benzín, nakupovat potraviny, sednout si v restauraci na kafé atd. Neboli utrácejí „české“ peníze v Polsku. To chceme? A teď se podívejme jen na jeden segment tohoto trhu, mám na mysli pohonné hmoty. ČR je tranzitní zemí uprostřed Evropy. Co by se asi stalo, kdybychom maximálně snížili spotřební daň a DPH z pohonných hmot? Nafta by stála třeba 25 Kč za litr. Vsadím se, že u všech pump by byly fronty kamioňáků křižujících Evropu a benzínky u hranic by musely nabírat nové lidi, aby ten nápor zvládaly. Věřím, že při konečném součtu by státní kasa obdržela více a všichni byli spokojení. Chce to jen odvahu. To samé se projevuje třeba i u zmíněných potravin. Opravdu musíme mít na potraviny DPH ve výši 15 procent, když v Německu jim stačí 7 procent a Poláci mají dokonce 0 procent? Zkuste se optat lidí z pohraničí, kam jezdí dělat větší nákupy. 

V mezidobí se zdá, že do ústraní se dostala debata o evropském Green Dealu, který je podle mnoha kritiků jedním z hlavních příčin energetické krize. Není to podle vás jen zastírací manévr a snaha odvést pozornost o způsobu řešení růstu cen energií jinam?

Většina soudných lidí tuší, že evropský Green Deal je násilně tlačený nesmysl propagovaný humanisticky vzdělanými lidmi ve vedení EU, kteří nechápou elementární technické zákonitosti. Celý Zelený úděl likviduje konkurenceschopnost evropské ekonomiky, sníží životní úroveň každého občana EU a posune Evropu z pozice světového technologického lídra na pozici států rozvojového světa. Dostatek levné energie jakéhokoliv druhu (elektrická, tepelná atd.) je totiž nutnou podmínkou technologického růstu a zachování průmyslového výkonu daného regionu v celosvětovém měřítku. Pokud se lídři EU domnívají, že spasí svět snížením emisí CO2 o 0,05 %, rozvíjením start-upů sdílených elektrokoloběžek a dotacemi na cyklostezky, tak se zásadně mýlí. Energetickou krizi by Evropa prostě neměla připustit za žádnou cenu. Naopak se domnívám, že zajištění dostatku levných energií by měl být její prvořadý úkol. Chceme snad být regionem, který je závislý na dovozu uhlí z Austrálie, zkapalněného CNG z Ameriky nebo zemního plynu z Ruska? Je to i bezpečnostní riziko. Stačí jakýkoliv konflikt a někdo Evropě zavře kohoutek. Co potom budeme dělat, když si podle směrnice z EU nebudeme moci ani zatopit polenem z místního lesa, protože by prý někde stoupla hladina moře o jeden milimetr? Pořád platí okřídlené rčení: Bližší košile než kabát. Obávám se však, že tyto souvislosti představitelům EU (kteří létají i trasu Vídeň–Bratislava, tedy 47 km, soukromým tryskáčem), poněkud unikají. Hlavně že bojujeme za zelenější planetu. 

Najde se podle vás právě mezi zeměmi, jako je např. Maďarsko, Polsko či Česká republika, dostatek síly na to, aby tyto země společně prosazovaly změnu či dokonce zrušení evropského zeleného údělu?

Nenajde. Alespoň za současné konstelace ne. A je to veliká škoda. Pokud by státy V4 postupovaly alespoň v zásadních otázkách jednotně, tak by jejich hlas měl mnohem vyšší váhu než hlasy jednotlivých států. Zásadními otázkami myslím třeba přístup k migraci, Green Dealu, zachování rozmanitosti kultur atd. Bohužel nás Německo s Francií pořád vnímají jako lehce nesvéprávné státy odněkud z východu, které není třeba brát moc vážně, a které stačí tu a tam lehce „klepnout přes prsty“ a oni zase budou vděční za pár euro z evropských dotací. Primárním úkolem evropských struktur by mělo být odstraňování obchodních bariér, navazování úzké spolupráce jednotlivých zemí tak, jak to kdysi bylo definováno při založení Evropského společenství uhlí a oceli (ESUO). Jeho účelem byl rozvoj ekonomik, zvýšení zaměstnanosti a zvýšení životní úrovně v rámci společenství. Bohužel se to postupem času „tak trochu zvrtlo“ v současnou EU, kdy již jednotlivé státy přicházejí o svoji suverenitu, jsou jim násilně diktovány nové zelené ideologie, kvóty na výrobu cukru a další podobné nesmysly. 

Jan Dočekal, místopředseda strany

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zdroj: Parlamentní listy

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Jan Dočekal

Jan Dočekal

Novinky

Nejnovější video

Na Petříně byla při příležitosti 20. výročí od vstupu do Evropské unie zveřejněna Markétou Šichtařová Charta 24.

Porovnání Charty 24 a Charty 77 v pdf.



P r o h l á š e n í  C h a r t y   24

Dne 01. 05. 2004 vstoupila Česká republika společně s dalšími devíti zeměmi do Evropské unie. Evropská unie vznikla na ideálech mezinárodní spolupráce a volného pohybu osob, pracovních sil, kapitálu, zboží i služeb. Smyslem jejího zrodu bylo přinášet všem občanům vyšší míru prosperity a osobní i politické svobody.

I kdybychom k ní cítili nevoli, je dnes pro Českou republiku závazná Listina základních práv Evropské unie. Naši občané mají právo a náš stát povinnost se jimi řídit.

Svobody a práva, na jejichž ideálech Evropské unie vznikla, jsou důležitými civilizačními hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí. Vstup České republiky do Evropské unie měl tyto civilizační hodnoty stvrdit.

Dvacetileté výročí vstupu naší země do EU nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních občanských práv platí v naší zemi už opět – bohužel – jen na papíře.

Zcela iluzorní je např. právo na svobodu projevu a informací, zaručované článkem 11 hlavy II.

Desítkám tisíc našich občanů je znemožňováno získávat objektivní, nezkreslené a úplné informace, stejně tak jako vyjadřovat se veřejně na sociálních sítích či v médiích jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních. Jsou přitom často objekty nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se.

Statisícům dalších občanů hrozí, že projeví-li své názory na aktuální společenskovědní témata, ztratí pracovní a jiné možnosti, a to nejen ve veřejném sektoru, ale i u soukromých korporací.

Článku 16 hlavy II., zaručujícímu právo na svobodu podnikání, odporuje chování bank i pojišťoven, které pod taktovkou Evropské centrální banky a ideologie ESG odmítají poskytovat finanční služby společnostem angažujícím se v obranném či těžebním průmyslu, nebo firmám, které jsou v danou chvíli z nejrůznějších důvodů ocejchovány jako nežádoucí. Kritéria této ESG selekce jsou stanovována netransparentně s absencí demokraticky získaného mandátu.
V rozporu s článkem 21 hlavy III., zakazujícím jakoukoli diskriminaci založenou zejména na pohlaví, rase, barvě pleti, etnickém nebo sociálním původu, politických nebo jakýchkoli jiných názorech nebo příslušnosti k národnostní menšině, je obsazování pracovních míst na základě kvót odvolávajících se na příslušnost k daným skupinám.

V rozporu s článkem 8 hlavy II. zaručujícím právo na ochranu osobních údajů, dále s článkem 16 hlavy II. zajišťujícím občanům Unie právo na svobodné podnikání a také v rozporu s článkem 45 hlavy V. zajišťujícím všem občanům Evropské unie právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, bylo jednání většiny členských států během období pandemie. Jednání naší vlády minulé i současné během pandemie bylo nejen v rozporu s původními hodnotami EU, ale i v rozporu s naší vlastní Ústavou. Nepojmenovat zločin znamená legalizovat jeho opakování!

Svoboda pohybu kapitálu, zboží i služeb je jen zdánlivá, jak ukazuje například nedostatek léků v Evropské unii.

Uplatnění práva vyhledávat, přijímat, rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, ať ústně, písemně nebo tiskem (článek 11 hlavy II.) je stíháno nejen mimosoudně, ale i soudně, často pod rouškou údajného šíření dezinformací.

Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním řízením veřejnoprávních sdělovacích prostředků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický, filozofický i vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn ve veřejnoprávních médiích či na sociálních sítích; je znemožněna veřejná kritika krizových společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana lidské důstojnosti, jednoznačně zaručována článkem 1 hlavy I., v praxi neexistuje – viz např. označování lidí vyjadřujících nedůvěřivost vůči deklarovaným účinkům vakcín za dezinformátory, nebo označování lidí odmítajících tvrzení o původu energetické krize ve válce na Ukrajině za putinovce a dezoláty); lživá obvinění nelze vyvrátit. V předních společenských tématech často spojených s enormními veřejnými výdaji ze státních rozpočtů členských zemí EU je vyloučena otevřená diskuse.
Mnoho vědeckých a akademických pracovníků i jiných občanů je diskriminováno jen proto, že legálně zveřejňují či otevřeně vyslovují názory, které současná politická moc odsuzuje.

Svobodné hlasování, základní princip demokracie, je systematicky omezováno mocenskou svévolí; oklešťování hlasovacích práv jednotlivých zemí v rámci Unie je praktikováno odpíráním příjmů ze strukturálních fondů Unie. Nad zeměmi s odlišným politickým nebo společenskovědním postojem trvale visí hrozba odepření nebo ztráty hlasovacích práv.

Nástrojem omezení a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a organizací ve státě politickým direktivám Evropské unie. Nové zákony a ideologie jsou často prosazovány politicky aktivními a nikým nevolenými neziskovými organizacemi financovanými z veřejných peněz, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákonodárných i výkonných orgánů státní správy, justice, zájmových i všech ostatních společenských organizací, politických stran, podniků, ústavů, úřadů, škol a dalších zařízení.

Další občanská práva, včetně práva na nezasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo korespondence (článek 7 hlavy II.), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například budováním sítě informátorů z řad obyvatelstva (získávaných výzvami k „whistleblowingu“ neboli udavačství). Dochází ke kontrole soukromé pošty na sociálních sítích. Média jsou motivována ke spolupráci se státem. Tato činnost není regulována zákony, občan se proti ní nemůže nijak bránit.

Svévolně se postupuje i při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí získávají status uprchlíka jen na základě deklarace, že jsou v mateřské zemi údajně pronásledováni.

Kromě nedodržování předpisů vůči vlastním občanům nerespektuje Evropská unie ani své závazky vůči jiným zemím. Ve článku 216 Smlouvy o fungování Evropské unie se EU hlásí k tomu, že jsou dohody uzavřené Unií (jako například smlouva o volném obchodu GATT94 podepsaná u Světové obchodní organizace) závazné pro orgány Unie i pro členské státy. Při rozchodu s Velkou Británií ovšem EU tento svůj závazek porušila, protože trvala na vytvoření nových obchodních překážek tam, kde dříve nebyly.

Evropská unie, ve které dnes žijeme, již není stejnou Evropskou unií, pro kterou se občané České republiky vyslovili ve všelidovém referendu. Ideály, na nichž Evropská unie vznikla, měly za cíl posílit svobodu a prosperitu a odstranit byrokratické bariery pro mezinárodní spolupráci; dnešní směřování Evropské unie však vede k oklešťování občanských svobod, cílenému ničení prosperity a zavádění stále nových byrokratických překážek vůči svobodnému podnikání.
Dobré vztahy se mohou tvořit pouze na dobrovolné bázi, tedy bez nátlaku, kde základní motivací k uzavření dohody je oboustranná spokojenost. Souhlas s přijetím jakýchkoli závazků musí být informovaný. Neměla by mu tedy předcházet jednostranná kampaň, ale vyvážená diskuse.

Posledním pokusem o vytěsnění odborné diskuse nad závažným tématem je snaha vládnoucích elit protlačit navzdory převládající vůli lidu a závěrům ekonomických analýz přijetí společné evropské měny euro. Jako sebevědomý národ a sebevědomí občané deklarujeme, že naše měna musí být nástrojem dosažení prosperity. Prosperita nesmí být obětována za účelem získání jakékoliv nové měny.
Lze ovšem identifikovat i další závažné snahy o vyhýbání se seriózní veřejné diskusi nad dokumenty, jejichž podstata – drastické oslabením naší suverenity – je překryta falešnou rouškou veřejného blaha.

Někteří občané na soustavné porušování demokratických principů upozorňují a dožadují se nápravy; jejich hlasy jsou však upozaďovány, cenzurovány, anebo se stávají předmětem nejrůznějšího očerňování.

Odpovědnost za dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoněných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany.
Pocit této spoluodpovědnosti nás přivedl k myšlence vytvořit CHARTU 24, jejíž vznik dnes veřejně oznamujeme.

CHARTA 24 je volné, neformální a otevřené provolání lidí různých přesvědčení, různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování přirozených lidských práv v naší zemi i ve světě.

CHARTA 24 vyrůstá ze zázemí lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci.

CHARTA 24 není organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo souhlasí s její myšlenkou, šíří její text a podporuje ji.

CHARTA 24 není základnou k opoziční politické činnosti. Chce sloužit k prosperitě, hrdosti a sebevědomí našeho národa. Svým symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 24, že vychází z textu CHARTY 77, který pozměňuje pouze mírně a pouze natolik, aby správně pojmenovával instituce a problémy existující 47 let po vzniku CHARTY 77; hlavní myšlenky textu CHARTY 77 - dodržování uzákoněných svobod – však zůstávají nedotčeny.

Signatáři a mluvčí CHARTY 24
Ing. Markéta Šichtařová
Ing. Tomáš Zítko
Mgr. Libor Vondráček

Podepsat Chartu 24:

Zásady zpracování osobnách údajů – Komunikaci s petenty obstarává Libor Vondráček

Oblíbené štítky

Jan Dočekal

Jan Dočekal

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31