Co je vlastně špatně na migračním paktu?

Co je vlastně špatně na migračním paktu?

Povinná solidarita. To je určitě hlavní zlo migračního paktu. Bude znamenat vysoké riziko, že dříve, či později migrační pakt způsobí přijímání migrantů i do České republiky. Více o tom zde.

V migračním paktu skutečně nejsou povinné relokace, byť v případě migračních krizí si tím nejsem tak jistý.

Rozhodně nelze pominout riziko politického aktivismu zástupců (budoucí) české vlády, tj. aktivistické slibování relokací. Stejně tak nelze vynechat ani riziko kupčení s relokacemi, kdy budou vyměňovány za různé ústupky institucí EU a jiných států. Každý z nás si jistě umí představit typ politiků, kteří z aktivismu, pragmatismu nebo obyčejné zbabělosti budou relokace přislibovat. Tlak bude obrovský. Nezapomínejme, že 5 nejmocnějších států EU nese kolem 80 % migrační zátěže. Nemá význam pochybovat, že své zájmy budou tvrdě prosazovat.

Ale zcela určitě migrační pakt obsahuje povinnost přijmout ty migranty, kteří se v kritickou dobu budou vyskytovat na našem území, jejichž žádost by správně měl vyřídit stát prvního vstupu na území EU, a to v situaci, kdy se nenaplní alespoň 60 % počtu relokací stanoveného Radou EU. Toto potvrzuje i Evropská komise a je v zásadě jedno, kolikrát se tomu ještě Vít Rakušan v debatách vyhne. Toto samo o sobě je naprosto nepřijatelné. Možná bude stačit, jako je tomu právě v těchto dnech, v pravou chvíli blokovat společnými policejními hlídkami česko-německou hranici a migranti, pro které je Česká republika významnou tranzitní zemí, se zde budou pěkně kupit.

Nejprve trocha právní teorie

Právní předpisy, které nyní určují proces a podmínky, za kterých je členský stát povinen vyřídit a případně udělit azyl, jsou tzv. směrnice.

Nově, s migračním paktem, budou proces a podmínky udělení azylu upraveny tzv. nařízeními. Směrnice a nařízení jsou rozdílné druhy unijních právních předpisů.

Směrnice určují pro národní právní úpravu jen její mantinely a musí k nim vzniknout národní právní předpis (prováděcí zákon). Ten teprve ukládá povinnosti. Ale nařízení jsou mnohem více jako národní zákony. Namísto pouhých mantinelů pro národní zákony převážně přímo ukládají povinnosti. Prováděcí předpisy proto někdy ani nepotřebují.

Směrnice tedy dávají větší prostor členským státům být ve vyřizování žádostí o azyl tvrdší. Nařízení tento prostor dávají mnohem menší.

Co způsobí změna ze směrnice na nařízení?

Česká republika zatím patří při projednávání žádostí o azyl k těm přísnějším státům. Tomu bude s migračním paktem do značné míry konec. Vybral jsem si některé africké a blízkovýchodní státy a podíval jsem se, jak se k migrantům z nich chovají azylové systémy některých členských států EU (vybral jsem migranty z Afghánistánu, Turecka, Sýrie, Eritrei, Maroka atd.).

Zatímco u těchto vybraných zemí Česká republika v posledních letech v prvním stupni řízení odmítala 68 % žádostí o azyl, například Německo jen 39 %. Maďarsko, jako země s nejtvrdší praxí, odmítalo dokonce 85 % žádostí. Průměr EU byl 41 %.

V důsledku změny ze směrnice na nařízení bude s vyšší tvrdostí českých azylových úřadů do značné míry konec. Odhaduji, že se významně posuneme k průměru EU. Lapidárně řečeno, náš azylový systém s migračním paktem významně změkne. Jinými slovy, budeme muset méně žádostí odmítat, tedy více žádostí schvalovat. A to znamená, více migrantů natrvalo v naší zemi.

Migrační pakt tedy nejen kvůli povinné solidaritě, ale i v důsledku výše uvedeného způsobí, že v České republice začnou přibývat migranti z Afriky a Blízkého východu. Třeba ne výrazně ani rychle, ale přesto a postupně ano. Migrační pakt je zlo.

Převzato z Konzervativních novin: Co je vlastně špatně na migračním paktu? První díl , Co je vlastně špatně na migračním paktu? Druhý díl

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Robert Kotzian

Robert Kotzian

Novinky

Nejnovější video

Libor Vondráček, předseda strany Svobodných, vystoupil 18. listopadu 2025 v diskusním pořadu 360 na CNN Prima News, který moderoval Michal Půr. Pořad byl věnován oslavám Dne boje za svobodu a demokracii a aktuální politické situaci kolem jmenování nové vlády.​

Svoboda projevu a kritika na Národní třídě

Vondráček v debatě zdůraznil, že 17. listopad je přesně o tom, že každý má svobodu vyjádřit svůj názor. Reagoval na pískání a kritiku, kterou na Národní třídě sklízeli někteří politici včetně prezidenta Petra Pavla. Podle něj je to zpětná vazba pro politiky a největší výhra demokratické společnosti – možnost svobodně oponovat těm, se kterými nesouhlasíme.​

Obhajoba nepřítomnosti Tomia Okamury

Významnou část diskuse Vondráček věnoval obhajobě rozhodnutí předsedy Poslanecké sněmovny Tomia Okamury nevzpomínat na Národní třídě. Vysvětlil, že Okamura se svobodně vydal na jiná místa, včetně Hlávkovy koleje a Ruzyně, kde také zemřeli studenti v roce 1939. Vondráček odmítl, že by všichni politici museli chodit na stejné místo, a přirovnal to k povinným oslavám za minulého režimu.​

Osobní zkušenost z Národní třídy

Vondráček uvedl, že poslední sedm let chodil na Národní třídu pravidelně a vždy si vyslechl nějaké pískání. Zdůraznil však, že mnohem více lidí za ním přišlo, potřáslo mu rukou a poděkovalo za práci. Upozornil, že negativní titulky vždy lákají větší pozornost, ale skutečná atmosféra byla jiná.​

Kritika pokrytectví kolem svátku

Vondráček vyjádřil názor, že se dostáváme do stavu, kdy svátek 17. listopadu už tak nevzpomíná na události roku 1989 a že je v něm skryto hodně pokrytectví. Zmínil, že mu bylo mnohokrát říkáno, že nemá právo tam chodit, přestože před 36 lety na Národní třídě stálo 2000 lidí a každý z nich dnes možná volí někoho jiného. Zdůraznil, že za to bylo bojováno – aby zde nebyla jedna strana a jeden názor.​

Střet zájmů Andreje Babiše

V druhé části pořadu se diskuse přesunula k tématu střetu zájmů Andreje Babiše a výroků prezidenta Petra Pavla. Vondráček upozornil, že prezident nejprve řekl, že varianty řešení střetu zájmů, které mu Babiš ukázal, vypadají, že jsou v souladu se zákonem, ale nyní mění podmínky. Kritizoval, že některé kroky k vyřešení střetu zájmů se nedají vrátit zpátky, a pokud by Babiš tyto kroky učinil bez následného jmenování, mohlo by to na něj mít zbytečný dopad.​

Ústavní otázky

Vondráček jako právník poukázal na to, že ústava neobsahuje žádnou lhůtu, do kdy musí prezident někoho jmenovat premiérem. Navrhl, že by stálo za zvážení zavést například 60denní lhůtu po ustavení sněmovny, protože současný stav teoreticky umožňuje mít čtyři roky vládu v demisi. Upozornil, že článek 2 ústavy říká, že veškerá moc v zemi pramení od lidu, a dlouhé váhání prezidenta by mohlo být důvodem pro ústavní žalobu.​

Obhajoba Okamury proti obvinění z poštvávání

Když byl Vondráček konfrontován s obviněním Tomia Okamury z podněcování nenávisti, označil to za čarodějnický politický proces. Zdůraznil, že pokud vzpomínáme na svobodu projevu a svobodu slova, měli bychom říct, že už žádné takovéto procesy za výroky a projevy názoru nebudou. Obhajoval, že varování před negativními jevy na západě je součástí svobody slova.​

Závěr

Libor Vondráček v pořadu 360 důsledně obhajoval pozice SPD a Tomia Okamury, zdůrazňoval význam svobody projevu a kritizoval výroky prezidenta Petra Pavla k jmenování nové vlády. Jeho vystoupení bylo vedeno v duchu zdůrazňování demokratických svobod získaných po roce 1989, i když některé jeho argumenty vyvolaly kritickou reakci ostatních hostů pořadu.​

Oblíbené štítky

Robert Kotzian

Robert Kotzian

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31