Zdeněk Uhlíř: Něco mezi…

Zdeněk Uhlíř: Něco mezi…

Často slyšíme, že Česko je něco mezi – mezi Západem a Východem. Někteří v tom vidí protizápadní proputinovský extrémismus, jiní naopak uvážlivost, která se chce vyvarovat antagonistických protikladů, a pokus o jejich smíření. Další se také domnívají, že Česko je něco mezi – v jejich pohledu mezi Německem a Ruskem a vidí v tom dokonce jakýsi osud Česka. Myslím však, že takovýmto chimérám je třeba důrazně oponovat, protože ve skutečnosti nevyjadřují uvážlivé poznání běhu věcí českých, ale alibistickou bojácnost promyslet postavení Česka mezi různými zeměmi, jakož i ve světě vůbec a podle toho pak také jednat.

Každé jednání (a vlastně i myšlení) má náklady a výnosy, zisky a ztráty. V důsledku toho je hra na obě strany velmi obtížná, nejistá a nebezpečná. Může si ji dovolit jen ten, kdo si o sobě nedělá žádné iluze, ale přesto má odvahu zasahovat do dění. Je zřejmé, že Česko v takovém postavení od dávných středověkých dob už nebylo, není v něm ani dnes a nebude v něm ani v předvídatelné budoucnosti. Česko si zkrátka přepych dvojí hry nemůže dovolit, musí si zvolit stranu, ve které a za kterou bude hrát. A pokud Česko chce, aby jiní hráli za ně, musí na oplátku hrát za jiné.

Hrát za sebe i za jiné znamená přijmout odpovědnost a jednou provždy odmítnout alibismus. Přijmout odpovědnost znamená jiným také dávat, když od nich beru. Uznávám, že to v kvaziintegračním chaosu Evropské unie dost dobře není možné bez ztráty všech květinek. Ale třeba v případě NATO to možné je a musí být. Je trestuhodné a pro budoucnost nebezpečné spoléhat se na jiné, že nás ochrání, a sami své vlastní obraně nevěnovat žádnou péči a žádné úsilí, a to platí nejenom pro budování armády, ale také a hlavně pro utváření odolného ducha, který si okamžitě úpěnlivě nestěžuje, když nastanou první potíže.

A tak je nutno s definitivní platností přestat uvažovat o některých věcech, které jsou u nás více méně populární. První z nich je autarkie, úplná soběstačnost ve všem všudy. Pro zemi, která je jako Česko velmi výrazně otevřená zahraničnímu obchodu a v podstatě na něm závislá, je autarkie zcela smrtící. Je cestou do chudoby, protože nebude zahraniční zboží, kterého je u nás ještě více, než si myslíme. Jestliže někdo namítne, že to přece můžeme dělat sami, je na omylu, protože zahraniční zboží dovážíme hlavně z toho důvodu, že je (komparativně, nikoli absolutně) lepší než naše anebo že je vůbec vytvořit neumíme. A po chudobě následuje závislost, ať už je to závislost na vlastní hlouposti, když nemáme srovnání s tím, jak to dělají jinde, anebo prostě závislost na tom, kdo si nás první jako chudou a bezmocnou zemi utrhne. V autarkii není síla, nýbrž slabost.

Podobně je třeba odmítnout neutralitu, nepřítomnost politicko-vojenských vazeb. Jsou země, které si mohou neutralitu dovolit, ale je jich jen  velmi málo. Řeklo by se, že to jsou země natolik velké, že opravdu mohou být soběstačné, nicméně žádnou takovou nevidíme: všechny svádí možnost imperialismu, který jim jejich velikost umožňuje. Velké země nejsou neutrální, jsou naopak aktivními iniciátory vzniku bloků, do nichž stahují země menší a malé. Skutečně neutrální jsou tak pouze země spíše malé, a to za podmínky, že poskytují globálně nějakou obecně potřebnou službu, na níž jsou tak či onak závislé ostatní země včetně těch, které utvářejí bloky. Neutrální zemí tudíž může být Švýcarsko vzhledem ke svým finančním a informačním službám, nikoli však Česko, které není v ničem výlučné. Česko může mít jen nepravou, iluzorní neutralitu, která skončí ve chvíli, kdy si kdokoli (a nemusí to být jen velmoc nebo blok) umane.

A právě tak je třeba odmítnout multilateralismus, kterému se u nás říká politika všech azimutů. Stoupenci multilateralismu ho vidí jako samostatný a aktivní přístup k zahraniční politice, vpravdě však je pro něj trefné označení, promiňte mi ten výraz, v každé prdeli kvedlačka. Ke všemu multilateralismus znamená chaos v globálním systému mezinárodních vztahů, který nakonec směřuje k vyvažování až konečnému vyvážení mezi velmocemi či bloky. Nebo na druhou stranu se nyní objevují snahy o technokratickou světovládu, tzv. the great reset, což je vlastně jen rub multilateralismu, a tak je třeba se mu také postavit.

A přece u nás stále přetrvává představa o něčem mezi… O mostu mezi civilizacemi… Ovšem s mostem mezi Západem a Východem už dostatečně negativní zkušenost máme. Protagonisty této představy byli Edvard Beneš  a jeho věrný souputník Hubert Ripka. Jan Choltinský v článcích o sovětizaci Československa a o českém komunismu podobně jako Henry Ludmer nebo Jaromír Neumann dobře rozpoznali, že představa s následná politika mostu je skrytým odstoupením od Západu a jeho hodnot. V dobách konce druhé světové války a těsně po ní to znamenalo zařazení do tzv. světové socialistické soustavy řízené Sovětským svazem, dnes to znamená podlehnutí putinovskému Rusku obnovujícímu své staré imperiální tradice nebo dokonce Číně nebezpečně revitalizující a rozvíjející některé rysy maoismu.

Ve svém článku o Střední Evropě jsem napsal, že onomu „něco mezi“ je třeba ve skutečnosti rozumět jako jedné ze tří verzí Západu, té, která vyznává partikularismus proti eurounijnímu centralismu, té, která se považovala za baštu proti eurasijskému náporu (zejména ovšem Polsko, někdy i Česko). Ba i na Ukrajině se především v souvislosti s kozáky utvářela tato představa a přetrvává tam dodnes. Je jisté, že skutečnost není vždy taková, jako myšlenka. Avšak dobré myšlenky, nejsou-li ještě skutečností, je žádoucí naplňovat.

A tak tedy: nikoli něco mezi, nýbrž střední Evropa, mladší Evropa, která se příznačně shoduje s novými eurounijními zeměmi, jedna ze tří verzí Západu.

Zdeněk Uhlíř

Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Libor Vondráček, předseda strany Svobodných, vystoupil 18. listopadu 2025 v diskusním pořadu 360 na CNN Prima News, který moderoval Michal Půr. Pořad byl věnován oslavám Dne boje za svobodu a demokracii a aktuální politické situaci kolem jmenování nové vlády.​

Svoboda projevu a kritika na Národní třídě

Vondráček v debatě zdůraznil, že 17. listopad je přesně o tom, že každý má svobodu vyjádřit svůj názor. Reagoval na pískání a kritiku, kterou na Národní třídě sklízeli někteří politici včetně prezidenta Petra Pavla. Podle něj je to zpětná vazba pro politiky a největší výhra demokratické společnosti – možnost svobodně oponovat těm, se kterými nesouhlasíme.​

Obhajoba nepřítomnosti Tomia Okamury

Významnou část diskuse Vondráček věnoval obhajobě rozhodnutí předsedy Poslanecké sněmovny Tomia Okamury nevzpomínat na Národní třídě. Vysvětlil, že Okamura se svobodně vydal na jiná místa, včetně Hlávkovy koleje a Ruzyně, kde také zemřeli studenti v roce 1939. Vondráček odmítl, že by všichni politici museli chodit na stejné místo, a přirovnal to k povinným oslavám za minulého režimu.​

Osobní zkušenost z Národní třídy

Vondráček uvedl, že poslední sedm let chodil na Národní třídu pravidelně a vždy si vyslechl nějaké pískání. Zdůraznil však, že mnohem více lidí za ním přišlo, potřáslo mu rukou a poděkovalo za práci. Upozornil, že negativní titulky vždy lákají větší pozornost, ale skutečná atmosféra byla jiná.​

Kritika pokrytectví kolem svátku

Vondráček vyjádřil názor, že se dostáváme do stavu, kdy svátek 17. listopadu už tak nevzpomíná na události roku 1989 a že je v něm skryto hodně pokrytectví. Zmínil, že mu bylo mnohokrát říkáno, že nemá právo tam chodit, přestože před 36 lety na Národní třídě stálo 2000 lidí a každý z nich dnes možná volí někoho jiného. Zdůraznil, že za to bylo bojováno – aby zde nebyla jedna strana a jeden názor.​

Střet zájmů Andreje Babiše

V druhé části pořadu se diskuse přesunula k tématu střetu zájmů Andreje Babiše a výroků prezidenta Petra Pavla. Vondráček upozornil, že prezident nejprve řekl, že varianty řešení střetu zájmů, které mu Babiš ukázal, vypadají, že jsou v souladu se zákonem, ale nyní mění podmínky. Kritizoval, že některé kroky k vyřešení střetu zájmů se nedají vrátit zpátky, a pokud by Babiš tyto kroky učinil bez následného jmenování, mohlo by to na něj mít zbytečný dopad.​

Ústavní otázky

Vondráček jako právník poukázal na to, že ústava neobsahuje žádnou lhůtu, do kdy musí prezident někoho jmenovat premiérem. Navrhl, že by stálo za zvážení zavést například 60denní lhůtu po ustavení sněmovny, protože současný stav teoreticky umožňuje mít čtyři roky vládu v demisi. Upozornil, že článek 2 ústavy říká, že veškerá moc v zemi pramení od lidu, a dlouhé váhání prezidenta by mohlo být důvodem pro ústavní žalobu.​

Obhajoba Okamury proti obvinění z poštvávání

Když byl Vondráček konfrontován s obviněním Tomia Okamury z podněcování nenávisti, označil to za čarodějnický politický proces. Zdůraznil, že pokud vzpomínáme na svobodu projevu a svobodu slova, měli bychom říct, že už žádné takovéto procesy za výroky a projevy názoru nebudou. Obhajoval, že varování před negativními jevy na západě je součástí svobody slova.​

Závěr

Libor Vondráček v pořadu 360 důsledně obhajoval pozice SPD a Tomia Okamury, zdůrazňoval význam svobody projevu a kritizoval výroky prezidenta Petra Pavla k jmenování nové vlády. Jeho vystoupení bylo vedeno v duchu zdůrazňování demokratických svobod získaných po roce 1989, i když některé jeho argumenty vyvolaly kritickou reakci ostatních hostů pořadu.​

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31