Dálnice z Brna do Vídně. Mýtus, pohádka, tragikomedie. Každé volby slyšíme to stejné, pro všechny je to priorita. Co se ale reálně s touto stavbou děje a proč jsme se od roku 1996 z Pohořelic neposunuli ani o metr?
Nejlepší bude si celý problém ilustrovat na jednom konkrétním úseku. Pojďme se podívat například na stavbu obchvatu Mikulova. Tento úsek, který je obecně vnímán jako nejjednodušší část budoucí dálnice, je nejblíž k zahájení stavby. Územní rozhodnutí na obchvat Mikulova trvalo od zahájení řízení 15 měsíců a mělo 250 stran. K tomuto bylo vypracováno 800stránkové odvolání. Žalobu jako první smetl ze stolu Krajský soud v Brně, následně také Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost proti rozsudku soudu krajského. Ministerstvo životního prostředí také potvrdilo výjimku týkající se ochrany zvlášť chráněných druhů živočichů a rostlin. Následně šla celá věc až k Ústavnímu soudu a ten potvrdil předešlý rozsudek Nejvyššího správního soudu.
Krajský úřad tedy stavbu povolil a s námitkami proti se vypořádal. Hotovo, vyřízeno. Tedy, ne tak docela. Teď je na řadě další kolečko týkající se stavebního povolení.
Dle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, Jana Studeckého, se může stavba ještě dále protáhnout „Bude záležet i na stavebním povolení, lze očekávat podání rozkladu od sdružení Děti Země. Nabytí právní moci územního rozhodnutí z tohoto důvodu trvalo u této stavby přes patnáct měsíců,“ uvedl.
ŘSD aktuálně plánuje začít kopat na konci roku 2021. Další úseky jsou na tom ještě hůř a dá se očekávat, že projdou stejným, zdlouhavým, řízením. Mluvčí Ministerstva dopravy mluví o dokončení celé stavby v roce 2030, už dnes je ale jasné, že je to hodně optimistický odhad.
Konečně tedy máme viníka! Děti Země! Aktivisté! Nebo ne?
Proč se tedy všechno tak táhne a jak je možné, že v Rakousku to zvládají výrazně rychleji, než my? Copak tam se o ekologii nezajímají? Nebo tam snad nemají aktivisty, kteří by všechno napadali? Ani jedno z toho neplatí. Rozdíl je jinde a důvodů pro průtahy je několik:
1. Délka vyřízení stavebního povolení
Problémy s výstavbou dálnic nemá zdaleka jen Jihomoravský kraj. Je to systémový problém, který můžeme sledovat na celém území naší republiky.
Zdroj:https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-dalnice-d1-dan-tok-ministerstvo-dopravy_1901140600_pek
Jak jde vidět z přiloženého grafu, počet kilometrů nových (opravdu nových dálnic) je výrazně nižší, než v Polsku nebo Maďarsku. Zatímco Česko potřebuje 21 úkonů potřebných pro vyřízení stavebního povolení, ve srovnávaném Polsku je to pouze 12. Toto přitom není problém pouze u stavby dálnic. Délka stavebního řízení je u nás v průměru 246 dní, zatímco v mezinárodním srovnání nejlepším Dánsku je to pouze něco přes dva měsíce. V průměru rychlejší stavební řízení než Češi mají i již zmínění Poláci, kde je to 153 dní, nebo Maďaři, kde je to 192 dní.
2. Délka soudního řízení
Právní systém každého státu stojí a padá s vymahatelností práva. Nejde jenom o to, zda bylo rozhodnuto spravedlivě, ale také za jak dlouho k rozhodnutí došlo. V případě obchvatu Mikulova došlo několikrát k tomu, že rozhodl soud vyšší instance z důvodu odvolání. Celý tento princip je naprosto v pořádku, stejně jako žaloby ekologů. Problém je v tom, že si s tím úřednická a soudní mašinérie nedokáže včas poradit a celý proces se neúměrně protahuje. Na první pohled se může zdát, že jsou viníky celé situace právě ti, kteří si stěžují a podávají žaloby. Stejnou logikou bychom mohli ovšem obviňovat kohokoli, kdo rozporuje rozhodnutí státu nebo jeho orgánů. Nezlobme se na ty, kteří využívají systém. Mají na to právo. Zlobme se spíše na ty, kteří systém spravují a nejsou sami schopni v něm fungovat.
3. Neschopnost státní správy
Dálnice na Vídeň se přece řeší už několik let, nestojí to jenom na obchvatu Mikulova. Již v roce 2012 bylo odvolacím orgánem zrušeno územní rozhodnutí z roku 2010. Následně se čekalo do roku 2017, to totiž konečně potvrdil soud zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, bez kterého nešlo územní rozhodnutí získat. Odpovědnost za tuto věc mají politici a jimi dosazení úředníci. Velká část neefektivity státní správy tkví v podstatě nulové odpovědnosti úředníků.
V případě delších průtahů je navíc reálná hrozba ztráty prostředků z fondů EU, které na tyto stavby alokují společné evropské prostředky. Vzhledem k tomu, že EU žádné své prostředky nemá a funguje jako mašina na přerozdělování, tedy vlastně přicházíme o své vlastní peníze, které jsme do ní dříve investovali. Vizí, jak vyřešit tento problém je využití prostředků kraje na externí právní služby při přípravě dokumentace, a to po vzoru Brna, kde se touto cestou vydala Kancelář architekta města Brna.
Jak jsou na tom mezitím v Rakousku?
Dohodu o stavbě dálnice D52 podepsali zástupci obou států již v roce 2009. Rakousko bylo mezi tím schopné svou část dálnice dostavět až téměř k hranicím a čeká pouze na to, až se začne stavět na české straně. Jen tak pro zajímavost – od podpisu dohody se na postu českého ministra dopravy vystřídalo deset různých jmen! Je mezinárodní ostudou, že jsme ještě ani nekopli do země.
Krajské volby 2020
Z pozice kraje nelze řešit veškeré problémy spojené s výstavbou dálnic. Co řešit lze, je mravenčí práce úředníků, alokace prostředků a správná příprava veškerých dokumentů společně s neoblomnou důvěrou v to, že se u nás jednoho krásného dne obmění vládnoucí garnitura a schválí se jednodušší, přehlednější, a hlavně vhodnější zákony. Nechci slibovat zrušení třicetikorunového poplatku, které nedokážu splnit, i když to tedy historicky v krajských volbách ČSSD fungovalo. Chci se zaměřit na efektivní řízení úředníků, nesloužit kraji, ale lidem, kteří kraj tvoří. Stejně jako v jiných případech se totiž ukazuje, že jedním z největších problémů naší samosprávy je neodbornost a nedostatečná profesionalita.
Již brzy společně s koaliční ODS zveřejníme volební program, kde budeme naše řešení situace rozebírat více dopodrobna. Stay tuned!
Marek Šoška
zastupitel obce Ladná, předseda Svobodných v Jihomoravském kraji
Zdroj: vyšlo na blogu autora.
Články vyjadřují osobní názor autora a nejsou oficiálním stanoviskem strany, pokud není uvedeno jinak.
Zdroje:
https://echo24.cz/a/SPbHG/proc-se-nestavi-dalnice-do-vidne-rakusane-maji-hotovo-cesi-jeste-nekopli
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/praha-dalnice-d1-dan-tok-ministerstvo-dopravy_1901140600_pek