Novotný: Budoucnost nezreguluješ…

Novotný: Budoucnost nezreguluješ…

V dopravě je tento trend známý jako příklad “praporkového zákonu”. Ten nařizoval, aby běžec v dostatečné vzdálenosti praporkem signalizoval přijíždějící automobil. Zatímco tedy na kontinentě bujel automobilový průmysl, tak v Anglii stagnoval na mrzké úrovni. Život si najde cestu, zní citát z filmu Jurský park. Bez ohledu na regule.

Dnes to vidíme v praxi při regulaci tzv. osobních přepravníků se samovyvažovacím zařízením (segway). Podle  zákona je účastníkem provozu osoba, která tento přepravník používá. Její pohyb se reguluje víceméně stejně jako chodce a nařizuje mu se pohybovat rychlostí srovnatelné s chodcem.

 Segway dosahuje rychlosti až 20 km/h a běžná rychlost běhu odpovídá 10-13 km/h. Světový rekord se odhaduje na údajných 48 km/h vytvořený Asafou Powellem (okamžitá radarová rychlost). Kdyby tedy Asafa Powell běžel kolem benzínky OMV na ulici Zálesí, dostal by pokutu za překročení rychlosti nejen on, ale téměř každý olympijský běžec. Protože ta 30 km/h do kopce je fakt peklo.

Nyní pojďme nahlédnout do ne zrovna vzdálené budoucnosti. Chci vás seznámit se dvěma velmi žhavými “novinkami” na poli vývoje dopravních prostředků.

Ryno

Jedním z nich RYNO. Ryno je prototyp, který se podobá motorce, ale není to ani motorka, ani moped. RYNO funguje na principu senzorů, obdobně jako segway. Nahněte se dopředu a jedete rychleji. Nahněte se dozadu a zpomalíte. Je na baterky a krásně se s ním parkuje. Odpadá vám problém s parkováním ve městě.

RYNO je zatím jen pro fajnšmekry, už to není taková novinka, ale pro českého úředníka je to pořád sci-fi. Taková skvělá možnost vymyslet na to vyhlášku, prováděcí předpis nebo rovnou zákon. V dnešním světě naprosto běžná realita.

Segway robot

Mnohem větší bomba je ale Loomo. Seznamte se, jedná se o pracovní název segway robota. Okamžitě jsem si představil potenciál takového pomocníka. Představte si novodobého Golema Josefa, jak provádí turisty po Praze. Nebo kurýra, který rychle doběhne s drobnými zásilkami. Čistě prakticky, pro stárnoucí populaci, potenciál v podobě společníka, který přinese, odnese nebo sám pomůže přepravit. Pokud by segway robot byl vybaven detekcí přibližujícího se objektu, tak by vozítko zastavilo svůj pohyb nebo by se vyhnulo. Tím odpadá argument (ne)bezpečnosti.

Co se stane, až Segway robot narazí na výklad českého práva? Protože člověk může být chodec. Robot nikoliv. Již to není pouhý osobní přepravník. Je to opět nový dopravní prostředek. Nechci vidět, až si první lidé začnou pořizovat výše zmíněné inovace do svých rukou. Vy si to koupíte v domnění, že co není zakázáno, je povoleno. Pak přijde politik a „zachraňuje“ celou situaci přílepky v zákonech, narychlo spíchnutých. V lepším případě vám to omezí nebo zatrhnou, v horším případě dostáváte pokuty, čeká vás buzerace a popotahování úřady.

Přitom by stačilo segway definovat jako moped, podobně jako v Nizozemsku. Protože to prostě není nemotorové vozidlo, ono na elektromotor jezdí. Segway není chodec, protože člověk s ním nechodí. A nepohybuje se stejně rychle jako chodec, ledaže by chodec nebyl chodec, ale jogging běžec.

Najde se nějaký politik, který bude chtít zákony spíše škrtat, zjednodušovat (mám tip – Svobodní), nebo zde budou hrát prim všichni ostatní, kteří chtějí praporkové zákony?

Josef Novotný,
odborný mluvčí Svobodných pro dopravu

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Green Deal povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva, řekla ekonomka Markéta Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS. Zhruba čtvrtina lidí by se podle ní mohla v důsledku iniciativy propadnout do dopravní nebo energetické chudoby. Proti jejímu tvrzení se však důrazně ohradil Štěpán Křeček, ekonomický poradce premiéra Petra Fialy (ODS). Šichtařová je podle něj „známá alarmistka“. Lidé jako ona podle něj na veřejnosti šíří strach a vzbuzují paniku.

 

Green Deal požaduje, aby se státy Evropské unie nejpozději v roce 2050 obešly bez fosilních paliv. To však podle Markéty Šichtařové není reálné. „Minimálně ne na takové životní úrovni, jakou máme dnes,“ podotkla. Iniciativa, jejímž cílem je dosáhnout v Evropě klimatické neutrality, podle ní bude mít obrovské ekonomické dopady. „Povede k drastickému zchudnutí evropského obyvatelstva. Dnes už se veřejně počítá s tím, že zhruba 25 procent lidí by mohlo propadnout do něčeho, čemu se říká dopravní a energetická chudoba,“ uvedla ekonomka.

Takové zchudnutí by pak dle jejích slov mohlo vést k tomu, že bude unijní rozpočet ochuzen o příjmy a naopak mu vzrostou výdaje, takže bude situace neufinancovatelná. „Teď se hraje o to, jestli tomuto šílenství zabráníme ještě předtím, než se spustí, protože to, co tady dnes máme, je úplný začátek. Anebo jestli se to zastaví teprve až za chodu v důsledku toho, že se to zhroutí vlastní vahou, protože všichni zchudneme,“ řekla Šichtařová ve vysílání CNN Prima NEWS.

S její prognózou však nesouhlasí ekonom Štěpán Křeček. „Paní Šichtařová je známá alarmistka. Její předpovědi jsou podobně přesné jako předpovědi rozbitých hodin. Ty dvakrát denně ukazují správný čas, ale jinak se celou dobu mýlí,“ rýpnul si.

O tom, jakým způsobem bude Česko plnit evropskou klimatickou dohodu, jednala vláda ve středu. Počítá mimo jiné s postupným navyšováním výroby elektřiny a současně deklaruje záměr odklonu od uhlí po roce 2030. Schválit strategii se ministrům ale nepodařilo, a to kvůli četné kritice týkající se především ekonomických dopadů. Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží.

Podle Křečka byla strategie z jednání stažena, protože ještě projde důkladnou analýzou. „Je tady jasný závazek, že se nepřijme nic nad rámec toho, co je naprosto nezbytné a vyplývá z našich závazků v členství EU. Nepřijmeme nic navíc a budeme důsledně dbát na to, aby dopady na českou veřejnost byly minimální,“ deklaroval premiérův ekonomický poradce.

České podobě Green Dealu má dominovat dostavba jaderných elektráren. Postupně se navíc přestávají vyplácet uhelné elektrárny, proto je nutné místo nich najít vhodnou alternativu, zmínil Křeček.

Podle Šichtařové prozatím vláda odložila energetickou koncepci, která má spolu se souvisejícími klimatickými dokumenty tvořit českou podobu Zelené dohody, protože se lekla svých vlastních kroků. „Byla to právě Fialova vláda, která během předsednictví přitlačila ještě více na pilu a ještě více utužila to, co se očekávalo od Green Dealu,“ sdělila. Když začala média psát o tom, že bude česká verze náročná a povede nás do chudoby, vláda se lekla, míní ekonomka: „Je populistická a najednou se jí to nehodilo do portfolia.“

„Trápí mě, že dochází k systematickému strašení od neinformovaných lidí, kteří nečetli celý dokument. Nevědí, co v něm skutečně stojí, a cucají si z prstu naprosté nesmysly, matou tím veřejnost a vyvolávají zbytečně paniku,“ reagoval na slova Šichtařové Křeček.

Soustředění strategie na dobudování jádra prý přinese obrovské zakázky českému průmyslu. Zakázka podle něj sníží emise a zároveň podpoří ekonomiku. „Náš průmysl bude moci růst v moderních technologiích a bude moci zase dosahovat vysoké přidané hodnoty, produkovat zaměstnanost, bude to vzpruhou pro naši ekonomiku,“ prohlásil.

Zdroj: Prima CNN

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31